Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen kaverin ruokailut meillä

Vierailija
08.12.2020 |

Vähän hassu aihe, mutta pakko päästä purkamaan höyryjä jonnekin.

Mieheni tekee töitä kotona, ja hänelle on rakennettu kunnon työtilat. Hänellä on useita samalla alalla työskenteleviä kavereita, jotka tulevat usein meille työskentelemään. Erityisesti yksi kaveri käy meillä 2-3 kertaa viikossa.

Meillä on ollut viime aikoina pahoja riitoja liittyen tämän kaverin ruokailuun meillä. Hän ei siis oikeastaan koskaan tuo mukanaan lounasta, tai käy itse ostamassa sellaista, vaan hän syö meidän laittamaamme ruokaa. Hän siis syö meillä lämpimän aterian jopa 3 kertaa viikossa, eikä mies pyydä häntä koskaan osallistumaan kustannuksiin mitenkään.

Minulla on usein tapana tehdä ruokaa sellainen annos, että siitä riittää kahdelle päivälle.
Esimeriksi; eilen tulin kotiin seitsemän jälkeen illalla ja tiesin jääkaapissa odottavan edellisenä päivänä valmistamaani ruokaa, jonka voisin vain pistää mikroon. Olin tukehtua kiukkuuni, kun ruokaa olikin jäljellä vain muutama haarukallinen, jotka mies ja hänen kaverinsa olivat minulle jättäneet lähinnä muodon vuoksi, jottei täytyisi sanoa, että he ovat pistelleet kaiken poskeensa.

Minulla on erikoisruokavalio, jonka vuoksi ostan hieman kalliimpia raaka-aineita.
Tilanne on johtanut siihen, että olen alkanut valmistaa suurempia annoksia ruokaa, mutta tämä tulee tietenkin kalliimmaksi. Olen laskenut, että miehen kaverin ruokailu kustantaa usein jopa 15-20 euroa viikossa, mikä on hurja summa kun sen suhteuttaa kuukauden tai jopa vuoden ajalle.

Olen sanonut miehelle, että kaveri voi toki syödä meillä, mutta olisi tosi jees jos hän osallistuisi hiukan kuluihin. Mies suuttui tästä, ja sanoi että hänen kodissaan saavat kaveritkin ruokaa, ja että kyse on vieraanvaraisuudesta.
Olen samaa mieltä, mutta mielestäni asia on eri siinä vaiheessa, kun kyse on periaatteessa siitä, että hän käy meillä työskentelemässä säännöllisesti joka viikko (huom. ei siis kuitenkaan niin, että tekee töitä meille).
Me emme vieraile tämän kaverin ja hänen vaimonsa luona kuin ehkä kerran kolmessa kuukaudessa, ja silloinkin viemme tullessamme pullon viiniä tms. joten ei voi puhua vastavuoroisuudesta.

Olen kurkkuani myöten täynnä sitä, että minun pitää kauppareissulla suunnitella ruoan määrää tämän yhden ”ylimääräisen suun” mukaan, ja käyttää enemmän rahaa ruokkiakseni aikuisen miehen, joka on vieläpä varakkaampi kuin mitä itse olen (asuu omistusasunnossa jne.). Samalla mies kuitenkin sanoo minun olevan ahne ja epävieraanvarainen. Minusta kyse ei ole vierailusta enää siinä vaiheessa, kun toinen käy meillä vähintään kolmesti viikossa.

Miten ratkaisisitte tilanteen?

Kommentit (568)

Vierailija
481/568 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap tehkööt ruokaa kahdelle: itselleen ja miehelleen. Siitä ruoasta ap syökööt puolet, tai oman annoksensa ja jättäkööt loput miehelleen, mies tehkööt omalle osalleen mitä haluaa: jos haluaa jakaa kaverinsa kanssa, jakakoot. ja jääkaappiin ei osta mitään ylimääräistä, jonka joku toinen voi nyysiä.

tai sitten muutatte ruokamaksukäytäntöjänne. mies maksakoot 2/3 ruokakuluista, niin ongelma ratkaistu.

voit myös tehdä käytännön jäynän...

minulla oli kerran kämppis, joka söi ruokiani, kun oli tapana valmistaa sitä parin päivän annos kerrallaan. Alussa ihmettelin miten olin onnistunut jakamaan ruokani niin huonosti, että seuraavan päivän annos ei ollutkaan kokonainen annos, sitten keksin, että kämppishän se käy siellä santsilla. Erään kerran tein sitten risottoa jauhelihalla ja laitoin isoon kannelliseen astiaan. Kun sieltä oli kadonnit tavaraa, ihmettelin illalla isoon ääneen, että kuka hemmetti on käynyt syömässä ne koiranruoat jääkaapista. Kämppis ei tunnustanut, veikkaili,, että ehkä täälä on käynyt huoltomies. Kerroin sitten edelleen ihmetellen,että se ei kyllä ollut ihmiselle sopivaa ruokaa, että mitähän siitä tulee... parin tunnin päästä kuulohavaintojen perusteella kämppis kävi oksentamassa vessassa. Sen jälkeen ei ruokiini oltu kajottu.

Vierailija
482/568 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä ap ei vain yksinkertasesti lakkaa passaamasta miestään ruuan suhteen?!

Jatkossa tiukka linja, että ap huolehtii ruuan vain itselleen - mies kavereineen ihmetelkööt omansa.

Siinä vaiheessa jos(!)/kun(?) mies havahtuu niin fiksuksi, että alkaa oma-alotteisesti(!) huolehtimaan ruuan samalla myös ap:lle, voi asiasta alkaa neuvotella ja ehkä sopia jotakin käytäntöjä. Ehkä.

Jos tukka putkella juoksee passaamasta aikuisia ääliöitä, voi lopputuloksesta syyttää vain itseään; oma valinta.

Heh... mun miehestä tuli tällä metodilla oikein ahkera ruuanlaittaja ja kaupassa kävijä😄

Sovelsin samaa myös pyykinpesuun ja toimi mainiosti👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/568 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Miehen laskulle sitä laatua mitä itse syöt ja käytät (koska et voi tietää kuka syö kaapista mitä ja koska ja sulle pitää aina olla) esimerkiksi viikonlopun kauppareissulla

-30 välipalapatukkaa

-2 pakettia kahvia

-1 paketti sokeria

-15 litraa mehua

-4 litraa säilyvää maitoa

-50 kananmunaa

-3 kiloa juustoa

-7 pakettia leipää

-10 kurkkua

-20 tomaattia

-10 salaattipurkkia

-4 kiloa hedelmiä

-4 kiloa proteiinin lähteitä

-5 kiloa perunoita

-3 kiloa riisiä

-1 kilo kaurahiutaleita

-1 kilo herkkuja

-2 kiloa pakastemarjoja

-10 purkkia kermaa

-1 oliiviöljypullo

-1 suolapaketti

-1 leviterasia

-10 maustepussia eri mausteita

-3 tuoreyrttiä

-3 sitruunaa

-valkosipulia

-sipulia

-inkivääriä

-10 avocadoa

-herkkusieniä

-siemeniä

-2 kiloa juureksia

-3 pakettia WC paperia

-1 paketti talouspaperia

-1 käsisaippua

-2 litraa jogurttia

-1 kilo leikkeleitä

Jne tarpeiden mukaan.

Ja sama uudestaan seuraavalla viikolla tarpeellisin osin. Voi tosin olla että miehellä on nuha ettei pääsekään mukanasi tulemaan kauppaan enää seuraavalla viikolla tai huomaa kassalla että lompakko on unohtunut kotiin. Mutta sitten pyydät vaan että käy hakemassa lompakon ja odotat kaupassa tai että käy automaatilla nostamassa 300 euroa sinulle kauppaan mukaan ja sanot että tuot loput takaisin jos jää.

Viikonlopun ruokaostokset? Mikä hevonen syö tuollaisen määrän viikossa? Tuossahan on varmaan kahden kuukauden sapuskat, ja puolet ehtii pilaantua. Nuo välipalapatukat, herkut ja 15 litraa mehua voi jättää suosiolla pois, ei ihme että joka toisella on nykyään diabetes.

Eihän tuossa nyt ole ideanakaan ryhtyä miesten ravintovalmentajaksi. Vaan yksinkertaisesti se että kaupasta ostetaan miehen rahoilla vähintään se mitä mies ja kaverinsa syö ja sen verran varaa ettei ole riskiä siitä ettei kaapissa ole ruokaa jos ap tulee perjantaina kotiin käymättä kaupassa. Jos miehet syö välipalapatukoita nälkäänsä ja ryystää mehua tölkin suusta veden sijaan niin tokihan mies ostaa niitä kaupasta tarpeeksi

Huomaa kyllä että joillain on ongelmia hahmottaa ruoan kuluvaa määrää ap:n miehen tapaan. Luulen että parhaiten asian ymmärtää ne joilla on ollut teinipoikia taloudessa. Eihän missään normaalissa kotitaloudessa muuten edes ole säännöllisesti monta kertaa viikossa useampaa akuista miestä syömässä joten sinänsä ei ole ihme että ongelmaa ei ymmärretä.

Rautalangasta: ap kuluttaa yksin noin 14 000 kaloria viikossa, tuo porukka minkä ap ruokkii kuluttaa jotain 50 000 kaloria. Se tarkoittaa esimerkiksi 90 valmislaatikkoa kaupasta. Ap:n mies maksaa viikonloppuna ehkä 30 ja käskee ap:n olla hiljaa kun hän kysyy että entä ne 70 mitkä jonkun pitäisi viikon mittaan vielä maksaa.

Vierailija
484/568 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmelle tekee ihan samalla kuin kahdelle. Raaka-ainekustannus on alle 5 eur.

"Vain alle 5€"? Sehän on tosi paljon monta kertaa viikossa ja varsinkin jos tästä on tullut pysyvä käytäntö. Voin tulla teille syömään, itselleni tuo olisi mukava säästö useamman kerran viikossa.

Kiva kun tulet, olenkin yksinäinen. Kokataanko yhdessä, minun ei tarvitse senttejä venyttää ;-)

Vierailija
485/568 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vain alle 5€"? Sehän on tosi paljon monta kertaa viikossa ja varsinkin jos tästä on tullut pysyvä käytäntö. Voin tulla teille syömään, itselleni tuo olisi mukava säästö useamman kerran viikossa.

”Vain” 5 euroa päivässä on 3*5 eli 15 e viikossa. Kuukaudessa se tekee 4*15=60 e. Vuodessa miehen kaverin lounaskulut kustantavat yli 600 e (olettaen, että on välillä lomallakin).

Tuolla summalla ap voisi tehdä kivan reissun miehensä kanssa tai ostaa uuden sohvan kotiin. Sen sijaan se uppoaa aikuisen, työssä käyvän miehen syöttämiseen.

Vierailija
486/568 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta on se, että harva on luonnostaan fiksu.

Jos miehesi kaveria ei olla kotona lapsesta saakka opetettu muita huomioivaksi niin turha odottaa häneltä mitään.

Voithan ystävällisesti suoraan keskustella asiasta miehesi kaverille.

Vierailija
487/568 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole mikään provo. Olen töissä, joten en pysty notkumaan puhelimella koko ajan.

Ruoanlaitto on siis minulle oikeastaan myös harrastus, sillä etenkin erikoisruokavalioni myötä aloin kokeilla kaikenlaista. Pidän kokkaamisesta ja erilaisten reseptien kokeilusta. Miehellä on vähän sellainen ajatusmaailma, että minun tulisi olla imarreltu kun joku tykkää laittamastani ruoasta.

Mutta ei se, että pidän ruoanlaitosta tarkoita sitä, että haluaisin käyttää siihen ylimääräistä rahaa tai ryhtyä lounaskokiksi myös hänen kavereilleen.

Meillä on ollut jo aiemmin vääntöä ruokaostoksista. Tilanne kun menee helposti siihen, että minä käyn kaupassa töistä tullessani, mutta kun mies tekee kotoa käsin töitä, hänen ei tule kuljettua samalla tavalla kaupan kautta. Yhtäkkiä saatan huomata, että mies ei ole käynyt viikkoon kaupassa, mutta minä olen käynyt monta kertaa. Olen yrittänyt lanseerata meille yhteistä ”ruokarahastoa” jonne kumpikin laittaisi saman summan kuukaudessa, mutta hän ei ole lämmennyt ajatukselle.

Mies on sanonut, että hänelle on kunnia-asia, että meillä saavat kaikki ruokaa, ja haukkunut minua ahneeksi ja halvaksi kun olen huomautettu kaverin säännöllisesti toistuvista ruokailuista meillä. Viimeksi sunnuntaina, kun tein laatikkoruokaa, sanoin miehelle painavasti, että oletan meidän syövän tästä kaksi kertaa, ja että odotan minulla olevan annos tätä jääkaapissa kun tulen töistä kotiin maanantaina. Kun jäljellä oli lähinnä rippeet, mies sanoi, että ”sinähän syöt muutenkin vähemmän” ja kertoi suorastaan dramaattisesti, miten he olivat hillinneet itseään ja ottaneet vähemmän kuin olisi tehnyt mieli, jotta minulle olisi jäänyt. 🙄

Miehen kaveri kyllä juo meillä myös monta kuppia kahvia/teetä päivässä, ja saatta syödä myös hedelmiä, välipalapatukoita yms. Olen monta kertaa löytänyt tyhjän laatikon kun olen aamulla hakenut itselleni välipalaa töihin otettavaksi, ja mies on kertonut antaneensa ostamiani myslipatukoita kaverilleen kun hänellä oli nälkä.

Kaikkein pahinta oli, kun mies oli syönyt minun syntymäpäiväkakkuni loppuun kaverinsa kanssa. Oletin saavani siitä vikan palasen illalla teen kanssa, mutta niin oli tyhjä lautanen odottamassa kun pääsin kotiin. Kuulemma jos kaapissa on kakkua, niin pitää siitä vieraalle tarjota. Minun olisi pitänyt olla iloinen, kun kaveri oli kehunut tekemääni kakkua...

Ap

Mies siipeilee ruokakuluissa, selvä tapaus.

Vierailija
488/568 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi kyllä kuulla, miten AP:n tilanne on edennyt.

Vierailija
489/568 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikesta sitä voidaan aloituksia keksiäkin.

Vain naiset pystyvät tälläisestäkin nipottamaan.

Kenen syömiset itse maksat?

Vierailija
490/568 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Vain” 5 euroa päivässä on 3*5 eli 15 e viikossa. Kuukaudessa se tekee 4*15=60 e. Vuodessa miehen kaverin lounaskulut kustantavat yli 600 e (olettaen, että on välillä lomallakin).

Tuolla summalla ap voisi tehdä kivan reissun miehensä kanssa tai ostaa uuden sohvan kotiin. Sen sijaan se uppoaa aikuisen, työssä käyvän miehen syöttämiseen.

Näin itsekseni asuessani (ja 100% kaikista talouteni menoista maksaessani) en voi kuin ihmetellä, miksi joku hankkiutuu parisuhteeseen. Jos joka asia pitää mitata grammalleen ja millilleen, että kuinka paljon toisen puoliskon kaverit syövät tai juovat "yhteisillä" rahoilla hankittuja aineksia? Entä miten monetarisoitte yhteistyössä säästyvän työajan, josta seuraa työn tuottavuuden kasvu? Toisin sanoen, miehesi tienaa paremmin kuin yksin työskennellessään.

Vierailija
491/568 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi ostaa taas uusi sohva, kun aiempikin on vielä täysin kunnossa?

Vierailija
492/568 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, lähetä sille miehen kaverille tämä keskustelu.

Vierailija
493/568 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Miehen laskulle sitä laatua mitä itse syöt ja käytät (koska et voi tietää kuka syö kaapista mitä ja koska ja sulle pitää aina olla) esimerkiksi viikonlopun kauppareissulla

-30 välipalapatukkaa

-2 pakettia kahvia

-1 paketti sokeria

-15 litraa mehua

-4 litraa säilyvää maitoa

-50 kananmunaa

-3 kiloa juustoa

-7 pakettia leipää

-10 kurkkua

-20 tomaattia

-10 salaattipurkkia

-4 kiloa hedelmiä

-4 kiloa proteiinin lähteitä

-5 kiloa perunoita

-3 kiloa riisiä

-1 kilo kaurahiutaleita

-1 kilo herkkuja

-2 kiloa pakastemarjoja

-10 purkkia kermaa

-1 oliiviöljypullo

-1 suolapaketti

-1 leviterasia

-10 maustepussia eri mausteita

-3 tuoreyrttiä

-3 sitruunaa

-valkosipulia

-sipulia

-inkivääriä

-10 avocadoa

-herkkusieniä

-siemeniä

-2 kiloa juureksia

-3 pakettia WC paperia

-1 paketti talouspaperia

-1 käsisaippua

-2 litraa jogurttia

-1 kilo leikkeleitä

Jne tarpeiden mukaan.

Ja sama uudestaan seuraavalla viikolla tarpeellisin osin. Voi tosin olla että miehellä on nuha ettei pääsekään mukanasi tulemaan kauppaan enää seuraavalla viikolla tai huomaa kassalla että lompakko on unohtunut kotiin. Mutta sitten pyydät vaan että käy hakemassa lompakon ja odotat kaupassa tai että käy automaatilla nostamassa 300 euroa sinulle kauppaan mukaan ja sanot että tuot loput takaisin jos jää.

Viikonlopun ruokaostokset? Mikä hevonen syö tuollaisen määrän viikossa? Tuossahan on varmaan kahden kuukauden sapuskat, ja puolet ehtii pilaantua. Nuo välipalapatukat, herkut ja 15 litraa mehua voi jättää suosiolla pois, ei ihme että joka toisella on nykyään diabetes.

Eihän tuossa nyt ole ideanakaan ryhtyä miesten ravintovalmentajaksi. Vaan yksinkertaisesti se että kaupasta ostetaan miehen rahoilla vähintään se mitä mies ja kaverinsa syö ja sen verran varaa ettei ole riskiä siitä ettei kaapissa ole ruokaa jos ap tulee perjantaina kotiin käymättä kaupassa. Jos miehet syö välipalapatukoita nälkäänsä ja ryystää mehua tölkin suusta veden sijaan niin tokihan mies ostaa niitä kaupasta tarpeeksi

Huomaa kyllä että joillain on ongelmia hahmottaa ruoan kuluvaa määrää ap:n miehen tapaan. Luulen että parhaiten asian ymmärtää ne joilla on ollut teinipoikia taloudessa. Eihän missään normaalissa kotitaloudessa muuten edes ole säännöllisesti monta kertaa viikossa useampaa akuista miestä syömässä joten sinänsä ei ole ihme että ongelmaa ei ymmärretä.

Rautalangasta: ap kuluttaa yksin noin 14 000 kaloria viikossa, tuo porukka minkä ap ruokkii kuluttaa jotain 50 000 kaloria. Se tarkoittaa esimerkiksi 90 valmislaatikkoa kaupasta. Ap:n mies maksaa viikonloppuna ehkä 30 ja käskee ap:n olla hiljaa kun hän kysyy että entä ne 70 mitkä jonkun pitäisi viikon mittaan vielä maksaa.

50 000 kaloria on 50 kcal mikä on kyllä aika vähän kelle tahansa ihmiselle.

Vierailija
494/568 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että ap:n mies on lukenut tämän ketjun ja vetänyt ap turpaan. 

Nyt ap joutuu myös pesemään kaverin pyykit.

Vierailija
495/568 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi pitäisi ostaa taas uusi sohva, kun aiempikin on vielä täysin kunnossa?"

Mikä tahansa vaihtoehto on parempi idea kuin jatkaa syöttämistä.

Toivottavasti AP on saanut tästä ketjusta ideoita ja kyennyt ratkaisemaan ongelman.

Vierailija
496/568 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmelle ruoka maksaa alle 5€ tauno! Eli yhdelle noin euron,puoltoista. Kyllä saa pihi olla jos tuo on liikaa!

Vierailija
497/568 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin kannattaisi opetella sitä lähimmäisenrakkautta ja antamisen iloa! Koskaan ei oo tarvinnut nälkää nähdä vaikka on tullut ruokittua myös ystävien ja tuttavien suut.

Vierailija
498/568 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipahan vaan mieleen vanha sanonta "joka antaa, se saa"

Vierailija
499/568 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole missään törmännyt näin niuhoon porukkaan kuin palstalla. Ensin ei ruokita lasten vieraita ja nyt sitten vielä miehenkin kaveri jäisi ilman sapuskaa. :D Outo ajatus itselle ja lähipiirilleni.

Meillä toki tehdään fifty-fifty ruuat ja käydään kaupassa.

Tehdään ja maksetaan 50-50 ja syödään jatkuvasti 80-20. Kuulostaa tosi reilulta.

Vierailija
500/568 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää kirjoittakoon enää mitään tähän ketjuun. Tuo sama ruokanatsi jaksaa vääntää täällä niin kauan kun vastaatte hänen viesteihin.