Kela pyytää kolmea henkeä hakemaan kaksiota. Onko oikein?
Meitä on yksi aikuinen, kaksi lasta.
Asutaan nyt kolmiossa, joka on liian kallis ja haen koko ajan edullisempaa asuntoa ja ymmärrän että kela näin luonnollisesti velvoittaa, koska vuokramme on ylisuuri.
Olen aina hakenut meille kolmiota ja toimittanut Kelaan pyydetyt liitteet asuntohakemuksista. Nyt kuitenkin Kela pyytää päivittämään hakemukset niin, että haen ensisijaisesti kaksiota. Toki teen työtä käskettyä, mutta mitä luulette, tarjotaanko kolmihenkiselle perheelle kaksiota ensisijaisesti vai meneekö ne kahden hengen talouksille?
Toisena asiana mietin, että miten saan nykyisen kolmion tavarat kaksioon vai olettaako Kela että muutenkin jo köyhä ihminen joutuu tavaroistaankin luopumaan?😅
Tai millä rahalla sitä sitten ostaisi vaikka pienempiä huonekaluja, jos kaksioon päädymme.
Kommentit (185)
Ap voi hyvillä mielin muuttaa kaksioon. Muista että se on vain väliaikaista ja kohta muutenkin lapsesi ovat jo täysi-ikäisiä ja muuttavat omilleen ennen kuin huomaatkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksio sijoitusasuntona Helsingissä. Tällä hetkellä siinä asuu lääkäri perheineen. Heitä asuu siinä kolme henkeä. Lääkärin palkalla joutuu vuokran maksamaan itse. Moni omistusasunnossa asuvakin asuu ahtaasti. On täysin normaalia, että yksilapsinen perhe asuu kaksiossa, kolmiossa on jo pari lasta ja vanhemmat. Ainoastaan tämä ilmaiseksi asuva väestö asuu väljemmin.
Tuossa on se ero, että lääkäri on itse valinnut tilanteen. Rikkaat päättävät itse, millaisen vuokran haluavat maksaa. Köyhille määrätään.
Voi se köyhäkin valita miten järjestää asumisem. Joko asuu siinä missä on mahdollista tai sitten olkoon taivasalla.
Niin, sehän on täysin sama asia kuin se että joku lääkäri, joka saa valtava palkkaa, valitsee pienemmän asunnon omista syistään.
Sairaalalääkäri saa kuuden tonnin palkkaa, josta puolet veroihin. Ei se kolmella tonnilla asu kultaisissa linnoissa. Taitaa olla, että eläteillä ei ole mitään käsitystä mitä normaalit työssäkäyvät ihmiset tienaa ja miten ne elää. Ei se luksusta ole, siksihän se vituttaa katsella kun ilmaiseksi halutaan kalliimpaa ja hienompaa kuin mihin toinen tekee koko elämänsä töitä.
No kuule kolme tonnia on iso palkka nykypäivänä. Ja siitä jäisi elämiseen tonninkin vuokran jälkeen 2000, mikä on enemmän kuin moni saa nettona, tai edes bruttona. On ihan älytöntä väittää, että 3000 eurolla ei muka elä nykyaikana. Ja vielä kadehtia toisten "ilmaista" elämistä, kun saavat ehkä hikisen tonnin eri tuista.
Ko. lääkäri ehkä haluaa säästää rahaa ison kämpän sijasta johonkin muuhun, ja siksi valitsee asua pienemmässä kämpässä. Hänellä on varaa valita, koska on isotuloinen.
Mitetitäänpä mitä se lääkäri tekee n. 50h/viikossa? Vastaa ihmisten hengestä ja terveydestä. Mitä se tonnin tuista saava tekee?
Ap, minäkin suosittelisin että haet opiskelija-asuntoa. En ole ehtinyt vielä koko ketjua lukea, mutta esim. Helsingissä HOAS vuokraa asuntoja perhekoon mukaan. Voitte luultavasti hakea sekä kaksiota että kolmiota, mutta teille tullaan tarjoamaan kolmiota - ja vuokra on kuitenkin niin paljon maltillisempi kuin esim. yksityisellä, että se hyvin todennäköisesti mahtuu Kelan vuokrarajoihin. Silloin Kelalla ei ole mitään syytä ahdistella teitä kaksiovaatimuksillaan.
Ei Kelan pointti voi missään tapauksessa olla, että huoneita pitäisi olla vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HÄH??? Onko ihmisten vika että vuokrataso on noin hurja Suomessa?? Eikö sijoittajat ja herrat ovat ongelma eikä ihmiset?
Asuntojen hinnat tippuisi jos asumistuesta suostuttaisiin luopumaan kertaheitolla, mutta AY liike vastustaa koska asuntolaina on suoraa tulon siirtoa heidän rikkaiden ja pulleiden yhdistyspomojen taskuun.
Ja lässyn lässyn taas. Vuokrat ei Helsingissä tipu eurollakaan vaikka asumistuki lopetettaisiin. Aivan järkyttävän naivia ajattelua 😀
Jos asumistuet poistuisi, niin suuriosa myös vuokralla olevia yksityisten asuntoja poistuisi vuokramarkkinoilta. Ei olisi kannattavaa antaa vuokralle hintaan, joka ei korvaa edes vastikekuluja. Saati niitä remppoja joita nämä hörhöt aiheuttaa.
Yksityiset myisivät asunnot omistusasunnoiksi. Mistä sitten vuokraluukut tilalle....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksio sijoitusasuntona Helsingissä. Tällä hetkellä siinä asuu lääkäri perheineen. Heitä asuu siinä kolme henkeä. Lääkärin palkalla joutuu vuokran maksamaan itse. Moni omistusasunnossa asuvakin asuu ahtaasti. On täysin normaalia, että yksilapsinen perhe asuu kaksiossa, kolmiossa on jo pari lasta ja vanhemmat. Ainoastaan tämä ilmaiseksi asuva väestö asuu väljemmin.
Tuossa on se ero, että lääkäri on itse valinnut tilanteen. Rikkaat päättävät itse, millaisen vuokran haluavat maksaa. Köyhille määrätään.
Voi se köyhäkin valita miten järjestää asumisem. Joko asuu siinä missä on mahdollista tai sitten olkoon taivasalla.
Niin, sehän on täysin sama asia kuin se että joku lääkäri, joka saa valtava palkkaa, valitsee pienemmän asunnon omista syistään.
Sairaalalääkäri saa kuuden tonnin palkkaa, josta puolet veroihin. Ei se kolmella tonnilla asu kultaisissa linnoissa. Taitaa olla, että eläteillä ei ole mitään käsitystä mitä normaalit työssäkäyvät ihmiset tienaa ja miten ne elää. Ei se luksusta ole, siksihän se vituttaa katsella kun ilmaiseksi halutaan kalliimpaa ja hienompaa kuin mihin toinen tekee koko elämänsä töitä.
Minä olen työelämässä enkä ole kertaakaan 10 vuoteen saanut yli 2000 euroa bruttona. En ole "elätti", mutta ihmettelen kyllä asennettasi. Ei tuo 6000 euroa ole mikään "normaalin työssäkäyvän" palkka.
Lisensiaattitasoiselle ihmiselle se ei kolmivuorotyöstä ole mikää kummoinen palkka etenkin, jos sillä pitää elättää kolme henkeä ja maksaa se tonnin vuokra.
Moni pienempipalkkainen elättää kolme henkeä tai yli sillä 2000 bruttopalkalla. Lääkäreillä ei ole mitään varaa vinkua palkoista. Taitaa olla niin päin, että lääkäreiden ja muiden huipputuloisten käsitys normaalielämästä on vääristynyt, eikä "elättien".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kimppa-asuminen tulee vielä.
On jo arkea monissa Euroopan kaupungeissa.
Järkevämpää olisi, että opiskelijat asuisivat vanhemmillaan, kunnes on varaa itse maksaa asuminen.
Sehän riippuu siitä, haluavatko vanhemmat katsella nurkissaan opiskelijaa, joka ei maksa vuokraa. Aika monet eivät halua.
Riippuu myös siitä, miten kauan opiskelee. Esim. 5 vuotta opiskelua ja on jo 24-vuotias, joka asuu yhä omassa huoneessa vanhempien kotona. Haluaisitko itse olla tuollaisessa tilanteessa? Ei voi elää omaa elämää, kun vanhemmat ovat seinän takana. Moni tuon ikäinen on jo parisuhteessakin.
24-vuotiaan kuuluu olla jo töissä. Tienata omat elantonsa ja maksaa asuntolainan lyhennystä omasta omistusasunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HÄH??? Onko ihmisten vika että vuokrataso on noin hurja Suomessa?? Eikö sijoittajat ja herrat ovat ongelma eikä ihmiset?
Asuntojen hinnat tippuisi jos asumistuesta suostuttaisiin luopumaan kertaheitolla, mutta AY liike vastustaa koska asuntolaina on suoraa tulon siirtoa heidän rikkaiden ja pulleiden yhdistyspomojen taskuun.
Ja lässyn lässyn taas. Vuokrat ei Helsingissä tipu eurollakaan vaikka asumistuki lopetettaisiin. Aivan järkyttävän naivia ajattelua 😀
Jos asumistuet poistuisi, niin suuriosa myös vuokralla olevia yksityisten asuntoja poistuisi vuokramarkkinoilta. Ei olisi kannattavaa antaa vuokralle hintaan, joka ei korvaa edes vastikekuluja. Saati niitä remppoja joita nämä hörhöt aiheuttaa.
Yksityiset myisivät asunnot omistusasunnoiksi. Mistä sitten vuokraluukut tilalle....
"Nämä hörhöt". Mielestäsi Ap on siis hörhö? Millähän perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kaksiohan on ihan okei, lapsille makkari ja aikuiselle sohvasänky olkkariin. Kyllä sen kestää opiskelujen ajan, ja sitten kun on töitä niin muuttaa avarammille mannuille. Ei aina tarvi olla virallista olkkaria erikseen.
Asumistuki on kyllä vääristänyt Helsingin hintatason aivan tolkuttomaan tilaan.
Ei asumistuki Helsingin hintatasoa ole vääristänyt - muutenhan sama vääristymä näkyisi kaikkialla. helsingin hintataso on vääristynyt sen vuoksi, että kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa. Ja koska halpoja ja kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja ei riitä kaikille, joutuvat jotkut ottamaan niitä kalliimpia ja ylihintaisia, mikä tarkoittaa sitä, että niillekin on kysyntää.
Jos olisit itse sijoitusasunnon omistaja ja saisit valita, haluaisitko saada asunnostasi mieluummin 1000 euron vai 600 euron vuokratulot? Aivan. Helsingissä se kalliimpi vaihtoehto onnistuu toisin kuin jossain pikkukylässä.
Kyllä on vääristänyt. Ilman asumistukea asunnoista ei voitaisi pyytää niin älyttömiä vuokria.
Vierailija kirjoitti:
Kela vaatii minua ja aikuista kanssani asuvaa lastani hakemaan ensisijaisesti yksiötä. Asumme kelan määritelmien mukaan liian kalliissa asunnossa.
Ei ole mielestäni oikein eikä ole oikein aloittajaakaan kohtaan.
Lapset tarvitsevat oman tilansa.
Suomi on mukamas hyvinvointi valtio, niin sitten pitäisi käyttäytyäkin sen mukaan.
Ja tosi tylysti ihmiset ovat aloittajalle kommentoineet.
Hyvä, jos teillä on kaikki hyvin ja toivottavasti on jatkossakin eikä elämä näytä teille karuimpaa puoltaan.
Mulle tulee sanasta “karu” kieltämättä mieleen ihan toisenlaiset olosuhteet kuin kaksio Helsingistä.... ehkä se vain kertoo miten hyvin asiat meillä täällä Suomessa onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkevämpää olisi, että opiskelijat asuisivat vanhemmillaan, kunnes on varaa itse maksaa asuminen.
Sehän riippuu siitä, haluavatko vanhemmat katsella nurkissaan opiskelijaa, joka ei maksa vuokraa. Aika monet eivät halua.
Riippuu myös siitä, miten kauan opiskelee. Esim. 5 vuotta opiskelua ja on jo 24-vuotias, joka asuu yhä omassa huoneessa vanhempien kotona. Haluaisitko itse olla tuollaisessa tilanteessa? Ei voi elää omaa elämää, kun vanhemmat ovat seinän takana. Moni tuon ikäinen on jo parisuhteessakin.
24-vuotiaan kuuluu olla jo töissä. Tienata omat elantonsa ja maksaa asuntolainan lyhennystä omasta omistusasunnosta.
Asuntolainan lyhennystä jo 24-vuotiaana? Taitaa harva tuon ikäinen haluta asuntolainan. Nykyään halutaan elämyksiä ja matkailua, eikä 30 vuoden lainaa alle kolmekymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainan lyhennystä jo 24-vuotiaana? Taitaa harva tuon ikäinen haluta asuntolainan. Nykyään halutaan elämyksiä ja matkailua, eikä 30 vuoden lainaa alle kolmekymppisenä.
Siinä vaiheessa on ona o istusasunto, lainat maksettu pois ja hyvä työ loppuelämäksi kannattaa vasta alkaa harkita lapsia. Joten mtään aikaisemmin lainan poismaksamisen aloittaa niin sitä nopeammin pääsee perustamaan perhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut varmaan jostain amk-tasoisesta, joka saa isoa palkkaa helposta työstä. Jos haluaa kouluttautua korkeammalle, siinä menee enemmän aikaa.
Eikä todellakaan kannata ottaa asuntolainaa, ennen kuin on vakiintunut parisuhteeseen ja/tai lasten hankkimiseen. 24-vuotiaan elämäntilanne ehtii vielä muuttua monta kertaa. Vuokralla asuminen kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Miks näitä ehtoja ei tarkasteta säännöllisesti tai edes joskus? Mun työkaveri asuu yksin Hgin kaupungin kolmiossa koska lapset ovat muuttaneet kotoa pois. Hän on vaan tottunut isoon asuntoon eikä halua muuttaa pienempään. Silti valittaa että on kallista vaikka poikani maksaa yksiöstä enemmän vuokraa kuin hän tuosta perheasunnosta. Ja poikani ei saa mitään tukia koska ansaitsee sen verran hyvin.
Onko tullut mieleen että se on sen sun kaverisi koti? Saako sinutkin ajaa pois kodistasi jos joku on sitä mieltä että se on liian iso sulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa on ona o istusasunto, lainat maksettu pois ja hyvä työ loppuelämäksi kannattaa vasta alkaa harkita lapsia. Joten mtään aikaisemmin lainan poismaksamisen aloittaa niin sitä nopeammin pääsee perustamaan perhettä.
Sulta puuttuu realismin tajua. Nykyaikana ei KUKAAN tiedä, onko työ loppuelämäksi. Monia tämän hetken työpaikkoja ei ole enää 10 vuoden kuluttua olemassa.
Ja lastenkin kanssa voi asua vuokralla. Koko lapsuuteni asuimme vuokralla ja vanhemmillani on edelleen vuokra-asunto 70-vuotiaina. Ei se tehnyt elämästämme sen huonompaa.
Eiks toi nyt mene väliaikaisena, jos opiskelet? Ihan turhaa vaivaa muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntojen hinnat tippuisivat myös jos joillakin ei olisi niin suurta intoa muuttaa Kehä Kolmosen sisäpuolelle vaan suomalaiset asuisivat tasaisemmin eri puolilla maata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kotona asuminen niin kauheaa ole. Tai sitten teillä on vaan niin kauheat vanhemmat... ei minun vanhemmat ainakaan kyttää meikäläisen menoja ja on vaan iloisia, että voidaan viettää yhdessä niin paljon aikaa päivittäin. Kerranhan tässä vaan eletään ja sitä on koko loppuelämä aikaa elää yksin jos niin haluaa. Eli kyllä, olen erittäin onnellinen 20+ yliopisto-opiskelija.
Ja tottahan se on, ettei ole mitään järkeä muuttaa omilleen, jos siihen ei ole varaa ... täysin turha kuluerä valtiolle. Tässäkin asiassa tietenkin on poikkeuksia.
Kyllä on kiva, kun suuri osa tienatuista rahoista (ja opintolaina) jää säästöön ja on heti mahdollisuus ostaa asunto valmistuessaan. Ei vaan olisi mahdollista jos eläisin yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kotona asuminen niin kauheaa ole. Tai sitten teillä on vaan niin kauheat vanhemmat... ei minun vanhemmat ainakaan kyttää meikäläisen menoja ja on vaan iloisia, että voidaan viettää yhdessä niin paljon aikaa päivittäin. Kerranhan tässä vaan eletään ja sitä on koko loppuelämä aikaa elää yksin jos niin haluaa. Eli kyllä, olen erittäin onnellinen 20+ yliopisto-opiskelija.
Ja tottahan se on, ettei ole mitään järkeä muuttaa omilleen, jos siihen ei ole varaa ... täysin turha kuluerä valtiolle. Tässäkin asiassa tietenkin on poikkeuksia.Kyllä on kiva, kun suuri osa tienatuista rahoista (ja opintolaina) jää säästöön ja on heti mahdollisuus ostaa asunto valmistuessaan. Ei vaan olisi mahdollista jos eläisin yksin.
Eli maksatko vuokraa vanhemmillesi vai et?
Ja joo, ei kaikilla ole sellaista suhdetta vanhempiin kuin sinulla. Useimmat nuoret haluvat elää jo omaa, itsenäistä elämää. Ja on niitäkin, jotka potkaistaan pihalle 18-vuotiaana, eikä almuja anneta. Tuo riippuu erittäin paljon vanhemmista. Olisi siis epäreilua vaatia, että kaikki nuoret asuisivat vanhempien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks näitä ehtoja ei tarkasteta säännöllisesti tai edes joskus? Mun työkaveri asuu yksin Hgin kaupungin kolmiossa koska lapset ovat muuttaneet kotoa pois. Hän on vaan tottunut isoon asuntoon eikä halua muuttaa pienempään. Silti valittaa että on kallista vaikka poikani maksaa yksiöstä enemmän vuokraa kuin hän tuosta perheasunnosta. Ja poikani ei saa mitään tukia koska ansaitsee sen verran hyvin.
Onko tullut mieleen että se on sen sun kaverisi koti? Saako sinutkin ajaa pois kodistasi jos joku on sitä mieltä että se on liian iso sulle?
On koti joo mutta siksi näitä kaupungin edullisia isompia asuntoja ei riitä isommille perheille kun yksinasujat asuvat kolmioissa ja siitähän tässä ketjussa oli kysymys että yh+2lasta joutuisivat kaksioon. Yksinasuja voi asua yksiössä tai kaksiossa ja miksei siitä uudesta asunnosta tule ihan yhtä oman näköinen koti kun sen itse sisustaa.
Minua ei kukaan voi enää pakottaa muuttamaan pienempään asuntoon sillä asun velattomassa omistusasunnossa, ihan omassani. Suosittelen samaa muillekin. Toki jos asuisin vuokralla niin muuttaisin sellaiseen mihin varani riittävät.
Ja ap:lle suosittelen Hoasia. Sitten kun opiskelut on tehty ja töistä alkaa tulla palkkaa voi muuttaa isompaan asuntoon.