Avioliiton siunaaminen, kun kumpikaan aviopuolisoista ei kuulu kirkkoon
Naimisiin.info-sivustolla lukee näin: "Periaatteessa avioliiton siunaamiseen ei kuulu velvoitteita kirkkoon kuulumisesta, joten pappi voi suostua siunaamaan myös liiton, missä kumpikaan vihkipuolisoista ei kuulu kirkkoon. Käytännössä kuitenkin yleensä vaaditaan ainakin toisen kuulumista kirkkoon."
Onko kenelläkään kokemusta avioliiton siunaamisesta, vaikka itse eikä aviopuoliso kuuluisi kirkkoon? Onko siunaaminen suostuttu järjestämään kirkossa?
Kommentit (145)
Liittykää kirkkoon, sitten koko naimis-siunaus hommaa ei tarvitse miettiä.
Ei siellä ole pääsykokeita tai muutakaan kuulustelua uskosta.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 20:01"]
Liittykää kirkkoon, sitten koko naimis-siunaus hommaa ei tarvitse miettiä.
Ei siellä ole pääsykokeita tai muutakaan kuulustelua uskosta.
[/quote]
Emme ole liittymässä kirkkoon. Kyselin onko "pakanapariskunnan" avioliiton siunaaminen mahdollista vai ei. Jos kyseessä olisi elämän ja kuoleman kysymys, niin kirkkoon liittyminen olisi varmaan helpointa, mutta kyse ei ole siitä :)
Hommaatte naamiaistarvikeliikkeestä papin puvun, ja jonkun supliikkikaverin paasaamaan. Eihän sitä sukulaisten tarvitse tietää onko se oikea pappi. Ja teillehän se on samantekevää.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 20:05"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 20:01"]
Liittykää kirkkoon, sitten koko naimis-siunaus hommaa ei tarvitse miettiä.
Ei siellä ole pääsykokeita tai muutakaan kuulustelua uskosta.
[/quote]
Emme ole liittymässä kirkkoon. Kyselin onko "pakanapariskunnan" avioliiton siunaaminen mahdollista vai ei. Jos kyseessä olisi elämän ja kuoleman kysymys, niin kirkkoon liittyminen olisi varmaan helpointa, mutta kyse ei ole siitä :)
[/quote]
Miksi se kirkkoon kuuluminen on niin vaikeeta? Ei siitä hankaluuksia seuraa ja jos kerran kirkossa vihkiminen on toiveena, ei luulisi se kirkkoon kuuluminen olevan ylitsepääsemätön ongelma. Mitä se siunaus teitä auttaa, jos kerran olette pakanoita?
En tajua tuota "omaisten takia" selitystä ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 20:06"]
Hommaatte naamiaistarvikeliikkeestä papin puvun, ja jonkun supliikkikaverin paasaamaan. Eihän sitä sukulaisten tarvitse tietää onko se oikea pappi. Ja teillehän se on samantekevää.
[/quote]
Millä tavalla asia on meille samantekevä? Ei ole kyse mistään pelleilystä vaan ihan oikein papin tekemästä siunaamisesta :)
Kuka tahansa, joka uskoo, voi siunata teidät. Kirkko ei ole teatteri. On loukkaavaa ja toisten uskon pilkkaamista mennä kirkkoon leikkimään, kun on tehnyt tietoisen päätöksen pysytellä erossa kirkosta.
Ottakaa rohkeasti sinne seurakuntaan yhteyttä. Siunaaminen kun on kaiken sellaisen hyvän toivomista ja rukoilemista, mitä Jumala voi antaa ja missä Jumala voi auttaa.
En ole kuullut henk. koht, että joku sellainen pari, joss akumpikaan ei kuulu mihinkään kristilliseen yhteisöön, olisi tätä avioliiton siunaamista pyytänyt, mutta mielestäni on kirkon työntekijöiden tehtävä samoin kuin seurakuntalaistekin tehtävä rukoilla toisten avioliiton puolesta, jos joku sitä pyytää. (Tokikaan aina ei onnistu "viralliset siunaamistilanteet" juuri haluamana päivänä, jos ei ole työntekijöitä saatavana.)
t. seurakuntalainen
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 20:09"]
[/quote]
Miksi se kirkkoon kuuluminen on niin vaikeeta? Ei siitä hankaluuksia seuraa ja jos kerran kirkossa vihkiminen on toiveena, ei luulisi se kirkkoon kuuluminen olevan ylitsepääsemätön ongelma. Mitä se siunaus teitä auttaa, jos kerran olette pakanoita?
En tajua tuota "omaisten takia" selitystä ollenkaan.
[/quote]
Sinulla taisi mennä puurot ja vellit sekaisin, kun puhut samassa viestissä sekä vihkimisestä että siunaamisesta. Puhun nyt avioparin (joka on siis jo aikaisemmin vihitty avioliittoon) siunaamisesta. Miksi ehdotat kirkkoon liittymistä? Olen tässä keskusteluketjussa jo kertonut, että jos olisi elämän ja kuoleman kysymyksestä, niin liittyisimme kirkkoon, mutta emme ole liittymässä.
Siunaaminen ei auta meitä mitenkään kuten se ei auta ketään muutakaan, koska avioliiton siunaaminen ei ole juridinen toimenpide.
Kerroin useamman mahdollisen syyn, minkä takia kirkkoon kuulumaton aviopari voisi haluta siunauksen liitolleen. Uskonnollisten vanhempien tai muiden sukulaisten kunnioittaminen voisi olla yksi syy. Olen puhunut asiasta koko ajan yleisluontoisesti, en ole sanonut että meidän vanhempamme tai muut sukulaisemme tai ystävämme olisivat uskonnollisia.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 10:09"]
Ei tuo joulupukki kirjoitus ollut minun kokemukseni vaikka sen kirjoitin Se oli sellsinen yleisellä tasolla jotain jota joku voisi ajatella. Jumala on ihmiselle joka ei usko satuolento kuten joulupukki.
Tälläisiä kokemuksia on todella vähän siitä syystä että he jotka uskovat ja haluavat kirkollisia toimituksia kuuluvat kirkkoon ja he jotka eivät usko eivät näe syytä saada Jumalan siunausta.
He jotka eivät kuulu kirkkoon, mutta uskovat silti eivät näe syytä pyytää kirkkoa tekemään toimituksia koska he eivät halua olla osallisia kirkon toimissa muutenkaan. Jos he haluaisivat, he kuuluisivat kirkkoon. Näin niinkuin yleisellä tasolla puhuttaessa.
Sitten on tietenkin he jotka eivät kuulu kirkkoon. He eivät halua maksaa kirkollisveroa, he eivät oikein tiedä uskoa vai ei. Häät olisi kiva järjestää kirkossa, samoin hautajaiset, ristiäiset ja konfirmaatio. Pitäisi saada pukeutua kirkkoon juuri niinkuin itse haluaa ja valittavat jos pappi sanoo ettei rivo morsiuspuku ole sovelias vaikka olisi kuinka muodikas tahansa. He ihmettelevät miksi kirkko ei suostu heidän pyyntöihin vaikka he eivät kuulu edes kirkkoon. Edes rahasta. He haluaisivat kuulla jos joku on onnistunut saamaan noita kirkon "etuja", kuulumatta kirkkoon. Näin niinkuin yleisellä tasolla tietenkin puhuttaessa.
Muut kutsuvat tämän tyyppisiä ihmisiä rusinat pullasta noukkijiksi.
Puhun tässä nyt yleisellä tasolla miten noin yleisesti saatetaan ajatella tämän tyyppisen kysymyksen kohdalla. Noin yleisesti ns. pullat eivät tykkää noukkijista. Eivätkä monet kehtaa edes ryhtyä noukkimaan. Noin niinkuin yleisesti, tietenkin.
Toivon että ymmärrät nyt nämä vertauskuvat etkä kysy miksi puhun leivonnaisista kun sinua kiinnostaa kokemukset miten saisi itselleen etuja ilman velvotteita ja saiko joku niitä.
[/quote]
En täysin ymmärrä tuota Jumalan kutsumista satuolennoksi. Käsittääkseni jotkut vapaa-ajattelija-aktiivit käyttävät tuota satuolento-termiä. Mielestäni suhtautuminen Jumalaan voi olla neutraali. Uskottiinhan ennen esim. veden jumala Ahtiin. En ajattele Ahdin olevan satuolento, suhtaudun siihen neutraalisti. Ahti on olemassa niille jotka siihen uskovat eikä ole olemassa niille, jotka eivät siihen usko. Minulle tulee tuosta satuolento-termistä mieleen vakaumukselliset ateistit, vaikka et varmaan sellaista mielleyhtymää tarkoituksellisesti luonutkaan :)
Tiedän oikein hyvin, että tällaisia kokemuksia on vähän ja juuri sen takia täällä kyselenkin, onko täällä ketään jolla olisi asiasta kokemusta. En kirjoittanut tänne kertoakseni omasta suhtautumisestani Jumalaan, seurakuntaan jne., vaikka keskustelu on siihen suuntaan lipsunutkin.
En edelleenkään ymmärrä miksi puhut asioista yleisellä tasolla, koska minä nimenomaan halusin niitä ihmisten kokemuksia asiasta. Ja niitä olen muutaman saanutkin. Ymmärrän kyllä, että tämä aiheuttaa keskustelua, mutta minä en kirjoittanut keskustelun vuoksi, vaan saadakseni niitä kokemuksia.
Olen saanut käsityksen, ettei kirkko toimi joko-tai-periaatteella. Esimerkiksi muutama vuosi sitten kohuttiin, kun televisiossa esiintynyt naispari sai papilta siunauksen rekisteröidylle parisuhteelleen, vaikka ilmeisesti samaa sukupuolta olevan parin siunaamiseen ei ollut mitään virallista kaavaa. Käsitykseni mukaan tämän minunkaan tiedustelemani asia ei ole mitenkään yksioikoinen ja sen takia halusin saada muiden kokemuksia.
En ole missään vaiheessa vaatinut, että kirkkoon kuulumattoman avioparin pitäisi saada liitolleen siunaus. Niin kuin olen moneen otteeseen todennut, olen kysellyt täällä muiden kokemuksia. Ymmärrän oikein hyvin, mikä on ihmisten suhtautuminen yleisellä tasolla.
En täysin ymmärrä tuota "etuja ilman velvoitteita" -ajatustasi. Jos näen ravintolan ja käyn kysymässä saanko ostettua sieltä lehtipihvin, niin en minä mielestäni vaadi lehtipihviä. Vaatimista olisi, jos heiluttelisin viidensadan euron seteliä ja käskisin valmistamaan pihvin, vaikka ravintolassa ei olisi siihen aineksia. En pidä avioliiton siunaamista minään "etuna", johon liittyisi "velvoitteita". Jos pitäisin, niin sitten kuuluisin kirkkoon. Olen tässä kyselemässä onko kukaan saanut ravintolasta lehtipihviä ja jos ei ole, niin asia on minulle OK. Mutta valitettavasti keskustelu on mennyt siihen, että onko minulla edes oikeutta sitä lehtipihviä pyytää.
[/quote]
Miksi itse saat puhella samasta asiasta yleisellä tasolla, mutta kiellät sen muilta?
Olet moneen kertaan jo sanonut, että teillä syy siunauksen haluamiseen ei ole se kuin joillakin muulla voi olla, eli sukulaiset. Ihan samalla lailla nyt sitten saat vastauksia yleisellä tasolla ja ne on kiellettyjä?
Jotain rajaa sentään! Jos ette Jumalaan usko ja kirkkoon kuulu, niin silloin ette hanki siunausta kirkossa. Piste. Itse olen ateisti enkä kuulu kirkkoon, siksipä ei tulisi mieleenikään mennä vetämään jotain show'ta toisten pyhään paikkaan. Monille kristityille se kirkko ja seremonia oikeasti merkitsee paljon enkä halua heitä pilkata omilla toimillani.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 20:14"]
Kuka tahansa, joka uskoo, voi siunata teidät. Kirkko ei ole teatteri. On loukkaavaa ja toisten uskon pilkkaamista mennä kirkkoon leikkimään, kun on tehnyt tietoisen päätöksen pysytellä erossa kirkosta.
[/quote]
Millä tavalla menisimme kirkkoon leikkimään? Leikkimistä olisi jos piilottelisimme "pakanuuttamme" tai liittyisimme kirkkoon siunaamisen ajaksi ja eroaisimme kirkosta siunaamisen jälkeen.
En myöskään ymmärrä millä tavalla kirkosta eroaminen on "tietoinen päätös pysytellä erossa kirkosta". Tietääkseni kirkosta eroaminen ei estä jumalanpalveluksissa käymistä, kirkkorakennusten ihailemista tms.
Minusta olisi epäreilua, jos esim. entinen muslimi, jolla ei ole oleskelulupaa hänestä riippumattomista syistä, ei saisi edes kirkollist siunaamista liitolleen. tämä tilannehan voi oll mahdollinen, koska ilman oleskelulupaa ei saa näihin kansan kirkkoihin liittyä (ev.lut ja ortodoksi.)
eli kysytte asiaa. Jos ei jossakin seurakunnasa ole resursseja, niin kysykäää toisesta. Monesti on myös mahodllista saada paremmin tuollainen tilaisuus, jos on itsellä pappi ja kanttori. Monet papit ja kanttorit ovat työttöminä tällä hetkellä, joten toimitusmaksua vastaan varmaan tulisivat mielelläänkin toimittamaan tilaisuutta. Oman seurakunnan suntio pitää yleensä kuitekin olla ihan jo turvallisuussyistä.
Kun kuuluu kirkkoon, maksaa veroillaan kirkkorakennusten ylläpidosta, henkilökunnan palkkaa ja ylipäätään toiminnan ylläpidosta. Monia täällä varmaankin ärsyttää ap:n asenne, että voi tulla hyötymään siitä, mihin ei itse osallistu. Ap mainitsee esim. kirkkojen ihailun, mutta jos niitä ei kukaan pitäisi kunnossa, eipä paljon ihailtavaakaan olisi.
Siipeily muiden kustannuksella ärsyttää. Samoin se, miksi haluatte kirkollisen seremonian sukulaistenne vuoksi, kun teille se ei merkitse mitään.
Silti soisin myös ap:n liitolle Jumalan siunauksen, koska Herra haluaa kaikille hyvää :) Sekin on tosin sääli, että ap ei usko, että siunaus vaikuttaa mihinkään. Joten taas tulemme kysymykseen, miksi ap ylipäätään tahtoo siunauksen?
Haluaako ap joskus myös hautapaikan kirkonmaalta? Sekin vissiin pitäisi tulla ilmaiseksi, kuten kaikki kirkon palvelut, joista ap ei maksa.
Haluaako ap joskus myös hautapaikan kirkonmaalta? Sekin vissiin pitäisi tulla ilmaiseksi, kuten kaikki kirkon palvelut, joista ap ei maksa.
Kristityn velvollisuus on siunata, jos joku siunausta pyytää.
Meidät on vihitty kirkossa. Siinä vaiheessa kun alettiin hankkia lapsia, erosimme kirkosta, koska meillä ei ollut ketä pyytää kummiksi. Saimme kolme lasta, joista jokaisen olen vienyt 2-3 viikon ikäisenä sairaalapastorin siunattavaksi. Hän luki samat litaniat kuin ristiäisissä mutta kohdan "minä kastan sinut" muodossa "minä siunaan sinut". Mielellämme olisimme lapset kastattaneetkin, mutta kun se ei onnistu ilman kummeja.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 20:14"]
Ottakaa rohkeasti sinne seurakuntaan yhteyttä. Siunaaminen kun on kaiken sellaisen hyvän toivomista ja rukoilemista, mitä Jumala voi antaa ja missä Jumala voi auttaa.
En ole kuullut henk. koht, että joku sellainen pari, joss akumpikaan ei kuulu mihinkään kristilliseen yhteisöön, olisi tätä avioliiton siunaamista pyytänyt, mutta mielestäni on kirkon työntekijöiden tehtävä samoin kuin seurakuntalaistekin tehtävä rukoilla toisten avioliiton puolesta, jos joku sitä pyytää. (Tokikaan aina ei onnistu "viralliset siunaamistilanteet" juuri haluamana päivänä, jos ei ole työntekijöitä saatavana.)
t. seurakuntalainen
[/quote]
Kiitos seurakuntalainen :) Vastauksesi oli ensimmäinen, josta sain jotain irti. Tiedän, että fiksuinta olisi ottaa yhteyttä seurakuntaan. Mutta kirjoitin tänne saadakseni kokemuksia aiheesta. Mukava kuulla, ettet seurakuntalaisena koe tällaista uskovaisten ja kirkon halveksimisena tms., koska sellaisesta ei todellakaan ole kysymys.
Hyvää kevään jatkoa sinulle :)
Terveisin AP
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 20:01"]
Liittykää kirkkoon, sitten koko naimis-siunaus hommaa ei tarvitse miettiä.
Ei siellä ole pääsykokeita tai muutakaan kuulustelua uskosta.
[/quote]
Ainakin toisen pitäisi olla sekä kastettu että konfirmoitu.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 20:24"]
Jotain rajaa sentään! Jos ette Jumalaan usko ja kirkkoon kuulu, niin silloin ette hanki siunausta kirkossa. Piste. Itse olen ateisti enkä kuulu kirkkoon, siksipä ei tulisi mieleenikään mennä vetämään jotain show'ta toisten pyhään paikkaan. Monille kristityille se kirkko ja seremonia oikeasti merkitsee paljon enkä halua heitä pilkata omilla toimillani.
[/quote]
Millä tavalla siunaaminen olisi show'n vetämistä? Kyse ei todellakaan ole mistään teatterista, pelleilystä tai show'sta, niin kuin täällä on väitetty.
Millä tavalla kirkko ja seremonia merkitsevät paljon vain (?) kristityille? Vaikka minä en vaikka arvostaisi merkonomin tutkintoa, niin ei ole minulta pois jos merkonomiksi valmistunut on ylpeä tutkinnostaan ja haluaa juhlia sitä.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 19:47"]
Taitaa tulla kallis siunaus kirkkoon kuulumattomille.. Kirkkotilan vuokra on minimissään 400€ ja jotkut srk:t velottaa vielä lisäksi suntion ja kanttorin palkat.
[/quote]
Tiedossa on, että kirkkoon kuulumattomien avioliiton siunaaminen ei ole ilmaista. Kyselinkin onko kenelläkään kokemuksia aiheesta eli onko siunausta suostuttu tekemään edes rahasta :)