"Slaavikyykky"
Pystyttekö olemaan rennosti kyykkyasennossa molemmat jalkapohjat maassa? Tarvittaessa vaikka juomaan kahvia siten?
Onkohan mun rakenteessa jotain outoa, kun väkisinkin meinaan pyllähtää.
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Lyhytjalkaiset eivät voi roikkua siinä istuen kun ei ole minkäänlaista varassa istua. Pitkät ihmiset slaavikyykkää paremmin. Lyhyellä vaikka olis hoikka, ei näytä ollenkaan samalta!
Meinaatko, että 1-vuotiaat ovat jo liian pitkiä tuohon asentoon? Kummasti niiltä tuo kyykky vaan näyttää sujuvan.
Luontainen työskentely- ja lepoasento ihmiselle, mutta niille joilta ei onnistu syynä on nilkan jänteiden kireys harjoituksen puutteessa.
Vierailija kirjoitti:
Pystyttekö olemaan rennosti kyykkyasennossa molemmat jalkapohjat maassa? Tarvittaessa vaikka juomaan kahvia siten?
Onkohan mun rakenteessa jotain outoa, kun väkisinkin meinaan pyllähtää.
Slaavikyykyssä ei juoda kahvia!
Slaavikyykyssä juodaan vodkaa tai vähintään olutta, tämä on perusasento gopnikeille (itä-eurooppalainen versio WTstä).
Itseasiassa jos katsotten googlen kuvahaun hakusanalla gopnik, niin 99% näistä nököttää slaavikyykyssä.
Kyllä, vähän polvet pyrkii sisäänpäin.
En saa kantapäitä maahan muuten kuin levittämällä jalat tosi haralleen, tai sitten ottamalla tukea jostain. Muuten pyllähdän. Painopiste vaan jää liian taakse. Nilkka ei taivu tarpeeksi eteen. Tunnen kyllä venytyksen pohkeissa, taitaa tosiaan johtua liian kireitä jänteistä ja lihaksista. Kyykistelen muuten aika paljon, mutta aina päkiöilläni. Ajattelin alkaa nyt tietoisesti treenaamaan päivittäin slaavikyykkyä :D
Ehdotan suomalaisten pyylevälle kyykistelylle nimitystä "aktiivimallikyykky".
Vierailija kirjoitti:
Luontainen työskentely- ja lepoasento ihmiselle, mutta niille joilta ei onnistu syynä on nilkan jänteiden kireys harjoituksen puutteessa.
Itse olen ylipainoinen, laiskista laiskin sohvaperuna joka ei ole neljään vuoteen harrastanut mitään liikuntaa eijä juurikaan sitä ennenkään. Sohvalta ylösnouseminenkin tuottaa tuskaa ja joka paikkaa kolottaa. Kokeilin juuri slaavikyykkyä ja se sujuu kuin leikiten. No problem. Joten en ihan allekirjoita väittämääsi.
Onnistuu hyvin, itse asiassa viime viikolla ryhmäliikuntatunnilla oltiin slaavikyykyssä ja ohjaaja tuli erikseen kehumaan, kuinka hyvä slaavikyykky mulla on :) Olen 176 cm ja 67 kg.
Ei pääse enää, kun oikean jalan akillesjänne on liian lyhyt nykyään :( En edes saa olla oikean jalan varassa niin, ettei jänne veny ja vaurioidu, kun se on kertaalleen jo leikelty. Toispuoleisesti, eli vain vasemman jalan päällä onnistuu kyllä edelleen!
Leveällä asennolla pääsen kyykkyyn ja ylös siitä, olen persjalkainen ja lyhyt läski. Mutta ei se nyt niin kiva asento ole, että kahvitaukoa siinä pitäisin. Mutta ilmeisesti syksyisin sieni- ja marjametsässä möyriminen tekee sen, että tuo asento on ihan luonnollinen. Muuten en ole notkea, sporttinen tai mitään muutakaan.
Helposti pystyn. Pysyn lankussakin monta minuuttia, vaikka olen melkein 60 ja ylipainoinen.
Aivan helposti! Ihana asento muuten... 158/65/60v.
Mistä johtuu, että nilkat ja sääret alkoivat puutua ja pistellä tuossa asennossa? Olin siinä muutaman minuutin, kunnes puutuminen alkoi.
Ei onnistu, jättimäisen mahan takia. Olen lihava ja mahanympärys 120 cm.
Mä istun kyykyssä usein. Harjoitusta se kai vaatii. Kun istuin vaan pöydän ääressä pari vuotta, en hetkeen oikein pystynyt. Tuntui pelottavalta. Olen 30v mies, normaalipainoinen. Pidä tätä aika normaalina asentona. Miten sitä muuten kävisi metsäp*skalla esimerkiksi?
Pystyn, mutta pitkään kun on niin tuntuu että jaloissa ei veri kierrä.
Pystyn ja jokaisen terveen ihmisen pitäisi siihen pystyä. Jos ei pysty, kyse ei todellakaan ole mistään "rakenteellisesta viasta" vaan yksinkertaisesti siitä, että paikat on liian jumissa, että taipuisi ihan normaaleihin asentoihin. Asento ei siis todellakaan vaadi voimaa, vaan syväkyykky toimii ns lepoasentona, jossa on hyvä olla jos puuhastelee vaikka lapsen kanssa lattialla jotain.
Kertokaapa myös ikänne kyykyttelijät. Itte 60v. nainen ja hyvin sujuu kyykky.
Vierailija kirjoitti:
Pidä tätä aika normaalina asentona. Miten sitä muuten kävisi metsäp*skalla esimerkiksi?
Minä ainakin paskon puskassa päkiöilläni kyykkien.
On outoa, että joku ei pääse kyykkyyn. En ymmärrä. Samoin kuin on ollut juttua, että jotkut lapset eivät osaa juosta enää tai ihmettelevät mitä hikoileminen on. Perin outoa ja noloa tuollainen, mielestäni.