Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen kaverin ruokailut meillä

Vierailija
08.12.2020 |

Vähän hassu aihe, mutta pakko päästä purkamaan höyryjä jonnekin.

Mieheni tekee töitä kotona, ja hänelle on rakennettu kunnon työtilat. Hänellä on useita samalla alalla työskenteleviä kavereita, jotka tulevat usein meille työskentelemään. Erityisesti yksi kaveri käy meillä 2-3 kertaa viikossa.

Meillä on ollut viime aikoina pahoja riitoja liittyen tämän kaverin ruokailuun meillä. Hän ei siis oikeastaan koskaan tuo mukanaan lounasta, tai käy itse ostamassa sellaista, vaan hän syö meidän laittamaamme ruokaa. Hän siis syö meillä lämpimän aterian jopa 3 kertaa viikossa, eikä mies pyydä häntä koskaan osallistumaan kustannuksiin mitenkään.

Minulla on usein tapana tehdä ruokaa sellainen annos, että siitä riittää kahdelle päivälle.
Esimeriksi; eilen tulin kotiin seitsemän jälkeen illalla ja tiesin jääkaapissa odottavan edellisenä päivänä valmistamaani ruokaa, jonka voisin vain pistää mikroon. Olin tukehtua kiukkuuni, kun ruokaa olikin jäljellä vain muutama haarukallinen, jotka mies ja hänen kaverinsa olivat minulle jättäneet lähinnä muodon vuoksi, jottei täytyisi sanoa, että he ovat pistelleet kaiken poskeensa.

Minulla on erikoisruokavalio, jonka vuoksi ostan hieman kalliimpia raaka-aineita.
Tilanne on johtanut siihen, että olen alkanut valmistaa suurempia annoksia ruokaa, mutta tämä tulee tietenkin kalliimmaksi. Olen laskenut, että miehen kaverin ruokailu kustantaa usein jopa 15-20 euroa viikossa, mikä on hurja summa kun sen suhteuttaa kuukauden tai jopa vuoden ajalle.

Olen sanonut miehelle, että kaveri voi toki syödä meillä, mutta olisi tosi jees jos hän osallistuisi hiukan kuluihin. Mies suuttui tästä, ja sanoi että hänen kodissaan saavat kaveritkin ruokaa, ja että kyse on vieraanvaraisuudesta.
Olen samaa mieltä, mutta mielestäni asia on eri siinä vaiheessa, kun kyse on periaatteessa siitä, että hän käy meillä työskentelemässä säännöllisesti joka viikko (huom. ei siis kuitenkaan niin, että tekee töitä meille).
Me emme vieraile tämän kaverin ja hänen vaimonsa luona kuin ehkä kerran kolmessa kuukaudessa, ja silloinkin viemme tullessamme pullon viiniä tms. joten ei voi puhua vastavuoroisuudesta.

Olen kurkkuani myöten täynnä sitä, että minun pitää kauppareissulla suunnitella ruoan määrää tämän yhden ”ylimääräisen suun” mukaan, ja käyttää enemmän rahaa ruokkiakseni aikuisen miehen, joka on vieläpä varakkaampi kuin mitä itse olen (asuu omistusasunnossa jne.). Samalla mies kuitenkin sanoo minun olevan ahne ja epävieraanvarainen. Minusta kyse ei ole vierailusta enää siinä vaiheessa, kun toinen käy meillä vähintään kolmesti viikossa.

Miten ratkaisisitte tilanteen?

Kommentit (568)

Vierailija
381/568 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nunnu kirjoitti:

Teet niin teet itsellesi sapuskat mutta jätät jääkaappiin vaan valon. Miehes kuuluu maksaa ihan ite sapuskat jos kerran aikoo tarjota kaverilleen. Muuten kannattaisi miettiä arkea tuollaisen miehen kanssa?! Itse en katsoisi tuollaista käytöstä yhtään.

Jatkoa

Ja ilmoita et käyppä kaupassa ja sanot et mulla on muuta menoa.

Hoitakoon itse syömisensä

Vierailija
382/568 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni tilanne, että sovimme yhteenmuuttaessamme maksavamme ruokakulut puoliksi. Jostain syystä en tajunnut, että tämä tulee itselleni TODELLA kalliiksi. Mies syö ainakin tuplasti enemmän kuin itse syön ruokailulla. Lisäksi hän syö kaksi lämmintä ateriaa päivässä, itse syön vain yhden. Syö kokonaisen leivän päivässä, juustoa menee parissa päivässä kokonainen siivupaketti jne. Lisäksi hänen lapsensa kuuluu muonavahvuuteeen joka toinen viikko. Ehkä tämä kiukuttaa eniten siksi, että teen kaikki ruuat ja hoidan ostokset sen lisäksi että ansaitsen 1800e/kk vs hän 4500e/kk.

En tiedä miten tämänkin saisi muutettua tasapuolisemmaksi..

Hän toki maksaa aina kun syömme ulkona eli noin kerran kuukaudessa-kahdessa kuukaudessa.

Vaihdat mieheen, joka tienaa yhtä vähän kuin sinä, niin ongelma ratkaistu. Toinen vaihtoehto on, että kumpikin ostaa omansa tai otatte asian puheeksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/568 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luoja, minä mennessäni kylään minne tahansa ostan AINA omat ruokani! Ihan sama olenko Suomessa vai ulkomailla ystävillä, vai olenko äidilläni viikonlopun. Ostan aina omat ruoat ja jos viivyn pitkään, ostan vessapaperin kanssa.

Lokki takaisin vaimonsa luo ja mies ulkoruokintaan, jos on noin välinpitämätön puolisoaan kohtaan. Kohtelee sinua huonommin kuin ystäväänsä!

Vierailija
384/568 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on vaikeita, meillekkin tulossa taas muijan veli kyläilemään ainakin viikoksi.

Syö kuin hevonen, aina lämmintä ruokaa 2 jättikulhoa, ja 5 leipää kylkeen.

Eikä tuo ikinä mitään tullessaan, on tietenkin pitkäaikaistyötön ( patalaiska juoppo ), niin ei voi rouvan mukaan vaatia osallistumaan.

Eikä siinä muuten, mutta ollaan 2 lapsen perhe missä toinen opiskelee ja toinen on vauvan kanssa kotona 1600 ansiosidonnaisella.

Vtummaisia nää ruokaloiset...!

Vierailija
385/568 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko ap miettinyt mitä ne miehet siellä kotona oikeen touhuilee kun oot töissä? Onko teillä seksielämä kunnossa? Laita joku kamera piiloon sinne kämppään ku ukot jää sinne "töihin". Jos sä ootkin vaan kulissi ja teet ruokaa homoille. Kannattaa selvittää onko se "työkaveri" todellisuudessa edes missään firmassa hommissa. Siellä ne ruuvailee toisiaan perseeseen teidän yhteisessä asunnossa ja ovat "etätöissä".

Vierailija
386/568 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin jotain halpoja ja riittoisia laatikkoja, keittoja tms. mistä saisivat vetää lounaansa useampana päivänä putkeen

Vierailija
387/568 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvinaisen idiootti mies jos syöttää kaverille vaimon ruuat vaikka asiasta monta kertaa huomautettu. Sanoisin varmaan miehen kaverille miehen kuullen että kuule kun te syötte minun ruuat joka kerta että oletko ajatellut mitä minä sitten syön? Jättäisin tuollaisen miehen jos ei kerrasta ymmärtäisi mokaansa ja korjaisi käytöstään. Kenenkään muun ruokia ei syödä eikä omassa kodissa pidä joutua piilottelemaan ruokiaan.

En kohdistaisi syytöksiä miehen kaveriin vaan mieheen, jos mies tarjoilee ruokia kaapista niin ongelma on mies eikä kaveri. Kaverilta saattaisin kysyä ohimennen jos häntä näkisin että hei onko meidän Sika-Sakari maininnut että syötte usein illalliseni nenäni edestä ja töihin tarkoitetut välipalapatukat että tiedätkö sä miten tähän on tultu? Ketä vaan tervettä miestä hävettäisi ihan h*lvetisti kuulla että on syönyt emännän annoksen ja luulen että sen jälkeen olisi eväät kiltisti mukana. Jos ei ymmärrä pointtia niin jääkaapiin rautanauloja järsittäväksi.

Vierailija
388/568 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta tommonen nipotus! Tilaa ite ruoka ja huolehdi että sitä riittää miehille kun tekevät töitä!

Vierailija
389/568 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin miettimään, että mitä ihmeen ruolaa ap tekee lounaalle? Hän kirjoittaa, että tuon kaverin ruokailuihin menee jopa 15-20e _viikossa_. Jos kaveri käy vaikka kolmena päivänä ja menee 15e, eli yhden kotona tehdyn lounaan hinta olisi 5e. Mikä tavallinen itse tehty lounasruoka maksaa 5e/annos? Olkoonkin vaikka mikä allergiavapaa ruoka, kyllä erikoisen kallista on.  

En ole ap mutta olen pieniruokainen ja syön itse gluteenitonta, paljon prosessoimatonta luomua ja aika vähähiilihydraattisesti. Kaapissani on siis sellaista syötävää itseäni varten ja se maksaa. Jos taloudessa pyörisi pari piittaamatonta öykkäriä jotka syö kumpikin tuplasti sen mitä tyhjentelemässä kaappejani mielihalujensa mukaan nälkäänsä niin huhhei sitä kauppakeskua ja paljonko ruokaa saisi kärrätä kaupasta kun nuo huitaisi pari litraa luomumehua päivässä, jokusen patukan, leivän päällisinä luomujuustoa ja kotimaista kurkkua ja luomuraaka-aineita valmistetun ruoan johon ei ole käytetty makaronia, pastaa tms vatsan täytteeksi. Eikä koskaan tietäisi onko itselle mitään jäljellä vaan olisi pakko aina tuoda lisää kaikkea.

Alkuun ehkä ajattelisin että teen mielelläni ravitsevaa ruokaa rakkaalle ihmiselle samalla kuin itsellenikin ja että se on meidän juttu eikä haittaa jos hyvät raaka-aineet maksaa vähän enemmän meille kahdelle. Aika karmea ylläri olisi jos selviäisi ettei mies ymmärrä ruoan hinnasta mitään, pitää laittamaani ruokaa itsestäänselvänä ja esittelee sitä kavereilleen koskaan loppumattomana runsaudensarvena, kieltäytyy kaupassa käymisestä, kieltäytyy maksamasta omasta ruoastaan edes normaalin ruoan verran ja kutsuu kaverinsa tyhjentämään kaapit ja haukkuu perään ahneeksi ja ties miksi.

No paljonko sulla sitten tulee yhden annoksen hinnaksi keskimäärin arvioituna?

En ole laskenut annoshintoja, Foodiesta löytyy hintoja, voi olla että ruoka on vähän kalliimpaa, kaksi kertaa kalliimpaa, kolme kertaa kalliimpaa tai neljä kertaa kalliimpaa kuin halvimmista aineista tehty makaroonilatikko riippuen siitä mitä syö. Gluteenittomat jauhot maksaa kahdeksan kertaa enemmän kuin halvin vehnäjauhopussi.

Tiivistettynä idea on se että ap on ehkä päättänyt tehdä vaikka 1,5 kertaa makaronilaatikkoa kalliimpaa ruokaa illalliselle hänelle ja miehelle eli kolme pientä annosta päiväksi (1 itselle ja 2 miehelle). Nyt sitä syödään 7 annosta päivässä (ap 1, mies 2 x 2 ja kaveri 2). Näinollen ainekset maksaa tuon miesten päivittäisen fiestan vuoksi yli 2 kertaa enemmän kuin ap oli ajatellut. Ja yli 3 kertaa enemmän kuin makaroonilatikko ap:lle ja miehelle illalliselle. Kuluja nostaa kalliimmat elintarvikkeet, se että mies on vuorokauden ympäri kotona syömässä kalliimpaa ruokaa, se että miehen kaveri on suurimman osan päivästä heidän kotona syömässä kalliimpaa ruokaa ja se että mies ei ilmeisesti halua välittää kuluista eikä ehkä ymmärräkään syövänsä vaikka kolme kertaa kalliimpaa ruokaa kuin halvin ruoka.

Pitkä vastaus vastaamatta kysymykseen. Sinulta kysyttiin siis että paljonko tuollainen erikoisruokavalio maksaa? Keskimääräinen annoshinta? Ei kysytty ap:n makaronilaatikoista.

Ja minä vastasin etten ole laskenut annoshintoja. Enkä niitä sinun vuoksesi ala laskeakaan koska vaikutat ap:n miehen tyyppiseltä henkilöltä joka odottaa että kaikki tuodaan Sinulle valmiina eteen.

Vierailija
390/568 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap kokkaa miehelleen, onko se jotenkin vajaa kun ei pysty itselleen syötävää hommaamaan, aikuinen mies?

Vierailija
391/568 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ottaisi koskaan vaimoa joka olettaa miehen hoitavan ruokapuolen. Kyllä se on naisen osa suhteessa.

Vierailija
392/568 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tekisin näin: paskantaisin kattilaan ja jättäisin sen jääkaappiin, päälle lappu: lounasta herroille. Sitten pakkaisin kamat ja häipyisin lopullisesti.

PS. Tulee halvemmaksi kuin laiha kaalikeitto.

Vierailija
393/568 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa. Missä käytöstavat? Saisi kotona pakata mukaansa ihan omat itsetehdyt eväät eikä tulla aina syömään toisten nurkkiin. Kiittääkö edes koskaan ruuasta? Mulle tulis niin säälittävä pummi olo, etten vaan pysyis hymy huulilla syömään toisten maksamia ja tekemiä ruokia.

Vierailija
394/568 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa. Missä käytöstavat? Saisi kotona pakata mukaansa ihan omat itsetehdyt eväät eikä tulla aina syömään toisten nurkkiin. Kiittääkö edes koskaan ruuasta? Mulle tulis niin säälittävä pummi olo, etten vaan pysyis hymy huulilla syömään toisten maksamia ja tekemiä ruokia.

Ollaanpas sitä nyt hienoa naista. Jos tarjotaan, on epäkohteliasta kieltäytyä. Viestii siitä ettei tarjottu ruoka kelpaa. Tottakai pitää kiittää.

Vierailija
395/568 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kerro miten asia on edennyt.

Vierailija
396/568 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin kiinnostaa, että tuliko mitään ratkaisua/parannusta tilanteeseen?

Vierailija
397/568 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse ottaisi koskaan vaimoa joka olettaa miehen hoitavan ruokapuolen. Kyllä se on naisen osa suhteessa.

Tästä käy selväksi ettei ole vaimoa.

Vierailija
398/568 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksaisi miehen kaverin ruokia. Tekisin ruokaa itselleni ja veisin töihin jääkaappiin ja söisin ennen kotiinlähtöä töissä. Tai kävisin kotimatkalla syömässä. Keksisin harrastuksen niille illoille kun miehen kaveri on paikalla. Mies ja kaveri voivat käydä kaupassa ja kokata ihan itse. Tuskin sentään alkavat vaatimaan kaupassa käyntiä plus ruoan laittoa! Olet pari viikkoa omissa menoissa illat ja omilla kavereilla ja syöt vain muualla, niin johan alkaa hahmottaa :) Viikonloppuna teet "vahingossa" niin vähän ruokaa ettei jää yli tai kutsut omat kaverit syömään.

Vierailija
399/568 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika

Vierailija
400/568 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee iltaisin ruokaa, niin että riittää seuraavaksikin päiväksi.

Pakkaa seuraavalle päivälle jäänyt annos mukaasi töihin. Jos syöt lounasta työpaikkaruokalassa, syö omat eväät päivällisaikaan töissä tai kotiin palattuasi.