Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt riitti! En enää koskaan osta mitään Pentikiltä

Vierailija
30.04.2014 |

Lapsuudessani ja nuoruudessani kävin äidin ja mummon ja tädin kanssa usein ihailemassa astioita Pentikin liikkeissä, niitä toivoi moni lahjaksi ja itsekin sain muutaman astian jo nuorella iällä. Kotona Pentikin astiat olivat niitä hienompia, joita säilytettiin paremmassa astiakaapissa ja astioita ei käytetty arkena. 

Kun muutin omilleni, mulle oli itsestäänselvää, että haluan itsellekin suomalaisia astioita kotiin, päädyin kuitenkin keräilemään Iittalan astioita. Viime aikoina kuitenkin on Pentik kiehtonut ja olenkin ostellut viime vuosina aina jotain pientä ja vähän suurempaa. Mutta jokaiseen ostokseeni olen joutunut pettymään karvaasti.

Ostin lasisen kynttilälyhdyn, jossa kynttilä keikkasi. Kävin kaupassa näyttämässä ja sanoivatkin, että se kai on jokin virhe kun kaikissa lyhdyissä heidän kaupassa näyttää olevan sama virhe, mutta voisinhan pitää lyhtyä koristeena ilman kynttilää. 

Sitten ostin pitkiä kynttilöitä jouluksi ruokapöytään, yleensä pitkät kynttilät olen ostanut jostain halppiskaupasta mutta ikinä en ole niin sotkevia kynttilöitä poltellut mitä oli noi Pentikin, meni monta pöytäliinaa vaihtoon sinä jouluna!

Sitten ihastuin totaalisesti Pentikin kauniisiin lamppuihin ja eritoten lampunjalkoihin. Ostin sitten sellaisen kauniin kynttilänjalan, jolle hintaakin tuli yli sata euroa. Todella kaunis jalka, mutta huomasin vasta kotona, että lampunjalassa on iso lommo. Ei se niin haittaa kun kääntää lampun niin, että lommo jää seinää vasten ja katseilta piiloon, mutta noinkin kalliissa lampunjalassa ei olettaisi tuollaisia virheitä olevan. 

Olen ostanut ja saanut lahjaksi niitä Pentikin poroja, eli porokynttilänjalkoja. Tykkään niistä kovasti, varsinkin talvisaikaan sisustuksessa. Harmi vaan, että jokainen poro on alkanut elää ihan omaa elämäänsä. Osa poroista on tummentunut todella paljon, osa jäänyt vaaleiksi ja osa rapistunut rumasti. Suunnilleen samaan aikaan kaikki porot ostettu ja saatu lahjaksi ja materiaali näyttää olevan joka porossa ihan eri laatua!

Viimeisenä muistan vielä, että ostin viime ystävänpäivän tienoolla kauniita sydänlaseja, joista jokainen rikkoutui kun ne astianpesukoneeseen ekan kerran laitoin ja kaupassa vielä sanottiin, että saa pessä astianpesukoneessa totta kai!

En ymmärrä, mikä Pentikiä vaivaa? Oliko heillä joskus laadukastakin tavaraa? En voi uskoa, että tuollainen firma kovin kauaa enää pysyy pystyssä, ainakaan noilla hinnoilla!

Kommentit (151)

Vierailija
101/151 |
11.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pentikin tuotteet ovat todella huonolaatuisia ja melkein kaikki tuotteet on valmistettu ulkomailla (Aasiassa). Naurettavaa, että kyseinen firma ratsastaa suomalaisuudella kun keramiikkaa ja muutamaa kynttilää lukuunottamatta kaikki on halvalla ulkomailla tehtyä. En aio ostaa sieltä enää mitään!

Vierailija
102/151 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo : kaikki Pentikin keramiikka tehdään Posiolla, siis kotimaassa, keramiikkatehtaassa.  Posiolla on myön kynttiläpaja, jossa tehdään osa kynttilöistä.

Minä kannatan suomalaista työtä ja uusin vanhat Teemani Pentikin astioihin.

Arabia lopetti tehtaansa Suomessa, samoin Iittalan pytyt tehdään ulkomailla.

Kumpaakaan en osta enää.

Jotain rotia sentäs!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/151 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin valitettavaa että asiat on näin. Rouva Pentik porskuttaa edelleen mainostaen tuotteita suomalaisina. Eikö pitäis tehdä jo loppu.

Tuotanto kokonaan Suomeen ja säilyttäkää työpaikat

Vierailija
104/151 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Äitini on aina pitänyt Pentikistä juuri siksi, että ennen muinoin ne olivat ihan laatutavaraa. Olen ostanut hänelle lahjaksi useita esineitä; jalallisen pöytälampun, josta kahdessa vuodessa jalka on jotenkin "elänyt" ja vääntynyt aivan vinoksi, puu kiertynyt tms. Astiapyyhkeet menivät ekassa pesussa aivan koppuraksi. Iso hopeinen poro on pysynyt hyvänä, mutta pieni on tummunut ja saanut kaikkia sateenkaaren sävyjä, kynttilät tosiaan sotkivat, roiskuivat ja valuttivat steariinit pitkin pöytäliinoja.

Omaan kotiini en Pentikkiä huoli yhtään enempää, kuin tuon yhden kattolampun, jonka sentään jo ostaessa tiesin olevan kakkoslaatua. Siihen nähden ihan kelpo ostos.

Vierailija
105/151 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haloo : kaikki Pentikin keramiikka tehdään Posiolla, siis kotimaassa, keramiikkatehtaassa.  Posiolla on myön kynttiläpaja, jossa tehdään osa kynttilöistä.

Minä kannatan suomalaista työtä ja uusin vanhat Teemani Pentikin astioihin.

Arabia lopetti tehtaansa Suomessa, samoin Iittalan pytyt tehdään ulkomailla.

Kumpaakaan en osta enää.

Jotain rotia sentäs!

Oletko itse töissä tuola vai mitä todisteita sinulla tuosta esittää?

Pentikin krääsä taitaa olla yhtä kotimaista kuin finlaysonin rätit

Vierailija
106/151 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pentikin astioita ollut kohta 20 vuotta. Hyvin ovat kestäneet, niin astianpesukoneen, uunin kuin pakastimen. Hyviä suunnittelijoita, ihania serviettejä ja keittiöliinoja. Tykkään.

Vierailija
107/151 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pentikin astioita ollut kohta 20 vuotta. Hyvin ovat kestäneet, niin astianpesukoneen, uunin kuin pakastimen. Hyviä suunnittelijoita, ihania serviettejä ja keittiöliinoja. Tykkään.

Niin, 20 vuotta sitten ostetut varmaan kestivätkin. Sama se muissakin "suomalaisissa" merkeissä. Onhan meillä 20 vuotta vanhoja Arabian astioita ja Finlaysonin lakanoita, mutta 2 vuotta sitten ostetut eivät enää kestä.

Sama havainto mulla Pentikistä, että lähemmin tarkasteltuna ovat osoittautuneet Tiimarin laaduksi, lienevätkö samasta tehtaasta lähtöisin. On siellä Posiolla edelleen Pentikin "tehdas", mutta onkohan siellä nykyään muuta kuin pakkausta?

Vierailija
108/151 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoituksesi on kyllä vanha mutta Pentik teettää kaiken made in Kiina. Jos se nyt kenellekään enään on yllätys.

Vierailija
109/151 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimaisuudesta: tiistain Helsingin sanomissa oli juuri iso juttu suomalaisista firmoista ja siitä, että missä maassa tuotteet on tehty.

Arabialla ei ole enää ollenkaan tuotantoa Suomessa.

Iittalalla on tuotanto pääosin ulkomailla, mutta Suomessa tehdään esim. Aalto- ja Claritas-vaasit, Mariskoolit, Kastehelmi-sarja.

Pentikin kaikki keramiikka tehdään Suomessa. Samoin osa kynttilöistä, postikorteista, servieteistä, elintarvikkeista ja teknokemian tuotteista.

Itse pidän Pentikin astioista siksi, että ne Suomessa tehty.

Vierailija
110/151 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Made in Finland kirjoitti:

Ilmoituksesi on kyllä vanha mutta Pentik teettää kaiken made in Kiina. Jos se nyt kenellekään enään on yllätys.

Mihin perustat väitteesi? Keramiikka tehdään yhä Suomessa. Muu valmistetaan ei vain Kiinassa vaan myös Saksassa, Latviassa, Liettuassa, Ranskassa, Portugalissa, Espanjassa, Puolassa, Turkissa, Thaimaassa, Indonesiassa ja Intiassa.

Vierailija
111/151 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on. Pentikistä ostettu paljon erilaista tavaraa ,jos on sattunut jotain huonoa tullut niin aina oon saanut vaihdettua.pentikiltä on enää keramiikka sekä astiat suomalaisia muut tehdään ulkomailla ,kuten Marimekon,ym. Liikkeiden tuotteet.

Vierailija
112/151 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa hyvät ihmiset faktat tietoon ennenkuin alatte valehdella!

Jotkut täällä sentään ovat viitsineet ottaa asioista selvää eli ties monennenko kerran sanon vielä itsekin että kaikki Pentikin keramiikka tehdään edelleen Suomessa posiolla pentikmäellä! Myös OSA kynttilöistä tehdään siellä omalla kynttiläpajalla!

Ihmettelen suuresti kuinka kovakouraisesti ihmiset tavaroitaan käsittelee! Kyllä myönnän että itsekin näitä joitain tavaroita katsoessa olen tuumannut että onkohan laatu ihan sitä mitä toivoisi mutta minulla on Pentikin tavaroita paljon eikä valittamisen aihetta ainakaan toistaiseksi ole. Syynään jo valmiiksi kaupassa kaikki (enkä tarkoita vain pentikkiä) että tuote miellyttää silmääni eikä tarvitse kotona sitten jälkikäteen harmitella! Myös poroja minulla on ja nehän patinoituvat ajan saatossa! Ei edes pitäisi olla mikään yllätys että tavarat tulee ulkomailta koska se on tätä nykypäivää! Mieluiten itsekin ostaisin Suomessa tehtyä tavaraa enemmänkin jos olisi mahdollista mutta tähän tämä maailma on mennyt.

Vierailija
113/151 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Pentikin ystävillä kokemusta Pentik Classico -juomalaseista? Kestävätkö pesukonepesua?

Vierailija
114/151 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen Pentik valmistaa kaikki astiat Suomessa Posiolla.

Vierailija
115/151 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla kateellinen? Minulla Halla-astiasto kokonaisena 12 hengen sarjana eikä ole ollut muuta kuin hyvää sanottavana. Kauniita ovat ja näkyyhän tuo hienona pitäminen olevan edelleenkin totta kun ihan kaikkea myydään Halla-astioina vaikka ovat ihan muuta. Näin yritetään rahastaa.

Vierailija
116/151 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ne ihan järkyttävän RUMIA.

Vierailija
117/151 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemulimekko päälle ja Pentikiin lahjoja ostamaan! hehehehe

Vierailija
118/151 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia hlökohtaisia kaunoja ei kannata purkaa Pentikiin, joka on laadukas ja kohtuuhintainen liike. Mikäli kuitenkin matti häämöttää jstain syystä kukkarossa, suosittelen jotain löytötaloa tai halpahuussia.

Vierailija
119/151 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotimaisuudesta: tiistain Helsingin sanomissa oli juuri iso juttu suomalaisista firmoista ja siitä, että missä maassa tuotteet on tehty.

Arabialla ei ole enää ollenkaan tuotantoa Suomessa.

Iittalalla on tuotanto pääosin ulkomailla, mutta Suomessa tehdään esim. Aalto- ja Claritas-vaasit, Mariskoolit, Kastehelmi-sarja.

Pentikin kaikki keramiikka tehdään Suomessa. Samoin osa kynttilöistä, postikorteista, servieteistä, elintarvikkeista ja teknokemian tuotteista.

Itse pidän Pentikin astioista siksi, että ne Suomessa tehty.

Stadin huussipaperissa..buahhahhahhaa!

Vierailija
120/151 |
18.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetteln, miten moni on yllättynyt, että hopeoitu poro tummuu. Niin sillä hopealla on tapana. Saa sen tummentuman poiskin, jos viitsii.