Miehen kaverin ruokailut meillä
Vähän hassu aihe, mutta pakko päästä purkamaan höyryjä jonnekin.
Mieheni tekee töitä kotona, ja hänelle on rakennettu kunnon työtilat. Hänellä on useita samalla alalla työskenteleviä kavereita, jotka tulevat usein meille työskentelemään. Erityisesti yksi kaveri käy meillä 2-3 kertaa viikossa.
Meillä on ollut viime aikoina pahoja riitoja liittyen tämän kaverin ruokailuun meillä. Hän ei siis oikeastaan koskaan tuo mukanaan lounasta, tai käy itse ostamassa sellaista, vaan hän syö meidän laittamaamme ruokaa. Hän siis syö meillä lämpimän aterian jopa 3 kertaa viikossa, eikä mies pyydä häntä koskaan osallistumaan kustannuksiin mitenkään.
Minulla on usein tapana tehdä ruokaa sellainen annos, että siitä riittää kahdelle päivälle.
Esimeriksi; eilen tulin kotiin seitsemän jälkeen illalla ja tiesin jääkaapissa odottavan edellisenä päivänä valmistamaani ruokaa, jonka voisin vain pistää mikroon. Olin tukehtua kiukkuuni, kun ruokaa olikin jäljellä vain muutama haarukallinen, jotka mies ja hänen kaverinsa olivat minulle jättäneet lähinnä muodon vuoksi, jottei täytyisi sanoa, että he ovat pistelleet kaiken poskeensa.
Minulla on erikoisruokavalio, jonka vuoksi ostan hieman kalliimpia raaka-aineita.
Tilanne on johtanut siihen, että olen alkanut valmistaa suurempia annoksia ruokaa, mutta tämä tulee tietenkin kalliimmaksi. Olen laskenut, että miehen kaverin ruokailu kustantaa usein jopa 15-20 euroa viikossa, mikä on hurja summa kun sen suhteuttaa kuukauden tai jopa vuoden ajalle.
Olen sanonut miehelle, että kaveri voi toki syödä meillä, mutta olisi tosi jees jos hän osallistuisi hiukan kuluihin. Mies suuttui tästä, ja sanoi että hänen kodissaan saavat kaveritkin ruokaa, ja että kyse on vieraanvaraisuudesta.
Olen samaa mieltä, mutta mielestäni asia on eri siinä vaiheessa, kun kyse on periaatteessa siitä, että hän käy meillä työskentelemässä säännöllisesti joka viikko (huom. ei siis kuitenkaan niin, että tekee töitä meille).
Me emme vieraile tämän kaverin ja hänen vaimonsa luona kuin ehkä kerran kolmessa kuukaudessa, ja silloinkin viemme tullessamme pullon viiniä tms. joten ei voi puhua vastavuoroisuudesta.
Olen kurkkuani myöten täynnä sitä, että minun pitää kauppareissulla suunnitella ruoan määrää tämän yhden ”ylimääräisen suun” mukaan, ja käyttää enemmän rahaa ruokkiakseni aikuisen miehen, joka on vieläpä varakkaampi kuin mitä itse olen (asuu omistusasunnossa jne.). Samalla mies kuitenkin sanoo minun olevan ahne ja epävieraanvarainen. Minusta kyse ei ole vierailusta enää siinä vaiheessa, kun toinen käy meillä vähintään kolmesti viikossa.
Miten ratkaisisitte tilanteen?
Kommentit (568)
Kolmelle ruoka maksaa alle 5€ tauno! Eli yhdelle noin euron,puoltoista. Kyllä saa pihi olla jos tuo on liikaa!"
Ei sillä hinnalla kyllä saa mitään, varsinkin jos on jonkinlaisella erikoisruokavaliolla. Riippuu myös paljonko syövät. Laadukkaat raaka-aineet kuten liha ovat kalliita. Entä ne kakut, patukat ja kahvit?
Sitä paitsi alkuperäinen kertoi itse laskeneensa että kulut viikossa ovat 15-20 euroa.
Miehellä sentään on kavereita.
Meillä ei ole käynyt kylässä ketään vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmelle tekee ihan samalla kuin kahdelle. Raaka-ainekustannus on alle 5 eur.
"Vain alle 5€"? Sehän on tosi paljon monta kertaa viikossa ja varsinkin jos tästä on tullut pysyvä käytäntö. Voin tulla teille syömään, itselleni tuo olisi mukava säästö useamman kerran viikossa.
”Vain” 5 euroa päivässä on 3*5 eli 15 e viikossa. Kuukaudessa se tekee 4*15=60 e. Vuodessa miehen kaverin lounaskulut kustantavat yli 600 e (olettaen, että on välillä lomallakin).
Tuolla summalla ap voisi tehdä kivan reissun miehensä kanssa tai ostaa uuden sohvan kotiin. Sen sijaan se uppoaa aikuisen, työssä käyvän miehen syöttämiseen.Kolmelle ruoka maksaa alle 5€ tauno! Eli yhdelle noin euron,puoltoista. Kyllä saa pihi olla jos tuo on liikaa!
Mieti järjestelyä, jossa sinä kävisit viikottain kaverisi kanssa kahvilla, joka maksaa 1,5e kuppi. Tavaksi nyt vain on muodostunut, että sinä maksat joka kerta molempien kupposet, kaveri ei koskaan. Olisiko se sinusta kivaa ja oikeudenmukaista, vai tulisiko olo että hommassa nyt on kuitenkin jotain vikaa?
Tässäkin nyt kyse on muutenkin siitä ettei kyseessä ole edes ap:n oma kaveri vaan miehen, joten asia on vieläkin enemmän v*tutuskäyrää nostattava. Itse asiassa tuohon kahvitteluhetkeen kuuluisi sellainenkin lottoarvonta, että joskus jäät itse kokonaan ilman kahvia, kun kaveri ryystää sinunkin kuppisi.
Usko tai älä mut mua ei haittais pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vain alle 5€"? Sehän on tosi paljon monta kertaa viikossa ja varsinkin jos tästä on tullut pysyvä käytäntö. Voin tulla teille syömään, itselleni tuo olisi mukava säästö useamman kerran viikossa.
”Vain” 5 euroa päivässä on 3*5 eli 15 e viikossa. Kuukaudessa se tekee 4*15=60 e. Vuodessa miehen kaverin lounaskulut kustantavat yli 600 e (olettaen, että on välillä lomallakin).
Tuolla summalla ap voisi tehdä kivan reissun miehensä kanssa tai ostaa uuden sohvan kotiin. Sen sijaan se uppoaa aikuisen, työssä käyvän miehen syöttämiseen.Näin itsekseni asuessani (ja 100% kaikista talouteni menoista maksaessani) en voi kuin ihmetellä, miksi joku hankkiutuu parisuhteeseen. Jos joka asia pitää mitata grammalleen ja millilleen, että kuinka paljon toisen puoliskon kaverit syövät tai juovat "yhteisillä" rahoilla hankittuja aineksia? Entä miten monetarisoitte yhteistyössä säästyvän työajan, josta seuraa työn tuottavuuden kasvu? Toisin sanoen, miehesi tienaa paremmin kuin yksin työskennellessään.
Oon täysin samaa mieltä! Meillä mies ensinnäkin tienaa enemmän kuin minä niin ei voisi vähempää kiinnostaa hänen ystävälleen kustantamat kahvit tai sapuskat.
Ottaen huomioon että tätä tapahtuu satunnaisesti ja tuskin kestää vuosikausia.
Mäben vaan ymmärrä tätä saituruuden määrää tässä keskustelussa,en kertakaikkiaan.
Ehkä kannattaa miettiä voisiko jossain muussa asiassa säästää (asuminen,auto?) jos se että kaveri joskus syö teillä vie vararikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla summalla ap voisi tehdä kivan reissun miehensä kanssa tai ostaa uuden sohvan kotiin. Sen sijaan se uppoaa aikuisen, työssä käyvän miehen syöttämiseen.Kolmelle ruoka maksaa alle 5€ tauno! Eli yhdelle noin euron,puoltoista. Kyllä saa pihi olla jos tuo on liikaa!
Mieti järjestelyä, jossa sinä kävisit viikottain kaverisi kanssa kahvilla, joka maksaa 1,5e kuppi. Tavaksi nyt vain on muodostunut, että sinä maksat joka kerta molempien kupposet, kaveri ei koskaan. Olisiko se sinusta kivaa ja oikeudenmukaista, vai tulisiko olo että hommassa nyt on kuitenkin jotain vikaa?
Tässäkin nyt kyse on muutenkin siitä ettei kyseessä ole edes ap:n oma kaveri vaan miehen, joten asia on vieläkin enemmän v*tutuskäyrää nostattava. Itse asiassa tuohon kahvitteluhetkeen kuuluisi sellainenkin lottoarvonta, että joskus jäät itse kokonaan ilman kahvia, kun kaveri ryystää sinunkin kuppisi.
Usko tai älä mut mua ei haittais pätkääkään.
Kai sen verran kuitenkin tajuat että monia haittaisi?
Hieno provoaloitus. Aloittaja tosin on huono provoilija, kun ei tule ruokkimaan juttuaan - no, toisaalta ketju on elänyt ruokkimattakin. Kommentteja on tullut paljon.
Selvää on, että varallisuudesta paljon riippuu, voiko ylimääräistä suuta ruokkia viikottain vai ei, hyvällä mielellä. Jos on riittävä varallisuus (kuten itselläni), ei kyse olisi ollenkaan rahasta. Sen sijaan tosiaan harmittaisi, että minusta tehtäisiin kokki joka kokkaa oman työssäkäyntinsä ohella maistuvaa ruokaa yhdelle toimistolliselle miehiä.
Mutta jos mies itse hankkii ruoat ja valmistaa ne itselleen ja kaverilleen (joskus minullekin), kantaa ne kaupasta, latoo jääkaappiin, tiskaa astiat ja vie roskat, ja silti pystyy osallistumaan asumiskuluihin puoliksi, niin mikäs siinä sitten, ruokkikoon ketä haluaa. Itsehän en tuossa tilanteessa tekisi ruokaa enää ollenkaan - en varsinkaan sen jälkeen, jos itselleni varaama ruoka olisi syöty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä suomalaista tapaa olla niin pihejä ja syynätä rahaa tarkasti. Vaikuttaa siltä ettei kuitenkaan olla matalapalkka töissä. Tuoko se arvoa enemmän työhön ja elämänlaatuun miehelle että saa tehdä töitä kavereiden kanssa kuin yksinään. Olisiko tämän arvo viikossa yli 15-20€. Kyllä. Jos miehesi menisikin kaverille. Onko kivempaa olla kotona kuin matkustaa kolme kertaa viikossa kaverin luokse? Tämä saattaisi yhteensä viedä esim pari tuntia vapaa aikaa, e 20€/2h=10e/h jostain tuntuu että miehelläsi on parempi palkka kuin tuo. Miehesi selvästi ajattelee rikkaasti ja joka tekee elämästään paremman. Sinun ei pidä ajatella että miehen työkaverissa on jotain vikaa, hän tekee miehellesi vain palvelusta olemalla siellä. Nyt saat itse päättä haluatko palvella miestäsi vai haluisitko että hän tekisi ruokaa. Jos hän ei osaa, niin tee itse enemmän ruokaa äläkä inise kuluista, ellette tienaa alle 2500e/kk. Pyydä miehen tekemään muita hommia jos ei osaa laittaa ruokaa. Ruokaa laittaa yhtä helposti kolmelle kuin kahdelle.
Mieheni työkaverilla meni auto aivan rikki ja hän mietti että millaisen auton ostaisi. Perheessä oli toinenkin auto jota vaimo käytti. Tuo työkaveri kysyi voiko mieheni ottaa hänet kyytiin töihin mennessä., noin kilometrin mutka Sehän sopi mutta mieheni ei tajunnut että siitä tulisi jokapäiväinen tapa. Miestäni kismitti eikä hän kehdannut sanoa heti asiasta. Työkaveri ei ollut ostanut uutta autoa. Lopulta mieheni sanoi asiasta ja työkaveri oli ollut hämmästynyt että mehän kuljetaan kimpassa. Mieheni oli kysynyt että mikä kimppa se semmoinen on että toinen vain kuskaa ja maksaa?
Toinen työkaveri oli sanonut myöhemmin että he muut jo katsoivat että on kyllä härskiä.
Tästä syystä en koskaan kuskaile työkavereita, vaikka asuisivat kivenheiton päässä. Joku harvinainen poikkeustapaus korkeintaan. Moni autoton kuvittelee että kuluja on vain bensasta, ja siitä korkeintaan maksaisivat osuutensa.
Pitää kuitenkin ensin maksaa auto, vakuutukset, verot, katsastukset, renkaat, öljyt, huollot ym. Maksan ne mielelläni siitä ylellisyydestä että saan itse kulkea omia aikojani omia reittejäni. Jos haluaisin kulkea jonkun muun aikataulujen mukaan, voisin yhtä hyvin kulkea bussilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla summalla ap voisi tehdä kivan reissun miehensä kanssa tai ostaa uuden sohvan kotiin. Sen sijaan se uppoaa aikuisen, työssä käyvän miehen syöttämiseen.Näin itsekseni asuessani (ja 100% kaikista talouteni menoista maksaessani) en voi kuin ihmetellä, miksi joku hankkiutuu parisuhteeseen. Jos joka asia pitää mitata grammalleen ja millilleen, että kuinka paljon toisen puoliskon kaverit syövät tai juovat "yhteisillä" rahoilla hankittuja aineksia? Entä miten monetarisoitte yhteistyössä säästyvän työajan, josta seuraa työn tuottavuuden kasvu? Toisin sanoen, miehesi tienaa paremmin kuin yksin työskennellessään.
Sitä suuremmalla syyllä miehen pitää maksaa ruuat ja maksaa ap:lle sen laittamisesta. Ei se ravintolaruokakaan maksa pelkästään aineiden hintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla summalla ap voisi tehdä kivan reissun miehensä kanssa tai ostaa uuden sohvan kotiin. Sen sijaan se uppoaa aikuisen, työssä käyvän miehen syöttämiseen.Miksi pitäisi ostaa taas uusi sohva, kun aiempikin on vielä täysin kunnossa?
Niin, että yhtä hyvin voi sitten syöttää lokkia?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue uudelleen ja tule sitten haukkumaan toisia taunoiksia, jos vielä kehtaat!
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin kannattaisi opetella sitä lähimmäisenrakkautta ja antamisen iloa! Koskaan ei oo tarvinnut nälkää nähdä vaikka on tullut ruokittua myös ystävien ja tuttavien suut.
Ai kolme kertaa viikossa jatkuvasti?
Vierailija kirjoitti:
Tulipahan vaan mieleen vanha sanonta "joka antaa, se saa"
Mitäs tuo mies antaa? Siis jos mielipahaa ei lasketa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Miehen laskulle sitä laatua mitä itse syöt ja käytät (koska et voi tietää kuka syö kaapista mitä ja koska ja sulle pitää aina olla) esimerkiksi viikonlopun kauppareissulla
-30 välipalapatukkaa
-2 pakettia kahvia
-1 paketti sokeria
-15 litraa mehua
-4 litraa säilyvää maitoa
-50 kananmunaa
-3 kiloa juustoa
-7 pakettia leipää
-10 kurkkua
-20 tomaattia
-10 salaattipurkkia
-4 kiloa hedelmiä
-4 kiloa proteiinin lähteitä
-5 kiloa perunoita
-3 kiloa riisiä
-1 kilo kaurahiutaleita
-1 kilo herkkuja
-2 kiloa pakastemarjoja
-10 purkkia kermaa
-1 oliiviöljypullo
-1 suolapaketti
-1 leviterasia
-10 maustepussia eri mausteita
-3 tuoreyrttiä
-3 sitruunaa
-valkosipulia
-sipulia
-inkivääriä
-10 avocadoa
-herkkusieniä
-siemeniä
-2 kiloa juureksia
-3 pakettia WC paperia
-1 paketti talouspaperia
-1 käsisaippua
-2 litraa jogurttia
-1 kilo leikkeleitäJne tarpeiden mukaan.
Ja sama uudestaan seuraavalla viikolla tarpeellisin osin. Voi tosin olla että miehellä on nuha ettei pääsekään mukanasi tulemaan kauppaan enää seuraavalla viikolla tai huomaa kassalla että lompakko on unohtunut kotiin. Mutta sitten pyydät vaan että käy hakemassa lompakon ja odotat kaupassa tai että käy automaatilla nostamassa 300 euroa sinulle kauppaan mukaan ja sanot että tuot loput takaisin jos jää.
Viikonlopun ruokaostokset? Mikä hevonen syö tuollaisen määrän viikossa? Tuossahan on varmaan kahden kuukauden sapuskat, ja puolet ehtii pilaantua. Nuo välipalapatukat, herkut ja 15 litraa mehua voi jättää suosiolla pois, ei ihme että joka toisella on nykyään diabetes.
Eihän tuossa nyt ole ideanakaan ryhtyä miesten ravintovalmentajaksi. Vaan yksinkertaisesti se että kaupasta ostetaan miehen rahoilla vähintään se mitä mies ja kaverinsa syö ja sen verran varaa ettei ole riskiä siitä ettei kaapissa ole ruokaa jos ap tulee perjantaina kotiin käymättä kaupassa. Jos miehet syö välipalapatukoita nälkäänsä ja ryystää mehua tölkin suusta veden sijaan niin tokihan mies ostaa niitä kaupasta tarpeeksi
Huomaa kyllä että joillain on ongelmia hahmottaa ruoan kuluvaa määrää ap:n miehen tapaan. Luulen että parhaiten asian ymmärtää ne joilla on ollut teinipoikia taloudessa. Eihän missään normaalissa kotitaloudessa muuten edes ole säännöllisesti monta kertaa viikossa useampaa akuista miestä syömässä joten sinänsä ei ole ihme että ongelmaa ei ymmärretä.
Rautalangasta: ap kuluttaa yksin noin 14 000 kaloria viikossa, tuo porukka minkä ap ruokkii kuluttaa jotain 50 000 kaloria. Se tarkoittaa esimerkiksi 90 valmislaatikkoa kaupasta. Ap:n mies maksaa viikonloppuna ehkä 30 ja käskee ap:n olla hiljaa kun hän kysyy että entä ne 70 mitkä jonkun pitäisi viikon mittaan vielä maksaa.
50 000 kaloria on 50 kcal mikä on kyllä aika vähän kelle tahansa ihmiselle.
Selvitäpäs nyt nuo energiayksiköt ensin.
Minusta aloittajan harmituksessa ei ole kyse epävieraanvaraisuudesta tai saituudesta, vaan siitä, että tämä kaveri pitää sitä itsestäänselvänä, että saa aina lounaansa työkaverinsa luona. tuo asenne on ongelma. Jospa hän toisi vuorostaan joskus vaikka pizzat koko porukalle, tai säännöllisesti oman ruokansa mukanaan. Välillä toisi kahvihyvät. Noin fiksut ihmiset toimivat.
Ei noin röyhkeetä ihmistä voi olla, aika uskomatonta. Me olemme puolisoni kanssa maksaneet kotiinkin ruokarahaa siitä lähtien kun tienasimme.
Mitäs hyvää tänään meillä on ruokana, ajattelee kaveri ja hieroo käsiään. Ap. n mies avaa jääkaapin oven, ja siellä onkin pelkkä valo ja lähipizzerian mainoslehtinen.
” Hieno provoaloitus. Aloittaja tosin on huono provoilija, kun ei tule ruokkimaan juttuaan - no, toisaalta ketju on elänyt ruokkimattakin. Kommentteja on tullut paljon.”
Sanoisin että miehen kaveri elää ruokkimattakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä suomalaista tapaa olla niin pihejä ja syynätä rahaa tarkasti. Vaikuttaa siltä ettei kuitenkaan olla matalapalkka töissä. Tuoko se arvoa enemmän työhön ja elämänlaatuun miehelle että saa tehdä töitä kavereiden kanssa kuin yksinään. Olisiko tämän arvo viikossa yli 15-20€. Kyllä. Jos miehesi menisikin kaverille. Onko kivempaa olla kotona kuin matkustaa kolme kertaa viikossa kaverin luokse? Tämä saattaisi yhteensä viedä esim pari tuntia vapaa aikaa, e 20€/2h=10e/h jostain tuntuu että miehelläsi on parempi palkka kuin tuo. Miehesi selvästi ajattelee rikkaasti ja joka tekee elämästään paremman. Sinun ei pidä ajatella että miehen työkaverissa on jotain vikaa, hän tekee miehellesi vain palvelusta olemalla siellä. Nyt saat itse päättä haluatko palvella miestäsi vai haluisitko että hän tekisi ruokaa. Jos hän ei osaa, niin tee itse enemmän ruokaa äläkä inise kuluista, ellette tienaa alle 2500e/kk. Pyydä miehen tekemään muita hommia jos ei osaa laittaa ruokaa. Ruokaa laittaa yhtä helposti kolmelle kuin kahdelle.
Mieheni työkaverilla meni auto aivan rikki ja hän mietti että millaisen auton ostaisi. Perheessä oli toinenkin auto jota vaimo käytti. Tuo työkaveri kysyi voiko mieheni ottaa hänet kyytiin töihin mennessä., noin kilometrin mutka Sehän sopi mutta mieheni ei tajunnut että siitä tulisi jokapäiväinen tapa. Miestäni kismitti eikä hän kehdannut sanoa heti asiasta. Työkaveri ei ollut ostanut uutta autoa. Lopulta mieheni sanoi asiasta ja työkaveri oli ollut hämmästynyt että mehän kuljetaan kimpassa. Mieheni oli kysynyt että mikä kimppa se semmoinen on että toinen vain kuskaa ja maksaa?
Toinen työkaveri oli sanonut myöhemmin että he muut jo katsoivat että on kyllä härskiä.Tästä syystä en koskaan kuskaile työkavereita, vaikka asuisivat kivenheiton päässä. Joku harvinainen poikkeustapaus korkeintaan. Moni autoton kuvittelee että kuluja on vain bensasta, ja siitä korkeintaan maksaisivat osuutensa.
Pitää kuitenkin ensin maksaa auto, vakuutukset, verot, katsastukset, renkaat, öljyt, huollot ym. Maksan ne mielelläni siitä ylellisyydestä että saan itse kulkea omia aikojani omia reittejäni. Jos haluaisin kulkea jonkun muun aikataulujen mukaan, voisin yhtä hyvin kulkea bussilla.
Mulla sama homma. En halua ketään työkaveria kyytiini. Auton pitäminen maksaa satasia kuussa. Ne muutamat eurot mitä saisin osuutena bensakuluista eivät todellakaan ole sen väärti, että joudun huomioimaan jonkun toisen aikatauluja ja kuskailemaan. Ei todellakaan. Helposti siitä tulee vielä tapa ja oletus, että mennään samalla kyydillä ja sitten tästä on kiusallista pyristellä eroon.
Mieheni kuskaa kimppakyydillä työkavereita niin he maksavat aina osuutensa bensa kuluista. Kukaan ei kehtaa pummilla kulkea. Ovat onnellisia jos haetaan kotoa tai sovitaan joku paikka, miten sitten sovitaan se ja pääsee kyytiin.