RIVITALOASUMINEN ON HELVETTIÄ
Me muutettiin ihanan rauhallisesta kerrostaloasunnosta rivariin, haaveiltiin omasta takapihasta vuosia. Kyllä oli mielikuvat siitä miten grillataan ja lapsi puljaa pikkualtaassa yms. Harmiteltiin kun oli vaan parveke eikä omaa pihaa. No nyt on saatana rivitalo-osake ja myydään tää hevonvittuun alle vuoden asumisen jälkeen. Mitä tämä rivitalon autuus siis on? No se on sitä että istut takapihalla ja toisella puolella matalaa puuaitaa grillaa naapurin porsasukko naama punasena, höhöttää kavereittensa kanssa kovaan ääneen ja kuuntelee teknoa. Toisella puolella aitaa istuu äkäinen kotiäiti joka on pahalla päällä naapurin teknosta, ja vittuilee meille että ei olla haravoitu lehtiä omalta puoleltamme tarpeeksi ajoissa. Sen lapsi heittelee hiekkaa meidän patiolle ja takapihalla ei saa oleilla kun hänen lapsi nukkuu päikkäreitä. Asiasta on kanneltu ihan isännöitsijälle asti. Kaikki hoidetaan talkoilla, eli mitään ei hoideta. Takapihalla ei tee mieli olla koska molemmin puolin aitaa "alkuasukkaat" omistavat ilmatilan eikä mistään voi sanoa. Kun pyydetiin pienentämään teknoa, lopputuloksena meitä ei enää tervehditä. Ei saa kasata trampoliinia yhteiselle piha-alueelle koska naapurin rouvan lapsi haluaa sitten hyppiä siellä, ja lapsi voi kuulema loukkaantua. Tulee paha mieli. Ei asfaltoida pihaa koska se on kallista, ja piha on mutaliejua nämä tulevat märät syksyt ja keväät, jopa talvet. Katot pitää puhdistaa itse koska säästetään, ja itse täytyy hommata valjaat yms. Tässä on omakotitalon homma mutta ilman niitä oikeuksia! Muuttaisin koska tahansa takaisin kerrostaloon, tosin nyt etsitään omaa taloa. Jos jostain löytyy hullu joka haluaa asumaan tällaseen saatanan kommuuniin niin ihmettelen. Ilmeisesti joku viihtyy näissä tai sitten on olemassa ihania taloyhtiöitä joissa asiat toimii ja ammattilaiset tekee, eikä tarvitse itse henkensä kaupalla mennä keikkumaan tonne katolle, ja jossa otetaan huomioon muitakin asukkaita.
Huh helpotti kun sai avautua.
Kommentit (152)
Juuri näistä lukemattomista syistä asunkin omakotitalossa. Paitsi että tykkään luoda lumet, korjata tallissa omani ja vaimoni autot, tehdä itse terassi ym. ym. Kerran täällä vain eletään joten miksi kituuttaa jossain eritteiltä haisevassa kerrostaloluukussa tai rivarissa puolihullujen ympäröimänä. Tsemppiä.
Möimme rivitaloasunnon ja nyt easy livingiä uudenkarhean kerrostalon kattohuoneistossa.
Voi vide, että nautitaan!
Vain yksi elämä.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 16:26"][quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 16:25"]
Me asutaan vuokrarivarissa mihin asukkaat valitaan todella tarkoin perustein ja tiheän seulan läpi, eli asunnot pidetään tyhjillään kunnes niihin löytyy asiallinen asukas. Kaikki asukkaat ollut suht järjissään:) mä tykkään mutta oma on aina oma. Naapurit tekee aika paljon että viihtyykö vai ei.
Varmaan asumisoikeus asunto :) Tiesittekö että muut maksaa sen tyhjänkin asunnon kulut?
Miksiköhän teidän vuokraisäntä varjelee vanhojen asukkaiden viihtymistä?
Ei vaan yksityisen omistama vuokrarivari:) isännöitsijä meidät valitsi ja hoitaa hommat hienosti, ruohikon käydään leikkaamassa talkkarin toimesta.
"ruohikon käydään leikkaamassa talkkarin toimesta",
p.o. "talkkari käy leikkaamassa ruohikon"
👌
Rivitaloyhtiön "talkoista" saisi kyllä loppumattoman farssisarjan.
Muutamat harvat tekevät ja suurin osa välttelee yhteisiä töitä kaikin keinoin. Yhtiökokouksissa nämä välttelijät kannattavat aina suureen ääneen tätä tällaista "talkoilua".
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 16:25"]
Me asutaan vuokrarivarissa mihin asukkaat valitaan todella tarkoin perustein ja tiheän seulan läpi, eli asunnot pidetään tyhjillään kunnes niihin löytyy asiallinen asukas. Kaikki asukkaat ollut suht järjissään:) mä tykkään mutta oma on aina oma. Naapurit tekee aika paljon että viihtyykö vai ei.
Varmaan asumisoikeus asunto :) Tiesittekö että muut maksaa sen tyhjänkin asunnon kulut?
Miksiköhän teidän vuokraisäntä varjelee vanhojen asukkaiden viihtymistä?
En ole tuo jolle vastaat, mutta muuten samassa tilanteessa, ja asumisoikeusasunto joo. Tiedän, että maksamme tyhjän asunnon kulut. Mutta: iso firma jolla paljon muitakin kohteita, mikä tarkoittaa sitä, että vuokra pysyy vakiona, vaikka juuri tästä talosta on väillä joku asunto tyhjänä. Tykkään siitä että tiedän etukäteen mitä joudun maksamaan, ei tule yllättäviä muutoksia asumisen hinnassa.
Kerrostalo asuminen se vasta helvettiä onkin, viimeksi asuin pikkukaupungissa 5 vuotta sitten ja silloin oli rauhalliset naapurit nyt olen muuttanut 4 kertaa 4 vuoden sisällä ja ain löytyy yksi tai kaksi henkilöä jotka pilaa asumis viihtyvyyden
Kerrostalo säännöillä osa pyyhkii takamuksensa, se on vaan koriste ilmoitustaululla
Mua ei edes tupakointi tai lasten kiljuminen Ja edestakaisin juokseminen sieppaa niin paljon kuin yökolujat, jotka tekee ihmeellisiä pamahduksia ja jysähdyksiä yöllä ja huonekalujen siirtelyä silloin kun työssäkäyvät heräävät aamulla aikaisin (väsyneenä sit painat pitkän päivän samaan aikaan kun nää riekkujat menee vasta aamulla nukkumaan ja herää myöhään iltapäivällä tekemään nuo samat temppunsa
Tuleehan se "talkoilu" niille lusmuille halvemmaksi, joten ei ihme, että yhtiökokouksissa sitä kannattavat.
Ihminen on itsekäs elukka.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan enää teknoa kuuntele, sen täytyy olla jotain muuta
Kyllä kuuntelee, mutta aloitus tosiaan vuodelta 2014....
Vierailija kirjoitti:
Asumismukavuus riippuu tosiaan paljon niistä naapureista. Me asutaan rivitalossa, jossa on rauhalliset naapurit ja vanhan ajan rivarimeininki. Ollaan viihdytty. Mutta kyllä itseäkin ottaisi päähän tuo AP:n kuvaama tilanne.
Näin on. Toistakymmentä vuotta asusteltiin kerrostalossa rauhassa, kunnes alakertaan muutti nuori pariskunta, joka kännitappeli joka ikisen baarireissunsa jälkeen. Nyt asutaan rivarissa jälleen rauhassa, missä joka paikasta säästävät tee-se-itse miehet loistavat poissaolollaan, joten huoltoyhtiö käytännössä hoitelee 95 % velvollisuuksista. Harvoin kukaan viettää edes aikaa takapihalla. Sisäilma on koneellisen ilmanvaihdon myötä huomattavasti parempi ja ILPn ansiosta ei tarvitse kärsiä enää kesähelteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
47vee kirjoitti:
Juu, siksi en koskaan muutakaan rivitaloon, muistan lapsuudesta mitä helvettiä se oli kun vanhemmat koristelu kokoajan hampaitaan naapurien takia.
Kerrostalo on kaikkein viihtyisin asumismuoto minun mielestäni. Saa olla rauhassa eikä tarvitse naapurien kanssa olla missään tekemisissä.
Palvelu pelaa ja on turvallista, ei ole kukaan ikkunan takana kyyläämässä jne.Juuri näin.
Karmisi asua maan pinnalla. Tuttavani oli mennyt yöllä keittiöön juomaan vettä ja meinannut saada sydärin, ikkunan takana oli miehen hahmo tuijottamassa, eikä se liikkunut mihinkään. Hetken päästä sama hahmo oli seissyt taas hievahtamatta toisella puolella taloa ikkunaa vastapäätä.
Hyi helvetti.
Kylmää kun ajattelenkin. Ja jotkut ei tosiaan pidä edes verhoja kiinni, kaverillakaan ei ole keittiössä kuin alakappa ja yläkappa.Lapsuudesta muistan että oli meidänkin ikkunoista ollut jatkuvasti tirkistelijä kurkkimassa, kerran tuijottanut äitiäni suoran silmiin. Ja isä oli vuorotöissä, niin tämä hiippari ilmestyi yleensä sillon kun isä oli ilta- tai yövuorossa. Äiti epäili vuokraisäntää, joka asui lähellä.. oli jotenkin hämärä ukko jopa lapsen mielestä. (Asuttiin paritalon puolikkaassa).
Päästää vaan tuon 70cm korkean ja 40kg painavan koiran pihalle, niin sillä hiipparilla tulee pikkusen kiire.
Ei huvita pitää rakkeja, ruokkia mitään hevosenkokoisia paskalle haisevia ja inhoan rakin räykytystä. Kamala siivoominen ja eläinlääkäri kulut. Liikkeestä syttyvät valot ovat parempi niin pimeessä ei kukaan pääse hiippailemaan. Syttyvät ne silloin jos jäniksiäkin pomppii mutta ainakin huomaa jos liikettä on.
Rivitaloyhtiöstä kannattaa tosiaan ihan ensimmäisenä selvittää se, onko se miehitetty joka paikasta säästävillä tee-se-itse-miehillä. Se voi siis de facto olla juurikin toisinpäin eli sinä - asunnonostaja - saat kunnian tehdä hiki hatussa lähes kaikki yhteiset työt. Tee-se-itse-miehillä on muita sovittuja menoja, kun "talkoohetki" lyö....
Kiinteistöveljekset-ohjelmaa on tullut seurattua tiivisti.
Yksi on varmaa: kun aiempi omistaja on nikkaroinut talossa jotain itse, se on AINA sutta ja sekundaa, joka pistää ammattimiehen silmään heti. Ja on siis myös aina korjattava.
Eli kannattaa rivareissakin olla tarkkana näiden innokkaiden "tee-se-itse-miesten" kanssa. Jälki on hyvin suurella todennäköisyydellä sutta ja sekundaa...
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 16:13"]Minä taas nautin rivitalossa asumisesta. Mutta minua ei haittaa yhtään naapurin bileet, grillaaminen pihassa tai edes se että vastapäätä taloamme on kerrostalo, jonka kerroksista näkee suoraan pihaamme. Meillä on taloyhtiössä asenne, että elä ja anna muidenkin elää. Kukaan ei valita pienistä. Ja huollotkin meillä on otettu huoltoyhtiöltä, ettei tarvitse itse hoitaa.
Me asuttu nyt 3v rivarin päädyssä ja nautitaan elostamme. Päätyasunto ja ainoa seinänaapuri on yksin asuva viisikymppinen, mukava rouva, joka ei polta eikä metelöi. Rinnetontti, lähimmästä naapuritalosta näkyy vaan alapuolellamme katto.
Huoltoyhtiö tekee kaiken. Itse ei tarvi kuin oma piha pitää kuosissa ja me teetimme siitä helppohoitoisen. Kukaan ei nillitä, jos joku ehdottaa jotain taloyhtiöön hankittavaksi, porukka ei ostanut asuntoa viimeisillä rahoillaan.
Joka kämpällä 2 autopaikkaa, lisäksi 10 vieraspaikkaa yhtiöllä. Iso leikkipaikka lapsille.
Elämä on valintoja. Kannattaa vähän katsoa, millaseen rivariin asettuu.
Olen asunut ok-talossa. Toinen naapuri hitsaili kaikki aamut ja iltamyöhät lentokonetta pihallaan. Toisen koira räkytti kaikki päivät. Naapurikadun jätkät laittoi autotalliin bändin ja metelöi viikinloppuyöt. Oktalo saa olla metsässä, jotta siellä olisi taattu rauha.
Tämä on totta! Rivitaloissa ei voi olla naapureita, jotka hitsaa/remontoi, eikä mitään koira kellään. Niin se vain on.
Eiköhän se riipu ihan naapureista, eikä asumismuodosta, muodostuuko asumisesta helvettiä vai mukavaa. Itse olen asunut sekä rauhallisissa että rauhattomissa kerrostalokodeissa. Rivarissa en ole asunut koskaan, mutta tuttavilta olen kuullut niihin liittyviä ihanuuksia ja kamaluuksia. Suurimman osan elämästäni olen asunut omakotitalossa ja minulla on käynyt hyvä tuuri naapurien suhteen. Tämä on ollut ehdottomasti paras asumismuoto.
Olen nuori henkilö joka tykkää hiljaisuudesta, yllättävän paljon mun ikäiset on niitä ongelman aiheuttajia metelin osalta. Ja sit moni nuori jää ilman asuntoa kiitos näiden meluterroristien
Me asutaan rivarissa ja kyllä odotan sitä, että saadaan asuntolaina ja päästään omakotitaloon.
Täälläkin on noita pihatalkoita, mutta ollaan mieheni kanssa luistettu niistä kaikista, koska ne onnistuvat aina olemaan silloin, kun meillä on muuta sovittuna. Ja toisaalta, olemme vuokralaisia, eli oikeastaan vuokraisäntämme asia pohtia, miten pihatyöt hoituvat. Me mieluummin maksaisimme huoltoyhtiölle tms. Omalta kohdaltamme lapioimme toki lumet talvisin ja välillä kolattu ja hiekoitettu parkkipaikkaakin, kun taloyhtiö osti ne palvelut jostain firmasta, joka ei hoitanut hommiaan.
Naapureissa minulla ei ole valittamista. Meidän pihamme on aika räjähtänyt, mutta toistaiseksi kukaan ei ole valittanut asiasta, vaikka pensasaitakin hipoo taivaita, sinne tuppaa välistä kertymään koiramme jätöksiä yms.
Taloyhtiön parkkipaikka on suurin syy, miksi haluan muuttaa helsvettiin täältä. Ruutuja on liian vähän asukkaisiin nähden ja vierasparkki todella pieni. Emme ole suinkaan ainoa perhe, jossa on kaksi työssä käyvää asukasta ja oma auto sen vuoksi kummallakin välttämätön. (Asumme pk-seudulla, mutta julkisilla 15 km työmatkaani menisi 1,5h suuntaansa ja maksaisi älyttömästi autoon verrattuna. Mieheni taas ajaa työkseen.) Tämän seurauksena vierasparkki on viikolla käytännössä täynnä asukkaiden autoja. Olen myös nähnyt, kun ainoalle talojen vieressä olevalle ja ainoalle ajallisesti rajoittamattomalle vierasparkkipaikalle ajetaan kilparallia asukkaiden toimesta. Muissa vierasruuduissa tärähtää sakkolappu ikkunaan, jos auto seisoo siinä 10 minuuttia ilman kiekkoa - koettu on!Erityisen tuskaisaa oli, kun meillä oli vielä mieheni vanha auto, mitä hän oli myymässä pois ja jouduttiin kolmea autoa tässä parkkipaikkahelvetissä pyörittelemään.
Tänne on melko mahdotonta kutsua esim. kavereita käymään, kun aina ihan arvoitus, saavatko autonsa vierasparkkiin. Ja kadunvarsipysäköinti ei ole lähikaduilla sallittu eli auto pitäisi jättää jonnekin kilometrin päähän, jossei tänne pihaan saa..! Puhumattakaan, että järjestäisi kotonaan juhlat, jonne kutsuisi useamman autolla tulevan tuttavan kerralla.
Odotan niin, että on oma mökki jossain syrjässä ja voidaan vetää vaikka 10 autoa sinne pihaan, jos huvittaa!
Kerrostalossa ja omakotitalossa maalla asuneena ei tulisi mieleenkään asua rivi- tai paritalossa. Jos piha on, niin sen täytyy olla suuri ja kaukana naapureista.
Vierailija kirjoitti:
Muutamat harvat tekevät ja suurin osa välttelee yhteisiä töitä kaikin keinoin. Yhtiökokouksissa nämä välttelijät kannattavat aina suureen ääneen tätä tällaista "talkoilua".
Talkoilu on vapaaehtoista. Mutta ihmetyttää hieman, ettäs siinä vaiheessa, kun muut alkavat talkoilemaan, lähtevät toiset lenkille ja tulevat soivat talkookaljoille- ja makkaroille. Meillä on taloyhtiössä talkoilu loppunut tuosta syystä ja siksi, kun yhtiökokous äänesti hallituksen esityksen nurin. Sen jälkeen on yhtiö ollut melko kahtiajakautunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talkoilu on vapaaehtoista. Mutta ihmetyttää hieman, ettäs siinä vaiheessa, kun muut alkavat talkoilemaan, lähtevät toiset lenkille ja tulevat soivat talkookaljoille- ja makkaroille. Meillä on taloyhtiössä talkoilu loppunut tuosta syystä ja siksi, kun yhtiökokous äänesti hallituksen esityksen nurin. Sen jälkeen on yhtiö ollut melko kahtiajakautunut.
...eivät soivat vaan sopivasti...
Ei kukaan enää teknoa kuuntele, sen täytyy olla jotain muuta