Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela pyytää kolmea henkeä hakemaan kaksiota. Onko oikein?

Vierailija
10.12.2020 |

Meitä on yksi aikuinen, kaksi lasta.
Asutaan nyt kolmiossa, joka on liian kallis ja haen koko ajan edullisempaa asuntoa ja ymmärrän että kela näin luonnollisesti velvoittaa, koska vuokramme on ylisuuri.
Olen aina hakenut meille kolmiota ja toimittanut Kelaan pyydetyt liitteet asuntohakemuksista. Nyt kuitenkin Kela pyytää päivittämään hakemukset niin, että haen ensisijaisesti kaksiota. Toki teen työtä käskettyä, mutta mitä luulette, tarjotaanko kolmihenkiselle perheelle kaksiota ensisijaisesti vai meneekö ne kahden hengen talouksille?
Toisena asiana mietin, että miten saan nykyisen kolmion tavarat kaksioon vai olettaako Kela että muutenkin jo köyhä ihminen joutuu tavaroistaankin luopumaan?😅
Tai millä rahalla sitä sitten ostaisi vaikka pienempiä huonekaluja, jos kaksioon päädymme.

Kommentit (185)

Vierailija
121/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta halvemmalle paikkakunnalle. Saman verran saat kuitenkin asumistukea missä päin Suomea ikinä asutkaan. Jos ei ole varaa asua Helsingin ydinkeskustassa niin muta vaikka Porkkalaan.

Asuuko ap Hesan ydinkeskustassa? Uskotko että kaikki opinnot voi tehdä etänä Porkkalasta?

Vierailija
122/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän AP tämä korona kriisi ja talouslama kohta herätä sinutkin tähän todellisuuteen ettei Suomi voi enää jatkaa näin ja elättää vapaamatkustajia jotka ei koko elämänsä aikana aio laittaa tikkuakaan ristiin ja tehdä rehellistä työtä elättääkseen itsensä.

Ja rehellistä ei ole kouluttautuminen ja sitä kautta työelämään pyrkiminen?

Mitä ihmettä ihminen sitten saa tehdä, että olis enemmän oikeutettu käyttämään sosiaalietuuksia jossain elämän tilanteessa?

Kuitenkin vähän eri asia opiskella toimarilla, kuin olla elämäntapa työtön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kimppa-asuminen tulee vielä.

On jo arkea monissa Euroopan kaupungeissa.

Vierailija
124/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi ihmeessä ette hae hoasille asumaan, jos opiskelet? Pääsisitte sinne käytännössä heti kolmioon.

Oon hakenu! Ei oo ainakaan vielä tuottanut tulosta.

Esititkö tiukkojakin alue- ja kohdetoiveita?

Helsingissä on ihan tavallista, että hyvätuloiset työssäkäyvät kahden pienen lapsen yh:t asuu kaksiossa. Yksin on vaikea saada riittävän suurta lainaa kolmioon.

Ei ole. Sossu jo huolestuisi jos ei omia makkareita lapsille,etenkin jos eri sukupuolta. Saa syytteet jos olohuoneessa harrastaa seksiä lasten kuullen ja nähden.

Moni lastensuojelun sossukin asuu kaksiossa lapsensa kanssa. Seksiä harjoitetaan silloin kun lapsi on hoidossa eikä kuuntelemassa.

Vierailija
125/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ota kantaa itse aiheeseen mutta mua vituttaa noi joka ketjussa toistuvat sossupummijutut! Oon niin kurkkuani myöten. täynnä! Jouduin lomautetuksi ja olen nyt joutunut hakemaan sekä asumistukea että jopa toimeentulotukea kun hakemukset viivästyi. Minä joka helvetin ikinen päivä soittelen joka paikan läpi että olisko mitään, tingin jo palkkatoiveestakin. Olis varmaan pitänyt tarjota itseään ilmaiseksi, ei se mitään, voisin ihan aidosti oikeasti käydä vaikka ilmaiseksi mutta ei sitä noin vaan kävellä kenenkään työmaalle! Ja rakennusalalla olen. Onneksi 4.1. alkaa työt, muuten olisin joutunut käyttämään lähärikortin. Tätä ennen en ole ollut työttömänä koskaan. Onko niin vaikea ymmärtää että joskus ei vain ole töitä? Olen sossupummi!

Vierailija
126/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän AP tämä korona kriisi ja talouslama kohta herätä sinutkin tähän todellisuuteen ettei Suomi voi enää jatkaa näin ja elättää vapaamatkustajia jotka ei koko elämänsä aikana aio laittaa tikkuakaan ristiin ja tehdä rehellistä työtä elättääkseen itsensä.

Miksei voi lukea aloitusta ennenkuin kommentoi? Ap ihmetteli vain Kelan vaatimuksia. Lisäksi ap on opiskelija. Eikö nykyään siis sinun mielestä edes opiskelu ole sallittua? Entä peruskoulu sitten, pitäisikö sekin lopettaa ja suoraan vaikka 6v risusavottaan? 

Ei nää jaksa lukea tai ei kertakaikkiaan ymmärrä lukemaansa. Huomaavat vaan että jossain haukutaan köyhiä, sinne heti sössöttämään.

Vierailija
127/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sossupummeille piisaa hellahuone.

Onko opiskelijat sossupummeja?

Niin kauan kuin elävät yhteiskunnan rahoilla jotka työssäkäyvät maksaa valtiolle veroina.

Vierailija
128/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaksio sijoitusasuntona Helsingissä. Tällä hetkellä siinä asuu lääkäri perheineen. Heitä asuu siinä kolme henkeä. Lääkärin palkalla joutuu vuokran maksamaan itse. Moni omistusasunnossa asuvakin asuu ahtaasti. On täysin normaalia, että yksilapsinen perhe asuu kaksiossa, kolmiossa on jo pari lasta ja vanhemmat. Ainoastaan tämä ilmaiseksi asuva väestö asuu väljemmin.

Tuossa on se ero, että lääkäri on itse valinnut tilanteen. Rikkaat päättävät itse, millaisen vuokran haluavat maksaa. Köyhille määrätään.

Voi se köyhäkin valita miten järjestää asumisem. Joko asuu siinä missä on mahdollista tai sitten olkoon taivasalla.

Niin, sehän on täysin sama asia kuin se että joku lääkäri, joka saa valtava palkkaa, valitsee pienemmän asunnon omista syistään.

Sairaalalääkäri saa kuuden tonnin palkkaa, josta puolet veroihin. Ei se kolmella tonnilla asu kultaisissa linnoissa. Taitaa olla, että eläteillä ei ole mitään käsitystä mitä normaalit työssäkäyvät ihmiset tienaa ja miten ne elää. Ei se luksusta ole, siksihän se vituttaa katsella kun ilmaiseksi halutaan kalliimpaa ja hienompaa kuin mihin toinen tekee koko elämänsä töitä.

Vierailija
129/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja rehellistä ei ole kouluttautuminen ja sitä kautta työelämään pyrkiminen?

Mitä ihmettä ihminen sitten saa tehdä, että olis enemmän oikeutettu käyttämään sosiaalietuuksia jossain elämän tilanteessa?

Kuitenkin vähän eri asia opiskella toimarilla, kuin olla elämäntapa työtön.

Ihan samaa ihmettelin. Aika moni täällä kommentoivista on kuitenkin käyttänyt opintotukia ja muita tukia opiskellessaan. Nyt on sitten eri asia, kun niitä käyttää joku toinen.

Kertokaas sitten, tätä kommentoineet: Mitä juuri SINUN verorahoillasi saa korvata? Millaisen ihmisen pitäisi olla oikeutettu tukiin?

Vierailija
130/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua, mutta ei Kela voi vaatia mitään asunnon koon tai huoneiden lukumäärän suhteen. Kela voi kyllä vaatia teitä etsimään halvempaa asuntoa. Käytännössä se tarkoittaa, että pitää olla asuntojonossa kaupungin vuokra-asuntoon.

Aivan älytöntä kyllä ohjata perheitä kaksioihin, joista on muutenkin pulaa. Sen vuoksi pieniä asuntoja (yksiöitä ja kaksioita) on vaikea löytää ja niiden vuokrat ovat suhteessa korkeampia, koska niistä on eniten kysyntää - yksiöitä hakevat sekä sinkut että pariskunnat, kaksioita sekä pariskunnat että pienet perheet.

Vierailija
131/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta halvemmalle paikkakunnalle. Saman verran saat kuitenkin asumistukea missä päin Suomea ikinä asutkaan. Jos ei ole varaa asua Helsingin ydinkeskustassa niin muta vaikka Porkkalaan.

Ap asuu Itä-Helsingissä. Mikä saa sinut kuvittelemaan, että Porkkalassa olisi halpaa asua?

Vierailija
132/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaksio sijoitusasuntona Helsingissä. Tällä hetkellä siinä asuu lääkäri perheineen. Heitä asuu siinä kolme henkeä. Lääkärin palkalla joutuu vuokran maksamaan itse. Moni omistusasunnossa asuvakin asuu ahtaasti. On täysin normaalia, että yksilapsinen perhe asuu kaksiossa, kolmiossa on jo pari lasta ja vanhemmat. Ainoastaan tämä ilmaiseksi asuva väestö asuu väljemmin.

Tuossa on se ero, että lääkäri on itse valinnut tilanteen. Rikkaat päättävät itse, millaisen vuokran haluavat maksaa. Köyhille määrätään.

Voi se köyhäkin valita miten järjestää asumisem. Joko asuu siinä missä on mahdollista tai sitten olkoon taivasalla.

Niin, sehän on täysin sama asia kuin se että joku lääkäri, joka saa valtava palkkaa, valitsee pienemmän asunnon omista syistään.

Sairaalalääkäri saa kuuden tonnin palkkaa, josta puolet veroihin. Ei se kolmella tonnilla asu kultaisissa linnoissa. Taitaa olla, että eläteillä ei ole mitään käsitystä mitä normaalit työssäkäyvät ihmiset tienaa ja miten ne elää. Ei se luksusta ole, siksihän se vituttaa katsella kun ilmaiseksi halutaan kalliimpaa ja hienompaa kuin mihin toinen tekee koko elämänsä töitä.

No kuule kolme tonnia on iso palkka nykypäivänä. Ja siitä jäisi elämiseen tonninkin vuokran jälkeen 2000, mikä on enemmän kuin moni saa nettona, tai edes bruttona. On ihan älytöntä väittää, että 3000 eurolla ei muka elä nykyaikana. Ja vielä kadehtia toisten "ilmaista" elämistä, kun saavat ehkä hikisen tonnin eri tuista.

Ko. lääkäri ehkä haluaa säästää rahaa ison kämpän sijasta johonkin muuhun, ja siksi valitsee asua pienemmässä kämpässä. Hänellä on varaa valita, koska on isotuloinen.

Vierailija
133/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy ne turhat tavarasi! 

Vierailija
134/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kimppa-asuminen tulee vielä.

On jo arkea monissa Euroopan kaupungeissa.

Järkevämpää olisi, että opiskelijat asuisivat vanhemmillaan, kunnes on varaa itse maksaa asuminen.

Vierailija
135/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kaksiohan on ihan okei, lapsille makkari ja aikuiselle sohvasänky olkkariin. Kyllä sen kestää opiskelujen ajan, ja sitten kun on töitä niin muuttaa avarammille mannuille. Ei aina tarvi olla virallista olkkaria erikseen.

Asumistuki on kyllä vääristänyt Helsingin hintatason aivan tolkuttomaan tilaan.

Vierailija
136/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen työelämässä enkä ole kertaakaan 10 vuoteen saanut yli 2000 euroa bruttona. En ole "elätti", mutta ihmettelen kyllä asennettasi. Ei tuo 6000 euroa ole mikään "normaalin työssäkäyvän" palkka.

Vierailija
137/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa, kuka niissä isoissa asunnoissa sitten saa asua? Mitä järkeä pakata 3 henkistä perhettä pienempään asuntoon, joihin on jo muutenkin liikaa tulijoita ja isoja asuntoja on jopa tyhjillään. Tällä logiikalla yksinasuvalle ei enää jää mitään, kun yksiössä asutaan kahdestaan.

Yksinasuva voi muuttaa kimppaan tai soluasuntoon. Myös oman asunnon ostaminen asuntokaupasta on vaihtoehto työssäkäyvälle.

Mitä järkeä siinä sitten on, että kaikki perheet asuvat ahtaasti ja sinkut sitten valtaavat keskenään ne isommat perheasunnot?

Itseäni tämä ei koske - asun itse valitsemassani omistusasunnossa kolmistaan kahden lapsen kanssa. En halunnut isompaa asuntoa, koska tässä on hyvä pohja, ja tämä ei ole sitten liian suuri senkään jälkeen kun lapset ovat muuttaneet pois. Lapsilla omat huoneet, minä nukun olkkarissa, johon olen rakentanut tilanjakajahyllyn avull itselleni oman tilan.

Vierailija
138/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko oikein, että Kela makselee vuokrasi? Mene töihin tai muuta halvemmalle paikkakunnalle. Sitten on paremmat mahkut, että saat valita asumistason, joka on sinulle mieleinen.

Mä oon opiskelija. Tietenkin toivon, että saan töitä kun valmistun.

Ootko kuullu sellasta, että töihin ei vain ”mennä” 😅

Oletko hakenut perheille sopivaa opiskelijakämppää? Ne on todella edullisia ja sen jälkeen kela tuskin kummittelee.

Vierailija
139/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen työelämässä enkä ole kertaakaan 10 vuoteen saanut yli 2000 euroa bruttona. En ole "elätti", mutta ihmettelen kyllä asennettasi. Ei tuo 6000 euroa ole mikään "normaalin työssäkäyvän" palkka.

Lisensiaattitasoiselle ihmiselle se ei kolmivuorotyöstä ole mikää kummoinen palkka etenkin, jos sillä pitää elättää kolme henkeä ja maksaa se tonnin vuokra.

Vierailija
140/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kaksiohan on ihan okei, lapsille makkari ja aikuiselle sohvasänky olkkariin. Kyllä sen kestää opiskelujen ajan, ja sitten kun on töitä niin muuttaa avarammille mannuille. Ei aina tarvi olla virallista olkkaria erikseen.

Asumistuki on kyllä vääristänyt Helsingin hintatason aivan tolkuttomaan tilaan.

Ei asumistuki Helsingin hintatasoa ole vääristänyt - muutenhan sama vääristymä näkyisi kaikkialla. helsingin hintataso on vääristynyt sen vuoksi, että kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa. Ja koska halpoja ja kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja ei riitä kaikille, joutuvat jotkut ottamaan niitä kalliimpia ja ylihintaisia, mikä tarkoittaa sitä, että niillekin on kysyntää.

Jos olisit itse sijoitusasunnon omistaja ja saisit valita, haluaisitko saada asunnostasi mieluummin 1000 euron vai 600 euron vuokratulot? Aivan. Helsingissä se kalliimpi vaihtoehto onnistuu toisin kuin jossain pikkukylässä.