Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko vähentänyt shoppailua koska tavarat / vaatteet huonolaatuisia?

Vierailija
01.05.2014 |

Mä olen. Ja radikaalisti olenkin. Yritän pärjätä nyt vanhoilla kestävillä vaatteilla ja käyttötavaroilla. Uudet menee heti huonoon kuntoon tai hajoavat.

Kommentit (127)

Vierailija
1/127 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähentänyt, koska kuluttaminen ei kiinnosta.

Vierailija
2/127 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähentänyt kulutustani ja ostan vaatteet (lukuunottamatta miehen farkkuja ja perheen kenkiä sekä tietty alusvaatteita ja sukkia) vain käytettynä tai vähintään -50% alella (yleensä -70%). Yllättävän hyvin ollaan pärjätty!

Ruokapuolella on vielä tinkimisen varaa, luomulaatuisista maitotuotteista ei tingitä ihan siksi ettei vatsat kestä tavallisia, mutta esim. naudanlihaa ei syödä enää kuin ehkä sikanautana, pientuottajien sikahintaiset tuotteet jäävät hyllyyn kerta toisensa jälkeen ja hinta-laatusuhde määrittää kaiken. Yhä useammin ostamme Lidlistä sen halvalla ja ulkomaisena, mitä saisi kalliilla kotimaisena muualta. Ei voi mitään; rahaa ei ole niin paljon kuin mitä ruoan hinta on noussut!

Kaikki mahdollinen tehdään itse, mm. leivotaan perusleivistä karjalanpiirakoihin ja laitetaan ruokaa keitoista pitsoihin. Ei tilata noutoruokaa, ei osteta valmista. Jäätelökone on hankinnan alla, nyt olisi tarjous Stockalla hyvästä laitteesta. Suomalaiset valmistajat vatkaavat ilmaa joukkoon kamalasti (litra kotimaista painaa saman kuin puoli litraa ulkomaista jätskiä!) ja eka valmistusaine tuntuu olevan rasvaton maito- ei ihme, että vatsat menee sekaisin...

Ei osteta enää "suomalaisia" design-tuotteita, olivatpa sitten kankaita, lasia tai mitä vaan. 5% voi olla aidosti suomalaista käsityötä, muut ulkomailla tuotettuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/127 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
4/127 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen aina ollut harkitseva kuluttaja. Nykyään en osta mitään, jos en ihan välttämättä tarvitse. Säästän rahaa ja voin olla kotona lasten kanssa niin pitkään kuin haluan. Eikä tarvitse siivota koko ajan niitä turhia tavaroita.

Vierailija
5/127 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon lopettanut melkein kaiken paitsi ruoan ja matkojen ostamisen. Vaatteita ostamme enimmäkseen ulkomaan matkoilta, saa mielestäni kivempia ja vähän erilaisia. Pyrin siihen että käytän niitä vaatteita joita mulla on, eli pienempi varasto, mutta kaikki käytössä. Mahdun hyvin myös 10v vanhoihin vaatteisiini, joten niitäkin on käytössä. Olen ennemminkin vähentänyt tavaraa kotoa kuin ostellut.

Kävin stockan hulluilla päivillä ja alkoi melkein naurattaa kun siellä kuuluttajat vauhkos että ostakaa ostakaa, näitä lasten ulkohousuja kannattaa nyt ostaa viidet, yhdet kotiin, yhdet tarhaan, yhdet autoon, yhdet reppuun ja yhdet vielä säästöön, on pelkkää säästöä. Kun on n. vuoden ollut ostamatta melkein mitään paitsi ruokaa niin tommonen kuulosti ihan pimeeltä. Ilmeisesti sielläkin laatu niin huonoa että yksi lapsi tarvitsee viidet samanlaiset ulkoiluhousut yhden talven aikana.

Vierailija
6/127 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan sitä mitä tarvitaan, vertailen hintoja, hyödynnän tarjouksia, alennusmyyntejä ja vertailen hinta-laatusuhdetta eri valmistajien ja samankin valmistajan eri tuotteiden välillä ennen ostopäätöstä. Samassakin liikkeessä saman valmistajan eri tuotteet voivat olla hyvin eri laatuisia, esimerkiksi H&M vaatteet. Osa todella hyviä, osa huonoja. 

En oikein usko teoriaa että vaatteiden saumat ratkeilisivat jos XL-kokoinen ahtautuu S-kokoon. Tuskin kukaan XL-kokoinen oikeasti saa vedettyä S-koon vaatetta päälleen, vaikka olisi elastaania kankaassa :) Sen sijaan uskon että monella vaatteet menevät huonoon kuntoon koska niitä ei osata pestä oikein. Täysin samat vaatteet kahdesa eri perheessä voivat olla samanpituisen käyttöjakson jälkeen täysin eri kunnossa jo vaatteen huolto- ja pesutavoista johtuen. Nestemäiset pesuaineet ovat useimmiten hellävaraisempia vaatteille, värikkäät ja painokuvioiset vaatteet kannattaa pestä aina ohjelämpötilassa ja nurinpäin käännettynä, värisävyjen mukaan lajiteltuina. Monet jauhemaiset pesupulverit jotka tuoksuvat voimakkailta jotenkin jysäyttävät kankaan kuin kankaan kovaksi koppuraksi, haalistavat värit ja pilaavat kankaan.

Vierailija
7/127 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On turhaa reklamoida huonolaatuisesta kankaan ominaisuuksista,Jos haluaa kunnollista, ei kannata ostaa niitä 10 e: n housuja välttämättä .Edullinen hinta kertoo huonosta laadusta usein.

Vierailija
8/127 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson tarkempaan ja luotan kokemukseen.

Esim. Gantilla on mielestäni hyvä laatu, H&M:llä usein myös (tai minulla ei ole esim. farkut menneet miksikään käytössä), Lee ja Deasel farkuissa hyviä, Lexingtonin pyyhkeet on todella hyvä laatuisia, Finlaysonin lakanat myös, Fiskarsin aterimissa en ole huomannut kulumisen merkkejä, Vilan ja Zaran vaatteet on suht ok, alusvaatteet ostan Patricialta, Askosta olen ostanut hyviä mattoja, Vagabondilla on hyvälaatuisia kenkiä, Brooksin lenkkarit ei ole menneet miksikään, Pentikin huonekalut kestää, Marc Jakobsin laukut kestää, Pradan aurinkolasit palvelee vuosikymmeniä jne.

Mutta boikottiin on mennyt mm. Espritt, Seppälä, Marimekko, Ikea, kaikki ns. halvat pyyhkeet ja lakanat, Benetton, Tiger of Sweden, kaikki tekonahkakengät ja tekonahkalaukut, kaikki akryylivaatteet, Mulberry, Vuitton, halpisalusvaatteet, halpissukkahousut, rihkamakorut, halpisaurinkolasit jne.

Eli en vähentänyt, mutta katsonut tarkemmin merkkiä ja laatua.

Vierailija
9/127 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
10/127 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi Marc Jacobsin laukku joka on todella huonolaatuinen, toinen taas todella hyvä. Tiger of Swedenin farkut (ovh 150 e) kuluivat puolessa vuodessa rikki, näin on käynyt mulla aiemmin ainoastaan H&M:n farkuille (ovh 40 e). 

Mulla on jonkin verran merkkivaatteita, joista jokaiseen on joutunut ompelemaan napit uudelleen. Todella raivostuttavaa. Diane von Furstenbergin mekon kangas nukkaantui rumaksi ensimmäisessä käytössä. Dolce & Gabbanan villapaitaan ilmestyi pienenpieni reikä rinnan kohdalle. Että ei se laatumerkki laatua takaa.

Vilan laatu on mun mielestä kyllä surkeimmasta päästä. Ylipäänsä kunnollisen trikookankaan löytäminen on melkoista arpapeliä, oli merkki mikä tahansa. Gapilta olen löytänyt ok-laatuisia aluspaitoja, joskus myös H&M:ltä, mutta laadusta ei voi olla 100% varma ennen kuin pesee paidan ensimmäisen kerran. 

Vierailija
11/127 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
12/127 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 08:33"]

Olen. Erityisesti boikotoin "designed in Finland" -tuotteita. Tuolla lauseella koetetaan huijata ja rankasti. 

[/quote]*

Sama. Viime vuoden ainoa alusvaatteita suurempi vaateostokseni oli Haltin takki. Minä idiootti ajattelin panostaa. Ja nyt tappelen surkean jumittavan vetoketjun kanssa joka pukeutumiskerralla.
Minulla on myös käytössä "älä osta mitään mitä ilman et tule toimeen"-metodi shoppailussa ja hyvin olen pärjännyt. Ei mitään järkeä mennä itse ostelemaan h&m kamaa ja ostaa viikon päästä uusia näillä tuloilla. Mieluummin käytän vanhoja vaatteita, joissa ei ole mitään muuta "vikaa" kuin ikä.Tyylini on muutenkin melko ajaton. 

Olen 23-vuotias ja käytin viime talveen asti samoja talvikenkiä kuin ollessani 13. Minulla on useita kenkiä, jotka ovat yli viisi vuotta vanhoja. Välillä käytän niitä suutarilla huollossa. Uusia kenkiä en ole ostanut pariin vuoteen. 

Ei taida markkinatalous oikein tykätä ketjulaisten kulutustottumuksista. Surullista toisaalta, sillä kaupan alalla vähennetään koko ajan työntekijöitä. Mutta totuushan on, että köyhällä  ei ole varaa ostaa paskaa. Yrityksillä on melkoinen peiliinkatsomisen paikka. Kyllästyttää kusetusmarkkinointi. Mikä nykyään enää on suomalaista laatua? Ei ainakaan Marimekko tai Iittala. 

Vierailija
13/127 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
14/127 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
15/127 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen!

Vierailija
16/127 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
17/127 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsilla käytössä runsaasti serkkunsa 15 vuotta vanhoja vaatteita, ja ne ovat kestävyydeltään ihan eri luokkaa kuin nykyvaatteet. Esimerkiksi ulkohaalari on kestänyt nyt yhteensä neljän vuoden kovaa käyttöä kulahtamatta miksikään, kun saman verran käytetty, uutena ostettu haalari näyttää ihan räjähtäneeltä. Marimekon raitapaidat ovat sellaista paksua ja "kovaa" puuvillaa ja kestävät ja kestävät, niissä ei siis ole mitään nukkaantumisen jälkiä, vaikka niitä pestään usein ja ovat kovalla käytöllä. Uusissa Marimekon paidoissa oleva pehmeämpi puuvilla ei kestä yhtään mitään, siitä tulee lumppumaista jo lyhyessä ajassa.

Meillä ei taida itse asiassa olla yhtään niin kestävää uutena ostettua vaatetta kuin mitä nuo ikivanhat vaatteet on vieläkin. Just katoin yhtenä päivänä, että esimerkiksi accross-retro-paidoista on kangas kulahtanut ja olkasaumoista ompeleet pettäneet, vaikka pesen ne ohjeiden mukaan ja nurinpäin. Samoin småfolk-paidoissa on nyppyä nypyn vieressä jne. että ei se hinta ilmeisesti kerro nykyään mitään siitä puuvillan laadusta.

Vierailija
18/127 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsilla käytössä runsaasti serkkunsa 15 vuotta vanhoja vaatteita, ja ne ovat kestävyydeltään ihan eri luokkaa kuin nykyvaatteet. Esimerkiksi ulkohaalari on kestänyt nyt yhteensä neljän vuoden kovaa käyttöä kulahtamatta miksikään, kun saman verran käytetty, uutena ostettu haalari näyttää ihan räjähtäneeltä. Marimekon raitapaidat ovat sellaista paksua ja "kovaa" puuvillaa ja kestävät ja kestävät, niissä ei siis ole mitään nukkaantumisen jälkiä, vaikka niitä pestään usein ja ovat kovalla käytöllä. Uusissa Marimekon paidoissa oleva pehmeämpi puuvilla ei kestä yhtään mitään, siitä tulee lumppumaista jo lyhyessä ajassa.

Meillä ei taida itse asiassa olla yhtään niin kestävää uutena ostettua vaatetta kuin mitä nuo ikivanhat vaatteet on vieläkin. Just katoin yhtenä päivänä, että esimerkiksi accross-retro-paidoista on kangas kulahtanut ja olkasaumoista ompeleet pettäneet, vaikka pesen ne ohjeiden mukaan ja nurinpäin. Samoin småfolk-paidoissa on nyppyä nypyn vieressä jne. että ei se hinta ilmeisesti kerro nykyään mitään siitä puuvillan laadusta.

Vierailija
19/127 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varsinaisesti. Olen vaan entistä tarkempi ja ostan vain hyväksi havaitsemieni merkkien tuotteita.

Vierailija
20/127 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi