Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela pyytää kolmea henkeä hakemaan kaksiota. Onko oikein?

Vierailija
10.12.2020 |

Meitä on yksi aikuinen, kaksi lasta.
Asutaan nyt kolmiossa, joka on liian kallis ja haen koko ajan edullisempaa asuntoa ja ymmärrän että kela näin luonnollisesti velvoittaa, koska vuokramme on ylisuuri.
Olen aina hakenut meille kolmiota ja toimittanut Kelaan pyydetyt liitteet asuntohakemuksista. Nyt kuitenkin Kela pyytää päivittämään hakemukset niin, että haen ensisijaisesti kaksiota. Toki teen työtä käskettyä, mutta mitä luulette, tarjotaanko kolmihenkiselle perheelle kaksiota ensisijaisesti vai meneekö ne kahden hengen talouksille?
Toisena asiana mietin, että miten saan nykyisen kolmion tavarat kaksioon vai olettaako Kela että muutenkin jo köyhä ihminen joutuu tavaroistaankin luopumaan?😅
Tai millä rahalla sitä sitten ostaisi vaikka pienempiä huonekaluja, jos kaksioon päädymme.

Kommentit (185)

Vierailija
81/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi ihmeessä ette hae hoasille asumaan, jos opiskelet? Pääsisitte sinne käytännössä heti kolmioon.

Vierailija
82/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksioitakin on erikokoisia. 30 neliöinen kaksio olisi pieni mutta lähemmäs 70 neliöinen on jo varsin iso.

Joo tuota mä mietin kans, et kolmelle 30 neliötä ois todella pieni, mutta nykyisessä kolmiossamme on 60 neliötä, niillä neliöillä sais kaksionkin ja siihen kyllä mahtuis!

Eikö ne vuokrat mene neliöiden eikä huonelukujen mukaan, joten sama vuokraan olisi 60 m2 kaksiossakin. Katsele netistä vuokratavia asuntoja ja laita hakutekijöiksi minimi neliöt ja maksimivuokra. Voi löytääkin jotain sopivaa.

Onpas tähän ketjuun tullut ikäviä vastauksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa, kuka niissä isoissa asunnoissa sitten saa asua? Mitä järkeä pakata 3 henkistä perhettä pienempään asuntoon, joihin on jo muutenkin liikaa tulijoita ja isoja asuntoja on jopa tyhjillään. Tällä logiikalla yksinasuvalle ei enää jää mitään, kun yksiössä asutaan kahdestaan.

Joskus oli Ylellä laskelma että 10 neliötä riittää 1 aikuiselle ja 5 neliötä 1 lapselle niin että asuminen olisi kustannustehokasta eli 1 aikuisen ja 2 lapsen asumiseen riittää 20 neliön asunto.

Miten noihin neliöihin mahtuis kolme sänkyä (olettaen nyt et ap:lla on kolme sänkyä, eli yks per henkilö), vessa/peseytymistila ja joku paikka missä ruokailla. Ei kai ihan oikeesti tarkotus ole, että perhe syö lattialla?

Varmaan jo sossut puuttuis tollaseen. Kyllä lapsilla pitää kuitenkin olla suht ”normaalit” olot. Ei lapsiperhe voi asua yksiössä.

Yhden ihmisen sängyn koko on noin kaksi neliötä.

Vierailija
84/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me haettiin kolmiota neljästään ja kaksi siis teiniä ja eri sukupuolta. Saatiin ja muutettiin. Nyt ei Kela enää kiusaa, muttei saadakaan sieltä mitään tt-tukee.

Minä en ole koskaan saanut muuta tukea kuin lapsilisän ja olen asunut omistusasunnoissa 22-vuotiaasta. Mutta minä olenkin oikea ihminen, en kailtaisesi zaatanan elätti. Tuommoiset pitäisi lähettää sanonko minne.

Vierailija
85/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko oikein, että Kela makselee vuokrasi? Mene töihin tai muuta halvemmalle paikkakunnalle. Sitten on paremmat mahkut, että saat valita asumistason, joka on sinulle mieleinen.

Mä oon opiskelija. Tietenkin toivon, että saan töitä kun valmistun.

Ootko kuullu sellasta, että töihin ei vain ”mennä” 😅

Oletko kuulut että on moraalitonta ja väärin elellä loisia yhteiskunnan verorahoilla?

On vai? Missäs sä oot ammattis sitten opiskellu? Jenkeissä? Maksoiko ite? Pääsitkö alle sadan tonnin vai maksoiko enemmän? Vai kuppasitko ilmasen koulutuksen toisten verorahoilla? Et varmaan myöskään käy lääkärissä, mene sairaalaan, käy hammaslääkärissä, osta Kela-korvattuja lääkkeitä, käytä kirjastoja, etkä nosta lapsilisiä, jos on lapsia, etkä laita lapsiaskaaan ilmaiseen kouluun syömään ilmaista ruokaa ym. Peruskoulunhan sä oot käynyt joka tapauksessa, ja ajattele: senkin toisten verorahoilla.

Älähän nyt. Noille ihmisille tottakai kelpaa se, että he saivat kaiken ilmaiseksi, mutta MUIDEN kuuluu kyllä maksaa! 

Vierailija
86/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi ihmeessä ette hae hoasille asumaan, jos opiskelet? Pääsisitte sinne käytännössä heti kolmioon.

Oon hakenu! Ei oo ainakaan vielä tuottanut tulosta.

Vierailija
87/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa pitäisi lasten hankkimiseen olla selkeä tuloraja niin että liian köyhät ei hankkisi lapsia kun eivät niistä pystyisi pitämään huolta. Esim 1 lapsi niin 3000e kuussa voisi olla hyvä, 2 lapsesta 4000e /kk ja 3 lapsesta 5000e /kk. Jos kuukausi tulot ovat liian pienet niin valtiolle oikeus huostaanottaa lapset ja uudelleensijoittaa nämä sijaiskotiin uuteen perheeseen.

Ja kukahan sen lapsen elämän siellä sijaisperheessä maksaa? Luuletko, että ne sijaisvanhemmat ilmaiseksi niitä vieraita lapsia kasvattavat?

Sijaisperhe toki maksaako elämisen ja asumisen kuten on sitoutunut mutta eivät vastikkeetta vaan vastikkeellisesti eli vähän samaan tapaan kuin miten au pairit elää host-perheissä.

Vierailija
88/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HÄH??? Onko ihmisten vika että vuokrataso on noin hurja Suomessa?? Eikö sijoittajat ja herrat ovat ongelma eikä ihmiset?

Asuntojen hinnat tippuisi jos asumistuesta suostuttaisiin luopumaan kertaheitolla, mutta AY liike vastustaa koska asuntolaina on suoraa tulon siirtoa heidän rikkaiden ja pulleiden yhdistyspomojen taskuun.

Niin jotkut väittää, mutta ei oikeasti tule tapahtumaan mitään vuokrien laskua. Jokainen selväjärkinen tajuaa, ettei asuntosijoittajat yhtäkkiä ala vuokria laskemaan, vaikka mitä tukia alennettaisiin.  Miksi ihmeessä alkaisivat?

Vierailija
89/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me haettiin kolmiota neljästään ja kaksi siis teiniä ja eri sukupuolta. Saatiin ja muutettiin. Nyt ei Kela enää kiusaa, muttei saadakaan sieltä mitään tt-tukee.

Miten neljä ihmistä käytännössä mahtuu kolmioon? Miten teinit saavat esim. opiskelurauhan? Johan tuossa loppuu kaappitilakin.

Teinit omissa huoneissaan ja vanhemmat olohuoneessa. Ihan hyvin pärjätty. Kaappitilaa on ihan riittämiin ja kellariin loput.

Vierailija
90/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole koskaan saanut muuta tukea kuin lapsilisän ja olen asunut omistusasunnoissa 22-vuotiaasta. Mutta minä olenkin oikea ihminen, en kailtaisesi zaatanan elätti. Tuommoiset pitäisi lähettää sanonko minne.

Toivotaan, ettet sairastu vakavasti niinkuin me. Sähän SENSUROITU siihen.

Vierailija
91/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksio sijoitusasuntona Helsingissä. Tällä hetkellä siinä asuu lääkäri perheineen. Heitä asuu siinä kolme henkeä. Lääkärin palkalla joutuu vuokran maksamaan itse. Moni omistusasunnossa asuvakin asuu ahtaasti. On täysin normaalia, että yksilapsinen perhe asuu kaksiossa, kolmiossa on jo pari lasta ja vanhemmat. Ainoastaan tämä ilmaiseksi asuva väestö asuu väljemmin.

Vierailija
92/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 1970-luvulla meitä asui köyhien hellahuoneessa kolme perhettä eli yheensä 11 henkeä. Viisi nukkui sängyillä ja me lapset nukuttiin lattialla rullattavilla patjoilla. Ja hyvin mahduttiin elämään. Huoneen koko oli noin 30 neliötä ja vastasi nykyistä yksiötä ilman keittiötä ja sisävessaa.

Vierailija
93/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä ap:n lapset on? Jos on ihan pienet vielä, kai se asuminen onnistuisi kaksiossakin jonkun aikaa? Toisaalta se isomman asunnon etsintä olisi sitten taas edessä muutaman vuoden päästä kun lapset kasvaa. 

Vierailija
94/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koeta kestää. Kyllä sinut vielä joku suolistaa, ja sitten päättyy kaikki.

Vierailija
95/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset "köyhät", voi luoja...

Tämä. Suomalainen "köyhä" olisi Nepalissa miljonääri.

En ymmärrä miten köyhien asema voi aiheuttaa niin suurta kateutta. Ja todennäköisesti sinäkin olet joku joka saa hyvää palkkaa, eikä tarvitse kuvitella että joutuisit Kelan rahoilla elämään. Jos joutuisit, olisi varmaan toinen ääni kellossa.

Istut siellä hienossa omakotitalossa näppäilemässä MacBookilla, juot jotain helvetin hienoa kahvia ja kauhistelet, miten ahneita köyhät ihmiset ovat.

Voit ihan vapaasti itse muuttaa Nepaliin, jos ei suomalainen hyvinvointiyhteiskunta kelpaa.

Vierailija
96/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon hakenu! Ei oo ainakaan vielä tuottanut tulosta.

Esititkö tiukkojakin alue- ja kohdetoiveita?

Helsingissä on ihan tavallista, että hyvätuloiset työssäkäyvät kahden pienen lapsen yh:t asuu kaksiossa. Yksin on vaikea saada riittävän suurta lainaa kolmioon.

Vierailija
97/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä 1970-luvulla meitä asui köyhien hellahuoneessa kolme perhettä eli yheensä 11 henkeä. Viisi nukkui sängyillä ja me lapset nukuttiin lattialla rullattavilla patjoilla. Ja hyvin mahduttiin elämään. Huoneen koko oli noin 30 neliötä ja vastasi nykyistä yksiötä ilman keittiötä ja sisävessaa.

Eli kyllä ap:n pitäisi nyt muuttaa lapsineen hellahuoneeseen (onko näitä vielä jossakin) ja ottaa vielä muutama muu siihen mukaan asumaan? Nyt eletään vuotta 2020. Me asuimme myös kurjasti 1970-luvulla ja aikuiset vielä ryyppäsi ja tupakoi siinä samassa tilassa melkein koko ajan. En haluaisi että kukaan enää lasten kanssa joutuisi Suomessa elämään noin. Suomi on sivistysvaltio, ainakin niin kauan vielä kun Kokoomus ja Persut ei ole vallassa. 

Vierailija
98/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano oot hakenu mut et saanu. Asuntonäyttöön menet humalassa, haisten ja oksennellen. Sanot saako kolme susikoiraas tulla myös. Kela ei maha mitään.

Vierailija
99/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kenenkään tarvitse nykyaikana suostua tuommoiseen, vaikka sinut siihen lapsena totutettiin. Nykyaikana ihmiset kaipaavat enemmän omaa tilaa, ja varmaan kaipasivat silloinkin, mutta ei ollut mahdollista. Mitä aikuisemmat lapset, sitä enemmän on oikeutta myös yksityisyyteen.

Vierailija
100/185 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset "köyhät", voi luoja...

Tämä. Suomalainen "köyhä" olisi Nepalissa miljonääri.

En ymmärrä miten köyhien asema voi aiheuttaa niin suurta kateutta. Ja todennäköisesti sinäkin olet joku joka saa hyvää palkkaa, eikä tarvitse kuvitella että joutuisit Kelan rahoilla elämään. Jos joutuisit, olisi varmaan toinen ääni kellossa.

Istut siellä hienossa omakotitalossa näppäilemässä MacBookilla, juot jotain helvetin hienoa kahvia ja kauhistelet, miten ahneita köyhät ihmiset ovat.

Voit ihan vapaasti itse muuttaa Nepaliin, jos ei suomalainen hyvinvointiyhteiskunta kelpaa.

Ei, me asutaan teitä pienemmissä asunnoissa, juodaan Lidlin kahvia ja naputellaan jo vähän vanhempaa tietokonetta, koska joudutaan maksamaan kaikki itse ja vielä teille ne uudet ja isot asunnotkin.