Miehen kaverin ruokailut meillä
Vähän hassu aihe, mutta pakko päästä purkamaan höyryjä jonnekin.
Mieheni tekee töitä kotona, ja hänelle on rakennettu kunnon työtilat. Hänellä on useita samalla alalla työskenteleviä kavereita, jotka tulevat usein meille työskentelemään. Erityisesti yksi kaveri käy meillä 2-3 kertaa viikossa.
Meillä on ollut viime aikoina pahoja riitoja liittyen tämän kaverin ruokailuun meillä. Hän ei siis oikeastaan koskaan tuo mukanaan lounasta, tai käy itse ostamassa sellaista, vaan hän syö meidän laittamaamme ruokaa. Hän siis syö meillä lämpimän aterian jopa 3 kertaa viikossa, eikä mies pyydä häntä koskaan osallistumaan kustannuksiin mitenkään.
Minulla on usein tapana tehdä ruokaa sellainen annos, että siitä riittää kahdelle päivälle.
Esimeriksi; eilen tulin kotiin seitsemän jälkeen illalla ja tiesin jääkaapissa odottavan edellisenä päivänä valmistamaani ruokaa, jonka voisin vain pistää mikroon. Olin tukehtua kiukkuuni, kun ruokaa olikin jäljellä vain muutama haarukallinen, jotka mies ja hänen kaverinsa olivat minulle jättäneet lähinnä muodon vuoksi, jottei täytyisi sanoa, että he ovat pistelleet kaiken poskeensa.
Minulla on erikoisruokavalio, jonka vuoksi ostan hieman kalliimpia raaka-aineita.
Tilanne on johtanut siihen, että olen alkanut valmistaa suurempia annoksia ruokaa, mutta tämä tulee tietenkin kalliimmaksi. Olen laskenut, että miehen kaverin ruokailu kustantaa usein jopa 15-20 euroa viikossa, mikä on hurja summa kun sen suhteuttaa kuukauden tai jopa vuoden ajalle.
Olen sanonut miehelle, että kaveri voi toki syödä meillä, mutta olisi tosi jees jos hän osallistuisi hiukan kuluihin. Mies suuttui tästä, ja sanoi että hänen kodissaan saavat kaveritkin ruokaa, ja että kyse on vieraanvaraisuudesta.
Olen samaa mieltä, mutta mielestäni asia on eri siinä vaiheessa, kun kyse on periaatteessa siitä, että hän käy meillä työskentelemässä säännöllisesti joka viikko (huom. ei siis kuitenkaan niin, että tekee töitä meille).
Me emme vieraile tämän kaverin ja hänen vaimonsa luona kuin ehkä kerran kolmessa kuukaudessa, ja silloinkin viemme tullessamme pullon viiniä tms. joten ei voi puhua vastavuoroisuudesta.
Olen kurkkuani myöten täynnä sitä, että minun pitää kauppareissulla suunnitella ruoan määrää tämän yhden ”ylimääräisen suun” mukaan, ja käyttää enemmän rahaa ruokkiakseni aikuisen miehen, joka on vieläpä varakkaampi kuin mitä itse olen (asuu omistusasunnossa jne.). Samalla mies kuitenkin sanoo minun olevan ahne ja epävieraanvarainen. Minusta kyse ei ole vierailusta enää siinä vaiheessa, kun toinen käy meillä vähintään kolmesti viikossa.
Miten ratkaisisitte tilanteen?
Kommentit (568)
Jokin syy siihen on , että miehesi lahjoo ruualla kaveriaan .Kolmesti viikossa on säännöllistä , mitäpä saakaan vastapalveluksena ? Oletko varma , ettei kyse ole jostain tosi läheisestä ?
Nyt ap kokkailut seis ja kerro mikä tilanne!
Muuten ei tuu uni ensi yönä :D
Mies tienaa sen verta,että ei tajua,kuinka kallista ruoka on normaalisti tienaavalle.Hänen mielestä pikkurahoja...
En jaksanut lukea aivan koko ketjua, mutta mielestäni tässä keskustellaan aivan väärästä ongelmasta. Ongelma ei ole, eikä ole missään vaiheessa ollutkaan ruoka, vaan kunnioituksen puute. AP:n mies kohteee ap:ta ja puhuu ap:lle niin rumasti, että tuskin mikään puhe ja tekeminen tulee muuttamaan asiaa. Ei kuulosta täysipäisen ihmisen käytökseltä. Jotta asia paranisi, se vaatisi mieheltä jonkinlaista kykyä katsoa sisäänpäin, eikä näytä että niin tulisi tapahtumaan. Jättämiskehotuksia huudellaan mielestäni aivan liian kevyesti välillä, mutta tässä kohtaa sellainen tuntuu olevan oikein paikallaan. Jätä sinua rumasti kohteleva mies, ap, jokainen ansaitsee parisuhteessaan rakkautta ja kunnioitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee itsellesi omat ruuat ja miehelle ja kaverille joka päivä jotain samaa. Tai huononna ruuan laatua. Kaupan pakatealtaasta keittoaines ja kaadat päälle jotain lihaa. Joka päivä keittoa. Makkarakeitto, lihakeitto, kanakeitto, hernekeitto, nakkikeitto. Minimaalinen vaivan määrä ja ei tule kalliiksi. Jemmaa omat hedelmät patukat ym jonnekin piiloon tai lukon taa. Ostata miehellä kaikki mahdollinen ekstra, pidä huoli että hän maksaa vieraasta koituvat kulut.
Niinä päivinä kun vieras ei teillä, tee normaalit ruuat.
Tämäkin sellainen kirjoitus, että aivan kun ap:n velvollisuus olisi hoitaa miehenkin ruokahuolto ja siinä samassa tämän kaverinkin.
Ei tosiaankaan mitään keittoja. Röyhkeälle vastataan röyhkeästi. Ei ne muuten ymmärrä. Kylmästi vain lappu rasioihin ja kattiloihin ettei näihin kosketa.
Villi veikkaus että mies repii laput irti ja syö ne silti, koska ei kunnioita apta pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee itsellesi omat ruuat ja miehelle ja kaverille joka päivä jotain samaa. Tai huononna ruuan laatua. Kaupan pakatealtaasta keittoaines ja kaadat päälle jotain lihaa. Joka päivä keittoa. Makkarakeitto, lihakeitto, kanakeitto, hernekeitto, nakkikeitto. Minimaalinen vaivan määrä ja ei tule kalliiksi. Jemmaa omat hedelmät patukat ym jonnekin piiloon tai lukon taa. Ostata miehellä kaikki mahdollinen ekstra, pidä huoli että hän maksaa vieraasta koituvat kulut.
Niinä päivinä kun vieras ei teillä, tee normaalit ruuat.
Tämäkin sellainen kirjoitus, että aivan kun ap:n velvollisuus olisi hoitaa miehenkin ruokahuolto ja siinä samassa tämän kaverinkin.
Ei tosiaankaan mitään keittoja. Röyhkeälle vastataan röyhkeästi. Ei ne muuten ymmärrä. Kylmästi vain lappu rasioihin ja kattiloihin ettei näihin kosketa.
Villi veikkaus että mies repii laput irti ja syö ne silti, koska ei kunnioita apta pätkääkään.
Ja kaiken voi kuitata kommentilla "emmä mitään lappuja huomannut".
Vieläkö täällä vouhkataan tästä mitättömästä asiasta? Jos ap ja miehensä köy töissä niin ei luulisi talouden kaatuvan yhden vieraan ruokailuun .
Jestas sentään tää maailma on menossa aina vaan hullummaksi. Mä en edes huomaa kuinka moni on syönyt ja mitä kun aina on kaappi täynnä ruokaa ja joka päivä melkein uutta teen.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö täällä vouhkataan tästä mitättömästä asiasta? Jos ap ja miehensä köy töissä niin ei luulisi talouden kaatuvan yhden vieraan ruokailuun .
Jestas sentään tää maailma on menossa aina vaan hullummaksi. Mä en edes huomaa kuinka moni on syönyt ja mitä kun aina on kaappi täynnä ruokaa ja joka päivä melkein uutta teen.
Missä asut? Alamme käymään teillä syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin miettimään, että mitä ihmeen ruolaa ap tekee lounaalle? Hän kirjoittaa, että tuon kaverin ruokailuihin menee jopa 15-20e _viikossa_. Jos kaveri käy vaikka kolmena päivänä ja menee 15e, eli yhden kotona tehdyn lounaan hinta olisi 5e. Mikä tavallinen itse tehty lounasruoka maksaa 5e/annos? Olkoonkin vaikka mikä allergiavapaa ruoka, kyllä erikoisen kallista on.
En ole ap mutta olen pieniruokainen ja syön itse gluteenitonta, paljon prosessoimatonta luomua ja aika vähähiilihydraattisesti. Kaapissani on siis sellaista syötävää itseäni varten ja se maksaa. Jos taloudessa pyörisi pari piittaamatonta öykkäriä jotka syö kumpikin tuplasti sen mitä tyhjentelemässä kaappejani mielihalujensa mukaan nälkäänsä niin huhhei sitä kauppakeskua ja paljonko ruokaa saisi kärrätä kaupasta kun nuo huitaisi pari litraa luomumehua päivässä, jokusen patukan, leivän päällisinä luomujuustoa ja kotimaista kurkkua ja luomuraaka-aineita valmistetun ruoan johon ei ole käytetty makaronia, pastaa tms vatsan täytteeksi. Eikä koskaan tietäisi onko itselle mitään jäljellä vaan olisi pakko aina tuoda lisää kaikkea.
Alkuun ehkä ajattelisin että teen mielelläni ravitsevaa ruokaa rakkaalle ihmiselle samalla kuin itsellenikin ja että se on meidän juttu eikä haittaa jos hyvät raaka-aineet maksaa vähän enemmän meille kahdelle. Aika karmea ylläri olisi jos selviäisi ettei mies ymmärrä ruoan hinnasta mitään, pitää laittamaani ruokaa itsestäänselvänä ja esittelee sitä kavereilleen koskaan loppumattomana runsaudensarvena, kieltäytyy kaupassa käymisestä, kieltäytyy maksamasta omasta ruoastaan edes normaalin ruoan verran ja kutsuu kaverinsa tyhjentämään kaapit ja haukkuu perään ahneeksi ja ties miksi.
No paljonko sulla sitten tulee yhden annoksen hinnaksi keskimäärin arvioituna?
En ole laskenut annoshintoja, Foodiesta löytyy hintoja, voi olla että ruoka on vähän kalliimpaa, kaksi kertaa kalliimpaa, kolme kertaa kalliimpaa tai neljä kertaa kalliimpaa kuin halvimmista aineista tehty makaroonilatikko riippuen siitä mitä syö. Gluteenittomat jauhot maksaa kahdeksan kertaa enemmän kuin halvin vehnäjauhopussi.
Tiivistettynä idea on se että ap on ehkä päättänyt tehdä vaikka 1,5 kertaa makaronilaatikkoa kalliimpaa ruokaa illalliselle hänelle ja miehelle eli kolme pientä annosta päiväksi (1 itselle ja 2 miehelle). Nyt sitä syödään 7 annosta päivässä (ap 1, mies 2 x 2 ja kaveri 2). Näinollen ainekset maksaa tuon miesten päivittäisen fiestan vuoksi yli 2 kertaa enemmän kuin ap oli ajatellut. Ja yli 3 kertaa enemmän kuin makaroonilatikko ap:lle ja miehelle illalliselle. Kuluja nostaa kalliimmat elintarvikkeet, se että mies on vuorokauden ympäri kotona syömässä kalliimpaa ruokaa, se että miehen kaveri on suurimman osan päivästä heidän kotona syömässä kalliimpaa ruokaa ja se että mies ei ilmeisesti halua välittää kuluista eikä ehkä ymmärräkään syövänsä vaikka kolme kertaa kalliimpaa ruokaa kuin halvin ruoka.
Pitkä vastaus vastaamatta kysymykseen. Sinulta kysyttiin siis että paljonko tuollainen erikoisruokavalio maksaa? Keskimääräinen annoshinta? Ei kysytty ap:n makaronilaatikoista.
Ap, veloita vaikka 10e lämmin ateria, leipä, leviteet, juomat ym.. ja 5e kahvi, pulla, protskupatukka, mysli ym. välipala/hetkku. 15ex3krt/vkox4 vkoa =180/kk.
Vierailija kirjoitti:
Nyt seuraavan kerran kun kaupassa käytte ja mies maksaa, ostatte todellakin koko ensi viikon ruuat. Muistutat vaikka vielä, että hei ne Maken välipalat jne myös. Niin että sinun ei tarvitse hakea koko viikkoon kuin ehkä joku leipä tai muuta pientä tuorejuttua. Jos mies alkaa valittaa, että joutuu maksamaan lähes kaiken, muistutat että hän kaverinsa kanssa syökin n. 80% ruuista. Äläkä kokkaa valmiiksi niitä ruokia seuraavaan päivään. Vaatii ehkä tiukempaa otetta pari viikkoa, mutta jos et mitään tee, ei tuo tule muuttumaan.
Tämä. Kyselet jokaikisen ruuan kohdalla tykkäisiköhän Make x y ja z. Välipalapatukoiden kohdalla toteat että mulle 5 ja kärryyn, miehelle sanot että otat varmaan 10 ku menee pari niitä päivässä ja Make taitaa syödä saman verran. Kun miehesi ehdottaa jotain, kysyt aina tykkääköhän Make myös siitä. Mielellään myös vähän kovalla äänellä, että muutkin kuulevat: "Montako välipalapatukkaa teillä Maken kanssa tulee syötyä aina kun teette töitä meillä?"
Kysele vielä kaupassa kovaäänisesti, että voiko ostaa tavallista maitoa vai pierettääkö Makea ja pitääkö olla laktositonta?
Ehdota, etteihän Maken pakko lähteä illalla kotiin kun illalla on taas hommia. Voihan hän nukkua teidän sängyssä, kyllä kaverille tilaa riittää. Ja olet hyvin vieravarainen.
Kyllä jotkut teistä saa tästä niin monimutkaisen asian. Minä ihan yksinkertaisesti vaan sanoisin, että jos olen kokannut ruokaa, sitä pitää olla minulle kun tulen töistä. Ja Make syö omia eväitään jos koko päivän meinaa hengata, tää mikään lounasravintola ole. Piste. Miehet tuntien, he eivät asiasta sen kummempaa noottia nostaisi, vaan toimisivat sen mukaan.
N51
Ap, sä voit muuttaa Maken vaimon luo asumaan. Syöy siellä, katsot töllöä, käytät sen shampoota, meikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jotkut teistä saa tästä niin monimutkaisen asian. Minä ihan yksinkertaisesti vaan sanoisin, että jos olen kokannut ruokaa, sitä pitää olla minulle kun tulen töistä. Ja Make syö omia eväitään jos koko päivän meinaa hengata, tää mikään lounasravintola ole. Piste. Miehet tuntien, he eivät asiasta sen kummempaa noottia nostaisi, vaan toimisivat sen mukaan.
N51
KyLlÄ jOtKU sAa MoNiMuTKaIsEn AsIaN ja NÖNNÖNNÖÖ. Luitko edes ketjua ennenkuin piti päästä pätemään? Juuri näinhän ap oli toiminut ja kotona oli odottanut muutama haarukallinen ruokaa. Tämän lisäksi ap:tä oli nimitelty halvaksi, kun kehtaa yrittää rajoittaa ystäväparan ruokailua.
Eli tämä sinun uniikki vinkkisi oli jo kokeiltu.
Teet niin teet itsellesi sapuskat mutta jätät jääkaappiin vaan valon. Miehes kuuluu maksaa ihan ite sapuskat jos kerran aikoo tarjota kaverilleen. Muuten kannattaisi miettiä arkea tuollaisen miehen kanssa?! Itse en katsoisi tuollaista käytöstä yhtään.
Miehesi kaveri on lokki. Meillä samanlainen miehen kaveri jolle tuli sittemmin porttikielto. Ei hänen kaveri tajunnut ettei ok tulla extempore pikkulapsiperhelle kyläilemään ja yöpymään valvottaen muita ja syöden jääkaappia tyhjäksi sekä juoden toisten kalliit konjakkipullot tyhjäksi kuin jonkin kaljatölkin
Tuo sivutyö voisi olla hyvä ratkaisu. Ap ei ehtisi enää käydä kaupassa eikä tehdä ruokaa, joten kaikki ylimääräinen jäisi hänen itsensä käyttöön. Miehelle voisi nakittaa kaikki muutkin kotityöt, kun hän on kuitenkin enemmän kotona mitä ap.