Nyt riitti! En enää koskaan osta mitään Pentikiltä
Lapsuudessani ja nuoruudessani kävin äidin ja mummon ja tädin kanssa usein ihailemassa astioita Pentikin liikkeissä, niitä toivoi moni lahjaksi ja itsekin sain muutaman astian jo nuorella iällä. Kotona Pentikin astiat olivat niitä hienompia, joita säilytettiin paremmassa astiakaapissa ja astioita ei käytetty arkena.
Kun muutin omilleni, mulle oli itsestäänselvää, että haluan itsellekin suomalaisia astioita kotiin, päädyin kuitenkin keräilemään Iittalan astioita. Viime aikoina kuitenkin on Pentik kiehtonut ja olenkin ostellut viime vuosina aina jotain pientä ja vähän suurempaa. Mutta jokaiseen ostokseeni olen joutunut pettymään karvaasti.
Ostin lasisen kynttilälyhdyn, jossa kynttilä keikkasi. Kävin kaupassa näyttämässä ja sanoivatkin, että se kai on jokin virhe kun kaikissa lyhdyissä heidän kaupassa näyttää olevan sama virhe, mutta voisinhan pitää lyhtyä koristeena ilman kynttilää.
Sitten ostin pitkiä kynttilöitä jouluksi ruokapöytään, yleensä pitkät kynttilät olen ostanut jostain halppiskaupasta mutta ikinä en ole niin sotkevia kynttilöitä poltellut mitä oli noi Pentikin, meni monta pöytäliinaa vaihtoon sinä jouluna!
Sitten ihastuin totaalisesti Pentikin kauniisiin lamppuihin ja eritoten lampunjalkoihin. Ostin sitten sellaisen kauniin kynttilänjalan, jolle hintaakin tuli yli sata euroa. Todella kaunis jalka, mutta huomasin vasta kotona, että lampunjalassa on iso lommo. Ei se niin haittaa kun kääntää lampun niin, että lommo jää seinää vasten ja katseilta piiloon, mutta noinkin kalliissa lampunjalassa ei olettaisi tuollaisia virheitä olevan.
Olen ostanut ja saanut lahjaksi niitä Pentikin poroja, eli porokynttilänjalkoja. Tykkään niistä kovasti, varsinkin talvisaikaan sisustuksessa. Harmi vaan, että jokainen poro on alkanut elää ihan omaa elämäänsä. Osa poroista on tummentunut todella paljon, osa jäänyt vaaleiksi ja osa rapistunut rumasti. Suunnilleen samaan aikaan kaikki porot ostettu ja saatu lahjaksi ja materiaali näyttää olevan joka porossa ihan eri laatua!
Viimeisenä muistan vielä, että ostin viime ystävänpäivän tienoolla kauniita sydänlaseja, joista jokainen rikkoutui kun ne astianpesukoneeseen ekan kerran laitoin ja kaupassa vielä sanottiin, että saa pessä astianpesukoneessa totta kai!
En ymmärrä, mikä Pentikiä vaivaa? Oliko heillä joskus laadukastakin tavaraa? En voi uskoa, että tuollainen firma kovin kauaa enää pysyy pystyssä, ainakaan noilla hinnoilla!
Kommentit (151)
Mulla on Pentikiltä lamppu ja puinen jakkara. Ei valittamista, hyvin ovat kestäneet normaalissa käytössä. Sisustusrihkamaa en osta muutenkaan mistään, joten sen laadusta en osaa sanoa.
Hienoa että joku muukin on turhautunut! Itse keräsin "nuoruuteni" pentik astioita, että sitten omassa kodissa on kivat kipot. Mutta nyt, oon tosi pettynyt etenkin käyttölaatuun. Luulisin, että muotoilun lisäksi olisi kiva että esim. kannut "toimivat". Esim. vanilija-sarjan ja inkivääri- sarjan kannut niistävät eikä niistä kehtaa kahvipöytään laittaa mitään tarjolle, kun tekevät vain sotkua. Eikä ole kyse kannun täyttöasteesta. Kallista paskaa. Ja nyt on oma kallispaska astiasto. Eipä oo aihetta olla ylpeä.
Mielestäni Pentikin astiat eivät ole ajatonta muotoilua. Monet sarjat näyttävät mummomaisilta kukkasineen ja marjankuvineen ja ne, jotka kelpaisivat ajattomaan keittiöön niin ne sarjat ovat jo lopetettu.
Arabialla ja Iittalalla on mummomaisia astioita, erikoisia sarjoja, mutta myös ajattomia ja moderneja, jokaiseen makuun löytyy sopiva. Siksipä mieluummin ostan Iittalaa itselle ja sukulaisille lahjaksi.
Mun sukulainen osti meidän lapselle Pentikistä 2 pupua. Eipä ollut kauan aikaa valkoisia. Ihan harmaantuneen ja likaisen näköisiä.
En uskalla ees koneessa niitä pestä, ettei mee vielä hurjemman näköisiksi. :-/
Mulla ei ole Pentikiltä kuin astioita (lautasia, kuppeja, kulhoja jne) ja niihin olen ollut todella tyytyväinen. Nehän tehdään yhä kai Suomessa? Mulla on niitä "mummomaisia" (sopivat makuuni) pitkään valmistuksessa olleita astioita ja ne ovat muotoilultaankin toimivia.
Sisustustavaroita ja muuta "krääsää" en ole ostanut, ne eivät ole vaikuttaneet niin kummoisilta, että niistä näkisin järkeväksi maksaa.
Saatiin häälahjaksi lähes 10 vuotta sitten Vanilja-astiastoa ja ovat päivittäisessä käytössä. Ovat täysin alkuperäisen näköisessä kunnossa. Laatu on hyvä, ainoastaan kannu valuttaa pari tippaa aina kaataessa. Niitä poroja löytyy myös useita ja ei ole mitään rapistumista tai muutakaan ongelmaa niissä. Harvoin tulee shoppailtua pentikissä nykyään, kun olen hoitovapaalla.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 16:04"]Mun sukulainen osti meidän lapselle Pentikistä 2 pupua. Eipä ollut kauan aikaa valkoisia. Ihan harmaantuneen ja likaisen näköisiä.
[/quote]Siis mitä? Puput ovat likaantuneet käytössä? Voi kamalaa, nyt on reklamaation paikka! Järkytys.
Itselläni ovat käytössä Pentikin Vanilja-astiat, enkä ole huomannut niissä mitään kulumista. Laatu kai vaihtelee.
En ole koskaan ostanut Pentikiltä mitään, kauhistellut vain kalliita hintoja! Yhden kynttiläkupin olen saanut joskus lahjaksi ja se on kyllä kaunis ja on tällä hetkellä pöytäkoristeena. Mutta luulen, ettei tässä se laatu maksa, vaan laadukkaaksi merkiksi luultu merkki. Ehkä ennen laatu oli parempaa, mutta kun myynti lähti nousuun ja rahaa tuli, ehkäpä he ajattelivat että laatua kestää vähän ns. huonontaa eikä tähän asiaan jaksettu kiinnittää niin paljon huomiota. Itse suosittelen myös tämän kalliin Pentikin sijaan ostamaan ihan vaikka Iittalaa, jonka astioiden olen todennut ihan arkikäytössä todella laadukkaaksi ja kestäväksi. Itseltä löytyy monenlaista Iittalan teemasarjan astaa lahjaksi saatuina ja osa on ollut käytössä pidemmän aikaa. Lisäksi Teema-astioista saa usein kivoja tarjouksia ja kampanja-alennuksia joka vie hinnasta pois yleensä n. 30 %. :)
äitini keräili vanilija-sarjaa pidemmän aikaa ja kyllästyi niihin ja lahjoitti mulle nämä, eivät mitään maailman modernimman näköisiä luomuksia ole, mutta mun silmää miellytti. Astiat eivät vaikuttaneen kuluneilta ja ihan kestäviltä tuntui käytössä, päätin sitten ostaa vähän täydennystä sarjaani ja jokainen uusi kappale oli todella huonoa laadultaan. Kannuista ei voi kaataa, koska ne vuotaa, ei väliä onko kannut melkein tyhjillään tai täynnä, ne vaan vuotaa ja kastelee pöydät. Sitten uusista lautasista alkoi väri vähän rapisemaan ja tuli heti näkyviä naarmuja ja kahvikuppi rikkoutui tiskatessa vaikka kuinka sievästi yritinkin tiskata, en vieläkään ymmärrä et miten.
Niin et en minäkään hurraa huutoja Pentikin suuntaan lähettele!
Oli varmaankin ennen vanhaa ihan laadukas, mutta nyt on astiatkin huonoa laatua.. Jopa mun mummoni, jonka ikä lähentelee 90 vuotta, valitti mulle, ettei kannata enää Pentikiä ostaa :D
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 16:14"][quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 16:04"]Mun sukulainen osti meidän lapselle Pentikistä 2 pupua. Eipä ollut kauan aikaa valkoisia. Ihan harmaantuneen ja likaisen näköisiä.
[/quote]Siis mitä? Puput ovat likaantuneet käytössä? Voi kamalaa, nyt on reklamaation paikka! Järkytys.
[/quote]
Siis se kangas on sellaista jännää, että näyttää ihan harmaan pölyiseltä. Meidän lapsi ei oo kyllä paljoa niillä leikkinyt. Enemmän koriste-esineenä on olleet.
Ap
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 16:27"][quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 16:14"][quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 16:04"]Mun sukulainen osti meidän lapselle Pentikistä 2 pupua. Eipä ollut kauan aikaa valkoisia. Ihan harmaantuneen ja likaisen näköisiä.
[/quote]
Siis se kangas on sellaista jännää, että näyttää ihan harmaan pölyiseltä. Meidän lapsi ei oo kyllä paljoa niillä leikkinyt. Enemmän koriste-esineenä on olleet.
Ap
[/quote]
Sorry. Ei oo ap.
Pentikin astiat ovat huonoa teollista muotoilua, käyvät huonosti käteen, ovat kömpelöitä ja rumia (rumuus on toksi makuasia).
Pentikiä on kunnioitettava hyvästä markkinoinnista. Hänhän on myynyt niitä pottejaan kuin vettä Saharassa, vaikka Suomessa on perinteisesti ollut myös hyvää muotoilua. Siltä varalta että joku kysyy, ihan muutama esimerkki: Tapio Wirkkalan puukot, alkup. Felix-ketsuppipullot, ruskeat, 33 cl:n kaljapullot. Kaj Franckin hyvin käteen sopivat lasit ja kupit, helposti pinottavat lautaset, Fiskarsin sakset, kirveet ja veitset, Ilmari Tapiovaaran huonekalut, Hannu Kähösen ratikat, pallit ... Silti monen suomalaisen silmä ei erota hyvää muotoilua, vaan ostaa epäkäytännöllistä, tilaa vievää, söpöä, aikaa kestämätöntä, hinta-/laatusuhteeltaan kohtuuttoman kallista roinaa. Ja pupuja vielä kaiken päätteeksi!
Pentikin koristetyynynpäälliset purkautuivat kuukaudessa ja lasikaadin lorotti pitkin pöytiä, vaikka miten olisi sen kanssa taiteillut. En käy enää koko kaupoissa.
Pentikin koristetyynynpäälliset purkautuivat kuukaudessa ja lasikaadin lorotti pitkin pöytiä, vaikka miten olisi sen kanssa taiteillut. En käy enää koko kaupoissa.
Meillä on muutaman vuoden vanhoja Pentikin mukeja. Ovat edelleen ehjiä ja naarmuttomia ja muutenkin alkuperäisessä kuosissaan. Kynttilöitä olen ostanut lahjaksi. Toivottavasti ne ovat toimineet käytössä...
Onko teidän muidenkin mielestä nuo kaikki viestit saman henkilön kirjoittamia? Ihan samat virheet jokaisessa. Vai onko tänään joku av:n vappupäivä, jolloin teksistä tulee täysin lukukelvotonta mössöä (en ole avannut palstaa koko päivänä)?
Miten ihmiset ei tajua että Pentikin astiat on ihan eri tuoteryhmä kuin se sisustuskrääsä? Samanlaista laatua sisutuskrääsän suhteen saa kaikkialta. Pentikin astiat ei ole makuuni, mutta kauniita ne ovat tietynlaiseen sisustukseen, mökille jne.
olen ollit eniten pettynyt Iiittalan Kartio-lasien laatuun, laseja ilman valumia ja virheitä oli mahdoton löytää! Emme sitten ostaneet Kartio-sarjaa arkilaseiksi vaan ihan halpislaseja, samaa laatua mutta murto-osan hinnalla!
taitaa olla harvassa suomessa valmistetut tuotteet nykyään, olisko joku tekstiilivalmistaja vielä, mitä näitä pellavatuotteita nyt onkaan, Jokipiin pellava tms? Mutta sinänsä se suomalainen muotoilukin on välillä onnistunutta, joten kannattaa sitä ostaa vaikka se oliskin Kiinassa valmistettua.
Joo kyllähän tuo on totta, että harvoja juttuja enää oikeasti tehdään Suomessa, eikä se nyt ollut mielestäni tämän jutun pääpointti, olen ollut siinä uskossa, että niin Pentikin kuin Iittalankin jutut valmistetaan muualla. Mutta eivät ne mun Iittalan lasit ja lautaset ja kynttilälyhdyt ole hajonneet samalla tavalla kuin Pentikin. Pentikin keramiikasta, mulla ei ole kauheesti kokemusta. Mulla oli yksi maustepurkki keraaminen ja sekin hajosi alta aikayksikön ja ihan tosi tavalliset, paksut juomalasit, jotka Pentikin myyjän mukaan soveltuivat astianpesukoneeseen hajosivat ekassa pesussa. Muuten sitten ostokseni Pentikiltä ovat olletkin juuri niitä sisutusrihkamajuttuja, harmi, etten uskonut jo parista kerrasta vaan jatkoin ostelua sen toivossa, että mulle vaan aina sattui maanantaikappale kaikesta.
ap