Nyt riitti! En enää koskaan osta mitään Pentikiltä
Lapsuudessani ja nuoruudessani kävin äidin ja mummon ja tädin kanssa usein ihailemassa astioita Pentikin liikkeissä, niitä toivoi moni lahjaksi ja itsekin sain muutaman astian jo nuorella iällä. Kotona Pentikin astiat olivat niitä hienompia, joita säilytettiin paremmassa astiakaapissa ja astioita ei käytetty arkena.
Kun muutin omilleni, mulle oli itsestäänselvää, että haluan itsellekin suomalaisia astioita kotiin, päädyin kuitenkin keräilemään Iittalan astioita. Viime aikoina kuitenkin on Pentik kiehtonut ja olenkin ostellut viime vuosina aina jotain pientä ja vähän suurempaa. Mutta jokaiseen ostokseeni olen joutunut pettymään karvaasti.
Ostin lasisen kynttilälyhdyn, jossa kynttilä keikkasi. Kävin kaupassa näyttämässä ja sanoivatkin, että se kai on jokin virhe kun kaikissa lyhdyissä heidän kaupassa näyttää olevan sama virhe, mutta voisinhan pitää lyhtyä koristeena ilman kynttilää.
Sitten ostin pitkiä kynttilöitä jouluksi ruokapöytään, yleensä pitkät kynttilät olen ostanut jostain halppiskaupasta mutta ikinä en ole niin sotkevia kynttilöitä poltellut mitä oli noi Pentikin, meni monta pöytäliinaa vaihtoon sinä jouluna!
Sitten ihastuin totaalisesti Pentikin kauniisiin lamppuihin ja eritoten lampunjalkoihin. Ostin sitten sellaisen kauniin kynttilänjalan, jolle hintaakin tuli yli sata euroa. Todella kaunis jalka, mutta huomasin vasta kotona, että lampunjalassa on iso lommo. Ei se niin haittaa kun kääntää lampun niin, että lommo jää seinää vasten ja katseilta piiloon, mutta noinkin kalliissa lampunjalassa ei olettaisi tuollaisia virheitä olevan.
Olen ostanut ja saanut lahjaksi niitä Pentikin poroja, eli porokynttilänjalkoja. Tykkään niistä kovasti, varsinkin talvisaikaan sisustuksessa. Harmi vaan, että jokainen poro on alkanut elää ihan omaa elämäänsä. Osa poroista on tummentunut todella paljon, osa jäänyt vaaleiksi ja osa rapistunut rumasti. Suunnilleen samaan aikaan kaikki porot ostettu ja saatu lahjaksi ja materiaali näyttää olevan joka porossa ihan eri laatua!
Viimeisenä muistan vielä, että ostin viime ystävänpäivän tienoolla kauniita sydänlaseja, joista jokainen rikkoutui kun ne astianpesukoneeseen ekan kerran laitoin ja kaupassa vielä sanottiin, että saa pessä astianpesukoneessa totta kai!
En ymmärrä, mikä Pentikiä vaivaa? Oliko heillä joskus laadukastakin tavaraa? En voi uskoa, että tuollainen firma kovin kauaa enää pysyy pystyssä, ainakaan noilla hinnoilla!
Kommentit (151)
No en ota kantaa siihen, että onko astioiden muotoilu ja ulkonäkö trendikästä vai ei, mutta se nyt on ainakin todettava näistä kaikista viesteistä, mitä tähän ketjuun on tullut, että Pentikin laatu on huonontunut todella paljon, jos on edes joskus ollut hyvä!
Ja sinulle viesti 40, olen ap ja jokaisen viestin, mitä olen tänne kirjoittanut olen allekirjoittanut "ap", mutta en tiedä sitten, että olisko joku yksi ja sama henkilö kirjoittanut muut 40 vastausta mulle :D
ap
Olet ostanut Pentikin nimissä olevia muita kuin Pentikin omia tuotteita. Keskiverrosti vanha hyvä sääntö menee niin, että jos menet kahvilaan, niin älä osta jäätelöä, jos menet pizzeriaan, niin älä osta salaattia jne.
Pentik tuo halpatuontina kaikki nuo lasijutut yms., joten ne ovat ihan hirmu sekavaa laadultaan. Osta Pentikiltä niitä Pentikin omia astioita (kivitavaraa), niin saat kyllä edelleenkin laatua.
Itse olen tykännyt kovasti Pentikin pöytävalaisimista, ne ovat olleet hyvää laatua ja kestäviä ja kauniita :) Kipot mummokamaa...
Pentikin Hiisi-sarja on oma lempiastiasarjani edelleen eikä niitä kyllä helposti rikki saa - jos ollenkaan. Itsellläni kaikki on ehjänä ja naarmutonta, osa yli 30 v käytön jälkeen.
Pentikissä harjoittelussa olleena voin kertoa, että astiat joita sieltä ostatte voivat olla jo valmiiksi käytettyjä. Firman pikkujouluissa ja muissa juhlissa käytetään myynnissä olevia astioita, mm. laseja, tarjoiluvateja ja lautasia. Hintalaput poistetaan ja laitetaan talteen, astiat käytetään, pestään ja kiinnitetään hintalaput takaisin paikoilleen. Sitten taas myyntiin. Harjoittelun jälkeen en ole kertaakaan asioinut Pentikissä, en halua ostaa astioitani valmiiksi käytettynä jos uuden (ja kalliin) hinnan niistä maksan.
Pentik - tiimarikrääsää Marimekon hinnalla.
Aikoinaan ostin vaalean keraamisen kaljatuopin ja Tapio sarjan kahviastiastoa. Kahvikupeista osan olen hajottanut itse mutta muuten kelpo tavaraa. Tapio lopetettiin ja nyt on Arctian kahvikuppisarjaa Iittalalta.
On pentikin laatu heikentynyt,mutta suurin osa tulee ulkomailta.niistä poro kyntteliköistä ja maljoista pitää kyllä sanoa,että ne valmistetaan niin,että niiden kuuluu patinoitua.ainakin mulla tuli hoitoohje lappu mukana,jossa kerrottiin tummumisen kuuluvan asiaan..
Te jotka olette ostaneet "vuosia sitten", laatu oli vielä suomalaista (=hyvää).
Joitakin vuosia sitten tuotanto siirrettiin, pikku hiljaa kaukomaihin.
Arabia, Iittala ym. ovat tehneet samoin.
Astian pohjassa lukee nykyisin , em. ARABIA, ennen siinä luki Arabia FINLAND.
Suomalaisena tuotantona, pokkana, mainostetaan ja myydään, edelleen.
Kannataa olla tarkkana (sisäpiirin tietoa), ettei osta rihkamaa kalliiseen hintaan.
Pentikin froteepyyhkeet eivät todellakaan ole imukykyisiä. On pesty useaan kertaan ja ilman huuhteluainetta, mutta aina vaan vähän muovinen pinta, ei vaan ime kun suihkun jälkeen jynssää ihoa. Nättejä ovat, mutta ovat nyt jääneet vähän kaappiin.
Minulla ei ole koskaan ollut kuin pari kolme Pentikin astiaa enkä niitä halua. Olen ihmetellyt, että kukaan ei ole syyttänyt ko. firmaa kopioinneista. Monet kermakot ja sokerikot esim. ovat melkein kuin Arabian 30-50-luvun tuotteita, vain paksummasta massasta ja ehkä hivenen erilaisia. Tuon kun hoksasin, niin viimeinenkin kiinnostus heidän tuotteisiinsa hiipui. Ainut positiivinen on rukkaspari jostain 80-luvulta, kun firma teki myös poronnahasta erilaisia tuotteita.
Minulla ei ole pentikistä pahaa sanottavaa, mutta kokemukseni ovatkin lähinnä astiaostoksista viimeisen kymmenen vuoden aikana. Hyvän näköisiä ovat edelleen, eikä rikkoutunutkaan ole.
Lisäksi minulla on niitä pentikin porokynttilöitä/kynttelikköjä, eikä niissä ole havaittavissa mitään rapistumista tai tummumista. Ethän ole ap vaan pyyhkinyt niitä pesuaineilla tai hopean kiillotukseen tarkoitetulla aineella? Samoin pentikin hopeoidut kynttilänjalat ovat edelleen kuin uusia (tosin siinä olen jonkun aiemman vastaajan kanssa samaa mieltä, että kaikki normikynttilät on liian ohuita siihen ja joutuu laittamaan jotain väliin).
ja ne pentikin villaviltit on vaan niin lämpöisiä!! <3
Mutta mitään vaihtuvaa sisustuskrääsää en pentikistä ole koskaan ostanutkaan, niin en osaa sanoa niistä.
Minulla ei ole pentikistä pahaa sanottavaa, mutta kokemukseni ovatkin lähinnä astiaostoksista viimeisen kymmenen vuoden aikana. Hyvän näköisiä ovat edelleen, eikä rikkoutunutkaan ole.
Lisäksi minulla on niitä pentikin porokynttilöitä/kynttelikköjä, eikä niissä ole havaittavissa mitään rapistumista tai tummumista. Ethän ole ap vaan pyyhkinyt niitä pesuaineilla tai hopean kiillotukseen tarkoitetulla aineella? Samoin pentikin hopeoidut kynttilänjalat ovat edelleen kuin uusia (tosin siinä olen jonkun aiemman vastaajan kanssa samaa mieltä, että kaikki normikynttilät on liian ohuita siihen ja joutuu laittamaan jotain väliin).
ja ne pentikin villaviltit on vaan niin lämpöisiä!! <3
Mutta mitään vaihtuvaa sisustuskrääsää en pentikistä ole koskaan ostanutkaan, niin en osaa sanoa niistä.
Minulla kaikki Pentik tuotteet on ollut hyviä. Onko hyvää tuuria vai mitä, en tiedä. Itsellä ei ole pahaa sanottavaa. Kokemusta on lasista, keramiikasta ja koristeista. Mielestäni hyviä ja kauniita tuotteita. Entisajan tuotteiden laadusta en tiedä, mutta ei mulla ole nykyisistä mitään valittamista.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 10:47"]Nyt aamusta tutkiskelin vielä astiakaappeja ja olihan mulla yksi sellainen pienempi kulho Pentikiltä astiakaapissa, se kai sitten on sitä oikeata keramiikkaa, jonka pitäisi kestää? Ei ole mitään hajua mitä sarjaa mutta sellainen hailakan roosan värinen, jossa on kauniita kukkasia ja muotoilu on epäsymmetrinen.
Nyt kun muistelen tarkemmin niin mullahan oli kaksi noita kippoja aiemmin, mutta se toinen rikkoutui astiakaapissa, en edes ollut tiskannut sitä kuin kerran ja kerran sitten nostin kaapista ulos ja isot railot oli jo astiassa ja pöydälle nostettuani sitten meni palasiksi... Kummallista...
Toinen kulhoista on säilynyt ihan hyvin, naarmuja näkyy kylläkin vaikka en ole kovin montaa kertaa käyttänyt. Kulhojen kanssa ostin maailman hunoimmat salaattipihdit, puiset. Ne kai sitten ovat myös sitä krääsää? Ekalla kerralla jo menivät ne pihdit poikki ja käyttökelvottomiksi!
Surullista, että tulee vain kokoajan enemmän ja enemmän mieleen virheostoksia, mihin olen sortunut Pentikillä :D
ap
[/quote]
Pentikin sisustustuotteet on kyl ulkomailta tulevaa krääsää, mutta sitä en ymmärrä, miten olet onnistunut kohtelemaan astioita niin kaltoin, että ne hajoavat astiakaapissa. Mulla kaikki Pentikin keramiikka on pysynyt hyvänä. Ei halkeamia, ei naarmuja, ei rikkoontuneita astioita. Taitaa olla nyt käyttäjässä vikaa tai sitten ko. astiat rikkoontuvat vanhuuttaan. Kuinka vanhoja ne oikein on?
Ja juu, puiset salaattiottimet on sitä ulkomailta tulevaa halpiskrääsää.
Olenko tässä ketjussa ainoa, jolla ei ole mitään negatiivista sanottavaa pentikin tuotteista?
Enkä ole edes posiolainen, mutta ne harvat Pentikin esineet, joita minulla on , olen saanut läksiäislahjaksi nimenomaan poistuessani Posiolta, tai ostanut ne "matkamuistoksi". Siksi en ole niiltä ihmeitä odottanutkaan, tuollahan nököttävät hyllyssä.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 18:15"]
Onko teidän muidenkin mielestä nuo kaikki viestit saman henkilön kirjoittamia? Ihan samat virheet jokaisessa. Vai onko tänään joku av:n vappupäivä, jolloin teksistä tulee täysin lukukelvotonta mössöä (en ole avannut palstaa koko päivänä)?
[/quote]
Näköjään omakin tekstini pätkittyy oudosti.
Joka tapauksessa, Pentikin astiat ovat keramiikkaa (ei posliinia) ja ne tehdään Posiolla edelleen (olen sieltä suunnalta kotoisin). Sisustuskrääsää ei ole koskaan tehtykään siellä. Itse tykkäsin nuorena Pentikistä tosi paljon ja monet yli 20 vuotta vanhat astiat ovat vieläkin tosi hyväkuntoisia. Ikävä kyllä tuotteet ovat menneet jotenkin "hobbyhallimaisiksi" viime aikoina, ainakin lakanat.