Oletko vähentänyt shoppailua koska tavarat / vaatteet huonolaatuisia?
Mä olen. Ja radikaalisti olenkin. Yritän pärjätä nyt vanhoilla kestävillä vaatteilla ja käyttötavaroilla. Uudet menee heti huonoon kuntoon tai hajoavat.
Kommentit (127)
Olen lopettanut. Aiemmin saatoin käydä palkkapäivän kunniaksi ostamassa itselleni jotain kivaa, nykyisin ostan vain vähintään -50 % alella jos jotain edullisempaa ostan. Tarpeeseen tulevat kengät ja vaatteet ostan laadukkaammilta merkeiltä.
Lasten vaatteissa huonon laadun huomaa parhaiten, kun pesuja tulee nopeasti useita. Zaran ja Pomp de luxin housut ovat todella huonolaatuisia. Henkkamaukkakin kestää paremmin. Mistä saisi lapsille ok-laatuisia, kivannäköisiä housuja?
Uniqlo ei ole muuten mikään laadun tae. Sielläkin on vaihtelevaa tavaraa.
Kyllä! Yritän etsiä laadukasta, ja ostan vasta sitten, kun löydän perheeni tarpeisiin sopivaa vaatetta joka kestää kauemmin kuin kaksi pesua.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 18:19"]
Kyllä! Yritän etsiä laadukasta, ja ostan vasta sitten, kun löydän perheeni tarpeisiin sopivaa vaatetta joka kestää kauemmin kuin kaksi pesua.
[/quote]
Ja tämä käytännössä tapahtuu siis miten??
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 15:36"]
Ihan kuten kännykät, tietokoneet yms. tehdään vaatteetkin nykyään mahdollisimman kestämättömiksi. Näin saadaan ihmiset koko ajan ostamaan uutta ja talouselämän rattaat pyörimään uskollisten kulutusorjien toimesta.
[/quote]
Mun eka HP läppäri kesti yli 10 vuotta! Seuraava Acer kesti vuoden ja sit taas ostin HP:n joka kesti peräti 2 vuotta :D
Mulla vielä käytössä HM:ltä vuonna 1999 ostamani paita, jota tosin käytän harvoin, mutta hyväkuntoinen on. Käytän sitä 70-luvulla valmistetun hameen kanssa, joka myös ilmeisesti laatutuote kun kestää.
Olen! Olen myös alkanut reklamoimaan liikkeitä tosi ahkerasti. Lapsille kuitenkin pakko ostaa vaatetta, niin säästän kuitit ja kiikutan takaisin, kun hajoavat. Puoli vuottahan on se aika, jonka kuluessa esim. vaatteesta on oikeus reklamoida. Itselle ostan vain tosi tarpeeseen ja laadukkaampaa. Ennen ostin paljon Kapp Ahlista, ikävä kyllä laadun heikkenemisen takia kyseinen liike on ollut pakko jättää.
Kyllä. Ihan järjetöntä ostaa vaatteita, kenkiä tms. jotka ovat lähes kertakäyttöisiä! En kyllä tiedä, mitä pukisin päälleni kun vanhat vaatteeni väistämättä joskus tulevat tiensä päähän... Toivottavasti kirppikseltä löytyy vielä kunnollista laatua! Alushousujen osto vie järkeni, mikään ei tunnu nykyään kestävän 60C:n pesua :(
Hei hyvä vinkki toi lastenvaatteiden kuittien säästö ja reklamointi 6kk sisällä. Liityn ehdottomasti jengiin! :) Tehkää muut samoin. Just ostin Lindexiltä. Salettiin tulee reikiä verkkareihin jo parin kk päästä, ja nukkaantuvat ekan pesun jälkeen jne. Ehdottomasti takas reklamoimaan.
Mulla on 70-luvulta ruokalautasia, jotka eivät ole menneet miksikään ja sitten on uusia arabian ruokalautasia (24 h), joihin on tullut paljon reunoihin säröjä, siis ihan paloja lähteny liuskemaisesti! Ja ihan samalla tavalla on kohdeltu kuin noita 70-luvun ei-miksikään-menneitä astioita.
Tuntuu, että kaikki mitä nykyään tehdään kaukomaissa, on tehty vähän niinkuin kertakäyttöidealla. Ihan kuin kaikki tuotteet ois tarkoitettuki käytettäväks vain kerran, kuten kertakäyttölautaset. Huh huh.
Taitaa kolahtaa yritysten omaan nilkkaan tuo tuotteiden tarkoituksellinen laadun huonontaminen. He luulevat saavansa lisämyyntiä, kun tekevät huonoa laatua. Asiahan menee just päinvastoin. Kukaan ei laita rahojaan kertakäyttökrääsään, niin se vain menee.
Lego on tajunnu laadun merkityksen. Laatu on yhtä hyvää kuin 50-luvulla. Ja myynti nousee ja nousee vain. Laadun takia. Ihmiset ostavat ihan muista syistä legoja kuin siksi, että edellinen legosetti hajosi kuukaudessa.
En. Lapset siinä iässä että ostavat itse ja koko ajan se ostaminen kasvaa. Vaikka laatu on paskaa.
Itseä inhottaa kyllä ja tykkäänkin ostella läninnä harrastusvarusteita, niissä laatua vielä on, ainakin osaksi.
Kyllä, varsinkin vaatteissa huonon laadun näkee nopeasti. Nyt äskettäin haksahdin pitkästä aikaa henkkamaukkaan ja sain kyllä opetuksen miksen ole pitkään aikaan sieltä ostanut mitään!
Olen. Erityisesti boikotoin "designed in Finland" -tuotteita. Tuolla lauseella koetetaan huijata ja rankasti.
Juu, olen. Jossain vaiheessa ajattelin, että en viitsi maksaa vaatteista isoja summia, joten päädyin ostamaan halvalla. Mutta nehän ei kestä (on poikkeuksia toki), ekassa pesussa voi olla saumat vinossa ja tekstiili venähtänyt. Nyt en ole ostanut vähän aikaan mitään... Mutta seuraavan vaatteen kun ostan, katson että laatu on hyvä, maksakoon sitten vaikka vähän enemmän.
Olen siitäkin vähästä mitä ennen ostin. Pyrin ostamaan kaiken kirpparilta laadun takia. Jos tuote on säilynyt hyvänä (esim. vaate lukuisissa pesuissa) kirpparille asti, se kestää meilläkin.
Henkkamaukka on ihan pohjanoteeraus. Keinokuituista p*skaa suurin osa tuotteista.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 08:38"]
Juu, olen. Jossain vaiheessa ajattelin, että en viitsi maksaa vaatteista isoja summia, joten päädyin ostamaan halvalla. Mutta nehän ei kestä (on poikkeuksia toki), ekassa pesussa voi olla saumat vinossa ja tekstiili venähtänyt. Nyt en ole ostanut vähän aikaan mitään... Mutta seuraavan vaatteen kun ostan, katson että laatu on hyvä, maksakoon sitten vaikka vähän enemmän.
[/quote]
Ekan pesun jälkeen vaatteisiin tulee myös kauttaaltaan kevyttä nöyhtää tai nukkaa vai mitä lie. Kankaan pinta mene sellaiseksi. Lisäksi reikiä keskellä vaatetta tulee. Alushousut ovat ihan kamalia nykyään, saumat ratkeilee jne.
up