Oletko vähentänyt shoppailua koska tavarat / vaatteet huonolaatuisia?
Mä olen. Ja radikaalisti olenkin. Yritän pärjätä nyt vanhoilla kestävillä vaatteilla ja käyttötavaroilla. Uudet menee heti huonoon kuntoon tai hajoavat.
Kommentit (127)
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 08:09"]
Mä olen. Ja radikaalisti olenkin. Yritän pärjätä nyt vanhoilla kestävillä vaatteilla ja käyttötavaroilla. Uudet menee heti huonoon kuntoon tai hajoavat.
[/quote]
En tietenkään vaan ihan päin vastoin. Ne kun ei kestä enää ollenkaan niin pitää ostaa uudet useammin.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 11:34"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 08:09"]
[/quote]
En tietenkään vaan ihan päin vastoin. Ne kun ei kestä enää ollenkaan niin pitää ostaa uudet useammin.
[/quote]
Sulla ei siis ole noin 7 vuotta tai sitä vanhempia vaatteita, takkeja, kenkiä? Jotka tietty on kestäviä edelleen. Tai yli 7 v vanhoja kodinkoneita, lakanoita, pyyhkeitä? Mulla onneks on.
En, koska muutenkin ostan vaan tarpeeseen. Osaan myös katsoa esim. vaatteissa laatua, eli vaan pari kertaa on tullut ostettua sellainen vaate joka hajoaa käsiin. Halpakaupoista kuten H&M:ltäkin olen löytänyt vaatteita jotka ovat pysyneet hyvinä vuosia ilman nyppyyntymistä, haalistumista saumojen kiertymistä tai purkautumista.
Olen vähentänyt, ja siirtynyt ostamaan esim. uniqlolta vaatteita, ne on tosi hyvälaatuisia, toimittavat suomeen nykyään, jos jollakin muulla kiinnostaa myös.
Yritän etsiä muitakin liikkeitä, joissa olisi laadukasta tavaraa.
Kyllä. H&M on mennyt kokonaan boikottiin, samoin ellos missä myytävät merkkivaatteetkin ovat ilmeisesti jotain 2-laatua ja lindex.
Kappahllista olen tykännyt mutta tänä keväänä ostetuissa vaatteissa on ollut aika paljon huomauttamista vaikka en ole mitään 5€ rättejä ostanut (lapselle ostetuista punaisista farkuista on väri haalistunut ihan älyttömästi muutamassa pesussa esim.).
En enää tiedä mistä tällainen normaalituloinen lapsiperhe voi vaatteet ostaa kun ei ole varaa kovin kalliisiin vaatteisiin.
Olen. Kierrän kaukaa halpavaateliikkeet, katson tarkkaan mistä materiaalista vaatteet on tehty, ostan vain laadukkaita vaatteita ja toivon, että ne edes kestää. Kotona käytän vanhoja rumia verkkareita ja yritän säästää parempia vaatteita. Mitään koriste-esineitä en ostele, muutenkin tuntuu, että ei oikein tarvitse mitään, vaikka tykkäänkin kaupoissa kierrellä.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 14:14"]
En enää tiedä mistä tällainen normaalituloinen lapsiperhe voi vaatteet ostaa kun ei ole varaa kovin kalliisiin vaatteisiin.
[/quote]
Shoppailua olen vähentänyt radikaalisti, en niinkään laadun kuin rahan puutteen takia. Huonolaatuisia vaatteita ja jalkineita on ollut aina, ei se ole uusi ilmiö, mutta yleistynyt toki.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 14:17"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 14:14"]
[/quote]
[/quote]
Uniqlon laadusta en tiedä, mutta Gap nyt ainakin on USA:n Kappahl/Lindex/tms., ja laatu samaa luokkaa. Uniqlo:nkin vaatteet ovat enimmäkseen Made in China, joten en välttämättä odottaisi niiltä mitään ihmeitä.
Muutama vuosi sitten Marks & Spencerillä oli laatu hintaan nähden hyvä. En tiedä, mikä tilanne on nykyään, kun ei ole tullut käytyä vaatteita katsomassa. Kaipa sekin on alas mennyt. (Eikö M&S tule muuten Suomeenkin pian?)
Ihan kuten kännykät, tietokoneet yms. tehdään vaatteetkin nykyään mahdollisimman kestämättömiksi. Näin saadaan ihmiset koko ajan ostamaan uutta ja talouselämän rattaat pyörimään uskollisten kulutusorjien toimesta.
Kuluttajaviranomainen on asettanut vaatteet kohtuulliseksi käyttöiäksi vähintään sen 6kk. On eri asia raaputtaa ulkohousut rikki kuin se, että saumat ratkeavat itsekseen. Eli ratkenneista saumoista voi reklamoida.
Kuka käyttää jotai mummosloggeja hahhah
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 11:32"][quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 11:07"]
Mistä ihmeestä olette keksineet, että esim. lastenvaatteiden tulisi kestää 6 kk ehjinä?? Kaikki on kiinni käyttötavoista. Jos ulkohousuihin saadaan reiät raapimalla polvia ja takapuolta teräviin kiviin, niin kukaan ei korvaa. Tai toinen ostaa lapselle 3-4 paitaa, joita pesee jatkuvasti, toisella on 13-14 paitaa, joita kaikkia käytetään. Kuluvathan ne nyt eri tavoin ja pesuaineillakin on merkitystä.
Sitä paitsi on ihan käsittämätöntä luulla, että joku alle kympin paita kestäisi yhtä paljon kuin viidenkympin paita. Mistä lähtien laadun pitäisi olla samanlaista eri hintaisissa tuotteissa?
[/quote]
Pointti onkin se, että nykyään ei kalliskaan hinta takaa laatua eikä kestävyyttä. Ja halpispaitoihin tulee reikiä keskelle kangasta hyvin pian. Ilman, että raavitaan polvia ulkona tai hinkataan niitä teräviin kiviin. Poikani H&M verkkarit (hinta 10-15 e) nykyään halkeavat polvista aivan auki noin 4 kk ostopäivästä, vaikka käyttää niitä vain sisällä. Ho hoi? Ja miksi ennen vaatteet kesti runsasta pesua??
[/quote]luulen että teillä on vyöihrakuoriaisia jos reikiä tulee vaatteisiin. Ja tuo 6 kk reklamointiaika ei tod. Päde luin erikoistilanteissa, kysy vaikka kuluttajaviranomaisilta. Ovat aika loppu kuluttajien järjettömiin reklamointeihin.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 11:32"][quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 11:07"]
Mistä ihmeestä olette keksineet, että esim. lastenvaatteiden tulisi kestää 6 kk ehjinä?? Kaikki on kiinni käyttötavoista. Jos ulkohousuihin saadaan reiät raapimalla polvia ja takapuolta teräviin kiviin, niin kukaan ei korvaa. Tai toinen ostaa lapselle 3-4 paitaa, joita pesee jatkuvasti, toisella on 13-14 paitaa, joita kaikkia käytetään. Kuluvathan ne nyt eri tavoin ja pesuaineillakin on merkitystä.
Sitä paitsi on ihan käsittämätöntä luulla, että joku alle kympin paita kestäisi yhtä paljon kuin viidenkympin paita. Mistä lähtien laadun pitäisi olla samanlaista eri hintaisissa tuotteissa?
[/quote]
Pointti onkin se, että nykyään ei kalliskaan hinta takaa laatua eikä kestävyyttä. Ja halpispaitoihin tulee reikiä keskelle kangasta hyvin pian. Ilman, että raavitaan polvia ulkona tai hinkataan niitä teräviin kiviin. Poikani H&M verkkarit (hinta 10-15 e) nykyään halkeavat polvista aivan auki noin 4 kk ostopäivästä, vaikka käyttää niitä vain sisällä. Ho hoi? Ja miksi ennen vaatteet kesti runsasta pesua??
[/quote]luulen että teillä on vyöihrakuoriaisia jos reikiä tulee vaatteisiin. Ja tuo 6 kk reklamointiaika ei tod. Päde luin erikoistilanteissa, kysy vaikka kuluttajaviranomaisilta. Ovat aika loppu kuluttajien järjettömiin reklamointeihin.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 16:20"]Kuluttajaviranomainen on asettanut vaatteet kohtuulliseksi käyttöiäksi vähintään sen 6kk. On eri asia raaputtaa ulkohousut rikki kuin se, että saumat ratkeavat itsekseen. Eli ratkenneista saumoista voi reklamoida.
[/quote]ihmiset kuulemma ostaa väkisin liian pieniä vaatteita ja sitten saumat repeilee. Ei tajuta että oikea koko on XL sen S koon sijaan. Ihan turha valittaa.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 16:20"]Kuluttajaviranomainen on asettanut vaatteet kohtuulliseksi käyttöiäksi vähintään sen 6kk. On eri asia raaputtaa ulkohousut rikki kuin se, että saumat ratkeavat itsekseen. Eli ratkenneista saumoista voi reklamoida.
[/quote]ihmiset kuulemma ostaa väkisin liian pieniä vaatteita ja sitten saumat repeilee. Ei tajuta että oikea koko on XL sen S koon sijaan. Ihan turha valittaa.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 10:53"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 10:45"][quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 10:28"]
Sloggin alushousut kestivät ennen vuosia. Byt saumat repeää kun vetää eka kerran jalkaan.
[/quote]
En ole samaa mieltä. Ostin viime kesänä mökkireissulle hätävaraksi kahdet Sloggit kun kylän pikkukaupassa ei muita ollut. Molempia olen sitten käyttänyt nyt kohta vuoden ja edelleen ovat hyvässä kunnossa. Suorastaan yllätyin positiivisesti.
[/quote]
ehkä ne oli vuosia sitten tuotu hyllylle myyntiin...?
[/quote]
Heh, voi hyvin olla! ;)
t. 27
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 11:07"]
[/quote]