Miehen kaverin ruokailut meillä
Vähän hassu aihe, mutta pakko päästä purkamaan höyryjä jonnekin.
Mieheni tekee töitä kotona, ja hänelle on rakennettu kunnon työtilat. Hänellä on useita samalla alalla työskenteleviä kavereita, jotka tulevat usein meille työskentelemään. Erityisesti yksi kaveri käy meillä 2-3 kertaa viikossa.
Meillä on ollut viime aikoina pahoja riitoja liittyen tämän kaverin ruokailuun meillä. Hän ei siis oikeastaan koskaan tuo mukanaan lounasta, tai käy itse ostamassa sellaista, vaan hän syö meidän laittamaamme ruokaa. Hän siis syö meillä lämpimän aterian jopa 3 kertaa viikossa, eikä mies pyydä häntä koskaan osallistumaan kustannuksiin mitenkään.
Minulla on usein tapana tehdä ruokaa sellainen annos, että siitä riittää kahdelle päivälle.
Esimeriksi; eilen tulin kotiin seitsemän jälkeen illalla ja tiesin jääkaapissa odottavan edellisenä päivänä valmistamaani ruokaa, jonka voisin vain pistää mikroon. Olin tukehtua kiukkuuni, kun ruokaa olikin jäljellä vain muutama haarukallinen, jotka mies ja hänen kaverinsa olivat minulle jättäneet lähinnä muodon vuoksi, jottei täytyisi sanoa, että he ovat pistelleet kaiken poskeensa.
Minulla on erikoisruokavalio, jonka vuoksi ostan hieman kalliimpia raaka-aineita.
Tilanne on johtanut siihen, että olen alkanut valmistaa suurempia annoksia ruokaa, mutta tämä tulee tietenkin kalliimmaksi. Olen laskenut, että miehen kaverin ruokailu kustantaa usein jopa 15-20 euroa viikossa, mikä on hurja summa kun sen suhteuttaa kuukauden tai jopa vuoden ajalle.
Olen sanonut miehelle, että kaveri voi toki syödä meillä, mutta olisi tosi jees jos hän osallistuisi hiukan kuluihin. Mies suuttui tästä, ja sanoi että hänen kodissaan saavat kaveritkin ruokaa, ja että kyse on vieraanvaraisuudesta.
Olen samaa mieltä, mutta mielestäni asia on eri siinä vaiheessa, kun kyse on periaatteessa siitä, että hän käy meillä työskentelemässä säännöllisesti joka viikko (huom. ei siis kuitenkaan niin, että tekee töitä meille).
Me emme vieraile tämän kaverin ja hänen vaimonsa luona kuin ehkä kerran kolmessa kuukaudessa, ja silloinkin viemme tullessamme pullon viiniä tms. joten ei voi puhua vastavuoroisuudesta.
Olen kurkkuani myöten täynnä sitä, että minun pitää kauppareissulla suunnitella ruoan määrää tämän yhden ”ylimääräisen suun” mukaan, ja käyttää enemmän rahaa ruokkiakseni aikuisen miehen, joka on vieläpä varakkaampi kuin mitä itse olen (asuu omistusasunnossa jne.). Samalla mies kuitenkin sanoo minun olevan ahne ja epävieraanvarainen. Minusta kyse ei ole vierailusta enää siinä vaiheessa, kun toinen käy meillä vähintään kolmesti viikossa.
Miten ratkaisisitte tilanteen?
Kommentit (568)
kaikkiookoo kirjoitti:
Hitsarit etätyössä.
Hä?
Nykyään on ihan tavallista, että metallialan töitä, hitsausta nimenomaan, tehdään toiminimellä alihankintana. Ei ole kyse etätyöstä, vaan yrittäjästä, joka myy työtään toiselle yritykselle. Tämä tulee sille työtä tarjoavalle yritykselle halvemmaksi ja helpommaksi kuin palkata suoraan työntekijä. Metallialalla monesti työtä on vaihtelevasti tarjolla, joskus joudutaan lomauttamaan työntekijöitä, koska töitä ei ole ollenkaan, jolloin on paljon kätevämpää tehtaan kannalta, että työt teetetään alihankkijoilla, jotka kantavat itse yrittäjän riskin silloin, kun töitä ei olekaan.
Alihankkijoista ei myöskään mene työterveyskuluja, ei tarvitse maksaa lomakorvauksia ym. ym.
Lisäksi hitsaus ei vaadi muuta kuin hallin ja laitteet, yksinkertaisimmillaan, eli onnistuu varsin helposti muuallakin kuin siellä tehtaalla.
Aivan hirveä tuo ap:n tapaus, jos puoletkaan on totta! Eiköhän kyseessä ole Iltasanoman toimittajan tarina, josta kohta saamme lukea lehdestä: "Näin lokkeilijat laitetaan kuriin"
Vierailija kirjoitti:
Alihankkijoista ei myöskään mene työterveyskuluja, ei tarvitse maksaa lomakorvauksia ym. ym.
Lisäksi hitsaus ei vaadi muuta kuin hallin ja laitteet, yksinkertaisimmillaan, eli onnistuu varsin helposti muuallakin kuin siellä tehtaalla.
Kuka niitä hitsattuja rakenteita kuskaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi hitsaus ei vaadi muuta kuin hallin ja laitteet, yksinkertaisimmillaan, eli onnistuu varsin helposti muuallakin kuin siellä tehtaalla.Kuka niitä hitsattuja rakenteita kuskaa?
Ei ne kaikki ole mitään jättimäisiä valtameriristeilijän osia. Kuljettaa voi vaikka pakettiautolla.
teet itsellesi "erikoisruokavalio-aterian". merkitset sen selvästi pääkallokuviolla ja pääsy kielletty- merkeillä. Sitten vieraanvaraisena emäntänä teet jotain makarooni/riisimättöä ison kattilallisen miehellesi ja vieraalle...
Vierailija kirjoitti:
Pyytäisin mieheltä rahaa kaverin ruokaan.
Eiköhän mies joka tapauksessa maksa yli puolet huushollin yhteisistä kuluista!
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo homma haisi jo siinä vaiheessa kun ap kertoi että miehelle rakennettu oma työtila ja että samalla alalla( ei ilmeisesti samassa firmassa) työskentelevät kaverit tulevat sinne tekemään töitä :D :D Ja eikös hän kommentoinut että kaveri on varakas kun asuu omassa ja he itse siis ilmeisesti asuvat vuokralla?? Niin että johonkin vuokraluukkuun on rakennettu miehelle työtila? Ehkä korkeintaan joku pieni työpiste makkarin nurkkaan mutta sinnekkö sitten kaikki kaverit tulevat tekemään omia töitään?
Miksei olisi uskottavaa? Ap miehineen asuu varmastikin vuokrakolmiossa, jonka toinen makuuhuone on tehty työhuoneeksi (lapsista ei mainittu mitään joten oletan että lapseton pariskunta). Kyllä sinne nyt mahtuu kaksi ihmistä tekemään tietokonehommia, tunnen itsekin pariskunnan jolla on isompi makuuhuone työhuoneena (mies koodari) ja pienempi makuuhuone nukkumista varten.
No en osaa neuvoa, mutta itse kärsin samantyylisestä ongelmasta ja se on levinnyt nyt tämän vuoden aikana käsistä. Meillä on yhteinen yritys tässä kotona ja pihassa ramppaa milloin ketäkin työmiestä. Jostain syystä he ovat kaikki alkaneet käymään meillä kahvilla ja ruokailemassa. Keväällä sen toisaalta ymmärsin kun paikat oli kiinni, mutta tämä vaan jatkuu. Ruokakulut on useamman satasen viikossa. En edes ole tätä tajunnut kun olen vaan ajatellut, että isolla perheellä on isot ruokakulut, ollaan siis 7 henkinen perhe. Mutta tällä viikolla kun mies on ollut reissutöissä ja olen lasten kanssa keskenään niin kauppakulut on ollut 60e.
Toisaalta minua ei se ei haittaisi, mutta tavallaan kun et saa samaa vastinetta. Mies käy myös näillä tyypeillä töissä välillä ja ei saa siellä mitään syötävää. Kerran yksi oli lähtenyt syömään kotiinsa ja mies oli joutunut ajamaan 20 kilsaa huoltamolle syömään.
Ajattelin jatkossa ehdottaa miehelle, että menevät syömään ruokapaikkaan tai sitten tosiaan otetaan puheeksi, että laskutuksessa pitää ottaa huomioon nämä ruokailut meillä.
Kuitenkin omat työni kärsivät kun kokkailen ja työnkuvani yrityksessä ei todellakaan ole keittäjä.
Varaa hotellihuone itsellesi niille vierasvarapäiville ja muina päivinä ole oma suloinen itsesi.
Ihan selvää hyväksikäyttöä. Tekisin selväksi miehelle, että ruoka on omaa perhettä varten ja sanokoon työkaverille omista eväistä/maksaa osuuden ruoasta. Miten joku edes kehtaa???
Kolmelle tekee ihan samalla kuin kahdelle. Raaka-ainekustannus on alle 5 eur.
"Vain alle 5€"? Sehän on tosi paljon monta kertaa viikossa ja varsinkin jos tästä on tullut pysyvä käytäntö. Voin tulla teille syömään, itselleni tuo olisi mukava säästö useamman kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni tilanne, että sovimme yhteenmuuttaessamme maksavamme ruokakulut puoliksi. Jostain syystä en tajunnut, että tämä tulee itselleni TODELLA kalliiksi. Mies syö ainakin tuplasti enemmän kuin itse syön ruokailulla. Lisäksi hän syö kaksi lämmintä ateriaa päivässä, itse syön vain yhden. Syö kokonaisen leivän päivässä, juustoa menee parissa päivässä kokonainen siivupaketti jne. Lisäksi hänen lapsensa kuuluu muonavahvuuteeen joka toinen viikko. Ehkä tämä kiukuttaa eniten siksi, että teen kaikki ruuat ja hoidan ostokset sen lisäksi että ansaitsen 1800e/kk vs hän 4500e/kk.
En tiedä miten tämänkin saisi muutettua tasapuolisemmaksi..
Hän toki maksaa aina kun syömme ulkona eli noin kerran kuukaudessa-kahdessa kuukaudessa.
Siis mies tienaa yli tuplasti enemmän ja ruuat ostatte puoliksi??? Meillä on osat toisinpäin miehen kanssa palkan suhteen ja minä ostan viikon ruuat. Hänkin kuluttaa juustopaketin parissa päivässä, syö enemmän jne. mutta tekee sitten pieniä lisä ruokaostoksia viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ideaalimaailmassa miehen työkaverille sanottaisiin "suorat sanat" jolloin tajuisi olla pummimatta, ja mieskin pistettäisiin järjestykseen samassa. Valitettavasti usein arki on monimutkaisempaa: työkavereitten kanssa pitää tulla toimeen hyvissä väleissä vuosikausia. Joku on herkkähipiäisempi ja vetää herneen nenään pienestä, toinen ei. Uskon että miehen kaveri ymmärtäisi tilanteen kun sen kauniisti hänelle sanoisi (ei tarvitse syyttävästi tokaista että syö perheen perikatoon), mutta monelle suomalaiselle ujolle ihmiselle suoraansanominen on vaikeaa.
Ensinnäkin ap:n pitää selvittää tilanne miehensä kanssa: onko mies valmis kustantamaan kaverinsakin ruoat hamaan tulevaisuuteen asti? Tarkoitus ei siis ole että ap ostaa ruoat ja kokkaa kaikille, mutta miehenkin pitää tämä ymmärtää.
Toisekseen pitää miettiä miten asian esittää miehen kaverille ilman että tämän töksäyttää niin että "tänäänpä ei olekaan ilmaista ruokaa hähää". Emme tiedä miten vuolaasti mies on selitellyt ruokakaappien notkuvan ylimääräisiä ruokia, joten voi olla että kaveri olettaa että asia todellakin täysin ok!
Kyseessähän ei ole työkaveri, vaan miehen kaveri, joka sattuu olemaan samalla alalla töissä ja sitä myöten hyödyntää ap:n miehen hyviä etätyöskentelytiloja.
Kyllä kaverilleen pitäisi pystyä sanomaan ihan asiallisesti, että joko tuo omat eväät tai maksaa korvauksen ruuista. Tai sitten tilaavat pitsaa tms kotiin.
Sama ala, mutta eri firmassa töissä, ja työskentelevät samoissa tiloissa? Eikö noilla firmoilla ole salassapitosopimuksia asiakkaidensa asioissa? Ei onnistuisi meillä. Olemme onneksi sen verran eri aloilla puolisoni kanssa, ettei niin haittaa, vaikka toinen kuuleekin toisen palaverijuttuja.
Ootteko te oikeasti noin tarkkoja jostain salassapitomääräyksistä?
Voi hyvä ihme sentään!
Mä pitäisin tuosta eteenpäin hetken aikaa välipalapatukkani omassa vaatekaapissani vaikka piilossa, niin että niitä ei jaella pitkin kyliä. Tekisin myös ehdottomasti aivan kylmiltään kokkauslakon hetkeksi. Vaikka se onkin rakas harrastus, on miehen aika nähdä, mitä ruoka maksaa.
Toisaalta, aikuisella ihmisellä on myös vaimonsa harrastuneisuudesta huolimatta velvollisuus ruokkia itsensä ja huolehtia ruokakuluista ym. Nythän sinä kaupan kautta käymällä mahdollistat sen, ettei miehen tarvitse käydä edes kaupassa tai käyttää siihen rahaa.
Lopeta sekä miehen, että kaverin passaaminen heti. Tuosta seuraa vain se, että sinulla ei ole enää rahaa mihinkään, ja mies hilloaa omaisuutensa sukanvarteen, kun säästää niin kivasti kuluissa. Ja nyt hän on vielä kyörännyt vaivoiksesi kaverinsakin.
Olen mielestäni ihan kohtuullisen järkevä ja korkeasti koulutettu, työssäkäyvä ihminen, nautin siitä että meillä käy silloin tällöin vieraita ja aina kun niin on, laitan pöydän koreaksi, koska se on mulle kunnia-asia. Mutta tuollaista hyväksikäyttöä ja lokkeilua en katsoisi tuolta mieskaksikolta enää hetkeäkään.
Miksi ihmeessä ap ei vain yksinkertasesti lakkaa passaamasta miestään ruuan suhteen?!
Jatkossa tiukka linja, että ap huolehtii ruuan vain itselleen - mies kavereineen ihmetelkööt omansa.
Siinä vaiheessa jos(!)/kun(?) mies havahtuu niin fiksuksi, että alkaa oma-alotteisesti(!) huolehtimaan ruuan samalla myös ap:lle, voi asiasta alkaa neuvotella ja ehkä sopia jotakin käytäntöjä. Ehkä.
Jos tukka putkella juoksee passaamasta aikuisia ääliöitä, voi lopputuloksesta syyttää vain itseään; oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä suomalaista tapaa olla niin pihejä ja syynätä rahaa tarkasti. Vaikuttaa siltä ettei kuitenkaan olla matalapalkka töissä. Tuoko se arvoa enemmän työhön ja elämänlaatuun miehelle että saa tehdä töitä kavereiden kanssa kuin yksinään. Olisiko tämän arvo viikossa yli 15-20€. Kyllä. Jos miehesi menisikin kaverille. Onko kivempaa olla kotona kuin matkustaa kolme kertaa viikossa kaverin luokse? Tämä saattaisi yhteensä viedä esim pari tuntia vapaa aikaa, e 20€/2h=10e/h jostain tuntuu että miehelläsi on parempi palkka kuin tuo. Miehesi selvästi ajattelee rikkaasti ja joka tekee elämästään paremman. Sinun ei pidä ajatella että miehen työkaverissa on jotain vikaa, hän tekee miehellesi vain palvelusta olemalla siellä. Nyt saat itse päättä haluatko palvella miestäsi vai haluisitko että hän tekisi ruokaa. Jos hän ei osaa, niin tee itse enemmän ruokaa äläkä inise kuluista, ellette tienaa alle 2500e/kk. Pyydä miehen tekemään muita hommia jos ei osaa laittaa ruokaa. Ruokaa laittaa yhtä helposti kolmelle kuin kahdelle.
Mieheni työkaverilla meni auto aivan rikki ja hän mietti että millaisen auton ostaisi. Perheessä oli toinenkin auto jota vaimo käytti. Tuo työkaveri kysyi voiko mieheni ottaa hänet kyytiin töihin mennessä., noin kilometrin mutka Sehän sopi mutta mieheni ei tajunnut että siitä tulisi jokapäiväinen tapa. Miestäni kismitti eikä hän kehdannut sanoa heti asiasta. Työkaveri ei ollut ostanut uutta autoa. Lopulta mieheni sanoi asiasta ja työkaveri oli ollut hämmästynyt että mehän kuljetaan kimpassa. Mieheni oli kysynyt että mikä kimppa se semmoinen on että toinen vain kuskaa ja maksaa?
Toinen työkaveri oli sanonut myöhemmin että he muut jo katsoivat että on kyllä härskiä.
Olisko vaikka semmonen, että ap:n mies on yrittäjä, joka tekee kotona töitä? Esim. alihankintaa toiminimellä ja hänen kaverinsa tekee samoin. Voivat olla vaikkapa hitsareita, koodareita jne.