Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt riitti! En enää koskaan osta mitään Pentikiltä

Vierailija
30.04.2014 |

Lapsuudessani ja nuoruudessani kävin äidin ja mummon ja tädin kanssa usein ihailemassa astioita Pentikin liikkeissä, niitä toivoi moni lahjaksi ja itsekin sain muutaman astian jo nuorella iällä. Kotona Pentikin astiat olivat niitä hienompia, joita säilytettiin paremmassa astiakaapissa ja astioita ei käytetty arkena. 

Kun muutin omilleni, mulle oli itsestäänselvää, että haluan itsellekin suomalaisia astioita kotiin, päädyin kuitenkin keräilemään Iittalan astioita. Viime aikoina kuitenkin on Pentik kiehtonut ja olenkin ostellut viime vuosina aina jotain pientä ja vähän suurempaa. Mutta jokaiseen ostokseeni olen joutunut pettymään karvaasti.

Ostin lasisen kynttilälyhdyn, jossa kynttilä keikkasi. Kävin kaupassa näyttämässä ja sanoivatkin, että se kai on jokin virhe kun kaikissa lyhdyissä heidän kaupassa näyttää olevan sama virhe, mutta voisinhan pitää lyhtyä koristeena ilman kynttilää. 

Sitten ostin pitkiä kynttilöitä jouluksi ruokapöytään, yleensä pitkät kynttilät olen ostanut jostain halppiskaupasta mutta ikinä en ole niin sotkevia kynttilöitä poltellut mitä oli noi Pentikin, meni monta pöytäliinaa vaihtoon sinä jouluna!

Sitten ihastuin totaalisesti Pentikin kauniisiin lamppuihin ja eritoten lampunjalkoihin. Ostin sitten sellaisen kauniin kynttilänjalan, jolle hintaakin tuli yli sata euroa. Todella kaunis jalka, mutta huomasin vasta kotona, että lampunjalassa on iso lommo. Ei se niin haittaa kun kääntää lampun niin, että lommo jää seinää vasten ja katseilta piiloon, mutta noinkin kalliissa lampunjalassa ei olettaisi tuollaisia virheitä olevan. 

Olen ostanut ja saanut lahjaksi niitä Pentikin poroja, eli porokynttilänjalkoja. Tykkään niistä kovasti, varsinkin talvisaikaan sisustuksessa. Harmi vaan, että jokainen poro on alkanut elää ihan omaa elämäänsä. Osa poroista on tummentunut todella paljon, osa jäänyt vaaleiksi ja osa rapistunut rumasti. Suunnilleen samaan aikaan kaikki porot ostettu ja saatu lahjaksi ja materiaali näyttää olevan joka porossa ihan eri laatua!

Viimeisenä muistan vielä, että ostin viime ystävänpäivän tienoolla kauniita sydänlaseja, joista jokainen rikkoutui kun ne astianpesukoneeseen ekan kerran laitoin ja kaupassa vielä sanottiin, että saa pessä astianpesukoneessa totta kai!

En ymmärrä, mikä Pentikiä vaivaa? Oliko heillä joskus laadukastakin tavaraa? En voi uskoa, että tuollainen firma kovin kauaa enää pysyy pystyssä, ainakaan noilla hinnoilla!

Kommentit (151)

Vierailija
61/151 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 10:50"]

Taitaa olla nyt käyttäjässä vikaa tai sitten ko. astiat rikkoontuvat vanhuuttaan. Kuinka vanhoja ne oikein on?

[/quote]

Sinulle ei tainnut valjeta, että tässä ketjussa monet väittävät vanhojen astioiden olleen parempia.

En ole tähän mennessä tavannut astioita, jotka hajoavat vanhuuttaan. Ikää mulla on vasta reilu 50 v ja vieläkin löydän itseäni vanhempia täysin ehjiä astioita. Usein helposti tunnistettavissa olevaa arabiaa.

Sitä useammin mm. iittalan lasit hajoavat hyvin nopeasti, muutamassa viikossa. Saahan niiden tilalle uudet, mutta ovatko enää sen vaivan arvoisia?

Vierailija
62/151 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 23:36"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 13:37"]

Kuinka moni ns. suomalainen tuote valmistetaan Suomessa? Iittalan tuotteita, Haltin tuotteita yms. valmistetaan ambomaalla. Ja sen kyllä huomaa. Hinnat vaan nostetaan vielä ylemmäs, kun on NIMI hankittuna.

[/quote]

Kuten myös Marimekko.

[/quote]

Marimekosta voisikin tehdä vaikka oman ketjunsa. Itsellä ja useammalla tutulla on edelleen käytössä Marimekon 1980- ja 1990-luvun alun paitoja ja yöpaitoja. En tiedä milloin ja mitä tapahtui, mutta ainakin 2000-luvulla Marimekon laatu on mennyt aivan kamalaksi ja hinnat ovat ihan älyttömiä. Vaatteiden saumat venkoilevat, napit lentelevät irti, kangas nuhraantuu ja kutistuu reilusti, kankaaseen tulee suoranaisia reikiä esim. siihen kohtaan missä on pesuohjeet, jne. jne. Ihan kamalaa laatua nykyään koko Marimekko. Harmittaa, koska tosiaan aiemmin sieltä saattoi ostaa paitoja ajatuksella, että näitähän käytetään isältä pojalle, eli oli tosi laadukasta tavaraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/151 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pentikin puinen jakkara, iso lamppu, jossa lasijalka ja sohvapöytä. Kaikki olleet hyviä ja kestäviä. Kynttilänjalkoja on kaksi ja maljakkoja kaksi. Kaikki ok. Eli en voi yhtyä huonoon laatuun, mutta toki voi olla hyvää tuuriakin.

Vierailija
64/151 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 11:03"]

Olenko tässä ketjussa ainoa, jolla ei ole mitään negatiivista sanottavaa pentikin tuotteista?

Enkä ole edes posiolainen, mutta ne harvat Pentikin esineet, joita minulla on , olen saanut läksiäislahjaksi nimenomaan poistuessani Posiolta, tai ostanut ne "matkamuistoksi". Siksi en ole niiltä ihmeitä odottanutkaan, tuollahan nököttävät hyllyssä.

[/quote]

No et ole ainut :) Minun astiat ovat kauniita ja laadukkaita, käytän vain juhlakattauksissa :)) Millainen astia muuten menee  kappissa rikki? sen ihmeen minäkin halauaisin  nähä :

Vierailija
65/151 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai voiko niitä käyttää? Meillä nuo muutamat lahjaksi saadut on koristeena, kun ei ne oikein käyttökelpoiselta vaikuta. 

Vierailija
66/151 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin porot ja kyntteliköt ovat kunnossa. Oletteko kokeilleet suitsukkeita porokynttelikköön?

Vierailija
67/151 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 18:18"]Miten ihmiset ei tajua että Pentikin astiat on ihan eri tuoteryhmä kuin se sisustuskrääsä? Samanlaista laatua sisutuskrääsän suhteen saa kaikkialta. Pentikin astiat ei ole makuuni, mutta kauniita ne ovat tietynlaiseen sisustukseen, mökille jne.

olen ollit eniten pettynyt Iiittalan Kartio-lasien laatuun, laseja ilman valumia ja virheitä oli mahdoton löytää! Emme sitten ostaneet Kartio-sarjaa arkilaseiksi vaan ihan halpislaseja, samaa laatua mutta murto-osan hinnalla!

taitaa olla harvassa suomessa valmistetut tuotteet nykyään, olisko joku tekstiilivalmistaja vielä, mitä näitä pellavatuotteita nyt onkaan, Jokipiin pellava tms? Mutta sinänsä se suomalainen muotoilukin on välillä onnistunutta, joten kannattaa sitä ostaa vaikka se oliskin Kiinassa valmistettua.

[/quote] Kartiot tehdään kylläkin suomessa, samoin Iittalan tuikkulyhdyt, mariskoolit, lähes kaikki lasistot, aaltovaasit jne.

Vierailija
68/151 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 18:18"]Miten ihmiset ei tajua että Pentikin astiat on ihan eri tuoteryhmä kuin se sisustuskrääsä? Samanlaista laatua sisutuskrääsän suhteen saa kaikkialta. Pentikin astiat ei ole makuuni, mutta kauniita ne ovat tietynlaiseen sisustukseen, mökille jne.

olen ollit eniten pettynyt Iiittalan Kartio-lasien laatuun, laseja ilman valumia ja virheitä oli mahdoton löytää! Emme sitten ostaneet Kartio-sarjaa arkilaseiksi vaan ihan halpislaseja, samaa laatua mutta murto-osan hinnalla!

taitaa olla harvassa suomessa valmistetut tuotteet nykyään, olisko joku tekstiilivalmistaja vielä, mitä näitä pellavatuotteita nyt onkaan, Jokipiin pellava tms? Mutta sinänsä se suomalainen muotoilukin on välillä onnistunutta, joten kannattaa sitä ostaa vaikka se oliskin Kiinassa valmistettua.

[/quote] Kartiot tehdään kylläkin suomessa, samoin Iittalan tuikkulyhdyt, mariskoolit, lähes kaikki lasistot, aaltovaasit jne.

Vierailija
69/151 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
70/151 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 12:36"]

Lapsuudessani ja nuoruudessani kävin äidin ja mummon ja tädin kanssa usein ihailemassa astioita Pentikin liikkeissä, niitä toivoi moni lahjaksi ja itsekin sain muutaman astian jo nuorella iällä. Kotona Pentikin astiat olivat niitä hienompia, joita säilytettiin paremmassa astiakaapissa ja astioita ei käytetty arkena. 

Kun muutin omilleni, mulle oli itsestäänselvää, että haluan itsellekin suomalaisia astioita kotiin, päädyin kuitenkin keräilemään Iittalan astioita. Viime aikoina kuitenkin on Pentik kiehtonut ja olenkin ostellut viime vuosina aina jotain pientä ja vähän suurempaa. Mutta jokaiseen ostokseeni olen joutunut pettymään karvaasti.

Ostin lasisen kynttilälyhdyn, jossa kynttilä keikkasi. Kävin kaupassa näyttämässä ja sanoivatkin, että se kai on jokin virhe kun kaikissa lyhdyissä heidän kaupassa näyttää olevan sama virhe, mutta voisinhan pitää lyhtyä koristeena ilman kynttilää. 

Sitten ostin pitkiä kynttilöitä jouluksi ruokapöytään, yleensä pitkät kynttilät olen ostanut jostain halppiskaupasta mutta ikinä en ole niin sotkevia kynttilöitä poltellut mitä oli noi Pentikin, meni monta pöytäliinaa vaihtoon sinä jouluna!

Sitten ihastuin totaalisesti Pentikin kauniisiin lamppuihin ja eritoten lampunjalkoihin. Ostin sitten sellaisen kauniin kynttilänjalan, jolle hintaakin tuli yli sata euroa. Todella kaunis jalka, mutta huomasin vasta kotona, että lampunjalassa on iso lommo. Ei se niin haittaa kun kääntää lampun niin, että lommo jää seinää vasten ja katseilta piiloon, mutta noinkin kalliissa lampunjalassa ei olettaisi tuollaisia virheitä olevan. 

Olen ostanut ja saanut lahjaksi niitä Pentikin poroja, eli porokynttilänjalkoja. Tykkään niistä kovasti, varsinkin talvisaikaan sisustuksessa. Harmi vaan, että jokainen poro on alkanut elää ihan omaa elämäänsä. Osa poroista on tummentunut todella paljon, osa jäänyt vaaleiksi ja osa rapistunut rumasti. Suunnilleen samaan aikaan kaikki porot ostettu ja saatu lahjaksi ja materiaali näyttää olevan joka porossa ihan eri laatua!

Viimeisenä muistan vielä, että ostin viime ystävänpäivän tienoolla kauniita sydänlaseja, joista jokainen rikkoutui kun ne astianpesukoneeseen ekan kerran laitoin ja kaupassa vielä sanottiin, että saa pessä astianpesukoneessa totta kai!

En ymmärrä, mikä Pentikiä vaivaa? Oliko heillä joskus laadukastakin tavaraa? En voi uskoa, että tuollainen firma kovin kauaa enää pysyy pystyssä, ainakaan noilla hinnoilla!

[/quote]

Voi voi, kyllä sinua elämä on potkinut päähän...

Vierailija
71/151 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 20:42"]Te jotka olette ostaneet "vuosia sitten", laatu oli vielä suomalaista (=hyvää).

Joitakin vuosia sitten tuotanto siirrettiin, pikku hiljaa kaukomaihin.

Arabia, Iittala ym. ovat tehneet samoin.

Astian pohjassa lukee nykyisin , em.  ARABIA, ennen siinä luki Arabia FINLAND.

Suomalaisena tuotantona, pokkana, mainostetaan ja myydään, edelleen.

Kannataa olla tarkkana (sisäpiirin tietoa), ettei osta rihkamaa kalliiseen hintaan.

[/quote] Toi on ihan sun omassa päässäsi tuo kuvitelma et Iittala väittäisi suomessa tehdyiksi tuotteita jotka ei ole täällä tehtyjä. Yritys on suomalainen koska pääkonttori ja omistajat on suomalaisia, muotoilu, laadunvalvonta jne on suomessa. JA suomessa tehdään edelleen suurin osa tuotteista.

Vierailija
72/151 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pentik in tavarat ovat aika lailla sitä samaa sälää kuin halvemmissa sisustuskaupoissa, pentikin tarralla ja isommalla hinnalla varustettuna. 

Vierailija
73/151 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kyseli, että olenko puhdistanut poroja millään aineilla, en ole. Pölyt pyyhin kerran viikossa ihan hiukan kostealla rätillä, mulla on viittä eri kokoa niitä poroja. Kaikki ovat väritykseltään menneet ihan eri suuntiin, osa todella tummiksikin. Ajan patina ei niissä niin kauheesti mua haittais, mutta se harmittaa että toiset poroista ovat kuin valkoisia ja toiset tummanharmaita...

Täällä puhutaan Pentikin sisutuskrääsästä. Myönnän, että kynttilät ja tuikkulyhty varmaankin ovat aika krääsää, hinnoilta reilusti alle 20 e, mutta mielestäni ei ole eriskummallista, että yli sadan lampunjalalta odottaisi edes jonkinlaista laatua, tai ettei sitä ihan heti mieltäisi krääsäksi, mutta valitettavasti oli todettava, että samaa krääsää sekin oli laadultaan :(

Se unohtuikin listasta, että mulla on myös lahjaksi saatu Pentikin villaviltti (jonka hinta 90 e) ja se oli nojatuolin selkänojan päällä viikattuna (jossa kukaan ei oikeastaan istuskele, joskus joku vieras saattaa) ja jo parissa kuukaudessa viltti näytti tosi nukkaantuneelta, että laitoin kaappiin odottelemaan, jos sille tulisi parempaa käyttöä. Ei siis laadultaan vaikuttanut sen paremmalta kuin Ikean viltitkään, mutta eipä tuo harmittanut, kun se kerta lahja oli.

ap

Vierailija
74/151 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kaksi lasista kynttilänjalkaa. Varren paksuus noin 5 cm. Vuoden aikana molemmat varret napsahtanut samasta kohtaa poikki. Oisko 80€ maksanut yhteensä.

Vierailija
75/151 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 13:37"]

Kuinka moni ns. suomalainen tuote valmistetaan Suomessa? Iittalan tuotteita, Haltin tuotteita yms. valmistetaan ambomaalla. Ja sen kyllä huomaa. Hinnat vaan nostetaan vielä ylemmäs, kun on NIMI hankittuna.

[/quote]

Kuten myös Marimekko.

Vierailija
76/151 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas.

Vai niin.

No itse en ole lapsena kulkenut mummon ja äidin ja tädin kanssa kaupoilla, no josks ruokakaupassa ja villalankakaupassa ehkä.

Mutta nykyään tulee joskus kierreltyä kaupoissa ja minusta ihmisen pitää kyllä olla sokea, jos ei näe omilla silmillä jo kaupassa, että pentikin kauppa on samanlaista halvalla halpamaissa tehtyä rihkamaa, ihan nättiä joo, mutta ihan samaa settiä mitä oli tiimarissa ja kaikissa muissakin rihkamakaupoissa.

Onhan siitä pentikin naisestakin ollut lehdessä juttuja ja eihän hän edes väitä että pentik tekisi suomalaista laatutyötä vaan hän vain haluaa olla joku iso suunnittelija tai toimitusjohtaja, sivutuota se mitä paskaa myy.

Tuskin ainoa orjatyönä tavaransa teettävä suomifirma.

Vierailija
77/151 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet onnistunut ostamaan Pentikistä juuri niitä halpistuotteita, jotka tulevat heille ulkomailta. Myös lasit tulee ulkomailta. Ainoastaan Pentikin astiastot on suomalaisia "laatutuotteita". 

Vierailija
78/151 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
79/151 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä se sitten niin hieno on nro11 mielestä?

Vierailija
80/151 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt aamusta tutkiskelin vielä astiakaappeja ja olihan mulla yksi sellainen pienempi kulho Pentikiltä astiakaapissa, se kai sitten on sitä oikeata keramiikkaa, jonka pitäisi kestää? Ei ole mitään hajua mitä sarjaa mutta sellainen hailakan roosan värinen, jossa on kauniita kukkasia ja muotoilu on epäsymmetrinen.

Nyt kun muistelen tarkemmin niin mullahan oli kaksi noita kippoja aiemmin, mutta se toinen rikkoutui astiakaapissa, en edes ollut tiskannut sitä kuin kerran ja kerran sitten nostin kaapista ulos ja isot railot oli jo astiassa ja pöydälle nostettuani sitten meni palasiksi... Kummallista...

Toinen kulhoista on säilynyt ihan hyvin, naarmuja näkyy kylläkin vaikka en ole kovin montaa kertaa käyttänyt. Kulhojen kanssa ostin maailman hunoimmat salaattipihdit, puiset. Ne kai sitten ovat myös sitä krääsää? Ekalla kerralla jo menivät ne pihdit poikki ja käyttökelvottomiksi!

Surullista, että tulee vain kokoajan enemmän ja enemmän mieleen virheostoksia, mihin olen sortunut Pentikillä :D

ap