Nyt riitti! En enää koskaan osta mitään Pentikiltä
Lapsuudessani ja nuoruudessani kävin äidin ja mummon ja tädin kanssa usein ihailemassa astioita Pentikin liikkeissä, niitä toivoi moni lahjaksi ja itsekin sain muutaman astian jo nuorella iällä. Kotona Pentikin astiat olivat niitä hienompia, joita säilytettiin paremmassa astiakaapissa ja astioita ei käytetty arkena.
Kun muutin omilleni, mulle oli itsestäänselvää, että haluan itsellekin suomalaisia astioita kotiin, päädyin kuitenkin keräilemään Iittalan astioita. Viime aikoina kuitenkin on Pentik kiehtonut ja olenkin ostellut viime vuosina aina jotain pientä ja vähän suurempaa. Mutta jokaiseen ostokseeni olen joutunut pettymään karvaasti.
Ostin lasisen kynttilälyhdyn, jossa kynttilä keikkasi. Kävin kaupassa näyttämässä ja sanoivatkin, että se kai on jokin virhe kun kaikissa lyhdyissä heidän kaupassa näyttää olevan sama virhe, mutta voisinhan pitää lyhtyä koristeena ilman kynttilää.
Sitten ostin pitkiä kynttilöitä jouluksi ruokapöytään, yleensä pitkät kynttilät olen ostanut jostain halppiskaupasta mutta ikinä en ole niin sotkevia kynttilöitä poltellut mitä oli noi Pentikin, meni monta pöytäliinaa vaihtoon sinä jouluna!
Sitten ihastuin totaalisesti Pentikin kauniisiin lamppuihin ja eritoten lampunjalkoihin. Ostin sitten sellaisen kauniin kynttilänjalan, jolle hintaakin tuli yli sata euroa. Todella kaunis jalka, mutta huomasin vasta kotona, että lampunjalassa on iso lommo. Ei se niin haittaa kun kääntää lampun niin, että lommo jää seinää vasten ja katseilta piiloon, mutta noinkin kalliissa lampunjalassa ei olettaisi tuollaisia virheitä olevan.
Olen ostanut ja saanut lahjaksi niitä Pentikin poroja, eli porokynttilänjalkoja. Tykkään niistä kovasti, varsinkin talvisaikaan sisustuksessa. Harmi vaan, että jokainen poro on alkanut elää ihan omaa elämäänsä. Osa poroista on tummentunut todella paljon, osa jäänyt vaaleiksi ja osa rapistunut rumasti. Suunnilleen samaan aikaan kaikki porot ostettu ja saatu lahjaksi ja materiaali näyttää olevan joka porossa ihan eri laatua!
Viimeisenä muistan vielä, että ostin viime ystävänpäivän tienoolla kauniita sydänlaseja, joista jokainen rikkoutui kun ne astianpesukoneeseen ekan kerran laitoin ja kaupassa vielä sanottiin, että saa pessä astianpesukoneessa totta kai!
En ymmärrä, mikä Pentikiä vaivaa? Oliko heillä joskus laadukastakin tavaraa? En voi uskoa, että tuollainen firma kovin kauaa enää pysyy pystyssä, ainakaan noilla hinnoilla!
Kommentit (151)
Pentikin astiat valmistetaan 100% suomessa! Olen 15 vuotias ja alkanut kerätä astiastoa äitilläni on 30 vuotta kestänyt . Suomalaiset suunnittelijat ja kangaspainokin tapahtuu kokonaan suomessa. Laatu ja hinta suhde todella hyvä! Ja tietää sen että suomeen ne rahat menevät!
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 23:11"]Pentikin astiat valmistetaan 100% suomessa! Olen 15 vuotias ja alkanut kerätä astiastoa äitilläni on 30 vuotta kestänyt . Suomalaiset suunnittelijat ja kangaspainokin tapahtuu kokonaan suomessa. Laatu ja hinta suhde todella hyvä! Ja tietää sen että suomeen ne rahat menevät!
[/quote]
Lasiastiat, huonekalut ja kankaat tuodaan ulkoa. Tuskin ne paperinarusta virkatut tabletitkaan on suomalaisten tekemiä, ei tuolla hintaa suomessa tehdä.
Totaalisen kyllästynyt Pentikin krääsään.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka olette ostaneet "vuosia sitten", laatu oli vielä suomalaista (=hyvää).
Joitakin vuosia sitten tuotanto siirrettiin, pikku hiljaa kaukomaihin.
Arabia, Iittala ym. ovat tehneet samoin.
Astian pohjassa lukee nykyisin , em. ARABIA, ennen siinä luki Arabia FINLAND.
Suomalaisena tuotantona, pokkana, mainostetaan ja myydään, edelleen.
Kannataa olla tarkkana (sisäpiirin tietoa), ettei osta rihkamaa kalliiseen hintaan.
Miksi valehtelet vai etkö ole ottanut selvää miten asia on? Pentik tekee keramiikkatuotteensa Suomessa Posiolla Pentikinmäellä - on tehnyt aina!
Lautasliinat ovat ajoittain Suomessa tehtyjä. Tekstiilit, lasi- ja metalliesineet Pentik pyrkii teettämään siellä, missä kyseisenlaisten tavaroiden tekemisellä on pitkät perinteet. Esim pellava- ja puuvillatuotteet teetetään Latviassa, silkkituotteet kauko-idässä.
Esimerkiksi kahvin, teen, hillojen ja tulitikkujen alkuperämaata en ole kysynyt.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi että laatu on surkeaa. Kaikkihan on siis teetetty ulkomailla!
Mutta eihän se mitään, kunhan rouva Pentikillä porskuttaa hyvin ja maine säilyy. Ei kyllä kauaa.
en ole huomannut mitään moitteita pentikin porokynttilänjaloissa tai astioissa. ihan konetiskissä pesen. erikoista. esim. iittalaahan ei enää edes valmisteta suomessa, joten turha niihin halpamaatuotannon tusinatavaroihin käyttää rahojaan... pentik on mielestäni kaunista designia ja laatuun olen onneksi saanut olla aina tyytyväinen.
Mä olisin halunnut mun poroon kynttilän, mutta HML:sta ei saanut, olisi pitänyt ostaa uusi poro ja taas uudet kynttilät. Totesin, jotta ei kiitos ja veistin sopivia kynttilöitä:D
Ihmettelenpä vaan miten kukaan saa puiset salaattiottimet poikki. Ovat saaneet olla ostohetkellä jo niin huonot että luulisi silloin jo jääneen hankkimatta tai siiten ei tosiaan osaa tavaroita käsitellä...
Pentikin porot tulee samasta tehtaasta Intiasta kuin Halpa-Hallin vastaava.. Ja hölmöt maksaa!
Entisenä työntekijänä allekirjoitan tuon huonon laadun. Valitettavaa.
Itselläni on Pentikin pieni poro jonka selässä on tuikulle paikka. Poro kupsahti kerran pöydällä nurin ja meni toinen sarvi poikki. Hopeoitua messinkiä, hmmm...Liikkeessä kehottivat menemään kultasepälle joka voisi juottaa sarven takaisin paikoilleen. "Kyllä se vähän jää näkymään se juotoskohta". Jäi menemättä, poro on sarvipuoli.
Kerran ostin lasisen astian jota voi käyttää kukkamaljakkona tai kynttilälyhtynä. Ollessani kotona kirjahyllyn suunnalta kuului omituinen ääni, sellainen mossahdus (en nyt keksi parempaakaan sanaa).
Huomasin että astia oli itsekseen hajonnut. Tiesin että joskus lasissa voi olla ns.jännitteitä ja astia voi itsekseen hajota tällaisen takia. Menin liikkeeseen ja kerroin asiani, oletin että ilman muuta korvaavat tuotteen uuteen.
Siellä oltiin TODELLA nihkeitä eikä oltaisi millään annettu uutta tilalle, todella sain pitää pintani että uuden ja ehjän sain. Astia ei ollut edes kallis. Jos olisin sen itse esim.pudottanut niin se olisi hajonnut ihan eri tavalla tuusan nuuskaksi, nyt se meni "siististi" pariin kolmeen osaan.
Tykkään kyllä Pentikin tuotteista mutta viime vuosina en ole enää liikkeissä juurikaan käynyt koska hinnat on naurettavat ja iso osa tuotteista tuodaan kaukomailta, myöskin nämä edellä mainitut kokemukset ovat jääneet mieleen, asiakaspalvelussa olisi ainakin näiden asioiden osalta toivomisen varaa.
Nätit nuoret tytöt esiliinoissaan on ilmeisen hyvin koulutettu asiakasreklamaatioiden varalta. Mitään ei korvata. Asiakas tuntee itsensä lähinnä idiootiksi.
Pentikin tuotteita edelleen käyttävä, enkä ole moisiin ongelmiin törmännyt.
Vierailija kirjoitti:
Nyt aamusta tutkiskelin vielä astiakaappeja ja olihan mulla yksi sellainen pienempi kulho Pentikiltä astiakaapissa, se kai sitten on sitä oikeata keramiikkaa, jonka pitäisi kestää? Ei ole mitään hajua mitä sarjaa mutta sellainen hailakan roosan värinen, jossa on kauniita kukkasia ja muotoilu on epäsymmetrinen.
Nyt kun muistelen tarkemmin niin mullahan oli kaksi noita kippoja aiemmin, mutta se toinen rikkoutui astiakaapissa, en edes ollut tiskannut sitä kuin kerran ja kerran sitten nostin kaapista ulos ja isot railot oli jo astiassa ja pöydälle nostettuani sitten meni palasiksi... Kummallista...
Toinen kulhoista on säilynyt ihan hyvin, naarmuja näkyy kylläkin vaikka en ole kovin montaa kertaa käyttänyt. Kulhojen kanssa ostin maailman hunoimmat salaattipihdit, puiset. Ne kai sitten ovat myös sitä krääsää? Ekalla kerralla jo menivät ne pihdit poikki ja käyttökelvottomiksi!
Surullista, että tulee vain kokoajan enemmän ja enemmän mieleen virheostoksia, mihin olen sortunut Pentikillä :D
ap
Keramiikkaan saattaa tekovaiheessa muodostua jännitteitä ja siten kipot poksahtelee rikki. Jos näin käy niin on vaidettu uuteen tai hyvitetty tuotteen hinta vaikka ostosta olisi 10 vuotta aikaa.
Kyllähän se esim. vaatemerkeilläkin menee niin, että sekä merkkituotteet että piraattituotteet tehdään samalla tehtaalla.
Että se Pentikin astiaa muistuttava astia Markkamarketissa, saattaa olla ihan samasta tehtaasta ja samoista materiaaleista tehty.
Ihmiset haluaa maksaa merkistä. Eikä brändejä oikeasti haittaa, että ihmiset käyttää piraattituotteita, koska hehän ovat asiakaskuntaa, joilla ei joka tapauksessa ole varaa heidän brändiinsä. Mutta ilmaista mainosta tulee, kun massa käyttää heidän merkkiään muistuttavia tuotteita.
Kaveri oli Marimekolla töissä, kuluttajat palauttivat kokonaisia eriä takaisin tuotteita, jotka olivat todella huonolaatuisia. Jos olisin Marimekon johdossa, en hyväksyisi tälläistä brändin alasajoa, vaan pitäisin kiinni laadukkuudesta. Ilmeisesti siellä ajatellaan vaan, että kuluttajilta rahat pois, ihan sama vaikka Marimekon nimi muuttuisi Tiimarin tasoiseksi ihmisten mielissä.
Brändejä on kuitenkin vaikea rakentaa, ja jos imagoon tulee tarpeeksi kolhuja, ei saadakaan niitä enää korjattua. Brändi on monesti yrityksissä se arvokkain immateriaalinen asia, mitä on.
Tietysti tämäkin ketju kannattaisi suoraa linkata Pentikin palauteboxiin, ehkä jotakuta siellä kiinnostaa parantaa brändin imagoa vanhalle tasolle. Jos ei, niin sittenhän se tulee kuolemaan omaan mahdottomuuteensa.
Koko puljua tuskin olisi enää edes olemassa pelkällä keramiikan myynnillä. Nämä halpamaissa eurolla tuotetut, viidellä kympillä eteenpäin myydyt ovat saaneet firman pysymään pinnalla. Sillä vanhalla imagolla pitkälle mentiinkin, suomalaista suomalaisille. Niin moni luuli.
Onko Pentik ns. "hienommille ihmisille" tarkoitettu liike, meinaan tuota turkiksissa liikkuvaa sakkia? Kerran kävin, toista en kun katsotaan niin nyrpeänä ja ei tervehditä edes kassalla. Olin tuolloin jotakuin 20-vuotias ihan normi työssäkäyvä tytteli... iittalaa onneksi notkuu kaapit:)
Vierailija kirjoitti:
Onko Pentik ns. "hienommille ihmisille" tarkoitettu liike, meinaan tuota turkiksissa liikkuvaa sakkia? Kerran kävin, toista en kun katsotaan niin nyrpeänä ja ei tervehditä edes kassalla. Olin tuolloin jotakuin 20-vuotias ihan normi työssäkäyvä tytteli... iittalaa onneksi notkuu kaapit:)
Olen käynyt Pentikillä ostoksilla 20 v. ikäisestä nyt pian 50 v. ja aina on palveltu ihan normaalisti.
Meillä on Pentikin Inkivääri-astiat arkikäytössä ja hyvin ovat kestäneet jo useita vuosia. Huonommat kokemukset minulla on myös käytössä olevistä Teema-sarjan mukeista ja 'kissankupeista'. Lapsella on Pentikin pellavalakanat ja laadukkailta vaikuttavat.
Enemmän epäilen Iittalan laatua.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en ole sieltä mitään enää ostellut jos noin huonoja ovat. Entinen laatu taitaa olla ollut ja mennyt. Olen monesti aikonut mutten sitten kuitenkaan, sillä jotenkin hassusti ne tavarat ovat lähemmässä tarkastelussa alkaneet näyttää tiimarin kamalle. Eli eivät edes siinä ensitarkastelussa ole olleet ihan priimaa laatua.
Katselin kerran Pentikillä joitain tuotteita. Menin sen jälkeen Tiimariin ja löysin samat tuotteet sieltä. Hinta kyllä oli aivan erilainen! Tästä on jo useita vuosia, mutta silloin karisi luottamukseni pentikin "laatuun".
Minulla kaksi vuotta sitten lahjaksi saadulla porolla lähti yksi sarvi irti. Ihan itsekseen oli tipahtanut alas. Hintaan nähden pitäisi kyllä kauemmin kestää. Minkähänlaisella liimalla korjaisin, että olisi mahd. huomaamaton ja pysyisi.
Harmittaa laatu. Tykkäisin muuten niin Pentikin poroista, mm. Inari-poro tosi tyylikäs.
Hei! Onpa sinulla ollut harmillista Pentikin tuotteiden suhteen.
Itse olen myös saanut paljon Pentikin tuotteita lahjaksi ja on kyllä pelkkää hyvää sanottavana. Saga juomalaseja olen pessyt astiakoneessa monet kerrat ja hyvin on ehjänä pysynyt.
t.Hellevi