teini pyytää siideriä - pitäisikö minun ostaa?
1-2kpl, jos kaverin kanssa joisivat meidän katon alla? nuori on ennenkin käyttänyt alkoholia kielloista huolimatta. ensivuonna 18.
Kommentit (78)
Miksette samantien opeta alle kouluikäisiä kakaroitanne tupakoimaan? Ja eikös laissa sanota,että alle 18-vuotiaalle alkoholin ostaminen on rikos. Miksi suomalaiset äidit,suurinosa,on niin vastuuttomia. Eikö teinisi osaa olla ilman sitä ihQua siideriä?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 12:00"]
1-2kpl, jos kaverin kanssa joisivat meidän katon alla? nuori on ennenkin käyttänyt alkoholia kielloista huolimatta. ensivuonna 18.
[/quote]
Tuossa tilanteessa kyllä pitäisi.Parempi että äiti ostaa ja juo kotona,kun että hankkii hakijan ja juo salaa.Itsellenikin äiti osti teininä pari siideriä,kun join ne järkevän kaverin kanssa,ei siis mitään holtitonta ryyppymeininkiä.
Oho, ompa keskustelu edennyt... Haluan nyt tähdentää, että olen yrittänyt kieltää, valistaa, ymmärtää, tukea ja rakastaa tyttöäni, mutta ei auta. Hän juo vaikka sanoisin mitä. Ajatus 1-2 siideristä kotona juotuna kuulostaa pieneltä minun pahimpiin kauhukuviini verrattuna... En halua joku päivä huomata että tyttö on ulkona kännissä olleena raiskattu tai ryöstetty. Siiderin hän siis joisi kotona valvottujen silmien alla, ehkä luonteva Suhtautuminen alkoholiin ehkäisisi hirveitä överikännejä?
ap
Minusta voit ostaa, jos kerran tyttö on kohta jo 18
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 13:15"]
Mitä jos teinille antaisi tavallisissa siideripulloissa alkoholitonta siideriä (vaihtaisi siis pullot)? Sama kuin jotkut raskaanaolevat tekevät raskauden alkuvaiheessa.
[/quote]
Tässä ois myös se hyvä puoli, että saisi itse juoda ne siiderit.
[/quote] mun poika tänä vuonna 18 vee ja ei ole ikinä maistanut alkoholia. Kotona ei ole alkoholia. En tiedä juoko edes ens vuonna ylppäreillä shampanjaa. Ei ole nössö.
[/quote] siitä se lähtee.......
Vanhempani ostivat minulle 1-2 siideriä sillointällöin esimerkiksi uutenavuotena, sain juoda ne kotona. Nyt olen 19v ja käynyt kerran baarissa, eikä kiinnostakkaan. Kotona kun sai maistella niin se jäi siihen, eipähän tarvinnut mennä hakemaan kokeilunhalua muualta:) turvallisessa ympäristössä oli hyvä kokeilla. Ja hyvä näin.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 14:48"]
Oho, ompa keskustelu edennyt... Haluan nyt tähdentää, että olen yrittänyt kieltää, valistaa, ymmärtää, tukea ja rakastaa tyttöäni, mutta ei auta. Hän juo vaikka sanoisin mitä. Ajatus 1-2 siideristä kotona juotuna kuulostaa pieneltä minun pahimpiin kauhukuviini verrattuna... En halua joku päivä huomata että tyttö on ulkona kännissä olleena raiskattu tai ryöstetty. Siiderin hän siis joisi kotona valvottujen silmien alla, ehkä luonteva Suhtautuminen alkoholiin ehkäisisi hirveitä överikännejä?
ap
[/quote]
Ei kai siiderien juominen kotona estä tyttöä juomasta myös ulkona (ja samalla tulla raiskatuksi tai ryöstetyksi)?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:22"]
ap
[/quote]
Ei kai siiderien juominen kotona estä tyttöä juomasta myös ulkona (ja samalla tulla raiskatuksi tai ryöstetyksi)?
[/quote]
Tietenkään ei, mutta kiellot ja valistukset on kokeiltu. Ei auta. Ehkä alkoholiin kotona tutustuttaminen, kohtuuden näyttäminen ja kokeileminen valvovan silmän alla tuottaa parempia tuloksia? En tiedä.
ap
ap
[/quote]
Hyvä idea. Tarjoa ihmeessä likalle pohjat kotona o_0
Mitään siideriä, eihän siitä tule kun turvotus. Osta viiniä ja nautiskelkaa lasilliset sivistyneesti kotosalla.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 18:50"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 15:22"]
ap
[/quote]
[/quote]
Tietenkään ei, mutta kiellot ja valistukset on kokeiltu. Ei auta. Ehkä alkoholiin kotona tutustuttaminen, kohtuuden näyttäminen ja kokeileminen valvovan silmän alla tuottaa parempia tuloksia? En tiedä.
ap
[/quote]
Se on jo tutustunut alkoholiin, ei siihen enää kotona tarjotut alkoholit auta.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 12:38"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 12:03"]
No ei pidä ostaa. Ostaa sitten kun on 18, ehtii juoda ihan riittävän monda diideriä vaikka odottaa laillisen iän. Kasvata itsellesi selkäranka.
-isä-
[/quote]
Kasvata selkärankaa??? Olen kieltänyt nuorta juomasta, asettanut kieltoja, yrittänyt ymmärtää, tukea ja rakastaa. Silti poliisit vähän aikaa sitten soittivat että hakekaapa teidän tyttö putkasta. Kyllä se teini viinaa saa jos haluaa, ajattelin vain että mielummin jpisi minun valvottujen silmien alla kuin makoilisi ojissa. Mutta en ole mitään vielä ostanut, kysyin vain...
ap
[/quote]
Ensin kiellät ja sitten ostaisit? Sillä, että kieltäydyt ostamasta, viestität lapsellesi, että on väärin rikkoa lakia jne., tehköön muut aikuiset miten tahansa. Mun äiti kyllä osti, silloinkin kun en edes pyytänyt. Alkoholistivanhemman lapsena olisin mieluusti vaihtanut äitini sellaiseen jämäkkään ja suojelevaiseen. Aloitin päihteidenkäytön erittäin sallivassa ilmapiirissa 14-vuotiaana (nykyään olen absolutisti). Ei sinusta hirviötä tule, jos kiellät alaikäiseltä alkoholinkäytön, olkoonkin sitten kyseessä jo melkein 18v. Asia on monitahoinen lapsesi iän vuoksi, mutta muista ettei hän varmaankaan tule pitämään sinua maailman tiukkapipoisimpana äitinä kieltäytymisesi vuoksi, tietää ainakin, että tarkoitit hänen parastaan etkä luovuttanut.
[/quote]
Meillä on jo aikuiset lapset. Mutta itse myös kotona maistatimme, kun tuli se vaihe, että ekat kaverit otti kuppia ja örstäsivät. Ikää oli jotain 13-15 lapsikohtaisesti. Itse emme käytä alkoholia. Mutta sitä varten ostin jotain väkevää alkoholia. En muista enää mitä.
Jokaiselle lapselle tein paukun ja jokainen lapsi sen joi ja totesi, että ei ole kavereiden kehumisen väärti. Kukaan ei käyttänyt alkoholia siihen mennessä maistamisen jälkeen, kun muuttivat kotoa pois. Oletettavasti nyt eivät aikuisenakaan kovin taida käyttää. Oli sen verran järisyttävä makukokemus kuulemma.
Eihän Suomessa edes juoda mitenkään paljoa, mutta lestadiolaiset tiukkapipot maalailevat piruja seinille jatkuvalla syötöllä.
Mäkin ostaisin ton ikäiselle. Voi jopa vaikuttaa siihen, ettei tarvii sit vanhempien tietämättä juoda jossain kavereilla.
[/quote]
Eikä vaikuta! Usko pois, ne nuoret juo niiden vanhempien ostamien parin lisäksi vielä paljon muuta siihen päälle. Ymmärräthän että nuori säästä siinä pitkän pennin kun äiti tai isi ostaa edes pari sidukkaa tai bisee pohjiks.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 19:53"]
Mäkin ostaisin ton ikäiselle. Voi jopa vaikuttaa siihen, ettei tarvii sit vanhempien tietämättä juoda jossain kavereilla.
[/quote]
Eikä vaikuta! Usko pois, ne nuoret juo niiden vanhempien ostamien parin lisäksi vielä paljon muuta siihen päälle. Ymmärräthän että nuori säästä siinä pitkän pennin kun äiti tai isi ostaa edes pari sidukkaa tai bisee pohjiks.
[/quote]
Kyllä kaikki tämän tietää. Tuo virke sisältää konditionaalin.
17-vuotiaan aivot eivät ole vielä kypsät alkoholin nauttimiselle. Fysiologisesti siis. Tämä on tutkittu juttu. Samoin kuin se, että ne nuoret, joiden vahemmat ostavat nuorille alkoholia, juovat enemmän kuin ne, joiden on hankittava itse juomansa ja juotava salaa.