"Älkää kiltit ihmiset tehkö lapsia enää 43-vuotiaana"
tällaisia kommentteja en ymmärrä. olisko näiden esittäjillä mennyt paras nuoruus hukkaan?
eihän se kuulu kenellekään, milloin joku lapsensa hankkii, jos hankkii.
Kommentit (303)
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:33"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:20"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:12"]
Jos mietin omaa elämää, mitä haluan olla 55 vuotiaana. Olen mieluummin mummo, kuin siinä iässä pienten lasten äiti. En voisi kuvitellakaan enää siinä vaiheessa kulkevani alakoulussa vanhempainvarteissa :)
[/quote]
Niin no sulla on huonot geenit ja mahd. elämäntavat, joten hyvä että itsekin tiedostat rajoituksesi.
[/quote]
Tai haluan elämältä muutakin :)
[/quote]
No niin, tämä on se, miten alitajuntasi asian sinulle kaunistelee. Oikeasti on kyse sukunne varhaisesta mummoutumistaipumuksesta, vanhuksia jo 45-vuotiaina. Ja tietty kaikista niistä siiderilitroista ja tupakkakartongeista.
[/quote]
Pakko sanoa, että lastenteko vanhana ei ainakaan paranna ihmistä,. Kommenttisi oli niin ala-arvoinen, että tuon jälkeen katson vanhoja äitejä aika karsaalla silmällä.
[/quote]
No, kuule, moni nelikymppinen on niin timmissä kunnossa, ettei mitään parantamista kaipaa. Tosin ehkä sun ennen aikojaan vanhentuneiden siiderivalaiden kansoittamassa ympäristössäsi tällaista on vaikea hahmottaa...
Tietty olen pahoillani puolestasi, täysverinen mummo jo 45-vuotiaana. Meitä on niin moneen lähtöön...
Tapasin ihanan aviomieheni eron jälkeen ja mielessä oli että tämän kanssa olisin halunnut kokea sen vielä kerran. Tapaamisesta on 5 v. ja nyt olen 47v. Nyt olen ajatellut että huh, huh, onneksi ei enää siihen touhuun lähdetty. On tullut reumaa yms. Eli lastenlapsia odotellen. Tosin mielestäni se on ihan jokaisen oma asia minkä ikäisenä niitä tekee. Onnea kaikille vanhemmillekin äideille!
Mitä ihmettä kenellekään kuuluu, minkä ikäisenä joku toinen saa lapsen? (Siis jos ei nyt puhuta ihan teiniäideistä.)
Yksi on hyvässä kunnossa kaksikymppisenä ja nelikymppisenä jo ihan lopussa. Toinen taas jaksaa nelikymppisenä ihan yhtä hyvin, jos ei paremminkin, pikkulapsiaikaa kuin itseään vuosia nuoremmat. Ja kolmannen kohdalla kuvio on siis taas toisenlainen.
Ihminen, joka arvostelee toisen äitiyttä tämän iän perusteella antaa itsestään vain tyhmän kuvan.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:36"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:33"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:14"]
Jos mietin omaa elämää, mitä haluan olla 55 vuotiaana. Olen mieluummin mummo, kuin siinä iässä pienten lasten äiti. En voisi kuvitellakaan enää siinä vaiheessa kulkevani alakoulussa vanhempainvarteissa :)
[/quote]
Niin no sulla on huonot geenit ja mahd. elämäntavat, joten hyvä että itsekin tiedostat rajoituksesi.
[/quote]
Tai haluan elämältä muutakin :)
[/quote]
No niin, tämä on se, miten alitajuntasi asian sinulle kaunistelee. Oikeasti on kyse sukunne varhaisesta mummoutumistaipumuksesta, vanhuksia jo 45-vuotiaina. Ja tietty kaikista niistä siiderilitroista ja tupakkakartongeista.
[/quote]
Pakko sanoa, että lastenteko vanhana ei ainakaan paranna ihmistä,. Kommenttisi oli niin ala-arvoinen, että tuon jälkeen katson vanhoja äitejä aika karsaalla silmällä.
[/quote]
No, kuule, moni nelikymppinen on niin timmissä kunnossa, ettei mitään parantamista kaipaa. Tosin ehkä sun ennen aikojaan vanhentuneiden siiderivalaiden kansoittamassa ympäristössäsi tällaista on vaikea hahmottaa...
Tietty olen pahoillani puolestasi, täysverinen mummo jo 45-vuotiaana. Meitä on niin moneen lähtöön...
[/quote]
ja nämä vanhemmat naiset sitten tekee lapsia. Kuvitelkaa, millaisen mallin tämäkin antaa lapsilleen haukkumalla muita samanikäisiä naisia siiderivalaiksi.
Ihmettelen, jos on niin timmissä kunnossa ja elämä on niin ihanaa nelikymppisenä pienen vauvan äitinä, miksi se ei näy kirjoituksista. Et sinä ainakaan onnelliselta vaikuta. Sääliksi käy lastasi.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:47"]
Tapasin ihanan aviomieheni eron jälkeen ja mielessä oli että tämän kanssa olisin halunnut kokea sen vielä kerran. Tapaamisesta on 5 v. ja nyt olen 47v. Nyt olen ajatellut että huh, huh, onneksi ei enää siihen touhuun lähdetty. On tullut reumaa yms. Eli lastenlapsia odotellen. Tosin mielestäni se on ihan jokaisen oma asia minkä ikäisenä niitä tekee. Onnea kaikille vanhemmillekin äideille!
[/quote]
Kaikki ei ole niin huonokuntoisia, kuin sinä. Toiset ovat pitäneet itsestään huolta ja jopa miehestään, niin ettei tarvitse toiselle kierrokselle alkaa. Jos olet jo 47 vuotiaana niin paskakunnossa, että et olisi lasta jaksanut hoitaa, niin parempi, ettet tehnytkään. Buahahaaaa, kaikki tosiaan ei ole 47 vuotiaana noin paskakuntoisia toisella kierroksella olevia läskejä.
Eli jos kiteytän tämän ketjun, niin sisältö oli näin. Jos et halua tehdä lapsia enää päälle nelikymppisenä, olet vanha siiderivalas ja kohta vainaa. Vain naiset, jotka tekevät lapsia siihen asti, kun niitä vain putkahtelee, ovat hyväkuntoisia.
Kaikki nuoret äiditkin on siiderivalaita ja eivät jaksa lapsiaan.
Jos nainen haluaa elämältään jotain muuta, kuin tehdä lapsia lapsien jälkeen siihen asti, kuin vain munasolu irtoaa, hän on ihan rapakuntoinen. Muuta elämäähän naisella ei voi olla, eikä muuta sisältöä elämässä.
Jokin ristiriita tosiaan on. Jos koetaan, että nuorten vanhempien vanhemmat on niin väsyneitä, etteivät jaksa hoitaa lapsenlapsiaan. Mutta jos ne olisi omia, niin he olisivat mitä pirteimpiä ja ei ikinä väsyttäisi.
Mielenkiintoista :)
[/quote] :) Saman huomasin
Olisi hauska olla kärpäsenä katossa kuuntelemassa, kun nämä kiihkeimmät mummoäidit miehelleen perustelee vielä sitä yhtä lasta 45 vuotiaana :)
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:01"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 13:34"]
Kyllä, olisin jäänyt mieluummin syntymättä kuin kuullut koko kouluajan kiusaamista siitä, että äiti oli jo 50v kun menin kouluun ja isä lähemmäs 70v. Toisten mummot ja papat oli samanikäisiä.
[/quote]
Puhut niin paskaa.... Kukaan ekaluokkalainen ei osaa arvioida aikuisten ikää.
[/quote]Miksi se pitäisi arvioida? Niistä voidaan ihan puhuakkin, ja lapset nyt usein tietää vanhempiensa iän. Kyllä miellä ainakin lapset ovat tietnneet että jos jonku isä on heidän vaariaan vanhempi.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:13"]
[/quote]
Ja kuinka varma olen, että jokainen näistä mummoäideistä kymmenen vuoden päästä vinkuu, että olispa omaa aikaa, mutta kun esimurkku on talossa, ei pääse miehen kanssa mihinkään ja vituttaa töiden jälkeen lähteä kuskaamaan harkkoihin, kun työkaverit saa viettää ihan vapaata omaa aikaa iltaisin.
[/quote]
Mä olen ihan varma, ettei yksikään tee noin! Enemmän kuulostaa teinimeiningiltä.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 14:29"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 14:25"]
Down on niin lievä vamma, että sellaista en haluaisi edes tutkittavan. Ne todella vaikeat vammat taas ovat sellaisia, että niihin ei äidin iällä ole vaikutusta. Mitenkäs sitten tilanne, että äiti saa lapsen ihan ilman tekemättä reilusti yli 40-vuotiaana? Siis raskauden ja synnytyksen ja vanhojen solujen vaarallisuus jäisi pois. Onko tämä luvallista mielestänne?
[/quote]Kyllä se laitonta on tuokin. tai ainakin moraalitonta. Ettet vaan olisi joku wanha ja laiska siiderivalas? :-D
[/quote]
No vanha ja laiska. Kyllä kai, mutta siideriä en juo. Mutta tilanne on juuri tuo. Toisen synnyttämän lapsen sain mummoiässä ja hyvin olen jaksanut ja aion jaksaa jatkossakin. Toistaiseksi kukaan ei ole ikäni takia lasta kiusannut.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 16:10"]
Olisi hauska olla kärpäsenä katossa kuuntelemassa, kun nämä kiihkeimmät mummoäidit miehelleen perustelee vielä sitä yhtä lasta 45 vuotiaana :)
[/quote] Meillä se olikin mies, joka siitä lapsesta päätti :)
Olen 45-vuotias mummo ja nautin sydämestäni tästä osasta. Saan keskittyä vuoden ikäisen pikkuisen hoitoon täysin, eikä tarvitse vastata mistään kodinhoidoista toisin kuin omien lasten ollessa pieniä. Toki, jos olisin saanut lapsen yli 40v olisin kiitollinen siitä mahdollisuudesta. Kummasti sitä nainen kasvaa siihen rooliinsa, mikä kulloinkin on ajankohtaista. Ja muistakaa arostelijat, että jokainen elää omaa eloaan.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:31"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:13"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 14:30"]
Olen vanhan äidin lapsi. Ja ei, en suosittele nelikymppisenä äidiksi tuloa kenellekään.
[/quote]
Kuinka "vanhan" äidin lapsi olet ja minkä ikäinen olet nyt?
[/quote]
On se hiukan eri asia hoitaa lastenlastaan kerran kuukaudessa, kuin olla lapsesta vastuussa ympärivuorokautta.
Toivottavasti tuolla järjenjuoksulla et tosiaan tee yhtään lasta
[/quote]
Tuntuu vaan että se hoitaminen on ihan jokaviikkoista, kun ei nää nuoret jaksa eikä pysty. Pitää saada lomaa lapsista ja sitä omaa aikaa. Vauva menee hoitoon eka kertaa jo pariviikkoisena, että mamma pääsee baariin. Ja vähintään joka toinen viikonloppu on saatava kokonaan lapsivapaaksi, lapset siis mummolle, kyllä se jaksaa kun on niin nuorekas. Ja varjele jos se mummo uskaltaa sanoa, että haluais levätä viikonlopun. Sotahan siitä nousee. Samaan aikaan sitten haukutaan mummoäitejä netissä :) Huvittavaa, kertakaikkiaan.
[/quote]
Harmi, jos sinun tuttusi ovat sellaisia. Minun nuoret tuttavani ovat vastuuntuntoisia ja heillä on innokkaat ja nuoret isovanhemmat, jotka kilvan haluavat auttaa nuoria pareja.
Sääli jos sinun vanhempasi kokevat sinun lapsesi joksikin, jotka raahataan heille hoitoon. Tuntemieni nuorten vanhempien isovanhemmat tuntuvat oikein kilpailevan, kuka saisi viettää aikaa lapsenlapsien kanssa.
[/quote]
Joopa joo, noinhan te sen jatkuvan lasten hoitoonviemisen selitätte. Olisit nyt vielä maininnut kuinka lapsen ja isovanhemman suhde kärsii jos lapsi ei ole joka viikko yökylässä. Sehän on se palstaklisee, kuten sekin että jos ei hoida lapsenlapsiaan niin sitten ei kukaan käy vanhainkodissa katsomassa. Ja toi kilpaileminen, niin palstalta tuttua :))
Ja koita nyt muistaa, että yli 40v. on vanha ja väsynyt. Ei ne jaksa, ei kertakaikkiaan. Niiden pitää saada levätä.
[/quote]
Tuo on sinun kokemuksesi. Minä olen nähnyt ihan toisenlaista elämää. Juuri niin, että moni 50v isovanhempi on aivan innoissaan lapsenlapsistaan. Asia ei koske minua, koska omat vanhempani ovat jo kuolleet ja minulla ei ole lapsenlapsia vielä. Mutta kun tulen saamaan lapsenlapsia, aion olla tukena heidän hoidossa niin paljon, kuin ehdin ja he haluavat. Ja en ainoastaan tukena, vaan olisin todella onnellinen, jos saisin osallistua lastenlasten elämään ja kasvuun tiiviisti.
Siksi on todella surullista, jos sinä koet isovanhemmuuden riesaksi ja väsyttäksi asiaksi ja samoin nähtävästi on tehneet sinunkin vanhempasi.
[/quote]
En mä koe, mutta on se nyt ihme hommaa että yli 40v. on liian vanha hoitamaan omaa lasta, mutta nuorekas samanikäisten lapsenlasten hoitoon. Tätä mä ihmettelen. Kun näille vanhoille ja väsyneille annetaan ne omat kallisarvoiset lapset hoitoon ja samaan aikaan kritisoidaan vanhempia äitejä ja ollaan sitä mieltä ettei ne jaksa enää yhtään mitään. Vanhainkotiin joutaisivat. Tässä on ristiriita jota ihmettelin. Miksi sama ihminen on kykeneväinen hoitamaan pientä vauvaa jos se on lapsenlapsi, mutta täysin kelvoton oman vauvan hoitoon? Niitä omia lapsia viedään sinne mummolaan eikä mietitä jaksaako se mummo vai ei, vaikka netissä ollaan sitä mieltä että kukaan yli 40v. ei jaksa pieniä lapsia. Miksi siis se mummo jaksaa? Kovasti te tätä olette selitelleet, mutta koko ajan menee pointti ohi.
Tämä ketju on todella kamala. Täydellistä suvaitsemattomuutta alusta loppuun. Nuorten äitien pitäisi olla rentoja, huumorintajuisia ja joustavia, mutta samanlaista ahdasmielisyyttä näköjään kaikissa ikäryhmissä. Lopettakaa jo toisten arvostelu ja haukkuminen, ei siitä ole mitään hyötyä niin kauan, kun Suomessa lasten hankkimisikää ei säädetä laissa. Veronmaksajista on tulevaisuudessa taatusti pulaa, olivatpa heidän vanhempansa nuoria tai mummoäitejä.
Jokainen äiti on yksilö. Tiedän monta nuorta äitiä, joilla ei ole rahaa, koulutusta, ammattia eikä työtä eivätkä välitä panostaa lapsiinsa. Ja toisaalta monet mummoäidit ovat ylihuolehtivia tiukkiksia. Kuka sen tietää, mikä on parempi?
- En lukenut ihan kaikkea, mutta.
Tämän hetken tiede kertoo naisen korkeamman iän olevan riski lapsen terveydelle.
Mies taas toisaalta ei menetä suvunjatkamiskykyään niin paljon vanhetessaan.
Liekö totta ?
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 16:44"]
- En lukenut ihan kaikkea, mutta.
Tämän hetken tiede kertoo naisen korkeamman iän olevan riski lapsen terveydelle.
Mies taas toisaalta ei menetä suvunjatkamiskykyään niin paljon vanhetessaan.
Liekö totta ?
[/quote]
Myös miehen korkea ikä on riski lapsen terveydelle.
Kuule, mitäs sanotte tähän?
Minä ja mieheni ollaan synnytty 1965, olemme siis tänä vuonna 49-vuotiaita. Minä täytin jo helmikuun alussa 49v ja mieheni täyttää elokuun lopussa.
Meillä on yhteensä 5 lasta. :)
1995, syntynyt tyttö. 1997 syntynyt poika. 2000 syntynyt poika. 2005 syntynyt poika. 2008 syntynyt tyttö.
Lapsemme ovat siis nyt 18v, 16v, 13v, 8v ja 5v. Ja heidät on siis saatu 30-, 32-, 35-, 40- ja 43-vuotiaana. Uskon että osaatte laskea, mutta laitan nämä vain näin tarkasti ajan säästämiseksi. :)
Ja voin sanoa että olen todella tyytyväinen valintaani! olen tyytyväinen siihen että meillä on 7 hengen suurperhe. Olen tyytyväinen niihin ikiin millon olen lapseni saanut. Olen tyytyväinen sukupuolten määriin, sain ihan ensimmäiseksi kokea naispuolisena henkilönä oman tyttö lapsen kanssa kasvamisen, siihen väliin on sitten mahtunut 3 poikaa joten näin ollaan myös oman Korhosten suvun jatkuminen taattu kun jos tytöt menee naimisiin ja ottavat heidän miestensä sukunimet, niin pojilla luultavasti pysyy sitten meidän perheen sukunimi jos eivät nyt sitä jostain kumman syystä halua sitten joskus vaihtaa. :) ja olin vielä niin onnekas, että 3 pojan synnyttämisen jälkeen, sain viimeisenä lapsena vielä tyttö lapsen.
Voin myös todeta, että sisarukset ovat erittäin onnellisia toisistaan. Välillä tietysti kinoja syntyy mikä kuuluu asiaan, mutta pääasiassa arvostavat sitä asiaa että on siskoja ja veljiä ja ollaan yhtä onnellista perhettä koko poppoo. :) unelmaperhe!
Vanhimmalla lapsella oli kaverina myös sellainen lapsi/nuori joka oli perheensä ainut lapsi. Kun tämä ainut lapsi kävi meillä kylässä, hän oli hyvin kateellinen siitä että tytölläni on näin monta sisarusta ja hänellä ei yhtäkään! toivoisi kovasti että olisi. Että näinkin voi olla asiat.
Asumme ihanassa omassa rakentamassamme isossa omakotitalossa, mukavalla rantatontilla. Rakensimme talon v.1996-1997. 1997 pääsimme muuttamaan sitten omaan uuteen kotiimme kun esikoinen oli 2v ja juuri toinen lapsistamme oli myöskin syntynyt silloin.
Itse työskentelen päiväkodissa lastenhoitajana, joten voitte päätellä siitä että tykkään lapsista hyvin paljon kun on omiakin lapsia sen verran monta. Välillä kyllä tuntuu että pitää päästä päätä tuulettamaan kun lapsivilinää niin paljon ympärillä... huh. (vitsillä)
Mieheni työskentelee sitten metsurina.
Tapasimme mieheni kanssa 25-vuotiaina ja aloimme myöskin samana vuonna seurustelemaan. Meille oli jo sillon selvä asia se että molemmat haluaisimme suurperheen, mutta emme kyllä halunneet ennen 30-vuotta lapsia, halusimme elää nuoruuttamme, joten senkin takia KAIKKI iät jolloin olemme saaneet lapsemme ovat olleet juuri meille ne täydelliset. Ja onneksemme, jokainen lapsistamme on onneksi myös terve. Nuorimmainenkin.
En koe olevani mikään mummo äiti. Olen aikuinen, normaali ikäinen nainen äidiksi. Harvoin olen kuullut että yli mummoikäiset olisivat onnistuneet lisääntymään... siis yli 60-vuotiaat naiset.
Että ihmettelen hyvin paljon tälläisiä keskusteluja mitä ap laatii. Mistä se kertoo, oman elämän tyytymättömyydestä vai mistä? todella vittumaisia keskusteluja silti. Ehkä juuri se olikin tarkoitus. Jokainen kuitenkin tietää itse sen parhaan iän lisääntyä.
Ja eiköhän me muut pidetä mölyt mahassa, joille ei asia kuulu jos sivistyneitä aikuisia ollaan!
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 16:18"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 14:29"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 14:25"]
Down on niin lievä vamma, että sellaista en haluaisi edes tutkittavan. Ne todella vaikeat vammat taas ovat sellaisia, että niihin ei äidin iällä ole vaikutusta. Mitenkäs sitten tilanne, että äiti saa lapsen ihan ilman tekemättä reilusti yli 40-vuotiaana? Siis raskauden ja synnytyksen ja vanhojen solujen vaarallisuus jäisi pois. Onko tämä luvallista mielestänne?
[/quote]Kyllä se laitonta on tuokin. tai ainakin moraalitonta. Ettet vaan olisi joku wanha ja laiska siiderivalas? :-D
[/quote]
No vanha ja laiska. Kyllä kai, mutta siideriä en juo. Mutta tilanne on juuri tuo. Toisen synnyttämän lapsen sain mummoiässä ja hyvin olen jaksanut ja aion jaksaa jatkossakin. Toistaiseksi kukaan ei ole ikäni takia lasta kiusannut.
[/quote]
Tuo kommenttini olikin tarkoitettu vitsiksi, ennen kuin joku ikärasisti ehtii heittää jotain vastaavaa ihan tosissaan! En siis yhtään epäile, ettekö jaksaisi ja olisi hyvä äiti!
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:28"]
Jokin ristiriita tosiaan on. Jos koetaan, että nuorten vanhempien vanhemmat on niin väsyneitä, etteivät jaksa hoitaa lapsenlapsiaan. Mutta jos ne olisi omia, niin he olisivat mitä pirteimpiä ja ei ikinä väsyttäisi.
Mielenkiintoista :)
[/quote]
Sehän on toisinpäin. Yli 40v.on auttamatta liian vanha hoitamaan lapsia, ei ole väliä onko ne omia tai lapsenlapsia. Näinhän täällä on päätetty. Eli tästedes ne yli 40v. isovanhemmat vapautetaan hoitovastuusta. He eivät enää jaksa pikkulapsia, kunto on huono ja väsyttää. Et kai sä voi olla niin itsekäs ja vastuuton että annat lapsesi yökylään ihmiselle jonka kunto ei riitä lapsen hoitamiseen?
[/quote]
Edelleen koet, että on sama asia olla lapsen äiti, kuin mummo :O
No turha sinulle on mitään selittää, koska vanhana äidiksi tulo ei näytä ainakaan tajuntaa laajentavan. Tästä ketjusta sai kyllä vanhoista äideistä melkoisen kuvan. Ja se kuva ei ainakaan mikään hyvä ollut.