Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela pyytää kolmea henkeä hakemaan kaksiota. Onko oikein?

Vierailija
10.12.2020 |

Meitä on yksi aikuinen, kaksi lasta.
Asutaan nyt kolmiossa, joka on liian kallis ja haen koko ajan edullisempaa asuntoa ja ymmärrän että kela näin luonnollisesti velvoittaa, koska vuokramme on ylisuuri.
Olen aina hakenut meille kolmiota ja toimittanut Kelaan pyydetyt liitteet asuntohakemuksista. Nyt kuitenkin Kela pyytää päivittämään hakemukset niin, että haen ensisijaisesti kaksiota. Toki teen työtä käskettyä, mutta mitä luulette, tarjotaanko kolmihenkiselle perheelle kaksiota ensisijaisesti vai meneekö ne kahden hengen talouksille?
Toisena asiana mietin, että miten saan nykyisen kolmion tavarat kaksioon vai olettaako Kela että muutenkin jo köyhä ihminen joutuu tavaroistaankin luopumaan?😅
Tai millä rahalla sitä sitten ostaisi vaikka pienempiä huonekaluja, jos kaksioon päädymme.

Kommentit (185)

Vierailija
161/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan oikein. Yhteiskunnan tulee tarjota minimi toimeentulo. Jos jotain muuta haluaa, se on maksettava itse.

Paitsi jos on ulosottoasiakas, saat jäädä siihen ylikalliiseen isoon asuntoon asumaan muiden piikkiin. Koska sinulle ei tarjota kämppää. Tiedän kyllä tällaisia tapauksia. Asutaan hyvällä paikalla, isossa kämpässä uudehkossa talossa yksityisellä. Kelan piikkiin, poltetaan sisällä vaikka ei saisi mutta koskaan ei saada häätöä. Sossu vuokrannut ja vuokraa tälle päihdeongelmaiselle.

Vierailija
162/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks näitä ehtoja ei tarkasteta säännöllisesti tai edes joskus? Mun työkaveri asuu yksin Hgin kaupungin kolmiossa koska lapset ovat muuttaneet kotoa pois. Hän on vaan tottunut isoon asuntoon eikä halua muuttaa pienempään. Silti valittaa että on kallista vaikka poikani maksaa yksiöstä enemmän vuokraa kuin hän tuosta perheasunnosta. Ja poikani ei saa mitään tukia koska ansaitsee sen verran hyvin.

Onko tullut mieleen että se on sen sun kaverisi koti? Saako sinutkin ajaa pois kodistasi jos joku on sitä mieltä että se on liian iso sulle?

On koti joo mutta siksi näitä kaupungin edullisia isompia asuntoja ei riitä isommille perheille kun yksinasujat asuvat kolmioissa ja siitähän tässä ketjussa oli kysymys että yh+2lasta joutuisivat kaksioon. Yksinasuja voi asua yksiössä tai kaksiossa ja miksei siitä uudesta asunnosta tule ihan yhtä oman näköinen koti kun sen itse sisustaa.

Minua ei kukaan voi enää pakottaa muuttamaan pienempään asuntoon sillä asun velattomassa omistusasunnossa, ihan omassani. Suosittelen samaa muillekin. Toki jos asuisin vuokralla niin muuttaisin sellaiseen mihin varani riittävät.

Ja ap:lle suosittelen Hoasia. Sitten kun opiskelut on tehty ja töistä alkaa tulla palkkaa voi muuttaa isompaan asuntoon.

Sieltä on hyvä huudella että kyllä minäkin, mutta kun. Kyllä niitä asuntoja riittää, ei todellakaan kaikki yksinasujat asu kolmiossa. Ja kuten varmasti hyvin tiedät, kaikilla ei ole mitään mahdollisuutta ostaa omistusasuntoa. Tai jos et tiedä, niin nyt tiedät. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jos sinun ongelmasi on se että sinulla on liikaa omaisuutta, niin miksi sinä edes elät yhteiskunnan rahoja? Laita ne ylimääräiset tavarat Toriin niin mahdutte siihen kaksioonkin.

Olen opiskelija niin elän siksi tällä hetkellä tuilla.

Lähinnä vaan mietin et jos liian isoa sohvaa tai ruokapöytää pitää alkaa myymään, niin se ois vähän hölmöä, koska tarvitsee ne huonekalut sinne kaksioonkin. Ei me mitään hamstraajia olla, ei siis ole tavaran paljoutta, lähinnä mietin vaan noita kokoja.

Eiköhän ihan samankokoiset huonekalut mahdu kaksioon kuin kolmioonkin. Näiden kahden asuntotyypin ero on se, että kolmiossa on yksi (makuu)huone enemmän kuin kaksiossa. Voit siis olla huoleti ruokapöytäsi ja sohvasi suhteen.

Vierailija
164/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan oikein. Yhteiskunnan tulee tarjota minimi toimeentulo. Jos jotain muuta haluaa, se on maksettava itse.

Paitsi jos on ulosottoasiakas, saat jäädä siihen ylikalliiseen isoon asuntoon asumaan muiden piikkiin. Koska sinulle ei tarjota kämppää. Tiedän kyllä tällaisia tapauksia. Asutaan hyvällä paikalla, isossa kämpässä uudehkossa talossa yksityisellä. Kelan piikkiin, poltetaan sisällä vaikka ei saisi mutta koskaan ei saada häätöä. Sossu vuokrannut ja vuokraa tälle päihdeongelmaiselle.

Et saa. Yksityiseltä tuskin saa vuokra-asuntoa, mutta kaupungilta saa. Ja tiedoksi, että ulosotossa olevatkin käy töissä, on raittiita ja elää ihan normaalia elämää.

Vierailija
165/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks näitä ehtoja ei tarkasteta säännöllisesti tai edes joskus? Mun työkaveri asuu yksin Hgin kaupungin kolmiossa koska lapset ovat muuttaneet kotoa pois. Hän on vaan tottunut isoon asuntoon eikä halua muuttaa pienempään. Silti valittaa että on kallista vaikka poikani maksaa yksiöstä enemmän vuokraa kuin hän tuosta perheasunnosta. Ja poikani ei saa mitään tukia koska ansaitsee sen verran hyvin.

Onko tullut mieleen että se on sen sun kaverisi koti? Saako sinutkin ajaa pois kodistasi jos joku on sitä mieltä että se on liian iso sulle?

On koti joo mutta siksi näitä kaupungin edullisia isompia asuntoja ei riitä isommille perheille kun yksinasujat asuvat kolmioissa ja siitähän tässä ketjussa oli kysymys että yh+2lasta joutuisivat kaksioon. Yksinasuja voi asua yksiössä tai kaksiossa ja miksei siitä uudesta asunnosta tule ihan yhtä oman näköinen koti kun sen itse sisustaa.

Minua ei kukaan voi enää pakottaa muuttamaan pienempään asuntoon sillä asun velattomassa omistusasunnossa, ihan omassani. Suosittelen samaa muillekin. Toki jos asuisin vuokralla niin muuttaisin sellaiseen mihin varani riittävät.

Ja ap:lle suosittelen Hoasia. Sitten kun opiskelut on tehty ja töistä alkaa tulla palkkaa voi muuttaa isompaan asuntoon.

Ainakaan Helsingissa ei pääse pelkästään toimeentulotukiasiakkuuden perusteella, on itseasiassa päinvastoin, että pitää olla riittävästi säännöllisiä tuloja.

Vierailija
166/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kimppa-asuminen tulee vielä.

On jo arkea monissa Euroopan kaupungeissa.

Järkevämpää olisi, että opiskelijat asuisivat vanhemmillaan, kunnes on varaa itse maksaa asuminen.

Sehän riippuu siitä, haluavatko vanhemmat katsella nurkissaan opiskelijaa, joka ei maksa vuokraa. Aika monet eivät halua.

Riippuu myös siitä, miten kauan opiskelee. Esim. 5 vuotta opiskelua ja on jo 24-vuotias, joka asuu yhä omassa huoneessa vanhempien kotona. Haluaisitko itse olla tuollaisessa tilanteessa? Ei voi elää omaa elämää, kun vanhemmat ovat seinän takana. Moni tuon ikäinen on jo parisuhteessakin.

24-vuotiaan kuuluu olla jo töissä. Tienata omat elantonsa ja maksaa asuntolainan lyhennystä omasta omistusasunnosta.

Puhut varmaan jostain amk-tasoisesta, joka saa isoa palkkaa helposta työstä. Jos haluaa kouluttautua korkeammalle, siinä menee enemmän aikaa.

Eikä todellakaan kannata ottaa asuntolainaa, ennen kuin on vakiintunut parisuhteeseen ja/tai lasten hankkimiseen. 24-vuotiaan elämäntilanne ehtii vielä muuttua monta kertaa. Vuokralla asuminen kannattaa.

Suomessa suositaan muutenkin ihan liikaa omistusasunnon hankkimista vuokralla asumisen kustannuksella. Iso asuntolaina tekee ihmisestä nöyrän työntekijän, jonka on pakko painaa pitkää päivää ikävässäkin hommassa, jotta pankki ei vie asuntoa.

Vierailija
167/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, minäkin suosittelisin että haet opiskelija-asuntoa. En ole ehtinyt vielä koko ketjua lukea, mutta esim. Helsingissä HOAS vuokraa asuntoja perhekoon mukaan. Voitte luultavasti hakea sekä kaksiota että kolmiota, mutta teille tullaan tarjoamaan kolmiota - ja vuokra on kuitenkin niin paljon maltillisempi kuin esim. yksityisellä, että se hyvin todennäköisesti mahtuu Kelan vuokrarajoihin. Silloin Kelalla ei ole mitään syytä ahdistella teitä kaksiovaatimuksillaan.

Ei Kelan pointti voi missään tapauksessa olla, että huoneita pitäisi olla vähemmän.

Ap kertoi jo hakeneensa muttei ole saanut. 

Vierailija
168/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiks toi nyt mene väliaikaisena, jos opiskelet? Ihan turhaa vaivaa muutosta.

Lue nyt edes se aloitus. 

Vierailija
169/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkevämpää olisi, että opiskelijat asuisivat vanhemmillaan, kunnes on varaa itse maksaa asuminen.

Sehän riippuu siitä, haluavatko vanhemmat katsella nurkissaan opiskelijaa, joka ei maksa vuokraa. Aika monet eivät halua.

Riippuu myös siitä, miten kauan opiskelee. Esim. 5 vuotta opiskelua ja on jo 24-vuotias, joka asuu yhä omassa huoneessa vanhempien kotona. Haluaisitko itse olla tuollaisessa tilanteessa? Ei voi elää omaa elämää, kun vanhemmat ovat seinän takana. Moni tuon ikäinen on jo parisuhteessakin.

Ei se kotona asuminen niin kauheaa ole. Tai sitten teillä on vaan niin kauheat vanhemmat... ei minun vanhemmat ainakaan kyttää meikäläisen menoja ja on vaan iloisia, että voidaan viettää yhdessä niin paljon aikaa päivittäin. Kerranhan tässä vaan eletään ja sitä on koko loppuelämä aikaa elää yksin jos niin haluaa. Eli kyllä, olen erittäin onnellinen 20+ yliopisto-opiskelija.

Ja tottahan se on, ettei ole mitään järkeä muuttaa omilleen, jos siihen ei ole varaa ... täysin turha kuluerä valtiolle. Tässäkin asiassa tietenkin on poikkeuksia.

Kyllä on kiva, kun suuri osa tienatuista rahoista (ja opintolaina) jää säästöön ja on heti mahdollisuus ostaa asunto valmistuessaan. Ei vaan olisi mahdollista jos eläisin yksin.

No kiva. Mutta tässä on nyt unohdettu se asia, että jos opiskelee vaikka Helsingin yliopistossa ja ne vanhemmat asuu Kuusamossa, ei tämä yhtälö ole kovin helppo. Minä esim. olisin mielelläni asunut opiskeluajan vanhemmillani, mutta välimatka oli 470km. 

Vierailija
170/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kaksiohan on ihan okei, lapsille makkari ja aikuiselle sohvasänky olkkariin. Kyllä sen kestää opiskelujen ajan, ja sitten kun on töitä niin muuttaa avarammille mannuille. Ei aina tarvi olla virallista olkkaria erikseen.

Asumistuki on kyllä vääristänyt Helsingin hintatason aivan tolkuttomaan tilaan.

Ei asumistuki Helsingin hintatasoa ole vääristänyt - muutenhan sama vääristymä näkyisi kaikkialla. helsingin hintataso on vääristynyt sen vuoksi, että kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa. Ja koska halpoja ja kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja ei riitä kaikille, joutuvat jotkut ottamaan niitä kalliimpia ja ylihintaisia, mikä tarkoittaa sitä, että niillekin on kysyntää.

Jos olisit itse sijoitusasunnon omistaja ja saisit valita, haluaisitko saada asunnostasi mieluummin 1000 euron vai 600 euron vuokratulot? Aivan. Helsingissä se kalliimpi vaihtoehto onnistuu toisin kuin jossain pikkukylässä.

Kyllä on vääristänyt. Ilman asumistukea asunnoista ei voitaisi pyytää niin älyttömiä vuokria.

Älyttömimpiä vuokria maksavat eivät yleensä edes saa asumistukea, joten ei asumistuki niitä korkeimpia vuokria selitä.

Vierailija
171/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, minäkin suosittelisin että haet opiskelija-asuntoa. En ole ehtinyt vielä koko ketjua lukea, mutta esim. Helsingissä HOAS vuokraa asuntoja perhekoon mukaan. Voitte luultavasti hakea sekä kaksiota että kolmiota, mutta teille tullaan tarjoamaan kolmiota - ja vuokra on kuitenkin niin paljon maltillisempi kuin esim. yksityisellä, että se hyvin todennäköisesti mahtuu Kelan vuokrarajoihin. Silloin Kelalla ei ole mitään syytä ahdistella teitä kaksiovaatimuksillaan.

Ei Kelan pointti voi missään tapauksessa olla, että huoneita pitäisi olla vähemmän.

Ap kertoi jo hakeneensa muttei ole saanut. 

Ok, sori - tosiaan en ihan kaikkia viestejä ollut lukenut kun kommentoin. Mutta Kelan toimintaa siinä tapauksessa kyllä ihmettelen! Koska jos asiakas on hakenut halvempia asuntoja, eikä ole saanut, niin eihän se silloin asiakkaan syy ole, ettei niitä ole tarjolla. 

Vierailija
172/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kaksiohan on ihan okei, lapsille makkari ja aikuiselle sohvasänky olkkariin. Kyllä sen kestää opiskelujen ajan, ja sitten kun on töitä niin muuttaa avarammille mannuille. Ei aina tarvi olla virallista olkkaria erikseen.

Asumistuki on kyllä vääristänyt Helsingin hintatason aivan tolkuttomaan tilaan.

Ei asumistuki Helsingin hintatasoa ole vääristänyt - muutenhan sama vääristymä näkyisi kaikkialla. helsingin hintataso on vääristynyt sen vuoksi, että kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa. Ja koska halpoja ja kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja ei riitä kaikille, joutuvat jotkut ottamaan niitä kalliimpia ja ylihintaisia, mikä tarkoittaa sitä, että niillekin on kysyntää.

Jos olisit itse sijoitusasunnon omistaja ja saisit valita, haluaisitko saada asunnostasi mieluummin 1000 euron vai 600 euron vuokratulot? Aivan. Helsingissä se kalliimpi vaihtoehto onnistuu toisin kuin jossain pikkukylässä.

Kyllä on vääristänyt. Ilman asumistukea asunnoista ei voitaisi pyytää niin älyttömiä vuokria.

Älyttömimpiä vuokria maksavat eivät yleensä edes saa asumistukea, joten ei asumistuki niitä korkeimpia vuokria selitä.

Selittää, koska kaikki nousee samassa suhteessa. Näiden tukien takia. Helsingistä on tahallisesti muokattu mahdollisimman kallis.

Vierailija
173/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sieltä on hyvä huudella että kyllä minäkin, mutta kun. Kyllä niitä asuntoja riittää, ei todellakaan kaikki yksinasujat asu kolmiossa. Ja kuten varmasti hyvin tiedät, kaikilla ei ole mitään mahdollisuutta ostaa omistusasuntoa. Tai jos et tiedä, niin nyt tiedät. 

Ei se oma asunto mullekaan tullut sohvalla makaamalla vaan sen eteen oon tehnyt töitä. Ja asunut erilaisissa soluissa ja kimppakämpissä lähes kymmenen vuotta. Tein kuusi vuotta kahta eri työtä, päivisin omaa alaa ja iltaisin tarjoilijakeikkoja koska haaveena oli oma asunto mistä mua ei kukaan pysty potkimaan ulos. Ekan miehen kanssakin mahduttiin hyvin 34m2 kaksioon. Nyt kun olen päässyt siihen mistä haaveilin niin kyllä, täältä on helppo huudella.

Vierailija
174/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että köyhät hellahuoneisiin ja opiskelijat asumaan vanhempiensa luokse :D Mitä te oikeistotrollit täällä tähän aikaan illasta teette? Eikö teidän kuuluisi olla tekemässä 16-tuntista työpäivää, jotta saatte hikisesti kustannettua vaatimattoman elämisenne verojen jälkeen jäävillä hiluilla? Menkää pois. Me sossupummit halutaan rauhassa vertailla millaiset uima-altaat meillä on veronmaksajien kustantamissa ydinkeskustan kattohuoneistoissamme.

Vierailija
175/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien luona voi olla myös haastavaa asua, jos he asuvat yli 100 km päässä opiskelupaikkakunnalta. Opiskelijaelämäkin jäisi kokematta, kun aika menisi matkoihin.

Vierailija
176/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asuttiin 4-henkinen perhe kaksiossa kun olin pieni joten ei voi taas kuin ihmetellä millaisia kermaperseitä ihmiset nykyään on kun lukee aloitusta. Eikä vahemmat saanut kelalta muita tukia kuin lapsilisiä. Nyt taas tekee todella mieli äänestää oikeistopuoluetta, onneksi PS mennyt siihen suuntaan niin on muitakin kuin rikkaita edustava Kokoomus.

Vierailija
177/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me haettiin kolmiota neljästään ja kaksi siis teiniä ja eri sukupuolta. Saatiin ja muutettiin. Nyt ei Kela enää kiusaa, muttei saadakaan sieltä mitään tt-tukee.

Miten neljä ihmistä käytännössä mahtuu kolmioon? Miten teinit saavat esim. opiskelurauhan? Johan tuossa loppuu kaappitilakin.

Helposti. Meillä oma asunto ja tulojen mukaan ostettu asunto. Ei sitä suht pienipalkkaisillakaan isompaan välttämättä varaa ole. Lapset omissa huoneissaan, me olohuoneessa. Ja koska löytyy kaksi kerrosta ja kaksi vessaa niin persepanokaan ei ole ongelma :D

Vierailija
178/185 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me haettiin kolmiota neljästään ja kaksi siis teiniä ja eri sukupuolta. Saatiin ja muutettiin. Nyt ei Kela enää kiusaa, muttei saadakaan sieltä mitään tt-tukee.

Miten neljä ihmistä käytännössä mahtuu kolmioon? Miten teinit saavat esim. opiskelurauhan? Johan tuossa loppuu kaappitilakin.

Miksei mahtuisi? Kolmio on ollut hyvin tavallinen asunto 4-henkisellä perheellä. kun muistelen lapsuuttani 1990-2000-luvuilla niin hyvin monilla perheillä oli nimenomaan kolmio, neliö oli paljon harvinaisempi 4 hengellä. Eikä ollut edes mikään köyhä asuinalue kyseessä. Ja perheissä hyvin eri-ikäiset/eri sukupuolta olevat lapset.

Sama kokemus täällä ja juuri samalta ajalta. Silloin oli lama, eikä kukaan itkenyt ylimääräisten huoneiden perään. Hyvä kun oli edes vakaa asumistilanne; kaikilla ei sitäkään ollut.

Vierailija
179/185 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin itselleni kaksion jonka maksoin 20 vuoden asuntolainalla pienestä palkasta. Silleen tuntuu vähän hölmöltä kun toiset saa ilmaiseksi vastaavia tai kalliimpiakin asuntoja. Mutta mitäpä minä mistään mitään tiedän.

Ai perhana. Mistä mä saan ilmaiseksi omistusasunnon? 

Laita vähän ruskeaa kenkälankkia ja mene Kelaan sanomaan "asylum". 

Sitten saat. 

Vierailija
180/185 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksioitakin on erikokoisia. 30 neliöinen kaksio olisi pieni mutta lähemmäs 70 neliöinen on jo varsin iso.

Joo tuota mä mietin kans, et kolmelle 30 neliötä ois todella pieni, mutta nykyisessä kolmiossamme on 60 neliötä, niillä neliöillä sais kaksionkin ja siihen kyllä mahtuis!

Eikö ne vuokrat mene neliöiden eikä huonelukujen mukaan, joten sama vuokraan olisi 60 m2 kaksiossakin. Katsele netistä vuokratavia asuntoja ja laita hakutekijöiksi minimi neliöt ja maksimivuokra. Voi löytääkin jotain sopivaa.

Onpas tähän ketjuun tullut ikäviä vastauksia.

Vuokrat menevät enemmän huonelukujen mukaan kuin neliöiden. Samankokoinen tai pienempi kolmio on kalliimpi kuin samankokoinen tai suurempi kaksio.