teini pyytää siideriä - pitäisikö minun ostaa?
1-2kpl, jos kaverin kanssa joisivat meidän katon alla? nuori on ennenkin käyttänyt alkoholia kielloista huolimatta. ensivuonna 18.
Kommentit (78)
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 12:22"]
Huomaa taas, et Suomessa ei osata suhtautua luontevasti alkoholiin, tässä tapauksessa parin siiderin kotona juomiseen.
[/quote]
No tuskin tän maan alko-ongelmat johtuu siitä, et joku vanhempi ostaa lähes täysikäiselleen pari siideriä kotona juotavaksi. Vai kävikö sulla just näin?
Eiköhän ne syyt oo ihan muualla.
Voisin ostaa hyvinkin, ei ole tuo 17v koskaan pyytänyt (kohta 18). Tässä saman katon alla olisi ihan ok jos kaverinsa kanssa 1-2 joisivat esim. jotain matsia katsoen. Mutta limulla ovat pärjänneet tähän asti ja hyvä niin :)
Meillä ei ole ostettu. Ja nuoret ovat sitä mieltä että se on oikein ja on aika järkyttävää että joidenkin vanhemmat ostaa.
Ne vanhemmat ovat lastensa sätkynukkejä jotka ostaa.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 12:27"]
Huomaa taas, et Suomessa ei osata suhtautua luontevasti alkoholiin, tässä tapauksessa parin siiderin kotona juomiseen.
[/quote]
No tuskin tän maan alko-ongelmat johtuu siitä, et joku vanhempi ostaa lähes täysikäiselleen pari siideriä kotona juotavaksi. Vai kävikö sulla just näin?
Eiköhän ne syyt oo ihan muualla.
[/quote]
Tästä jäi osa pois, oli tarkoitettu kirjoittajalle 14, joka epäilee, et ap:n lapsi ajautuu alkoholistiksi.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 12:20"]
Jos on kyseessä jo 17-vuotias, niin ostaisin kyllä, ehkä pari-kolme. Olen oikeasti sitä mieltä, että tuossa iässä voi jo kokeilla alkoholin vaikutusta, ettei sitten 18-vuotiaana heti mene vetämään niitä siidereitä enemmänkin nopeaan tahtiin, kun ei ole mitään tajua, miten alkoholi vaikuttaa. Ja jos vielä kotona ovat.
[/quote]
Sitten voisi antaa 16-vuotiaalle, ettei hänelle tule alkoholinvaikutukset yllätyksenä 17-vuotiaana? Onpa hienoa, kun mammat ottavat lain omiin pikkukätösiin.
Ei pidä ostaa. Ostamalla viestit teinille että lakia voi rikkoa.
Vanhemmat usein kuvittelevat ettei teinit sitten juo kuin nuo itse ostetut, mutta ne tulevat kuitenkin vain lisäksi siihen mitä juotaisiin joka tapauksessa. Jos ollaan vain kotona, eli ei tulisi noita muita juomia lisäksi, niin mikä järki siinä on, opettaa teinille että kotona ryypiskely on oikein, varsinkin tuossa iässä.
Ja ilmeisesti teinillä on alkoholin käytössä ollut ongelmia kun putkareissukin on tullut koettua. Ei kannata ongelmaa tukea vaan puuttua tiukasti.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 12:03"]
Mäkin ostaisin ton ikäiselle. Voi jopa vaikuttaa siihen, ettei tarvii sit vanhempien tietämättä juoda jossain kavereilla.
[/quote]Alkoholin ostaminen lapselle vähentää juomista.. joopa joo
Mulle ja mun kaverille ostettiin aikoinaan. Ei ollu sen kummempi asia, kenelläkään ei ollu tarvetta soittaa lastensuojeluun tai saarnata selkärangattomuudesta ja moraalin puutteesta.
Osta vaan, ei tarvi puuttua sitten kun nuori haiskahtaa viinalle kotiin tullessa ja voi uskotella itsellesi että kaikki on ok, eikä se juonut kuin ne kaksi jotka itse ostin.
Ihan oikeesti, olkaa aikuisia.
Oman, 17v kanssa voit tehdä mitä haluat. Lain mukaan on väärin ostaa,siitä ei pääse mihinkään ja siksikään en ostaisi tytön kaverille. Itse en voisi hyväksyä että tyttöni kaverin vanhemmat hankkisi tyttärelleni siideriä tai muutakaan alkoholia. Mitä sitten jos juovat ja lähtevät sitten teiltä pois ja kaveri vetääkin överiksi myöhemmin. Vaikka oma lapsesi jättäisikin juomisennoihin pariin, niin voitko mennä vastuuseen hänen kaveristaan? Mikäli tyttösi juo överit muualla, niin olet sen riskin ottanut tarjoamalla alkoholia ja tiedät katsoa peiliin.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 12:32"]
Mulle ja mun kaverille ostettiin aikoinaan. Ei ollu sen kummempi asia, kenelläkään ei ollu tarvetta soittaa lastensuojeluun tai saarnata selkärangattomuudesta ja moraalin puutteesta.
[/quote]Se on moraalitonta, laitonta, selkärangatonta ja siihen pitää puuttua.
Ostaisin siinä tapauksessa että nuoret jäävät tosiaan viettämään iltaa kotiin, eivätkä lähde missään vaiheessa baanalle. Kotona on hyvä harjoitella noita hommia.
Onko kahden siiderin juominen ryypiskelyä? Ja seurauksena heti alkoholismi?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 12:09"]
No ei pidä ostaa. Ostaa sitten kun on 18, ehtii juoda ihan riittävän monda diideriä vaikka odottaa laillisen iän. Kasvata itsellesi selkäranka.
-isä-
[/quote]
Kasvata selkärankaa??? Olen kieltänyt nuorta juomasta, asettanut kieltoja, yrittänyt ymmärtää, tukea ja rakastaa. Silti poliisit vähän aikaa sitten soittivat että hakekaapa teidän tyttö putkasta. Kyllä se teini viinaa saa jos haluaa, ajattelin vain että mielummin jpisi minun valvottujen silmien alla kuin makoilisi ojissa. Mutta en ole mitään vielä ostanut, kysyin vain...
ap
[/quote]
Ensin kiellät ja sitten ostaisit? Sillä, että kieltäydyt ostamasta, viestität lapsellesi, että on väärin rikkoa lakia jne., tehköön muut aikuiset miten tahansa. Mun äiti kyllä osti, silloinkin kun en edes pyytänyt. Alkoholistivanhemman lapsena olisin mieluusti vaihtanut äitini sellaiseen jämäkkään ja suojelevaiseen. Aloitin päihteidenkäytön erittäin sallivassa ilmapiirissa 14-vuotiaana (nykyään olen absolutisti). Ei sinusta hirviötä tule, jos kiellät alaikäiseltä alkoholinkäytön, olkoonkin sitten kyseessä jo melkein 18v. Asia on monitahoinen lapsesi iän vuoksi, mutta muista ettei hän varmaankaan tule pitämään sinua maailman tiukkapipoisimpana äitinä kieltäytymisesi vuoksi, tietää ainakin, että tarkoitit hänen parastaan etkä luovuttanut.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 12:18"]
No ei pidä ostaa. Ostaa sitten kun on 18, ehtii juoda ihan riittävän monda diideriä vaikka odottaa laillisen iän. Kasvata itsellesi selkäranka.
-isä-
[/quote]
Kasvata selkärankaa??? Olen kieltänyt nuorta juomasta, asettanut kieltoja, yrittänyt ymmärtää, tukea ja rakastaa. Silti poliisit vähän aikaa sitten soittivat että hakekaapa teidän tyttö putkasta. Kyllä se teini viinaa saa jos haluaa, ajattelin vain että mielummin jpisi minun valvottujen silmien alla kuin makoilisi ojissa. Mutta en ole mitään vielä ostanut, kysyin vain...
ap
[/quote]Sun tehtävä on kuitenkin näyttää esimerkkiä siitä että miten lakiin suhtaudutaan ja miten sitä noudatetaan. Aika alhaalla on ihmisen moraali jos ei yllä edes alimmalle tasolle, eli lakien tasolle.
[/quote]
Moraali ei automaattisesti sulje sisäänsä kaikkea lakia!
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 12:35"]
Oman, 17v kanssa voit tehdä mitä haluat. Lain mukaan on väärin ostaa,siitä ei pääse mihinkään ja siksikään en ostaisi tytön kaverille. Itse en voisi hyväksyä että tyttöni kaverin vanhemmat hankkisi tyttärelleni siideriä tai muutakaan alkoholia. Mitä sitten jos juovat ja lähtevät sitten teiltä pois ja kaveri vetääkin överiksi myöhemmin. Vaikka oma lapsesi jättäisikin juomisennoihin pariin, niin voitko mennä vastuuseen hänen kaveristaan? Mikäli tyttösi juo överit muualla, niin olet sen riskin ottanut tarjoamalla alkoholia ja tiedät katsoa peiliin.
[/quote]Ovatko nämä viinanvälittäjä vanhemmat kaikki itse juoppoja?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 12:36"]
[/quote]
Vaan eipä ollu tarvetta. Olen suomenruotsalainen, ja me osataan sivistynyt alkon käyttö. Suomi-junteista tulee heti alkoholisteja.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 12:38"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 12:18"]
-isä-
[/quote]
ap
[/quote]Sun tehtävä on kuitenkin näyttää esimerkkiä siitä että miten lakiin suhtaudutaan ja miten sitä noudatetaan. Aika alhaalla on ihmisen moraali jos ei yllä edes alimmalle tasolle, eli lakien tasolle.
[/quote]
Moraali ei automaattisesti sulje sisäänsä kaikkea lakia!
[/quote]Riippuu moraalista. Onhan rikollisjengeissäkin säännöt joita noudattavat, mutta ovat silti täysin roskaväkeä. Minun moraalikäsityksessä lait ovat minimi.
[/quote]Jep ekä kerta on parasta ottaa kotona vanhempien valvonnassa, mutta vasta sitten kun on 18 vuotias. 18 on ikäraja laissa, en näe mitään syytä olla moraaliltani lakia löyhempi. Useimmissa asioissa moraalinen ohittaa lain vaatimukset.
Melkoista wt sakkia palstalla näin lauantaiaamuna. Onko krapula?