Miten netittömät läheisesi maksavat satunnaiset laskut?
Mun sukulaismies maksoi laskut ennen R-kioskilla, mutta kun nykyään se ei ole enää mahdollista, niin en tiedä miten maksaa. Lähinpään pankin konttoriin on pitkä matka, eikä aina saa kyytiä just silloin kun se on auki.
Kommentit (85)
Mun lähes 100 vuotias mummokin osaa käyttää nettiä.
Itselläni ja vanhemmallani ei ole verkkopankkitunnuksia. Sisareni maksaa vanhempani laskut ja vanhempani antaa sitten tietysti näihin rahat. Itselleni ei tule koskaan mitään laskuja.
Maksan kännykällä, en tarvitse nettiä.
Nordea voisi ottaa taas käyttöön laskunmaksuautomaatit.
Kyllä ihan kuoressa voi lähettää laskut pankkiin. Kai siitä on sovittava pankin kanssa, en tiedä.
Meillä oli sillein että minä maksoin sukulaisen laskut omalta tililtäni ja hän antoi minulle aina vastaavan summan käteisenä takaisin. Nyt hän on jo pois nukkunut.
Hänellä ei ollut verkkopankkitunnuksia, nettiä eikä älykännykkää
Laittaa pankin maksupalvelukuoreen ja kuoren postilaatikkoon. Maksaa noin 3 €/lasku, mutta koska noita laskuja tulee korkeintaan pari kuukaudessa, niin vähemmän tuosta tulee maksettavaa kuin nettiyhteydestä.
Ihmettelen tällaisia vastarannan kiiskiä, jotka tekevät tuolla toiminnalla hallaa vain ja ainoastaan itselleen ja läheisilleen. Internetiä ei heidän protestinsa takia peruta, joten miksei voi vaan hankkia älypuhelinta ja hoitaa asiansa sillä? Pääsisi miljoona kertaa helpommalla elämässään.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tällaisia vastarannan kiiskiä, jotka tekevät tuolla toiminnalla hallaa vain ja ainoastaan itselleen ja läheisilleen. Internetiä ei heidän protestinsa takia peruta, joten miksei voi vaan hankkia älypuhelinta ja hoitaa asiansa sillä? Pääsisi miljoona kertaa helpommalla elämässään.
Ei minulle tulee ainakaan mitään vaivaa siitä, että 90-vuotiaalla äidilläni ei ole älypuhelinta. No, juna-aikatauluja hän pyytää joskus minun katsovan hänelle netistä. Se on aika pieni vaiva.
"Mun lähes 100 vuotias mummokin osaa käyttää nettiä."
Voi hyvänen aika, kai sitä jokainen osaa käyttää, onhan se ollut yrityksissäkin jo 30-40vuotta, mutta kaikki eivät halua sitä riesakseen. Kyllä ne maksupalvelun kautta vielä menee ja esim. sisarellani on älykännykkä ollut jo toistakymmentä vuotta, mutta ei pankkitunnuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulle tulee ainakaan mitään vaivaa siitä, että 90-vuotiaalla äidilläni ei ole älypuhelinta. No, juna-aikatauluja hän pyytää joskus minun katsovan hänelle netistä. Se on aika pieni vaiva.
Kuka ne laskut maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ne laskut maksaa?
Tietenkin äiti itse laittamalla ne pankin maksupalvelukuoreen ja kuoren postilaatikkoon. Kaikki säännölliset laskut menevät automaattisesti e-laskuina.
Suoraveloitus säännöllisissä laskuissa kuten mm. sähkö ja puhelin. Minä maksan satunnaiset kuten lehtilaskut omalla koneellani.
Vierailija kirjoitti:
"Mun lähes 100 vuotias mummokin osaa käyttää nettiä."
Voi hyvänen aika, kai sitä jokainen osaa käyttää, onhan se ollut yrityksissäkin jo 30-40vuotta, mutta kaikki eivät halua sitä riesakseen. Kyllä ne maksupalvelun kautta vielä menee ja esim. sisarellani on älykännykkä ollut jo toistakymmentä vuotta, mutta ei pankkitunnuksia.
Ei se iästä olekaan kiinni, voi nuorillakin olla eri syistä kognitiivista alenemaa, että ei opi hahmottamaan kaikkia järjestelmiä. Samalla jotkut 100 - vuotiaat on superskarppeja.
Vierailija kirjoitti:
Älypuhelin on vaikea hallittava kun aina älypuhelimen käteen ottaessa se on "uusi asia." Silloin on kätevämpi näin nuorempana hoitaa ne laskut kuin joka ikinen kerta opettaa uudestaan älypuhelimen käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Minun sukulaisella oli huono näkö ja huono käsien hallinta, eikä hän ollut kovin kiinnostunut digiasioista, ei digitietoutta. Silloin kun kokeiltiin älypuhelinta kaikki meni päin persettä. Hänelle tuli nääs todella paljon vahinkokosketusta ruutuun ja ei ymmärtänyt symboleja, linkkejä mitkä olivat minun ikäisille itsestään selviä asioita. Todettiin yhdessä että lankapuhelin on paras vaihtoehto yhteydenpitoon, sitä hän osasi käyttää ja näki käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohi aiheen, mutta jos on iäkäs ehkä on näkökyky heikko ja sorminäppäryys mennyt niin netin käyttö voi olla hankalaa ja jos on pärjännyt ilman 90 vuotta niin ei ehkä huvita opetella että saisi laskuja maksettua silloin tällöin. Ei se ole mikään protesti että ei käytä teknologiaa, jotkut ei vain koe sitä tarpeelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ja vanhemmallani ei ole verkkopankkitunnuksia. Sisareni maksaa vanhempani laskut ja vanhempani antaa sitten tietysti näihin rahat. Itselleni ei tule koskaan mitään laskuja.
Miten sulle ei tule laskuja?
Eikö voisi antaa luotettavalle sukulaiselle tilin käyttöoikeuden että voisi maksaa laskun netin kautta? Omilla vanhemmilla on suurelta osin suoramaksut käytössä (Op) mutta satunnaisen laskun maksan tarvittaessa. Pitäisi myös ajoissa hoitaa edunvalvonta-asia ja vaikkapa Suomivaltuudet niin säästyy paljolta harmilta myöhemmin.