Mitkä sisustustrendit tulevat kestämään huonosti aikaa? Aloitan:
Nahkaiset "lenkki"vetimet. En voi käsittää, miten joku ajattelee niiden pysyvän kauniina vuotta pidempään. Tulevat venymään ja rasvoittumaan, ja luultavasti niihin kyllästyy muutenkin hyvin nopeasti.
Kommentit (573)
Maltillinen ja arvostava kirjoitti:
Sellaiset kommentit, jossa hyvin tylysti arvostellaan jotain tiettyjä rakennustyylejä tai sisustusratkaisuja, ahdistavat erityisesti meitä nuoria rakentajia. Olemme juuri tehneet isoja päätöksiä ja käyttäneet paljon aikaa ja rahaa saadaksemme perheellemme viihtyisän kodin. Nytkö tämä meidän uusi keittiömme, kattomme tai lattiamme näyttää jo jonkun silmissä aikansa eläneeltä?
On selvää, että jokaisella vuosikymmenellä jotkin tietyt tyylit viehättävät enemmän kuin muut. Talot sisustuksineen tunnistaa siksi aikansa taloiksi. Siinä ei ole mitään tuomittavaa, ja talo tai asunto voi silti olla viihtyisä vielä vuosikymmentenkin päästä. Joku täällä jo sanoi, että sisustus on hyvä, kun se sopii talon tyyliin. Puutalossa puuta ja betonitalossa betonia - tai sitten sopivasti näitä yhdistellen. Käytännöllisyys on myös tärkeä arvo. Ei haittaa, vaikka rimakatto kyllästyttää jotakuta viiden vuoden päästä, jos itse olemme tyytyväisiä, miten miellyttävän akustiikan se taloomme tuo! Lapsiperheen lattiassa voi ulkonäön edelle mennä kestävyys, äänettömyys ja helppo siivottavuus. Johonkin valintaan vain on päädyttävä, eikä sivullinen voi tietää, mitkä ovat olleet valinnan kriteereitä.
Arvostan näissä keskusteluissa sitä, jos oikeasti autetaan toisia tekemään järkeviä valintoja ja välttämään sellaista, mikä ei toimi. Saa toki sanoa senkin, mistä ei itse (juuri nyt) tykkää, mutta makumielipiteen voi yrittää sanoa niin, ettei lyttää tai nolaa toisen valintoja. Ja meille, jotka ollaan hieman herkkiä, on parempi, ettemme edes lue keskusteluja, joissa etsimällä etsitään jotain kielteistä (tyyliin "mitä nimeä et lapsellesi ainakaan laittaisi"). Sisustamisessakin seurataan vain rohkeasti omaa silmää ja sydäntä, millaista väriä, millaista laattaa, millaista valaisinta tai seinävaatetta jokin kohta kodissamme kaipaa. Hienoa, jos tavaralla lisäksi on jokin tarina: se on vaikkapa itse tehty tai lahjaksi tai perinnöksi saatu.
No aika naurettava olet, jos siitä ahdistut ja pahoitat mielesi että joku ei netin keskustelupalstalla tykkää sinun rakennus- tai sisustusratkaisuistasi. Vaikea käsittää, että aikuisella ihmisellä voisi olla noin olematon itsetunto. Siis kyllähän jokainen nyt saa sanoa mielipiteensä siitä jos inhoaa jotain tyyliä ja pitää sitä rumana, ei se tarkoita sitä että sinun pitäisi olla samaa mieltä. Tee niin kuin tykkäät ja viis veisaa siitä mitä muut sanoo. Vähän jotain selkärankaa pitäis olla...
Minä en ainakaan missään asiassa tai valinnoissa mieti, onko tämä nyt suosittu valinta ja onko tämä muodissa. Ei kiinnosta tippaakaan, jos itse tykkään siitä niin se on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Avokeittiö, ei jatkoon kirjoitti:
Avokeittiö, olohuoneen yhdellä seinustalla keittiön tykä, ei voi kestää enää kauan.
Synkroni taloissa ( Oulussa) näkee paljonkin , isot ikkuna , suora näkyvyys oh perällä olevaan rääpäle keittiöön.Keittiö voi olla yhteydessä olohuoneeseen , muttei sen keskellä.
Tämä villitys saisi todellakin kadota ja nopeasti. Kuka ostaa kämpän, jossa sohvan paikka on tiskipöydän vieressä? Ja kun nää ”unelma-asunnot” vielä maksaa jotain 600.000 + vuokratontti satatonnia päälle... ei ziisus.
Onko paikalla yhtään arkkitehtiä, joka osaisi selittää tämän keittiöseinä olohuoneessa -älynväläyksen idean tällaiselle tavalliselle tallaajalle?
Arkkitehti vastaa. Rakennusliike myy asunnon jossa on kaksi makuuhuonetta. He kuitenkin tekevät siitä kymmenen neliötä pienemmän kuin vanhasta kolmiosta, mutta se tietenkin maksaa enemmän. Koska asunto on yhden keittiön verran pienempi, keittiötä ei voi tehdä. Keittiökaapit ovat siis olohuoneen seinustalla.
Tämä myydään nimellä "tupakeittiö".
Vastaus on siis: grynderin voitot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Live, laugh and love, tähtityynyt, sisustusportaat, oksat.
Harmaat kulmasohvat.
Muiden kohdalla olen samaa mieltä, mutta harmaat kulmasohvat ovat mielestäni aika ajattomia.
Nämä tulivat jo joskus 2000-l puolivälissä ja vielä ovat olemassa
Tässä on ollut sama sisustus lähes 21 v. Johtuen ei rahaa ylimäräisiin menoihin.Asunto on pieni ja sen mukaiseti vähän huonekauja. Iso soffa jonka väri suklaa ruskea.Liekö materiaali plyysiä kun väri elää,kun pintaan koskee?Mahtava kun lapsen lapset olivat pieniä,jos heiltä vahingossa kuola valui soffaan.Pyhin kostealla ja läikiä ei jää,kun pinta tavalaan elää. Sitten ei ole kuin ruokapöytä tuoleineen, kun on avo keittiö.Tasona peräkäin 2klp.Ikean lokerohyllyköä,kun 1 pitkä seinä.Ei pystyssä vaan vaaka tasossa.Ikean kehykset ja sisällä kehys ikeasta ostetut mustavalkoset julisteet seinässä.Nykyisin lehmäntalja matto.Helppo pitää puhtaana,kun karvat lyhyet!Makkarikin niin pieni, vuode mahtuu leveydeltä 120cm. pieni yöpöytä.Kun yksin asuu riitää 1.pieni yö-pöytä.Harmaata muuten olen katsellut kulmasoffana.Väri on todella hyvä kun sopii kaikeen sisustus väreihin tai muuhun materiaali mikä kodit on.En usko harmaa häviää sofana mihinkään.On fiksu väri valinta!Haaveilen muutoa pois tästä vuokra asunto.Sitäkin voisin ostaa kakikki uudet sofasta pöytiin..Tämän kämpäni osto valinat tehnyt tytär,minä toki maksanut.Ensin on säästettävä,muutokin yksin maksaa.Mutto autot,mutto miehet jne. Ilmasta mutto ei kenelekään ole.
🤔🤗🐱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuosina on kuvissa näkynyt tosi paljon mustia keittiöitä ja kullanvärisiä hanoja. Luulen, että etenkin nuo hanat aiheuttavat ihmetystä kymmenen vuoden päästä.
Vaikka ne uudet hanat olisi hopean väriset, ne näyttävät vanhanaikaisilta ja kulahtaneilta 10 vuoden päästä.
Niin näyttää, ne kalkkeutuu ja nuhriutuu. Mutta eihän se ole iso homma sitten vaihtaa ne.
Vierailija kirjoitti:
Musta, harmaa, valkoinen ja kulta menevät siis pois. Odotan innolla, minkälaisia kämppiä viiden vuoden päästä näkyy.
Loppukasarin pastellit tulee.
Mua aina vähän kauhistuttaa nähdä ihmisten upouusia kokomustia keittiöitä. Epäilen niiden menevän vaihtoon 5-10 vuoden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta, harmaa, valkoinen ja kulta menevät siis pois. Odotan innolla, minkälaisia kämppiä viiden vuoden päästä näkyy.
Loppukasarin pastellit tulee.
Voi, toivottavasti edes vähän raikkaampina versioina kuin ne kasarin tunkkaiset persikkaiset, kellertävään taittuvat. 🤢 Puuteriset, kylmät pastellit voisivat ollakin ihan jees.
Toinen samanlainen kuittaa. Arkkitehti tekee sen, mistä asiakas hänelle maksaa ja mikä on myös lakien ja säädösten mukainen. Kaavoittaja määrittelee mitä saa minnekin rakentaa. Asiakas pyytää arkkitehtia suunnittelemaan ja arkkitehti kertoo mikä on mahdollista. Yhdessä käyvät läpi mitä tehdään. Arkkitehti ei ole vapaa taiteilija vaan suunnittelija, jota sitoo iso kasa lakeja ja säädöksiä. Rakennuksen on oltava terveellinen, turvallinen, helppokäyttöinen, kestävä, kaunis jne. "Venustas, utilitas, firmitas" määritteli Vitruvius nuo tavoitteet jo pari tuhatta vuotta sitten.
Se mikä on kenenkin mielestä kaunista on sitten eri juttu. Makuja on monia eikä sitä omaan keittiön kaapin oven väriä tarvitse hyväksyttää jokaisella naapurilla. Laittaa sellaisen, kuin itse haluaa. Rakennuksen isommat osat, neliöt, väritys, kerrosten lukumäärä jne vaativatkin yleensä virallisen hyväksynnän.
anarkkitehti kirjoitti:
Toinen samanlainen kuittaa. Arkkitehti tekee sen, mistä asiakas hänelle maksaa ja mikä on myös lakien ja säädösten mukainen. Kaavoittaja määrittelee mitä saa minnekin rakentaa. Asiakas pyytää arkkitehtia suunnittelemaan ja arkkitehti kertoo mikä on mahdollista. Yhdessä käyvät läpi mitä tehdään. Arkkitehti ei ole vapaa taiteilija vaan suunnittelija, jota sitoo iso kasa lakeja ja säädöksiä. Rakennuksen on oltava terveellinen, turvallinen, helppokäyttöinen, kestävä, kaunis jne. "Venustas, utilitas, firmitas" määritteli Vitruvius nuo tavoitteet jo pari tuhatta vuotta sitten.
Se mikä on kenenkin mielestä kaunista on sitten eri juttu. Makuja on monia eikä sitä omaan keittiön kaapin oven väriä tarvitse hyväksyttää jokaisella naapurilla. Laittaa sellaisen, kuin itse haluaa. Rakennuksen isommat osat, neliöt, väritys, kerrosten lukumäärä jne vaativatkin yleensä virallisen hyväksynnän.
Tarkennetaanpa. Ulkoseinien väritys ja materiaalit voi olla määrätty kaavassa. Rakennuksen sisäpintojen värit on omistajan oma asia.
Avokeittiö, saareke, mustattu sauna, harmaasävyt, jättikokoiset terassit.
Mattamustat keittiöt, messinkiset hanat
Vierailija kirjoitti:
Avokeittiö, saareke, mustattu sauna, harmaasävyt, jättikokoiset terassit.
Saareke on pelkästään käytännöllinen paljon ruokaa laittavalle ja laskutilana. Jättikokoisella terassilla on tilaa puuhailla ja treenata ja viettää aikaa koko perheen.
Vierailija kirjoitti:
Musta, harmaa, beige, eikä edes nyt niin parjattu valkoinen varmasti mene kokonaan pois milloinkaan.
Mutta, jos on kotinsa sisustanut kauttaaltaan jollain niistä, kaikkia on nähty, tällä hetkellä kokobeigeä näkyy instassa paljon, niin se ei todennäköisesti tule kestämään aikaa. Klassinen yksityiskohdissa, mutta näitä beige keittiö, beiget seinät, ehkä rottinkia yksityiskohdissa, beigeä keramiikkaa ym, niin en usko että kovin montaa vuotta jaksaa katsella, -ehkä ei ole edes tarkoitus.
Tuollainen koti on rauhallinen ja seesteinen sellaiselle jonka muu elämä on täynnä säpinää. Kotona rauhoitutaan.
Ihan samaa mieltä olinkin, että tärkeintä on tehdä omat päätöksensä ja noudattaa omaa makuaan. Keskustelun tyyliin vain toivoin ystävällisempää ja arvostavampaa sävyä. Ahdistus tulee siitä, kun lukee jotain keskustelua itseä kiinnostavasta aiheesta ja lukiessa vähitellen tulee tunne, että palstalla lähinnä puretaan omaa pahaa oloa toisia lytäten. Eivät kaikki niin tee, eikä pahassa olossa ja sen purkamisessakaan ole moitittavaa. Kaikilla on joskus paha olo. Mikähän sen purkamiseen olisi sopivin palsta?
Edellinen siis kommenttina vierailijalle, joka piti naurettavana, että joku saattaa ahdistua... Elämän paineissa sekin on mahdollista! :)
On ihan ok toivoa maltillista ja kunnioittavaa sävyä, periaatteessa se olisi aika mukava missä tahansa keskustelussa, mutta tämäkin aihe voi olla aika henkikohtainen, kun on kyse kodeista. Sinun aiempi kirjoitus avasi ajattelemaan sitä millä intohimolla ja rakkaudella niitä valintoja halutaan tehdä ja toki valita mieleisintä sillä hetkellä tarjolla olevista. Se on joka tapauksessa oikea tapa kun tekee itse itselle kodin. Monet asiat pystyy joskus muuttamaan kun kaikki kuitenkin kuluu, jos muutokselle tarvetta ja taas tylsää omasta mielestä ei kannata valita siksi että se jonkun mielestä vaikka kestääkin paremmin aikaa. Varmasti näihin asioihin vaikuttaa myös se, kuinka monet eri sisustuskaudet on elänyt. 😉
Ei mee mulla ainakaan harmaat musta ja valkoiset pois "muodista"... Ne on pitkäikäisiä just siks,kun ei ärsytä, eikä kyllästytä.. Musta sauna on jees.. Saunassa saa olla "hämyinen"tunnelma.. Ja musta on tyylikäs väri. Mustaa harmaata ja valkoista tulen aina käyttämään, niin sisustuksessa kuin vaatetuksessakin..Ei mee ohi.. Eriväreillä ja kuvioilla sitten ehostetaan ja tehostetaan fiiliksen mukaan. Niitä variaatioita löytyy sitten loputtomiin.. 👍👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olohuone on poistuva ja katoava muotivillitys. Hetken se kesti mutta nyt korona on tehnyt sen viimeistään turhaksi ja muutenkin ihmisillä on jo nykyään televisio omassa makuuhuoneessaan. Vanhemmilla oma ja lapsilla omat.
Meillä on olohuone ja televisiohuone erikseen. Olohuone on "kodin sydän" jossa luetaan, ollaan läppärillä/tabletilla, voi ottaa torkut, seurustellaan keskenään tai viihdytetään vieraita yms.
Mielestäni televisio makuuhuoneissa on todella huono idea unenlaadun kannalta.
Siis kuinka iso jättiasunto teillä on? Meillä on vain tarpeelliset tilat eli eteinen, yhdistetty wc-kylpyhuone, olohuone, keittiö sekä yhteinen makuuhuone minulle ja miehelle sekä yhteinen huone kahdelle lapselle. Eli Et+Kph+k+3h. Turhat neliöt ja ylimääräiset huoneet ovat tarpeettomia ja lisäävät siivottavaa.
No voi. Minä ostin juuri ensimmäisen oman asuntoni, 75 m2 kolmio. Ihan ypöyksin asun näissä tarpeettomissa neliöissä. Makuuhuoneessa nukun ja teen töitä, toisessa makuuhuoneessa luen, nukun päiväunia ja majoitan yövieraat ja olohuoneessa katson telkkaria ja luen. Mahdun tanssimaan ja joogaamaan eteisen ja olkkarin välisessä aulassa.
Kun on paljon neliöitä, ei tarvitse tunkea joka paikkaa täyteen tavaroita. Imuroin koko kämpän vartissa, kun lattiat on tyhjät ja huonekalut sijoitettu väljästi. Minä olen aina kotona, olin jo ennen koronaa. Rakastan kotona olemista ja haluan tilaa ympärilleni. Mulla ei ole turhia neliöitä, kaikki on ihan tarpeellisia.
Olen lukenut ketjua vasta alkupäästä, mutta tänne kirjoittaa taas tosi moni omista mieltymyksistään. Eli ovat sitä mieltä, että jos eivät itse tykkää jostain, se ei tule kestämään aikaa. Valitettavastihan asia ei mene niin. Esim. tuo suomalaisten rakastama harmaa sisustuksessa on itselleni ehdoton ei. Se on kuitenkin ollut trendinä jo niin monta vuotta, että ei voi edes puhua trendistä, on tullut jäädäkseen. Sama koskee koko valkoista ja maalaisromanttista/country-tyylistä sisustusta. Tähtityynyjä oli jo 10 vuotta sitten, ei silloin voi puhua enää ohimenevästä ilmiöstä. Mulla on Avotakkaa jostain 90-luvulta asti ja niistä kyllä hyvin näkee, mikä on trendikästä ja mikä vaan porskuttaa vuodesta toiseen suomalaisten suosikkina, vaikka ei omaan makuun sopisikaan.
Omassa lapsuudenkodissani oli tuollainen asetelma vanhassa AIV-pullossa. Ja puhutaan 80-luvun alusta.