teini pyytää siideriä - pitäisikö minun ostaa?
1-2kpl, jos kaverin kanssa joisivat meidän katon alla? nuori on ennenkin käyttänyt alkoholia kielloista huolimatta. ensivuonna 18.
Kommentit (78)
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 12:36"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 12:32"]
Mulle ja mun kaverille ostettiin aikoinaan. Ei ollu sen kummempi asia, kenelläkään ei ollu tarvetta soittaa lastensuojeluun tai saarnata selkärangattomuudesta ja moraalin puutteesta.
[/quote]Se on moraalitonta, laitonta, selkärangatonta ja siihen pitää puuttua.
[/quote]
Vaan eipä ollu tarvetta. Olen suomenruotsalainen, ja me osataan sivistynyt alkon käyttö. Suomi-junteista tulee heti alkoholisteja.
[/quote]
Ehkä sustakin vielä tulee :) koskaan ei ole liian myöhäistä siihen.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 12:31"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 12:03"]
Mäkin ostaisin ton ikäiselle. Voi jopa vaikuttaa siihen, ettei tarvii sit vanhempien tietämättä juoda jossain kavereilla.
[/quote]Alkoholin ostaminen lapselle vähentää juomista.. joopa joo
[/quote]
No tuskin kahden siiderin ostaminen sitä lisääkään. Nuori saa käsiinsä alkoa just niin paljon kun sitä haluaa, ei oo mitenkään vaikeeta.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 12:37"]
Onko kahden siiderin juominen ryypiskelyä? Ja seurauksena heti alkoholismi?
[/quote]Ikä raja on 18v.
Ostat tai et, hän hankkii siiderinsä jokatapauksessa. Lähes täysi-ikäinen kun on.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 12:42"]
Mäkin ostaisin ton ikäiselle. Voi jopa vaikuttaa siihen, ettei tarvii sit vanhempien tietämättä juoda jossain kavereilla.
[/quote]
No tuskin kahden siiderin ostaminen sitä lisääkään. Nuori saa käsiinsä alkoa just niin paljon kun sitä haluaa, ei oo mitenkään vaikeeta.
[/quote]Ostamatta jättäminen ei ainakaan lisää juomista.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 12:36"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 12:32"]
Mulle ja mun kaverille ostettiin aikoinaan. Ei ollu sen kummempi asia, kenelläkään ei ollu tarvetta soittaa lastensuojeluun tai saarnata selkärangattomuudesta ja moraalin puutteesta.
[/quote]Se on moraalitonta, laitonta, selkärangatonta ja siihen pitää puuttua.
[/quote]
Vaan eipä ollu tarvetta. Olen suomenruotsalainen, ja me osataan sivistynyt alkon käyttö. Suomi-junteista tulee heti alkoholisteja.
[/quote]Laithan eivät koske niitä jota ovat lain yläpuolella. Tunnen monta suomenrutsalaista juoppoa.
[/quote]
Ah... se näky kun teini olisi niiden parin alkoholittoman jälkeen "humalassa".
Elämän parasta komediaa.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 12:42"]
[/quote]
[/quote]Eli ei ole pienintäkään syyt auttaa nuorta tekemään typeryyksiä, tekee ne ihan itse, niin vanhempi voi sitten olla toruvinaan. Hono esittää auktoriteettiä jos on itsekin väärällä puolella.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 12:35"]
Oman, 17v kanssa voit tehdä mitä haluat. Lain mukaan on väärin ostaa,siitä ei pääse mihinkään ja siksikään en ostaisi tytön kaverille. Itse en voisi hyväksyä että tyttöni kaverin vanhemmat hankkisi tyttärelleni siideriä tai muutakaan alkoholia. Mitä sitten jos juovat ja lähtevät sitten teiltä pois ja kaveri vetääkin överiksi myöhemmin. Vaikka oma lapsesi jättäisikin juomisennoihin pariin, niin voitko mennä vastuuseen hänen kaveristaan? Mikäli tyttösi juo överit muualla, niin olet sen riskin ottanut tarjoamalla alkoholia ja tiedät katsoa peiliin.
[/quote]Ovatko nämä viinanvälittäjä vanhemmat kaikki itse juoppoja?
[/quote]
Eivät, minä en ole ostamassa tyttärelleni siideriä, enkä voisi hyväksyä että tytön kaverin vanhemmatkaan tyttärelleni sitä ostaisivat. Ap saa tehdä tyttönsä kanssa mitä tykkää, ei kuulu mulle. Tässä on ap:llä sekin ristiriita että eka kieltää ja sitten kuitenkin olisi ostamassa. Päätös tästä on ap:n ja elää seuraustensa kanssa, tuli niitä paljon, vähän tai ei ollenkaan.
Olen itsekin ollut teini, ei tullut mieleenkään vanhemmilta pyytää ja siltikin voin sanoa että meidän perheessä alkoholi ei hallitse mutta ei myöskään ole mörkö.
Olen periaatteessa sitä mieltä, jo ihan lainkin puitteissa, että alkoholia ei osteta eikä tarjota alaikäiselle. Sinun tapauksessasi teini on itse osoittanut, että hän ei ainakaan ole luottamustasi ansainnut. Tiedän perheen, jossa lapsi on ns. kympin oppilas, hoitaa koulut ja harrastukset ja on fiksu, määrätietoinen nuori. Hänelle äiti ostaa saunailtaan aina muutaman oluen, ja käytöksellään nuori on osoittanut olevansa luottamuksen arvoinen: tulee sovitusti kotiin ja hyvässä kunnossa.
Olin vast'ikään Espanjassa, käytiin syömässä paikallisten ystävien kanssa. Eräällä oli 16-vuotias tytär mukana, joi yhden oluen ruoan kanssa. Kukaan ei tehnyt asiasta mitään numeroa, eikä kukaan jankuttanut tyttärelle, et "kyllä susta vielä alkoholisti tulee".
Toista se on täällä Suomessa.
Mulla on kaveri, jolla on uskovaiset vahemmat. Kuri on kova, ja vanhemmat todella selkärankaisia.
Kaverini juo meistä pahimmat kännit aina ku siihen on mahdollisuus.
Nuoriso-ohjaajana ei voi kuin ihmetellä näitä vanhempia, jotka ostavat lapsilleen alkoholia. Ei se siihen jää.
Kannattaa olla selvästi sitä mieltä, ettei alaikäisenä juominen ole hyväksyttävää ja että oikeastaan ei kannattaisi ainakaan paljon juoda sen jälkeenkään, sillä aivot kehittyvät edelleen.
Alkoholista ei voi käydä tässä maassa rakentavaa keskustelua.
osto pois, ei se niin vakavaa ole. Siideri on kumminkin aika laimeaa, ja jos vain kahdesta on kysymys, ja juonti 'valvonnan' alla.
Vuoden päästä tyttösi ostaa jo itse omat siiderinsä. En näe mitään syytä, miksi et voisi ostaa vaikka kahta tai kolmea sidukkaa tyttärellesi, etenkin jos hän aikoo juoda ne kotona, eikä lähde kännissä hillumaan ulos.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 12:35"]
Oman, 17v kanssa voit tehdä mitä haluat. Lain mukaan on väärin ostaa,siitä ei pääse mihinkään ja siksikään en ostaisi tytön kaverille. Itse en voisi hyväksyä että tyttöni kaverin vanhemmat hankkisi tyttärelleni siideriä tai muutakaan alkoholia. Mitä sitten jos juovat ja lähtevät sitten teiltä pois ja kaveri vetääkin överiksi myöhemmin. Vaikka oma lapsesi jättäisikin juomisennoihin pariin, niin voitko mennä vastuuseen hänen kaveristaan? Mikäli tyttösi juo överit muualla, niin olet sen riskin ottanut tarjoamalla alkoholia ja tiedät katsoa peiliin.
[/quote]Ovatko nämä viinanvälittäjä vanhemmat kaikki itse juoppoja?
[/quote]
voi hyvänen aika! oikeesti, Suomi on niin mustavalkoinen alkoholin suhteen että ei kun pyöritellä päätä! joko ollaan täysin ilman (ja ollaan sitä myöten parempia kuin muut ) tai sitten ollaan auttamatta umpijuoppoja..!
eikö kellään käy mielessä että jotkut oikeasti juo vain muutaman, sillon tällön? ja ehkä haluavat jälkikasvunsa tekevän samoin. no problem!!
Mitä jos teinille antaisi tavallisissa siideripulloissa alkoholitonta siideriä (vaihtaisi siis pullot)? Sama kuin jotkut raskaanaolevat tekevät raskauden alkuvaiheessa.
Olen nyt 25 vuotias ja tänä vuonna olen juonut yhteensä varmaan maks yhden viinipullon. Minulle vanhemmat ostivat 16 vuotiaaata lähtien jopa viinaa jos tahdoin. Paljon en silti muihin verrattuna juonut. Luottivat minuun ja kerroin,että saan sitä viinaa kyllä muualtakin mutta nämä hakuri miehet ovat arveluuttavia sekä ottavat suuren summan rahaa hakemusesta:) kyllä nuoret juovat ostitte tai ette! Jos nipotatte niin salaa,jos ette nipita niin vähemmän salaa!
Ei tietenkään pidä ostaa! Silloinhan tyttösi saa sinulta luvan juomiseen, vaikka olet ensin kieltänyt...