Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioliiton siunaaminen, kun kumpikaan aviopuolisoista ei kuulu kirkkoon

Vierailija
28.04.2014 |

Naimisiin.info-sivustolla lukee näin: "Periaatteessa avioliiton siunaamiseen ei kuulu velvoitteita kirkkoon kuulumisesta, joten pappi voi suostua siunaamaan myös liiton, missä kumpikaan vihkipuolisoista ei kuulu kirkkoon. Käytännössä kuitenkin yleensä vaaditaan ainakin toisen kuulumista kirkkoon."

Onko kenelläkään kokemusta avioliiton siunaamisesta, vaikka itse eikä aviopuoliso kuuluisi kirkkoon? Onko siunaaminen suostuttu järjestämään kirkossa?

Kommentit (145)

Vierailija
41/145 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap toistelet sitä, miten on kyse siunaamisesta, eikä vihkimisestä. Silti kun sulle vastaa, että Jumala siunaa liiton ja pappi on siinä vain välikäsi, alat inttää, että kyse on vain avioliiton siunaamisesta. Mitä et oikein ymmärrä? Juuri siinä avioliiton siunaamisessa Jumala siunaa liittosi. Sanot, että haluat siunauksen papilta, et Jumalalta. Sitä et voi saada. Se pappi on vain se välikäsi, joka pyytää Jumalalta sen siunauksen. Ei ev.lut. kirkossa uskota PAPPIIN, vaan Jumalaan ja Jeesukseen.

Kun olet näin harhateillä eikä sulle aidosti näytä olevan JUMALAN siunauksella mitään merkitystä, eihän teidän ole mitään järkeä pyytää avioliittoanne siunattavaksi?

Vierailija
42/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 20:29"]

Minusta olisi epäreilua, jos esim. entinen muslimi, jolla ei ole oleskelulupaa hänestä riippumattomista syistä, ei saisi edes kirkollist siunaamista liitolleen. tämä tilannehan voi oll mahdollinen, koska ilman oleskelulupaa ei saa näihin kansan kirkkoihin liittyä (ev.lut ja ortodoksi.)

 

eli kysytte asiaa. Jos ei jossakin seurakunnasa ole resursseja, niin kysykäää toisesta. Monesti on myös mahodllista saada paremmin tuollainen tilaisuus, jos on itsellä pappi ja kanttori. Monet papit ja kanttorit ovat työttöminä tällä hetkellä, joten toimitusmaksua vastaan varmaan tulisivat mielelläänkin toimittamaan tilaisuutta. Oman seurakunnan suntio pitää yleensä kuitekin olla ihan jo turvallisuussyistä.

[/quote]

 

Kiitos asiallisesta vastauksestasi :)

 

Terveisin AP

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/145 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 19:09"]

Minäkään en todellakaan ymmärrä, miksi siunaus kirkossa ihmisille, jotka eivät kirkkoon kuulu? Tosi outoa, johan tuolle nauravat naurismaan aidatkin.

[/quote]

Ihminen voi olla todella uskovainen kuulumatta kirkkoon. Jumalaan uskomiseen ei kirkkoa tarvita!

 

Minä en kuulu kirkkoon, mutta voin väittää, että uskoni on todella vahvempi kuin monella kirkkoon kuuluvalla. Suurin osa kirkkoon kuuluvista ei koskaan edes käy kirkossa ja eivät muutenkaan ole uskossa, eli kirkkoon kuuluminen on ihan eri asia kuin uskossa oleminen.

Vierailija
44/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 20:33"]

Kristityn velvollisuus on siunata, jos joku siunausta pyytää.

[/quote]

 

Se käsitys minullakin on :)

 

Vierailija
45/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄÄh... En vain saa päätäni tämän aiheen ympärille. En kuulu kirkkoon, mutta uskon omalla tavalla Jumalaan. Silti minulle ei tulisi mieleenkään ikinä mennä kirkkoon sanomaan aamenta papin eteen. Ennemmin pitäisin vihkimiseni jossain metsässä kalliolla taikka rannassa ja ihan maistraatin työntekijän pitämänä. Koen luonnon voiman ja Jumalan läheisemmin luonnossa, kuin "herran kodissa".

 

Eikös olisi helpointa soittaa kirkkoon ja kysyä asiasta. Täällä saat vain ihmetystä, miksi te pakanat haluatte ev.lut. tilaisuuden. Olette jotenkin vielä typerämpiä kuin itse tapakristityt. Tuo on jotain ultimaattista tapakristillisyyttä. Tehdään niinkuin sata vuotta on tehty, ihan vain siksi että niin on toimittu jo sata vuotta.

 

Miksi ette luo omia perinteitä?

Vierailija
46/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 20:37"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 20:01"]

Liittykää kirkkoon, sitten koko naimis-siunaus hommaa ei tarvitse miettiä.

Ei siellä ole pääsykokeita tai muutakaan kuulustelua uskosta.

[/quote]

 

Ainakin toisen pitäisi olla sekä kastettu että konfirmoitu.

[/quote]

 

Molemmat on kastettu ja konfirmoitu.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 19:27"]

Minusta avioliiton siunaaminen voisi tulla kysymykseen, jos esim. vanhemmat ovat uskonnollisia tai arvostaa perinteitä ja kulttuurihistoriaa. Vaikka en kuulu kirkkoon, niin en suhtaudu uskonnollisuuteen vihamielisesti. Kyseessä ei ole myöskään kenenkään mielistely tai hyötyminen.

 

Terveisin AP

[/quote]Jos vanhempien/sukulaisten uskonnollisuus määrittää noin vahvasti elämää niin eikö silloin olisi parempi kuulua kirkkoon?

 

Eihän se siunaus ole sama asia kuin vihkiminen! Jos se on niin tarkkaa niin miten pelkkä siunaus voi kelvata??

Vierailija
48/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 20:54"]

ÄÄh... En vain saa päätäni tämän aiheen ympärille. En kuulu kirkkoon, mutta uskon omalla tavalla Jumalaan. Silti minulle ei tulisi mieleenkään ikinä mennä kirkkoon sanomaan aamenta papin eteen. Ennemmin pitäisin vihkimiseni jossain metsässä kalliolla taikka rannassa ja ihan maistraatin työntekijän pitämänä. Koen luonnon voiman ja Jumalan läheisemmin luonnossa, kuin "herran kodissa".

 

Eikös olisi helpointa soittaa kirkkoon ja kysyä asiasta. Täällä saat vain ihmetystä, miksi te pakanat haluatte ev.lut. tilaisuuden. Olette jotenkin vielä typerämpiä kuin itse tapakristityt. Tuo on jotain ultimaattista tapakristillisyyttä. Tehdään niinkuin sata vuotta on tehty, ihan vain siksi että niin on toimittu jo sata vuotta.

 

Miksi ette luo omia perinteitä?

[/quote]

 

Sinullakin taisi mennä vähän puurot ja vellit sekaisin. Kyse on avioliiton siunaamisesta, ei avioliittoon vihkimisestä. Ja tiedän toki, että seurakuntaan soittaminen on fiksuinta, mutta kirjoitin tälle palstalle saadakseni muiden kokemuksia asiasta. Joita ei tunnu olevan.

 

Eikä "pakanapariskunnan" avioliiton siunaaminen kirkossa taida olla mikään satavuotinen perinne, kun se aiheuttaa näin paljon keskustelua. Ja eikös tämä olisi meidän oma perinteemme, ei se ainakaan mikään kovin yleinen juttu ole? :)

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei tainnut vastata kysymykseen vaan kaikki rupes meuhkaamaan aivottomasti? Ei yllättänyt täällä. Ei pappi vihi jos kumpikaan ei kuulu kirkkoon!

Vierailija
50/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 20:57"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 19:27"]

Minusta avioliiton siunaaminen voisi tulla kysymykseen, jos esim. vanhemmat ovat uskonnollisia tai arvostaa perinteitä ja kulttuurihistoriaa. Vaikka en kuulu kirkkoon, niin en suhtaudu uskonnollisuuteen vihamielisesti. Kyseessä ei ole myöskään kenenkään mielistely tai hyötyminen.

 

Terveisin AP

[/quote]Jos vanhempien/sukulaisten uskonnollisuus määrittää noin vahvasti elämää niin eikö silloin olisi parempi kuulua kirkkoon?

 

Eihän se siunaus ole sama asia kuin vihkiminen! Jos se on niin tarkkaa niin miten pelkkä siunaus voi kelvata??

[/quote]

 

Kirjoitin jo aiemmassa viestissäni, että vanhempien, muiden sukulaisten tai ystävävien uskonnollisuuden kunnioittaminen voisi olla yksi syy avioliiton siunaamiselle. Puhuin asiasta yleisluontoisesti, en minun ja mieheni tilanteesta.

 

Niin, avioliittoon vihkiminen ja sen siunaaminen ovat kaksi eri asiaa. Olen koko ajan puhunut avioliiton siunaamisesta ja siitä onko kenelläkään kokemusta kirkkoon kuulumattoman avioparin avioliiton siunaamisesta.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 20:33"]

Kristityn velvollisuus on siunata, jos joku siunausta pyytää.

Meidät on vihitty kirkossa. Siinä vaiheessa kun alettiin hankkia lapsia, erosimme kirkosta, koska meillä ei ollut ketä pyytää kummiksi. Saimme kolme lasta, joista jokaisen olen vienyt 2-3 viikon ikäisenä sairaalapastorin siunattavaksi. Hän luki samat litaniat kuin ristiäisissä mutta kohdan "minä kastan sinut" muodossa "minä siunaan sinut". Mielellämme olisimme lapset kastattaneetkin, mutta kun se ei onnistu ilman kummeja.

[/quote]

 

off topic: Tämä nyt on omituisinta vähään aikaan - että jotkut ovat eronneet kirkosta, kun eivät ole saaneet lapsilleen kummeja? Käsittääkseni kummit saa tarvittaessa vaikka seurakunnan kautta. Lisäksi samat henkilöt voivat toimia vaikka kaikkien lasten kummeina. Kolmanneksi, mikä ihmeen syy tämä on vanhemmille erota kirkosta? Kuulostaa siltä että on tehty jotain ihan omia, omituisia tulkintoja asioista.

 

Itse en kirkkoon kuulu, enkä luonnollisesti halunnut naimisiin mennessäni minkäänlaisia kirkollisia toimituksia. 

 

Vierailija
52/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 21:04"]

Kukaan ei tainnut vastata kysymykseen vaan kaikki rupes meuhkaamaan aivottomasti? Ei yllättänyt täällä. Ei pappi vihi jos kumpikaan ei kuulu kirkkoon!

[/quote]

 

Ei yllättänyt minuakaan, mutta yrittänyttä ei laiteta :) Ja olen koko ajan puhunut avioliiton siunaamisesta, en avioliittoon vihkimisestä :)

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/145 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, pikkaisen huvittaa joidenkin kirjoittajien "asiantuntemus" siitä mitä Jumala haluaa ja kenet Jumala suostuu siunaamaan.

Vierailija
54/145 |
28.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluatte avioliitolle kirkollisen siunaamisen, jos ette kuulu kirkkoon? Aikuiset ihmiset menee naimisiin ja on älytöntä järjestää avioliiton siunaamista esim. sukulaisten mielyttämiseksi. Kyseessä on teidän avioliittonne ja jos itse haluatte "kirkkohäät" tai siunauksen liitolle, niin kannattaa vakavasti miettiä miksi ette kuulu kirkkoon. Entäs hautajaistoiveenne, vaikka ette kuulu kirkkoon??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/145 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 12:32"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 19:09"]

Minäkään en todellakaan ymmärrä, miksi siunaus kirkossa ihmisille, jotka eivät kirkkoon kuulu? Tosi outoa, johan tuolle nauravat naurismaan aidatkin.

[/quote]

Ihminen voi olla todella uskovainen kuulumatta kirkkoon. Jumalaan uskomiseen ei kirkkoa tarvita!

 

Minä en kuulu kirkkoon, mutta voin väittää, että uskoni on todella vahvempi kuin monella kirkkoon kuuluvalla. Suurin osa kirkkoon kuuluvista ei koskaan edes käy kirkossa ja eivät muutenkaan ole uskossa, eli kirkkoon kuuluminen on ihan eri asia kuin uskossa oleminen.

[/quote]

 

Ihan sama minulle, kuinka suora linja kullakin on Jumalaan, mutta jos ei maksa joka vuosi kirkollisveroja, ei kannata tulla kyseleen papin palveluksia. Pappi saa palkkansa verorahoista, joita kirkkoon kuulumalla maksetaan.

Jos ei asu Suomessa, ei kannata pyytää esim. lapsille suomalaista koulupaikkaa. Miten tämä asia voi olla ap.:lle niin vaikea ymmärtää?

Jos ei maksa kuntosalin maksua, ei sinne pääse treenaamaan, vaikka kamalasti itse tai suku haluaisi. Jos ei maksa kassalla K-kaupassa ruokaostoksia, ei niitä saa viedä kotiin jne.

Jos kaikki tekisivät samoin kuin ap. miten kirkko pysyisi pystyssä, selitä nyt se ap. minulle aluksi.

 

Vierailija
56/145 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 08:26"]

Kyllä varmasti löytyy pappi, joka suostuu teidän liittonne siunaamaan. Samalla hän rukoilee teidän puolestanne. Niin teen minäkin. Jumala ottaa luokseen kaikki, jotka hänen luokseen hakeutuvat.

 

Se kyllä hieman ihmetyttää, että keneltä te sitä siunausta oikeasti haluatte?

 

Kirjoitit "Mahdollisen siunaamisen tekisi pappi, Jumalan (mikäli hän on olemassa) tahto on ihan toinen asia."

 

Pappi ei siunaa ketään, vaan hän toimii Jumalan välikätenä, joten se on Jumala, joka liittonne siunaa. Ja jos oikein teksteistäsi ymmärsin, ette kuitenkaan halua Jumalan siunausta liitollenne, vaan nimenomaan papin. Pappi on vähän kuin poliisi, joka taas toimii lainvalvojana valtion puolesta. Pappi toimii Jumalan edustajana maanpäällä. Jos pappi siunaa, siunaus tulee Jumalalta.

 

Ottakaa yhteyttä seurakuntaan, sieltä saatte varman vastauksen kysymyksiinne.

[/quote]

 

Minulle myös pisti silmään, että ap ei halunnut siunausta Jumalalta, vaan papilta. Toki jos joku haluaa, että papinvihkimyksen käynyt siunaa heidät, asia ok. Mutta kyse ei siis ole oikeasti siitä, että saa papin siunauksen, vaan siunauksessa rukoillaan Jumalan siunausta.

 

Minä en kuulu kirkkoon, koska erosin aikoinaan sen takia, etten hyväksynyt kirkon politiikkaa. Mies taas kuuluu kirkkoon, vaikka ei usko Jumalaan. Minä uskon.

Halusin siunauksen yhteiselle elämällemme Jumalalta, joten meidät siunasi ihan maallikko. Koska Jumalan siunausta voi rukoilla myös muu, kuin pappisvihkimyksen läpi käynyt. Uskon, että Jumala kuuli rukouksen, vaikka sen teki maallikko.

 

Vierailija
57/145 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:39"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 19:46"]

Menen huomenna naimisiin maistraatissa. Mieheni ei enää kuulu kirkkoon, mutta minä olen aina kuulunut ja haluan kuulua. Haluan avioliitollemme kirkollisen siunauksen, joten yritän sen hankkia joskus kesän aikana. Se on minulle tärkeää, miehelleni ei niinkään. Ja nyt onkin kyse vain minun tunteistani, mieskin suostuu kyllä (on aikanaan kuulunut kirkkoon, vihitty ekaan avioliittoon kirkossa). Kenenkään sukulaisen mieliksi en tällaista ryhtyisi tekemään. Joten en ymmärrä kirkollista siunausta parille, jossa kirkkoon ei kumpikaan kuulu.

[/quote]

 

Itse olen ollut kerran häissä, jossa morsian oli kirkkoon kuuluva ja mies ei. Halusivat siunauksen morsiamen tahdosta, ja kävivät vain kahdestaan siinä seremoniassa. Elikkä siunaus ei ollut mikään näytös kirkkokansalle. Maistraatissa oli hoitunut virallinen puoli.

[/quote]

Mutta Ap haluaa sen näytöksen sukulaisilleen. Ero on tässä

 

Vierailija
58/145 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 00:50"]

Meidät siunattiin kirkossa vaikka kumpikaan ei kirkkoon kuuluta. Mä olen ihan pesunkestävä ateisti, mutta mies on hyvinkin paljon Jumalaan uskova kristitty, joka ei kuulu kirkkoon ihan sen takia, että ei puhu eikä ymmärrä suomea, eikä näin ollen koe saavansa mitään kirkolta. Rukoilee itsekseen ja läheisten kanssa. Hänelle oli kuitenkin tärkeää saada papin ja jumalan siunaus meidän liitolle, joten siksi siis kirkollinen siunaaminen.

Me mentiin ihan kahdestaan pienessä kirkossa naimisiin, ilman ketään läheisiä, koska mun mielestä Se oli meidän kahden välinen, intiimi hetki johon en halunnut ulkopuolisia. Tästä syystä en itse osaa eläytyä siihen tilanteeseen että siunaus järjestetään jollekin muulle kun parille itselleen. Ymmärrän kuitenkin että on helpompi nöyrtyä kirkollisuuksiin suvun takia, kuin taistella asiasta vuositolkulla

[/quote]

Ihan mielenkiinnosta, miten pystyitte menemään naimisiin kirkossa, jos et kuulu kirkkoon. Käsittääkseni kirkko vihkii vain, jos kumpikin kuuluu kirkkoon. Siunauksen voi tehdä sitten muissa tapaukissa.

 

Mutta aika ainutlaatuisia olette, että vihkimisenne on virallinen, jos olette kirkossa menneet naimisiin ja et kuulu kirkkoon.

 

Vierailija
59/145 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 16:36"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 00:50"]

Meidät siunattiin kirkossa vaikka kumpikaan ei kirkkoon kuuluta. Mä olen ihan pesunkestävä ateisti, mutta mies on hyvinkin paljon Jumalaan uskova kristitty, joka ei kuulu kirkkoon ihan sen takia, että ei puhu eikä ymmärrä suomea, eikä näin ollen koe saavansa mitään kirkolta. Rukoilee itsekseen ja läheisten kanssa. Hänelle oli kuitenkin tärkeää saada papin ja jumalan siunaus meidän liitolle, joten siksi siis kirkollinen siunaaminen.

Me mentiin ihan kahdestaan pienessä kirkossa naimisiin, ilman ketään läheisiä, koska mun mielestä Se oli meidän kahden välinen, intiimi hetki johon en halunnut ulkopuolisia. Tästä syystä en itse osaa eläytyä siihen tilanteeseen että siunaus järjestetään jollekin muulle kun parille itselleen. Ymmärrän kuitenkin että on helpompi nöyrtyä kirkollisuuksiin suvun takia, kuin taistella asiasta vuositolkulla

[/quote]

Ihan mielenkiinnosta, miten pystyitte menemään naimisiin kirkossa, jos et kuulu kirkkoon. Käsittääkseni kirkko vihkii vain, jos kumpikin kuuluu kirkkoon. Siunauksen voi tehdä sitten muissa tapaukissa.

 

Mutta aika ainutlaatuisia olette, että vihkimisenne on virallinen, jos olette kirkossa menneet naimisiin ja et kuulu kirkkoon.

 

[/quote]

ai niin, ette kumpikaan kuulu kirkkoon ja silti menitte naimisiin kirkossa. Aika erikoinen juttu kyllä ja ei pitäisi kyllä olla mahdollista.

 

Vierailija
60/145 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 16:31"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:39"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 19:46"]

Menen huomenna naimisiin maistraatissa. Mieheni ei enää kuulu kirkkoon, mutta minä olen aina kuulunut ja haluan kuulua. Haluan avioliitollemme kirkollisen siunauksen, joten yritän sen hankkia joskus kesän aikana. Se on minulle tärkeää, miehelleni ei niinkään. Ja nyt onkin kyse vain minun tunteistani, mieskin suostuu kyllä (on aikanaan kuulunut kirkkoon, vihitty ekaan avioliittoon kirkossa). Kenenkään sukulaisen mieliksi en tällaista ryhtyisi tekemään. Joten en ymmärrä kirkollista siunausta parille, jossa kirkkoon ei kumpikaan kuulu.

[/quote]

 

Itse olen ollut kerran häissä, jossa morsian oli kirkkoon kuuluva ja mies ei. Halusivat siunauksen morsiamen tahdosta, ja kävivät vain kahdestaan siinä seremoniassa. Elikkä siunaus ei ollut mikään näytös kirkkokansalle. Maistraatissa oli hoitunut virallinen puoli.

[/quote]

Mutta Ap haluaa sen näytöksen sukulaisilleen. Ero on tässä

 

[/quote]

 

...ei kuulemma se ole ap.n syy....se on vain yleisellä tasolla joillakin se syy, mutta ei siis ap:n syy LOL :)