RIVITALOASUMINEN ON HELVETTIÄ
Me muutettiin ihanan rauhallisesta kerrostaloasunnosta rivariin, haaveiltiin omasta takapihasta vuosia. Kyllä oli mielikuvat siitä miten grillataan ja lapsi puljaa pikkualtaassa yms. Harmiteltiin kun oli vaan parveke eikä omaa pihaa. No nyt on saatana rivitalo-osake ja myydään tää hevonvittuun alle vuoden asumisen jälkeen. Mitä tämä rivitalon autuus siis on? No se on sitä että istut takapihalla ja toisella puolella matalaa puuaitaa grillaa naapurin porsasukko naama punasena, höhöttää kavereittensa kanssa kovaan ääneen ja kuuntelee teknoa. Toisella puolella aitaa istuu äkäinen kotiäiti joka on pahalla päällä naapurin teknosta, ja vittuilee meille että ei olla haravoitu lehtiä omalta puoleltamme tarpeeksi ajoissa. Sen lapsi heittelee hiekkaa meidän patiolle ja takapihalla ei saa oleilla kun hänen lapsi nukkuu päikkäreitä. Asiasta on kanneltu ihan isännöitsijälle asti. Kaikki hoidetaan talkoilla, eli mitään ei hoideta. Takapihalla ei tee mieli olla koska molemmin puolin aitaa "alkuasukkaat" omistavat ilmatilan eikä mistään voi sanoa. Kun pyydetiin pienentämään teknoa, lopputuloksena meitä ei enää tervehditä. Ei saa kasata trampoliinia yhteiselle piha-alueelle koska naapurin rouvan lapsi haluaa sitten hyppiä siellä, ja lapsi voi kuulema loukkaantua. Tulee paha mieli. Ei asfaltoida pihaa koska se on kallista, ja piha on mutaliejua nämä tulevat märät syksyt ja keväät, jopa talvet. Katot pitää puhdistaa itse koska säästetään, ja itse täytyy hommata valjaat yms. Tässä on omakotitalon homma mutta ilman niitä oikeuksia! Muuttaisin koska tahansa takaisin kerrostaloon, tosin nyt etsitään omaa taloa. Jos jostain löytyy hullu joka haluaa asumaan tällaseen saatanan kommuuniin niin ihmettelen. Ilmeisesti joku viihtyy näissä tai sitten on olemassa ihania taloyhtiöitä joissa asiat toimii ja ammattilaiset tekee, eikä tarvitse itse henkensä kaupalla mennä keikkumaan tonne katolle, ja jossa otetaan huomioon muitakin asukkaita.
Huh helpotti kun sai avautua.
Kommentit (152)
Täällä myös rivarihelvetti, onneksi ollaan vain vuokralla! Toisella puolella rääkyy aistiyliherkät adhd-kakarat (äitinsä selitti itse mistä jatkuva heiltä tuleva huuto johtuu) ja toisella puolella taas keski-ikäinen pariskunta ryyppää, riitelee ja rakastaa.
eivitaloalueet on masentavinta mitä tiedän, näyttävät kaikki slummeilta. huoltaako niitä röttelöitä edes ketään, tuntuvat homehtuvan maanrakoon. Sisältäkin aina kauhean ahtaita rivariasunnot, ei ollenkaan avaruutta ja tilaa kuten kerrostaloasunnoissa. Miten ne huoneet onkin aina niin matalia ja ahtaita joka suuntaan.
En koskaan muuta rivariin, kaverini asuu ja on kuin slummi röttelö koko rivarikompleksi sottaisine pihoineen, muurahaiset muodostaa vanoja lattioille heti kevään tullen ja kaikki repsottaa. Kyykäärmeet luikertelevat kesällä takapihalle. Hämäräheput kulkevat nurkissa pälyilemässä ikkunoihin.
Tämä kotikerrostalo on luksushotelli kun siihen vertaa.
Kaikenlisäksi rivari on kaukana kaikesta, lähde sieltä sitten kauppaankaan, auto pitää olla. keskelle soista peltoa rakennettu. Tollasia ne tuntuvat kaikki olevan enemmän tai vähemmän.
Perseestä olevimmat asumismuodot top kolme (perseisin on siis ykkönen) :
1.rivari
2.ok-talo
3.kerrostalo
t.kokemusasiantuntija
Ei minun kaverin rivarissa sitä omaa takapihalänttiä kukaan muu hoida, huoltoyhtiö hoitaa vain yhteiset piha-alueet ja kävelytiet auraa.
Kyllä ne rivarien etu- ja takapihat näyttää usein yhtä siivottomilta kuin ok-talojen pihat, roinat vaan heitelty mullin mallin pitkin pihaa.
Rivitalossa on asuttu jo 35 vuotta .olemme tosi tyytyväisiä. Naapurit olleet aina rauhallisia. Talkkari hoitaa piha-alueet ja katsoo että kaikki ok , kun olemme välillä kuukausia etelässä tai pohjoisessa.
Loistava asumismuoto.
Vierailija kirjoitti:
Perseestä olevimmat asumismuodot top kolme (perseisin on siis ykkönen) :
1.rivari
2.ok-talo
3.kerrostalo
t.kokemusasiantuntija
Eipäs kun
1.kerrostalo
2. Rivitalo
3. Ok- talo
Terveisin toinen asiantuntija
Osanottoni:D aika samanlainen tilanne, paitsi että oon itse se vihainen äiti, ei vaan riitä mielenkiinto mennä komentelemaan naapureita, meille on kyllä tultu kauniisti ja vähemmän kauniisti sanomaan kuten "täällä kuuluu tehdä". Samalla tavalla haaveiltiin kerrostalossa omasta pihasta, miten kiva lasten siinä leikkiä, voi jättää vauvan nukkumaan vaunuihin takaoven taa, grillata, tehdä oma kasvimaa, piha olisi olohuoneen jatke.
Edellisessä rivarissa kasvoton huoltoyhtiö hoiti kaiken, oli tosi luminen talvi ja sai kahlata vaunujen kanssa kommuunin perukoille, liukas kevät ja tällä huoltoyhtiöllä oli muuta hommaa kuin hiekoittaminen, esikoinen opetteli kävelemään, ei onneksi tarvinnut koko liukasta matkaa tarvinnut autolle kantaa. Tänne kun muutettiin kuultiin että hommat hoidetaan yhdessä, eli ne tulee hoidettua. Ekat lumet kun tuli, muutama sentti loskaa, oli yks intoilija naarmuttamassa kolaa tuossa pihalla ja sen eukko koki asiakseen ilmoittaa meille, että täällä kolaa kaikki. Lunta oli vain siellä täällä. Talkoissa pari naapuria painaa hikipäässä ja syvästi paheksuu, jos ei tule hosumaan niiden seuraan. Autokatoksessa on neljä kolaa eikä piha ole kovin iso, kaikki kolat olleet yhtä aikaa kovassa käytössä. Odotan oikeen innolla talvea, viime talvena reilu vuoden ikäinen lapseni istui kolan kyydissä ja tuli naapurin eukko inisemään mulle jotain taloyhtiön tavoista ja tervehtimisestä. Oli hyvin harmissaan kun en viihdy lapsen kanssa hiekkalaatikolla (silloin lunta oli niin, ettei koko hiekkalaatikkoa näkynyt) ja meillä palaa joskus valot, mutta ketään ei näy ikkunasta. Olin aika järkyttynyt miten joku voi olla noin avoimesti kyylä.
Olkoon isännöitsijän nimi vaikka Pertti. Naapuri neuvoo mielellään pihanhoidossa ja remontoinnissa, jos jotain ei tiedä käskee kysyä Pertiltä kun Pertti kyllä tietää. Pyytäkää Pertti katsomaan, kun ihan muuten vaan juteltiin keittiöistä me ja mainitsin tiskipöydän valosta joka räpsyy. Ostin uuden ja asia hoitui, Pertti ei tarvittu. Epäilen hometta kylpyhuoneessa, mutta kertaalleen Pertti on jo epäilykseni teilannut vähän naureskellen mitäs sinä tyttönen....
Ehkä alle pari metriä vasempaan, omalla sohvallaan istuu naapurin äijä, joka ei kelloa katso milloin kolistelee, usein kun lapset on käymässä nukkumaan, muutama metri oikealle talkoointoilijanaapuri, joka tietää elämästämme ihan liikaa ja hänen kauttaan koko taloyhtiö.
Tulipa avautuminen:D alkaa vaan täälläkin riittää kommuunielämä ja jonkun Pertin pillin mukaan tanssiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa rauhaa nähtykään. Spurgut kolistelevat, teinit popittavat, nistit örveltävät, koirat ulis evat, kriminaalit pullistelevat ja varastavat kellarista kaiken minkä irti saavat.
Kerrostaloasuminen on täyttä sitä itseään.
No höpö höpö taas.
Itse olen aina asunut rauhallisessa kerrostalossa, joten tämmöset jutut ne jaksavat aina naurattaa.Ainoa tietämäni huumediileri asuu ok-.taloalueella ja trafiikki käy.
Itse olen asunut 20 vuotta kerrostaloissa, ja vaikka hyviäkin kokemuksia mahtuu joukkoon, niin pääasiassa se on silkkaa paskaa. Meteliä, kolistelua, häiriköintiä ja epämiellyttäviä ihmisiä eläimineen. Omaa rauhaa nähnytkään.
Rivitaloasumisessa kiteytyy kerrostaloasumisen yhteishenkisyys sekä omakotiasumisen oma rauha ja reviiri. Rivitalossa naapureilta saa aina apua, olipa ongelmana sitten puolison alkoholismi, mielenterveysongelmat tai perheväkivalta.
Miksi joku hehkuttaa jotain kerrostaloasumista? Onko tässä joku agenda takana? Suurin osa suomalaisistakin haluaisi asua ok-talossa jos vain voisivat enkä itsekään muodosta poikkeusta.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 16:25"]Niin, rivitalossahan EI OLE OMAA pihaa.
En ikimaailmassa muuttaisi rivariin.
Kyllä omakotitalo on paras, varsinkin jos tykkää joskus olla pihalla ja terassillaan. Jos viihtyy neljän seinän sisälllä ja tykkää että muut hoitaa asiat ja päättää niistä, niin sitten käy kerrostalokin.
Meillä on rivaripiha samankokoinen kuin alueen oktaloilla. Ihan saadaan rauhassa terassilla touhuta. Ja miten niin ei ole oma piha?
Noin myös meillä. Meidän rivarissamme sekä etu- että takapiha ovat aidatut ja suojaisat ja ovat isoja. Etupihamme on aidattu korkealla pensasaidalla ja takapihallakin korkea lauta-aita ja rajoittuu kallioon ja metsään, joten on niin suojaisa, että voitais vaikka hippuloida alasti siellä, jos huvittaisi. Aiotaan hankkia takapihalle ulkoporeallas, niin sitten onkin täydellistä. Rivitalojakin on niin monenlaisia. Me asumme päätyasunnossa, ainoana seinänaapurina hiljaisen oloinen vanhempi pariskunta, joten ei tarvi mitään metelöintiä sietää. Tupakan löyhkä on täällä ainoa rasite ja sekin tulee tuolta vähän matkan päästä ok- talon pihasta, jossa yksi äijä polttaa vähän väliä.
Kaikista asumismuodoista kokemusta. Jokaisesa omat hyvät ja huonot puolensa. Vanhemmiten muuttaisin kerrostaloon, koska matkustaminen on helpompaa, koska ei tarvitse hankkia jotain henkilöä hoitamaan lumitöitä tai leikkaamaan nurmikkoa.
Nykyään asun rivitalossa, päätyasunnossa, joten ei ole kuin yksi seinänaapuri. Edellisessä asunnossa (myös rivitalo) oli keskimmäinen asunto ja silloin oli kaikenlaisia ongelmia mm. huono äänieristys.
Työkaverini asuu omakotitalossa ja en suosittele tätä asuinmuotoa henkilölle, joka ei ole itse kätevä käsistään. Koko ajan on jotain korjattavaa ja vaikea saada ketään ammattilaista paikalle.
"Talkoilu on vapaaehtoista."
Tätäkään eivät kaikki tiedä/halua tietää.
Kenenkään ei ole pakko osallistua niihin.
ISO MUTTA tulee siinä kohtaa, kun yhtiökokouksessa kumminkin päätetään säästöjen nimissä, että esim. lumi- ja vihertyöt hoidetaan yhtiössä talkoillen. Lue "talkoillen".
Itse asuin rivitalossa vuokralla vuoden ja sain tarpeekseni.Kaikessa säästettiin.Yhteisistä piha-alueista oli naapuritädin kanssa sovittu joskus vuonna yks ja kaks ,että ulkopuolista ei oteta leikkaamaan nurmikkoa yms. ja auta armias jos et ehtinyt hoitaa samaan aikaan kun tämä mummo sait viha katseet niskaan.Nyt asun pienessä kerrostalossa ja elämä on ihanaa ja rauhallista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku hehkuttaa jotain kerrostaloasumista? Onko tässä joku agenda takana? Suurin osa suomalaisistakin haluaisi asua ok-talossa jos vain voisivat enkä itsekään muodosta poikkeusta.
Itse vain siinä tapauksessa, ettei tarvitse tehdä oikeastaan mitään piha- ja huoltotöitä. Sen verran voisin tinkiä, että pienen nurmikkopläntin voisin kesällä ajaa itsekin, muuten ei todellakaan kiinnosta.
Asuimme rivitalohelvetissä lähes kuusi vuotta, kunnes muutimme omakoti-paratiisiin, jossa kaikki on hyvin ja elämä auvoisaa.
Vierailija kirjoitti:
Vai oikein agenda :D.
No siksi että se on helpoin ja mukavin asumismuoto.
Miksi kuviottelet että SUURINOSA suomalaisista haluaisi ok-taloon, ei todellakaan pidä paikkaansa. En tunne yhtä'än ihmistä joka haluaisi ok-taloon, tunnen kyllä esim tätini,m joka muutti ok-talosta innoissaan takaisin kerrostaloon.
Ok-talo sopii vain ihmisille jotka haluaa kokoajan tehdä jotain, kokoajan pitää jotain tehdä ja korjata, jos sellasessa asuu, tai tölli rojahtaa niskaan ajan kanssa. Nykyajan ihminen arvostaa enemmän mukavuutta ja luppoaikaa. Kerrostalossa huoltoyhtiö hoitaa kaikki viat eikä paikat pääse repsottamaan vaikka oisit miten jouten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse vain siinä tapauksessa, ettei tarvitse tehdä oikeastaan mitään piha- ja huoltotöitä. Sen verran voisin tinkiä, että pienen nurmikkopläntin voisin kesällä ajaa itsekin, muuten ei todellakaan kiinnosta.
Jos ei halua tehdä sellaisia niin sitten ei tee. Hiekoita ja laatoita niin paljon, että muun pihan voit jättää vaikka rempalleen.
Asumme yksityiseltä vuokratussa rivitalon päätyasunnossa. Muutimme tähän myytyämme omakotitalon, jossa olimme asuneet yli 10 vuotta. Kohta kolme vuotta on tässä asuttu ja ikinä en aiemmin ole ollut näin tyytyväinen asumiseen kuin nyt. Kaikki pihatyöt hoitaa ulkopuolinen kiinteistöhuolto, vuokralla ollessa ei tartte mistään huolehtia, seinänaapurina on mukava eläkeläispariskunta, kukaan ei puutu kenenkään tekemisiin, taloyhtiö on rauhallisella paikalla, palvelut on kävelymatkan päässä, takaterassi on mielettömän iso ja lasitettu, talo on melko uusi ja kaikki toimii. Ei valittamista.