Perhe oli metsälenkillä, kun puiden takaa lensi haulisuihku – hihnassa ollut mäyräkoira menehtyi vammoihinsa
Koira oli ollut talutushihnassa, ja sillä oli valjaat päällä. Perhe oli keskustellut keskenään kävellessään. Kun laukaus ammuttiin, ketään ei ensiksi näkynyt missään. Koira oli huutanut tuskissaan, ja kohta heidän edessään oli ollut metsästäjä aseen kanssa.
Siinä vaiheessa perheen isä huomasi, että haulit olivat osuneet häntä jalkaan, ja hän lähti tyttären kanssa ensiapuun. Äiti jäi huolehtimaan koirasta. Metsästäjän sukulaiset saapuivat paikalle, ja sitten perheen äitikin huomasi, että häntä oli osunut.
https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000007674813.html
Vastaaja tuomittiin metsästysrikkeestä ja kahdesta vammantuottamuksesta 15 päiväsakkoon, jotka tekivät hänen tuloillaan 195 euroa. Plus korvauksia 3900€ plus oikeudenkäyntikuluja 4000€.
Metsästyskortti aseet, aseluvat jätettiin metsästäjälle jolloin voi jatkaa samanlaista metsästystää. Kaiken järjen mukaan aseluvat olisi ainakin heti pitänyt peruuttaa ja aseet ottaa pois mokomalta "metsästäjältä"
Kommentit (104)
Huhhuh. Nytvaan samanlaiset vainot tätä pappaa kohtaa kuin sitä risupappaakin kohtaan! Tietääpähän törttöilleensä...
En oikeasti kannata vainoja, mutta jos olisi omalle kohdale käynyt, niin todennäköisesti raivostuisin tuosta välinpitmättömyydestä niin paljon, että "kostaisin". Kyllä anteeksi pitää ymmärtää pyytää jos toisen koiran tappaa ja toiset joutuu lääkäriin!
Onko ukolla dementia? Eikö tuollaiset voi laittaa suljettuun vanhainkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Siks toisekseen selitti ampuvansa mäyriä. Mäyriä ei ole yhtäkään syytä ampua. Suorastaan hyödyllinen ihmisellekin.
Huvikseenhan ne niitä ampuukin. Ja täytyyhän se hupi jotenkin selitellä, niin sitten "riistanhoitona".
Kun ihminen haluaa itse ampua kaiken mikä liikkuu, niin täytyy sitten hävittää kaikki muu elävä, joka sitä samaa saalista havittelee.
Harakkakin on jo silmällä pidettävä, kun niitä hävitetään surutta. Sehän voi syödä sorsan munan ja metsästäjä tahtoo itse ampua tuon saman sorsan parin kuukauden kuluttua, niin eihän se sovi, että harakka ehtii ensin.
Metsästäjä sanoo, että hirviä pitää ampua, ettei ne tule tielle, mutta susi ei sitä hirveä saa kuitenkaan ottaa, vaan susi täytyy t-a-p-p-aa, ettei se syö hirviä.
Varikset ja muut isot linnut pitää t-a-p-p-aa, ettei ne syö sorsanpoikia/munia, koska metsästäjä haluaa t-a-p-p-aa ne itse jne.
Tätähän se "riistanhoito" on. Ensin ruokitaan eläimiä ja sitten myöhemmin käydään ne ampumassa näille ruokintapaikoille. Raukkamaista touhua sanon minä.
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh. Nytvaan samanlaiset vainot tätä pappaa kohtaa kuin sitä risupappaakin kohtaan! Tietääpähän törttöilleensä...
En oikeasti kannata vainoja, mutta jos olisi omalle kohdale käynyt, niin todennäköisesti raivostuisin tuosta välinpitmättömyydestä niin paljon, että "kostaisin". Kyllä anteeksi pitää ymmärtää pyytää jos toisen koiran tappaa ja toiset joutuu lääkäriin!
No oiskohan tuo "vainoaminen" ihan oman käytöksen syytä? (sekä risupapalla, että tällä papalla? Ei pappakaan saa käyttäytyä miten haluaa, vaikka kuinka olisi pappa.)
Jos vanhus käyttäytyy huonosti, sietää kuulla kunniansa siinä missä nuorempikin. Luulen, että tuollainen ihminen on nuorena ollut yhtä välinpitämätön ja huonokäytöksinen.
Vierailija kirjoitti:
15 päiväsakkoa siitä että osuu aseella kahteen ihmiseen ja tappaa koiran.
Jos olisi vetänyt vaikka tuota isää kerran nyrkillä leukaan, niin olisi tullut kovempi tuomio.
Itse olen saanut yhdestä lyönnistä 75 päiväsakkoa, josta ei tullut edes mitään vammoja.
Tuo on ihan lakien mukainen tuomio. Sinun lyöntisi oli tahallinen teko, tiesit tekojesi seuraukset. Metsästysvahinko on vahinko. Metsästysaikana ei kannata mennä metsään, jos ei hyväksy riskejä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä syystä olen omassa metsässä pyrkinyt tukkimaan kaikki mahdolliset kävelyreitit eli kaatanut runkoja polkunen päälle. Näin ei synny tilannetta, jossa metsästysaikaan kuljeskellaan rupatellen kuin pururadalla eikä kiinnitetä mitään huomiota ympäristöön. Tuo "koira oli hihnassa" tarkoittaa ihmeen usein sitä, että koira kuljeskelee jossain jopa 10 m päässä ulkoiluttajasta.
Oijoi, että oikein 10 m päässä ihmisestä! Ei ihme, että tulee pieni koira ammutuksi riistana!
Mitenkäs sitten nämä metsästyskoirat/hirvikoirat ym jotka on kilomertien päässä isännästään? Hirveä poru, kun susi vie. Ei veisi jos koira pysyisi 10m omistajastaan.
Metsästäjän on pakko viedä koiransa korpeen ja päästää se sinne oman onnensa nojaan vaikka tietää, että siellä on petoeläimiä, jotka sinne korpeen kuuluukin. Eikö ihminen vaan voisi pysyä sieltä pois koirineen. Tai jos on pakko mennä, jättäisi koiran kotiin.
Ja onkohan tuokin ampujapappa ollut sekä kuuro, että sokea, kun ei ole kuullut ihmisten puhetta ja luullut mäyräkoiraa mäyräksi.
Varmaan joku puolisokea joka tihrustaa silmiään ja näkee liikettä. Ei kun ase tanaan ja haulisuihku sinnepäin. Haulikolla on hyvä metsästää kun ei tarvitse liikaa tähdätä, kunhan sinnepäin ampuu missä ääntä/liikettä. Onneksi ei tällä kertää joku lapsi siellä liikkunut. Lapsia pitäisikin kieltää menemästä metsään kun siellä voi vaania sokeita metsästäjiä.
Toinen tapa olisi ottaa aseet pois näiltä jotka ei tavalla tai toisella enää sovellu metsästäjiksi mutta eihän se nyt käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä syystä olen omassa metsässä pyrkinyt tukkimaan kaikki mahdolliset kävelyreitit eli kaatanut runkoja polkunen päälle. Näin ei synny tilannetta, jossa metsästysaikaan kuljeskellaan rupatellen kuin pururadalla eikä kiinnitetä mitään huomiota ympäristöön. Tuo "koira oli hihnassa" tarkoittaa ihmeen usein sitä, että koira kuljeskelee jossain jopa 10 m päässä ulkoiluttajasta.
Oijoi, että oikein 10 m päässä ihmisestä! Ei ihme, että tulee pieni koira ammutuksi riistana!
Mitenkäs sitten nämä metsästyskoirat/hirvikoirat ym jotka on kilomertien päässä isännästään? Hirveä poru, kun susi vie. Ei veisi jos koira pysyisi 10m omistajastaan.
Metsästäjän on pakko viedä koiransa korpeen ja päästää se sinne oman onnensa nojaan vaikka tietää, että siellä on petoeläimiä, jotka sinne korpeen kuuluukin. Eikö ihminen vaan voisi pysyä sieltä pois koirineen. Tai jos on pakko mennä, jättäisi koiran kotiin.
Ja onkohan tuokin ampujapappa ollut sekä kuuro, että sokea, kun ei ole kuullut ihmisten puhetta ja luullut mäyräkoiraa mäyräksi.
Metsästyskoiran liikkeet näkee puhelimen näytöltä, ei se oman onnensa nojassa ole. Lisäksi metsästyskoira on vapaana vain metsästysaikaan ja kaiken lisäksi se on "töissä" eikä tuhoamassa linnunpesiä, kuten monet lemmikkikoirat.
Itse en kuule ihmisten puhetta, kun he ovat minusta vaikka 40 m päässä eli ei se metsästäjä siellä pariskunnan vieressä ollut ja painanut haulikkoa koiran kalloon.
Entistä napakammin tulen pyrkimään siihen, että minun metsässäni ei ole kuljeskelijoita metsästysaikaan tai muutenkaan. Pysy poissa luonnosta, jos et hyväksy sen vaaroja.
Se koira olisi voinut olla pieni lapsi. Haloo oikeuslaitos. Sokeilta ajokortit ja metsästysluvat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysy poissa luonnosta, jos et hyväksy sen vaaroja.
No niinpä! Jättäkää ne sudet rauhaan. Pysykää pois luonnosta jos ne pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
Se koira olisi voinut olla pieni lapsi. Haloo oikeuslaitos. Sokeilta ajokortit ja metsästysluvat pois.
No se koira varmasti oli rakas perheen jäsen vaikka ei ihmislapsi ollutkaan... Siitä olen samaa mieltä, että tuollaiset sokeasti joka paikkaan ammuskelevat setämiehet voisi sulkea vanhainkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsästyskoiran liikkeet näkee puhelimen näytöltä, ei se oman onnensa nojassa ole. Lisäksi metsästyskoira on vapaana vain metsästysaikaan ja kaiken lisäksi se on "töissä" eikä tuhoamassa linnunpesiä, kuten monet lemmikkikoirat.
Itse en kuule ihmisten puhetta, kun he ovat minusta vaikka 40 m päässä eli ei se metsästäjä siellä pariskunnan vieressä ollut ja painanut haulikkoa koiran kalloon.
Entistä napakammin tulen pyrkimään siihen, että minun metsässäni ei ole kuljeskelijoita metsästysaikaan tai muutenkaan. Pysy poissa luonnosta, jos et hyväksy sen vaaroja.
No onhan se oman onnensa nojassa, jos näät sen vain näytöltä. Miten sitä muka koneelta suojelet? Et mitenkään. Mutta eipä sitä näköjään pysyty koiraansa suojelemaan muutaman metrinkään päästä, kun metsästäjä voi haulittaa sen ihan jalkojen viereen. Susilta koiran voi suojella, kun ei päästä sitä metsään kilometrien päähän, mutta metsästäjiltä et, vaikka olisit ihan vieressä. Koska metsästäjä saa tehdä mitä vaan, ilman että joutuu vastaamaan tekosistaan, koska metsästys. Vahingossa voi ampua vaikka ihmisen, mutta mitäpä tuosta, vahinkohan se oli....
Lemmikkikoira ei tuhoa linnunpesiä, koska on yleensä kiinni lenkillä. Ja vaikka tuhoaisikin niin mitä sitten? Itse kuitenkin ammut ne samat linnut kun ne ovat pesistään lähteneet.
Tämä metsästäjissä onkin niin tekopyhää. Suojellaan linnunpesiä ym, mutta vain sen takia, että saadaan myöhemmin t-a-p-p-aa ne linnnut itse, eikä suinkaan sen takia, että haluttaisiin suojella niitä lintuja /eläimiä niiden itsensä takia.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi tältä noin 70v vanhalta herralta ei otettu metsästyskorttia pois?
Varmaan hyvä kaveri viranomaisten kanssa ja suku puolustaa.
"Se on kunnon mies, kaikille sattuu vahinkoja, mitäs toivat rakkinsa paapan metsästysmaille...." tyyliin.
Yäk.
T. Vastuullinen metsästäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysy poissa luonnosta, jos et hyväksy sen vaaroja.
No niinpä! Jättäkää ne sudet rauhaan. Pysykää pois luonnosta jos ne pelottaa.
Espoossahan susia eniten pelätään ja FB-ryhmissä jaetaan havaintoja.
Vierailija kirjoitti:
Siks toisekseen selitti ampuvansa mäyriä. Mäyriä ei ole yhtäkään syytä ampua. Suorastaan hyödyllinen ihmisellekin.
Koiraa luuli supikoiraksi. Supikoiria kyllä kuuluukin ampua, mutta ei varmistamatta 100% varmuudella mitä ampuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se oman onnensa nojassa, jos näät sen vain näytöltä. Miten sitä muka koneelta suojelet? Et mitenkään. Mutta eipä sitä näköjään pysyty koiraansa suojelemaan muutaman metrinkään päästä, kun metsästäjä voi haulittaa sen ihan jalkojen viereen. Susilta koiran voi suojella, kun ei päästä sitä metsään kilometrien päähän, mutta metsästäjiltä et, vaikka olisit ihan vieressä. Koska metsästäjä saa tehdä mitä vaan, ilman että joutuu vastaamaan tekosistaan, koska metsästys. Vahingossa voi ampua vaikka ihmisen, mutta mitäpä tuosta, vahinkohan se oli....
Lemmikkikoira ei tuhoa linnunpesiä, koska on yleensä kiinni lenkillä. Ja vaikka tuhoaisikin niin mitä sitten? Itse kuitenkin ammut ne samat linnut kun ne ovat pesistään lähteneet.
Tämä metsästäjissä onkin niin tekopyhää. Suojellaan linnunpesiä ym, mutta vain sen takia, että saadaan myöhemmin t-a-p-p-aa ne linnnut itse, eikä suinkaan sen takia, että haluttaisiin suojella niitä lintuja /eläimiä niiden itsensä takia.
En minä ole metsästäjä, miksi ihmeessä tuollaista intät.
Pysy poissa metsästä, jos siellä kulkeminen on sinulle vaarallista.
Kyllä pitäisi aseet lähtä pienimmästäkin törttöilystä, ihan uskomatonta, että tuollaisen perheen ampumisen jälkeenkin saa jatkaa metsästystä, jota ei kukaan pysty edes kunnolla valvomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiraa luuli supikoiraksi. Supikoiria kyllä kuuluukin ampua, mutta ei varmistamatta 100% varmuudella mitä ampuu.
Tai ainakin väittää luulleensa. Ilmeisesti jos on metsästäjä, niin voi ampua ihmisiä kohti, ilman sen suurempia seuraamuksia, kunhan muistaa selittää, että luuli vaikka kissaa ketuksi tai lasta hirveksi.
Vierailija kirjoitti:
Kummat aiheuttavat enemmän vammoja ja kuolemia ihmisille, metsästäjät vai sudet...?
Laihialla ainakin uskotaan lujasti että sudet, ja uhotaan niille tappotuomiota. Hohhoijaa.
Kansalaisaloite kehiin!
Minä allekirjoitan varmasti heti tänään.