Miten ennen vanhaan maksettiin laskut, kun ei ollut nettipankkia?
Marssittiinko laskun kanssa pankin tiskille ja käskettiin pankkineidin hoitaa homma vai? :D
Kommentit (86)
Pienen kunnan asiakkaat eivät luottaneet pankkisalaisuuteen vaan veivät rahansa viereisen kaupungin pankkeihin. Aika huvittavaa tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen ihmiset halusivat käyttää palveluita ja kaikilla oli töitä.
Nyt ihmiset tekevät ne itse ja ovat työttömänä, kun palveluita ei kukaan tarvitse.
Toisaalta on se virikkeellisempää olla työtön kuin vaikka istua jossain maksupalvelukeskuksessa syöttämässä numeroita.
Silloin ei ollut kunnia-asia elää virikkeellistä elämää vaan elättää itse itsensä, sosiaaliturva oli luusereille sekä todellisiin hätätilanteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ihmiset tekevät ne itse ja ovat työttömänä, kun palveluita ei kukaan tarvitse.
Toisaalta on se virikkeellisempää olla työtön kuin vaikka istua jossain maksupalvelukeskuksessa syöttämässä numeroita.
Ja kituuttaa elämäänsä pienellä työttömyyskorvauksella tai tt-tuella ja odottaa seuraavaa tukipäivää, jotta saa jotain syödäkseen. Saattaahan se olla jopa viriikkeelistä jollekin.
Työssäkäyvä odottaa seuraavaa palkkapäivää saadakseen syödäkseen.
Ei oo tarvinnut kituutella, vaikkei tulot niin päätä huimaakaan.
Kituuttelu on erittäin suhteellinen käsite eli mielipidekysymys.
Sosiaalituilla elävä joutuu kituuttelemaan aina. Esim. asunnon ostaminen on mahdottomuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin ei ollut kunnia-asia elää virikkeellistä elämää vaan elättää itse itsensä, sosiaaliturva oli luusereille sekä todellisiin hätätilanteisiin.
Työttömyyyskorvaukset maksettiin hätäaputöiden palkkana. Tosin nykyään sellaisia töitä on vaikeampi järjestää.
Vierailija kirjoitti:
Pankkeja mahdettiin tarvita tosi paljon enemmän ja työntekijöitä sinne? Kuulostaa niin hitaalta ja epäkätevältä näin 90-luvulla syntyneen korviin. Mutta mielenkiintoista oppia käytännön arjen lähihistoriasta!
Ap
Minkin piti ihan miettiä mitens se meni, olen nelikymppinen nyt. Muistan kun ainakin 2000-luvun alussa kävin maksamassa laskut aina maksuautomaatilla, niitä oli kauppojen auloissa:)
tuolla tavalla sai pennin ja viiden pennin kolikot hyvin ulos ja kun sai yhteensä markan kaivettua niin sillä sai 10 merkkaria läheisestä grillikioskista.