Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen kaverin ruokailut meillä

Vierailija
08.12.2020 |

Vähän hassu aihe, mutta pakko päästä purkamaan höyryjä jonnekin.

Mieheni tekee töitä kotona, ja hänelle on rakennettu kunnon työtilat. Hänellä on useita samalla alalla työskenteleviä kavereita, jotka tulevat usein meille työskentelemään. Erityisesti yksi kaveri käy meillä 2-3 kertaa viikossa.

Meillä on ollut viime aikoina pahoja riitoja liittyen tämän kaverin ruokailuun meillä. Hän ei siis oikeastaan koskaan tuo mukanaan lounasta, tai käy itse ostamassa sellaista, vaan hän syö meidän laittamaamme ruokaa. Hän siis syö meillä lämpimän aterian jopa 3 kertaa viikossa, eikä mies pyydä häntä koskaan osallistumaan kustannuksiin mitenkään.

Minulla on usein tapana tehdä ruokaa sellainen annos, että siitä riittää kahdelle päivälle.
Esimeriksi; eilen tulin kotiin seitsemän jälkeen illalla ja tiesin jääkaapissa odottavan edellisenä päivänä valmistamaani ruokaa, jonka voisin vain pistää mikroon. Olin tukehtua kiukkuuni, kun ruokaa olikin jäljellä vain muutama haarukallinen, jotka mies ja hänen kaverinsa olivat minulle jättäneet lähinnä muodon vuoksi, jottei täytyisi sanoa, että he ovat pistelleet kaiken poskeensa.

Minulla on erikoisruokavalio, jonka vuoksi ostan hieman kalliimpia raaka-aineita.
Tilanne on johtanut siihen, että olen alkanut valmistaa suurempia annoksia ruokaa, mutta tämä tulee tietenkin kalliimmaksi. Olen laskenut, että miehen kaverin ruokailu kustantaa usein jopa 15-20 euroa viikossa, mikä on hurja summa kun sen suhteuttaa kuukauden tai jopa vuoden ajalle.

Olen sanonut miehelle, että kaveri voi toki syödä meillä, mutta olisi tosi jees jos hän osallistuisi hiukan kuluihin. Mies suuttui tästä, ja sanoi että hänen kodissaan saavat kaveritkin ruokaa, ja että kyse on vieraanvaraisuudesta.
Olen samaa mieltä, mutta mielestäni asia on eri siinä vaiheessa, kun kyse on periaatteessa siitä, että hän käy meillä työskentelemässä säännöllisesti joka viikko (huom. ei siis kuitenkaan niin, että tekee töitä meille).
Me emme vieraile tämän kaverin ja hänen vaimonsa luona kuin ehkä kerran kolmessa kuukaudessa, ja silloinkin viemme tullessamme pullon viiniä tms. joten ei voi puhua vastavuoroisuudesta.

Olen kurkkuani myöten täynnä sitä, että minun pitää kauppareissulla suunnitella ruoan määrää tämän yhden ”ylimääräisen suun” mukaan, ja käyttää enemmän rahaa ruokkiakseni aikuisen miehen, joka on vieläpä varakkaampi kuin mitä itse olen (asuu omistusasunnossa jne.). Samalla mies kuitenkin sanoo minun olevan ahne ja epävieraanvarainen. Minusta kyse ei ole vierailusta enää siinä vaiheessa, kun toinen käy meillä vähintään kolmesti viikossa.

Miten ratkaisisitte tilanteen?

Kommentit (568)

Vierailija
401/568 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quotte=Vierailija]Nyt seuraavan kerran kun kaupassa käytte ja mies maksaa, ostatte todellakin koko ensi viikon ruuat. Muistutat vaikka vielä, että hei ne Maken välipalat jne myös. Niin että sinun ei tarvitse hakea koko viikkoon kuin ehkä joku leipä tai muuta pientä tuorejuttua. Jos mies alkaa valittaa, että joutuu maksamaan lähes kaiken, muistutat että hän kaverinsa kanssa syökin n. 80% ruuista. Äläkä kokkaa valmiiksi niitä ruokia seuraavaan päivään. Vaatii ehkä tiukempaa otetta pari viikkoa, mutta jos et mitään tee, ei tuo tule muuttumaan.

Juuri näin. Miehen laskulle sitä laatua mitä itse syöt ja käytät (koska et voi tietää kuka syö kaapista mitä ja koska ja sulle pitää aina olla) esimerkiksi viikonlopun kauppareissulla

-30 välipalapatukkaa

-2 pakettia kahvia

-1 paketti sokeria

-15 litraa mehua

-4 litraa säilyvää maitoa

-50 kananmunaa

-3 kiloa juustoa

-7 pakettia leipää

-10 kurkkua

-20 tomaattia

-10 salaattipurkkia

-4 kiloa hedelmiä

-4 kiloa proteiinin lähteitä

-5 kiloa perunoita

-3 kiloa riisiä

-1 kilo kaurahiutaleita

-1 kilo herkkuja

-2 kiloa pakastemarjoja

-10 purkkia kermaa

-1 oliiviöljypullo

-1 suolapaketti

-1 leviterasia

-10 maustepussia eri mausteita

-3 tuoreyrttiä

-3 sitruunaa

-valkosipulia

-sipulia

-inkivääriä

-10 avocadoa

-herkkusieniä

-siemeniä

-2 kiloa juureksia

-3 pakettia WC paperia

-1 paketti talouspaperia

-1 käsisaippua

-2 litraa jogurttia

-1 kilo leikkeleitä

Jne tarpeiden mukaan.

Ja sama uudestaan seuraavalla viikolla tarpeellisin osin. Voi tosin olla että miehellä on nuha ettei pääsekään mukanasi tulemaan kauppaan enää seuraavalla viikolla tai huomaa kassalla että lompakko on unohtunut kotiin. Mutta sitten pyydät vaan että käy hakemassa lompakon ja odotat kaupassa tai että käy automaatilla nostamassa 300 euroa sinulle kauppaan mukaan ja sanot että tuot loput takaisin jos jää.

Repesin totaalisesti tolle kauppalistalle!!! Mielikuva aviomiehestä keräämässä ja maksamassa noita....

Kiitos naurusta!!

Vierailija
402/568 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset pyytäisi palkankorotusta tai hankkisit pienen sivutyön (vaikka muutama tunti viikossa), jolla kompensoisit miehesi kaverin aiheuttamia lisäkustannuksia? 

Tämä oli hyvä! Voisi vielä avata säästötilin Esan ruokakuluille. Sinne voisi siirtää kaiken ylimääräisen rahan, jotta ei tarvitsisi pihistellä vieraanvaraisuudessa, esim. veronpalautukset ja lomarahat. Esalle voisi antaa tilille oman pankkikortin, niin saisi sitten syödäkseen niinäkin päivinä kun ei ole kylässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/568 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaise ongelma lähettämällä viesti, asia on sitten selvä:

"Hei! Kysyisin ruokailusta työpäivien aikana. Haluaisitko syödä myös jatkossa meillä että osaan paremmin varautua käydessäni kaupassa? Laitan mielelläni ruokaa sinullekin, ja kiva että se on maistunut mutta siitä on tullut kustannuksia noin 80€ kuussa ja haluaisin tämän summan jatkossa korvauksena. Ystävällisin terveisin..."

Vierailija
404/568 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisi tietysti tulla vaikka kertomaan , miten on ratkaissut asian. On asiallista kertoa myös lopputulos, kun tämmöisen avauksen tekee.

Vierailija
405/568 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on erikoisruokavalio, niin kirjoitat lapun päälle ja lisäksi sanat gluteeniton, maidoton, munaton tms. Yleensä noista ajatellaan heti, että pahaa. Mies tekee omat ja kaverinsa ruuat. Et sinä ole keittäjä työläisille. 

Vierailija
406/568 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille käenpojalle voisi hommata ihan omat aterimet. Kylppäriin oma nimikkopyyhe ja kylpytakki miksei oikein reino-tossutkin. Tuo ateriapalvelu lähtenyt oikein kivasti käyntiin, niin voisit "reiskan" vaimon kanssa neuvotella noista ruokajärjestelyistä. Kun olet niin vieraanvarainen, niin toki annat vieraalle ruuat mukaan että kotonakin voi nauttia kyläpaikan runsaita tarjoiluja. Työtilaan olisi hyvä sisustaa "reiskalle" oma makuusoppi, tuleehan niitäkin päiviä kun luomi lupsuu, niin vieras voi tarvittaessa ottaa päiväunet, ja jopa jäädä yökyläänkin. Jouluksi uuteen kotiin periaatteella huomaatte perhelukunne kasvaneen lokki-pojalla. :)

Vierailija
407/568 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se raukka pärjää ne 4-5 päivää, joina ei syö teillä? Ainakin eväspaketin saisit antaa matkaan hänen lähtiessään, ehkä myös ruokarahaa seuraavaksi päiväksi.

Vierailija
408/568 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ihmisiä joille on vaikeaa puhua rahasta vaikka ystävät käyttäisivät selvästi hyväksi esim. pyytämällä palveluksia ilmaiseksi tai olemattomalla korvauksella.

Voihan olla että oma mieskin on tässä tapauksessa liian kiltti eikä osaa sanoa asiasta. Ehkä ateriapalvelut lähtivät käyntiin puolivahingossa kun eväitä ei ollut, ja siitä tulikin vahingossa toimintamalli. Syntyi sanaton oletus että ruokaa saa syödä ilmaiseksi ja mies koittaa selitellä tätä vieraanvaraisuudella, kun on hankala sanoa korvauksesta.

Kun et itse ole miehen päivittäinen työkaveri, niin voit sopivasti ulkopuolisena henkilönä helpommin ottaa asian ja kustannukset esille.

Vierailija
409/568 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et siis oikeasti laita mielelläsi ruokaa edes maksua vastaan, niin sitten parempi lopettaa kokonaan ja vain pyytää ystävällisesti tuomaan jatkossa omat eväät kustannusten vuoksi. Ei kannata sopia mitään sellaista mitä ei pohjimmiltaan halua, ja kaikki eivät välttämättä huolehdi tunnollisesti maksuistakaan.

Vierailija
410/568 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan ruoanlaittoa ja valitan jo siitä, että se lankeaa arkisin aina minulle, koska olen aiemmin kotona. Kun tulisi yksi lisäsuu kokkauksiani syömään, aikuinen mies vieläpä, ilmoittaisin välittömästi, ettei käy.

En tajua, miten joku voi sietää tuommoista, kuten peukutuksista näkyy. Sitten on nämä halpojen ruokien suosittelijat, siis pitäisikö oma ruokavalio muokata vieraan ihmisen tähden? Ei nyt jumal...

Ehdotan tiukkaa ilmoitusta siitä, että hommaavat miehet keskenään lounaan ja sinä kokkaat arkisin vain perheelle. Vierailut ovat erikseen.

Vierailija
411/568 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[quotte=Vierailija]Nyt seuraavan kerran kun kaupassa käytte ja mies maksaa, ostatte todellakin koko ensi viikon ruuat. Muistutat vaikka vielä, että hei ne Maken välipalat jne myös. Niin että sinun ei tarvitse hakea koko viikkoon kuin ehkä joku leipä tai muuta pientä tuorejuttua. Jos mies alkaa valittaa, että joutuu maksamaan lähes kaiken, muistutat että hän kaverinsa kanssa syökin n. 80% ruuista. Äläkä kokkaa valmiiksi niitä ruokia seuraavaan päivään. Vaatii ehkä tiukempaa otetta pari viikkoa, mutta jos et mitään tee, ei tuo tule muuttumaan.

Juuri näin. Miehen laskulle sitä laatua mitä itse syöt ja käytät (koska et voi tietää kuka syö kaapista mitä ja koska ja sulle pitää aina olla) esimerkiksi viikonlopun kauppareissulla

-30 välipalapatukkaa

-2 pakettia kahvia

-1 paketti sokeria

-15 litraa mehua

-50 kananmunaa

-3 kiloa juustoa

-7 pakettia leipää

-10 kurkkua

-20 tomaattia

-10 salaattipurkkia

-4 kiloa hedelmiä

-5 kiloa perunoita

-3 kiloa riisiä

-1 kilo kaurahiutaleita

-1 kilo herkkuja

-2 kiloa pakastemarjoja

-10 purkkia kermaa

-1 oliiviöljypullo

-1 suolapaketti

-1 leviterasia

-3 tuoreyrttiä

-3 sitruunaa

-valkosipulia

-sipulia

-inkivääriä

-10 avocadoa

-herkkusieniä

-siemeniä

-2 kiloa juureksia

-3 pakettia WC paperia

-1 paketti talouspaperia

-1 käsisaippua

-2 litraa jogurttia

-1 kilo leikkeleitä

Jne tarpeiden mukaan.

Ja sama uudestaan seuraavalla viikolla tarpeellisin osin. Voi tosin olla että miehellä on nuha ettei pääsekään mukanasi tulemaan kauppaan enää seuraavalla viikolla tai huomaa kassalla että lompakko on unohtunut kotiin. Mutta sitten pyydät vaan että käy hakemassa lompakon ja odotat kaupassa tai että käy automaatilla nostamassa 300 euroa sinulle kauppaan mukaan ja sanot että tuot loput takaisin jos jää.

Repesin totaalisesti tolle kauppalistalle!!! Mielikuva aviomiehestä keräämässä ja maksamassa noita....

Kiitos naurusta!!

Ja siinä toinen (tai ties kuinka mones teen-mitä-ikinä-mies-tahtoo) päivittelemässä kauppalistaa. Huoh.

Vierailija
412/568 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona pahenee ja etätyöt voivat jatkua vielä todella pitkään. Joudut käyttämään noin tuhat euroa vuodessa sen miehen elättämiseen, jos et toimi asian kanssa. Mieti mikä summa.

Vaikka hoitaisi kestityksen halvimmilla lastikkoruuilla niin sekin on paljon pitkällä tähtäimellä. Kuka edes jaksaa toimia lounaskokkina kuukaudesta toiseen, eikä tarvitsekaan. Omat eväät pitäisi tuoda, myös kahvia säännöllisesti jos sitä juo.

Vierailija
413/568 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta joko miehet ovat 43-vuotiaita, voiko ne jättää keskenään mökille?

Jatkossa, kun teet heille ruokaa, muista pestä jauhenliha. Laatikkoruokaa 200 grammaa per ukkeli.

Välipalaksi heille käynevät hyvin raikkaat voileivät.

Onko teillä lapsia? Vanukkaiden päälle varmuudeksi lappu, että ovat lasten.

Vierailija
414/568 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt minkä mallin mukainen tämmöinen etätyö on, että mennään samaan paikkaan toisen työkaverin kanssa tekemään töitä? Siis näin koronan takia. Ja onko se selvinnyt, että ovatko nämä sankarit varsinaisesti työkavereita, vai kavereita, jotka nyhjäävät kylki kyljessä, kun "on niin hyvä etätyöpaikka Jaskalle tänne sommiteltu"?

Vierailija
415/568 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mies tokenee, kun komennat sen tilaamaan ja maksamaan heille kolme kertaa viikossa pizzat tms.

Vierailija
416/568 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-30 välipalapatukkaa

-2 pakettia kahvia

-1 paketti sokeria

-15 litraa mehua

-50 kananmunaa

-3 kiloa juustoa

-7 pakettia leipää

-10 kurkkua

-20 tomaattia

-10 salaattipurkkia

-4 kiloa hedelmiä

-5 kiloa perunoita

-3 kiloa riisiä

-1 kilo kaurahiutaleita

-1 kilo herkkuja

-2 kiloa pakastemarjoja

-10 purkkia kermaa

-1 oliiviöljypullo

-1 suolapaketti

-1 leviterasia

-3 tuoreyrttiä

-3 sitruunaa

-valkosipulia

-sipulia

-inkivääriä

-10 avocadoa

-herkkusieniä

-siemeniä

-2 kiloa juureksia

-3 pakettia WC paperia

-1 paketti talouspaperia

-1 käsisaippua

-2 litraa jogurttia

-1 kilo leikkeleitä

Jne tarpeiden mukaan.

Viikonlopun ruokaostokset? Mikä hevonen syö tuollaisen määrän viikossa? Tuossahan on varmaan kahden kuukauden sapuskat, ja puolet ehtii pilaantua. Nuo välipalapatukat, herkut ja 15 litraa mehua voi jättää suosiolla pois, ei ihme että joka toisella on nykyään diabetes.

Vierailija
417/568 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa nyt minkä mallin mukainen tämmöinen etätyö on, että mennään samaan paikkaan toisen työkaverin kanssa tekemään töitä? Siis näin koronan takia. Ja onko se selvinnyt, että ovatko nämä sankarit varsinaisesti työkavereita, vai kavereita, jotka nyhjäävät kylki kyljessä, kun "on niin hyvä etätyöpaikka Jaskalle tänne sommiteltu"?

niin koko etätyön ideahan on se ettei niitä työkamuja ja muita ihmisiä nähdä, että hölmöjäkin ovat vielä

Vierailija
418/568 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap kokkaa miehelleen, onko se jotenkin vajaa kun ei pysty itselleen syötävää hommaamaan, aikuinen mies?

En ole ap, mutta minä tykkään laittaa ruokaa ja teen sitä aina koko perheelle. Onko siinä jotakin ihmeellistä, että se joka tykkää laittaa ruokaa niin tekee sitä samalla kaikille?

Ap:n tilanne on vaikea, sillä yleensä olen sitä mieltä, että "vieraille" tarjotaan aina ruoka jos sattuvat ruoka-aikaan olemaan meillä. Ap:n tapauksessa kyseessä ei ole enää  mikään satunnainen vieras vaan tästä "ruokavierailusta" on tullut jo tapa.

En kuitenkaan vaatisi miestäni suureen ääneen ilmoittamaan työkaverilleen, että enää et muuten meillä syö. En myöskään itse alkaisi vihjailemaan mitään lokki-kommentteja vaan tämä asia olisi hoidettava pikkuhiljaa. Mies voisi vaikka silloin tällöin ehdottaa työkaverilleen, että käydäänkö jossakin lounaalla kun ei näytä kaapissa olevan oikein mitään lounaaksi sopivaa... Näin saataisiin ainakin katkaistua se, että automaattisesti aina ap:n kaapista syötäisiin. Työkaveri joutuisi edes vähän miettimään, että miten ruokailu hoituu seuraavan kerran kun ap:n kaapissa ei ole lounasta.

Ymmärrän toki myös heitä jotka neuvovat, että pitää sanoa suoraan ja haukkua lokiksi, mutta meille se ei ole sopiva tapa.

Vierailija
419/568 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap kokkaa miehelleen, onko se jotenkin vajaa kun ei pysty itselleen syötävää hommaamaan, aikuinen mies?

En ole ap, mutta minä tykkään laittaa ruokaa ja teen sitä aina koko perheelle. Onko siinä jotakin ihmeellistä, että se joka tykkää laittaa ruokaa niin tekee sitä samalla kaikille?

Ap:n tilanne on vaikea, sillä yleensä olen sitä mieltä, että "vieraille" tarjotaan aina ruoka jos sattuvat ruoka-aikaan olemaan meillä. Ap:n tapauksessa kyseessä ei ole enää  mikään satunnainen vieras vaan tästä "ruokavierailusta" on tullut jo tapa.

En kuitenkaan vaatisi miestäni suureen ääneen ilmoittamaan työkaverilleen, että enää et muuten meillä syö. En myöskään itse alkaisi vihjailemaan mitään lokki-kommentteja vaan tämä asia olisi hoidettava pikkuhiljaa. Mies voisi vaikka silloin tällöin ehdottaa työkaverilleen, että käydäänkö jossakin lounaalla kun ei näytä kaapissa olevan oikein mitään lounaaksi sopivaa... Näin saataisiin ainakin katkaistua se, että automaattisesti aina ap:n kaapista syötäisiin. Työkaveri joutuisi edes vähän miettimään, että miten ruokailu hoituu seuraavan kerran kun ap:n kaapissa ei ole lounasta.

Ymmärrän toki myös heitä jotka neuvovat, että pitää sanoa suoraan ja haukkua lokiksi, mutta meille se ei ole sopiva tapa.

Luitko ollenkaan mistä kyse? Eihän mies tähän suostunut, jatkaa apn eväiden syömistä ja haukkuu apn vaikka ap on asiasta miehelle monta kertaa sanonut. Miksi kommentoit jos et jaksa edes lukea aihetta.

Vierailija
420/568 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaveri syö kolme kertaa viikossa, niin jätä yhden kerran kaapit tyhjiksi. Tällöin on mietittävä noutoruokaa. Toisella kerralla teet vain vaatimattoman keiton ja kolmannella kerralla normaalia kotiruokaa, josta otat tarvitsemasi annokset esim työpaikalle mukaan. Jos mies syöttää ruuat kaverille, niin on sitten itse ilman. On helppoa alkaa lopetella käytäntöä jos itse vastaa ruuasta. Jos tarjoilu on epävarmaa, vähäistä ja osin vaatimatonta, niin kyllä se oppii ottamaan eväät.