Mitkä sisustustrendit tulevat kestämään huonosti aikaa? Aloitan:
Nahkaiset "lenkki"vetimet. En voi käsittää, miten joku ajattelee niiden pysyvän kauniina vuotta pidempään. Tulevat venymään ja rasvoittumaan, ja luultavasti niihin kyllästyy muutenkin hyvin nopeasti.
Kommentit (573)
Minä puolestani ihmettelen, miksi New York - Paris - London aiheista kitch-krääsää tarjotaan vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Joku niitä ostaa ja sisustaa niillä kotiaan. Kukaan ei kehtaa vaan myöntää. Onpa hienoa kun keittiössä on jättisuuri "uniikki" Cafe de Paris -kello.
On käyty katsomassa taloja, ja totaalisen kammottavia ovat harmaat (laminaatti)lattiat. Sekä ne vaaleat pakastesein näköiset että tummanharmaat. Kalseita ja rumia, mikään ei näytä niiden kanssa hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pampaheinät/osmankäämit maljakossa, olkilamput (sisustus a'la Sara Sieppi)
Järkyttävä se Siepon uusi asunto. Ikkunat on katon rajassa, istuessa näkee taivasta, tosin eipä siinä Munkkisaarenkadulla nähtävää olekaan. Kaikki seinät on vinot, keskellä lattiaa on hiukan tilaa muualle saa ryömiä. Kävin katsomassa asuntoa, se oli hirveä. Siis kävin kun oli myynnissä.
Se Siepon entinen oli ihana, asunto siis.
Onkohan tuo sieppo viinaan menevä? Ärsyttävästi puhuu, kiroilee hirveästi ja piparkakkutaloakin sanoo häneksi. Turha lihava kumitissiämmä,Minä kävin kans katsomassa, se on hirveä. Ymmärrän kyllä miksi sieppiä suretti pitkään kun sen erehtyi ostamaan, eikä kyllä ole tyytyväinen vieläkään, sen huomaa kaikesta. Ja ahdas surkea koppi se onkin.
Surettiko, missä siitä mainitsi? Tosi ahtaalta näyttää tuo uusi koti kyllä. En oo kovin tarkasti seurannut mutta näemmä valkoisuus ja heinät jo vähän väistyy..
Näyttää kyllä ihan älyttömän ahtaalta kun suurin osa seinästä vinoja. Entinen asunto oli niin valoisa ja tilava, joten kyllä ahdistaisi muuttaa tuollaiseen koppiin.
Harmaa on selvästi uusi valkoinen. Joku 10v sitten ehkä tuli(?) se trendi, että piti olla kokovalkoinen koti. Nyt se on jo mennyt pois muodista ja sitä pidetään tosi mielikuvituksettomana massajuttuna. No, minä olen aika varma että sama käy joidenkin vuosien päästä tuolla harmaalle, jota nyt pitää olla ihan joka paikassa. Harmaat lattiat, harmaat tapetit, harmaat sohvat, harmaat kalusteet jne. Viiden vuoden päästä varmaan pidetään mielikuvituksettomana niitä, jotka ovat nyt hankkineet kamalasti kaikkea harmaata kotiinsa kun se on niin "kätevä ja rauhoittava" väri.
Itse en ole hankkinut harmaata minnekään, mielestäni se on todella ankea väri josta tulee mieleen syksyn ja alkukevään loskakeli, vanhuus, kura, asfaltti, betoni... Ei mitään hirveän mukavia mielikuvia.
Vierailija kirjoitti:
Minä puolestani ihmettelen, miksi New York - Paris - London aiheista kitch-krääsää tarjotaan vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Joku niitä ostaa ja sisustaa niillä kotiaan. Kukaan ei kehtaa vaan myöntää. Onpa hienoa kun keittiössä on jättisuuri "uniikki" Cafe de Paris -kello.
No meillä teinillä on tuo vaihe, liittyy tietty ko paikkoihin tehtyihin reissuihin
Halusi ison NY taulun seinälleen. Ihan kiva, mutta tuskin vie sitä mukanaan kun kotoa lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Kultaiset ananakset tuli ja meni nopeasti. Muutenkin kullanväri alkaa olla jo mennyttä maailmaa.
Viherkasviviidakkoihin en myöskään usko. Ihan senkin takia, että moni viherpeukaloksi itseään tituleeraava ei laita tikkua ristiin kasvien hyvinvoinnin puolesta. Muutenkaan viidakkosisustukset tuskin kestävät aikaa.
En ymmärrä miten joku väri olisi mennyttä maailmaa? Jos joku tykkää kullanväristä niin miksi ei käyttäisi sitä sisustuksessa? Sehän riippuu ihan siitä miten sitä yhdistelee ja muutenkin kullanväri on kyllä aika ajaton. En ymmärrä muutenkaan sitä että valitaan kaikki väritkin trendien mukaan. Toki se voi olla virkistävää maalata joku seinä trendivärin mukaan, mutta että esim kullanväri poistettaisiin kokoaan kun se ei ole juuri tällä hetkellä trendikästä??
Vierailija kirjoitti:
Harmaa on selvästi uusi valkoinen. Joku 10v sitten ehkä tuli(?) se trendi, että piti olla kokovalkoinen koti. Nyt se on jo mennyt pois muodista ja sitä pidetään tosi mielikuvituksettomana massajuttuna. No, minä olen aika varma että sama käy joidenkin vuosien päästä tuolla harmaalle, jota nyt pitää olla ihan joka paikassa. Harmaat lattiat, harmaat tapetit, harmaat sohvat, harmaat kalusteet jne. Viiden vuoden päästä varmaan pidetään mielikuvituksettomana niitä, jotka ovat nyt hankkineet kamalasti kaikkea harmaata kotiinsa kun se on niin "kätevä ja rauhoittava" väri.
Itse en ole hankkinut harmaata minnekään, mielestäni se on todella ankea väri josta tulee mieleen syksyn ja alkukevään loskakeli, vanhuus, kura, asfaltti, betoni... Ei mitään hirveän mukavia mielikuvia.
Huh joo ei pelkkää harmaata.. Jossain yksityiskohdissa ok. En muutenkaan ymmärrä koteja joissa ei ole ollenkaan VÄREJÄ. Ja harmaata en laske väriksi.
Vierailija kirjoitti:
Kullanväriset tms hanat
Itse rakastan kullanvärisiä asioita. Niitä tulee olemaan aina kodissani, koska pidän niistä. Minun puolestani taloni seuraava omistaja voi vaihtaa kullanväriset ovenkahvat vaikka mustaksi. Sisustan kotini niin, että viihdyn siellä itse. Olkoon trendit mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kultaiset ananakset tuli ja meni nopeasti. Muutenkin kullanväri alkaa olla jo mennyttä maailmaa.
Viherkasviviidakkoihin en myöskään usko. Ihan senkin takia, että moni viherpeukaloksi itseään tituleeraava ei laita tikkua ristiin kasvien hyvinvoinnin puolesta. Muutenkaan viidakkosisustukset tuskin kestävät aikaa.
Harrastuksena kasvien hoito on aivan ihana. En tiennyt, että "viidakkko" olisi ollut joskus muodissa tai pois muodista. Kasvit tulevat kyllä kalliiksi jos niitä ei osaa hoitaa ja joutuu ostamaan koko ajan uusia.
Joo, sama täällä (olen siis tuon kommentin kirjoittaja kelle vastasit). Itselläni on ollut viherkasveja aina. Yhteen aikaanhan niitä ei monella ollut ja kasveja pidettiin jopa vanhanaikaisena ja hankalana sisustuksessa. Siksi on huvittanut kovasti että viime vuosina moni on löytänyt sen "sisäisen viherpeukalonsa" 😄 kasveina tietysti aina samat peikonlehdet..
Mä en nimen omaan halua peikonlehteä koska kasvaa niin nopeasti epäsiistiksi. Enkä mitään rönsyliljaa. Muita kasveja kyllä löytyy, ovat hitaita eivätkä yhtäkkiä levahda käsiin. Palmuvehka, pullojukka, saint paulia jne.
Se typerä muoti, että jätetään keittiöstä yläkaapit pois. Yleensäkin hirveä trenditietoisuus ja sisustusvillityksiin hurahtaminen ainakin saisi loppua, käytännöllisyydessä on puolensa.
Musta, harmaa, valkoinen ja kulta menevät siis pois. Odotan innolla, minkälaisia kämppiä viiden vuoden päästä näkyy.
Haalean väriset kirjavat kuosit, jotka kulahtaa nopeasti ja näyttää sekavilta.
Klassinen sisustus kestää aikaa, ei liian räikeitä värejä tai ihmeellisiä sisustusratkaisuja. Joistain trendeistä voi löytää sellaisia mitkä miellyttää pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pampaheinät/osmankäämit maljakossa, olkilamput (sisustus a'la Sara Sieppi)
Ei osmankäämit maljakossa ole mikään uusi juttu!
Juu ei, viimeksi oli kuuminta hottia 70-l ja tuli taas 😁
Musta, harmaa, beige, eikä edes nyt niin parjattu valkoinen varmasti mene kokonaan pois milloinkaan.
Mutta, jos on kotinsa sisustanut kauttaaltaan jollain niistä, kaikkia on nähty, tällä hetkellä kokobeigeä näkyy instassa paljon, niin se ei todennäköisesti tule kestämään aikaa. Klassinen yksityiskohdissa, mutta näitä beige keittiö, beiget seinät, ehkä rottinkia yksityiskohdissa, beigeä keramiikkaa ym, niin en usko että kovin montaa vuotta jaksaa katsella, -ehkä ei ole edes tarkoitus.
Vaaleus tai valkoisuus. hyvin nopeasti vaaleat pinnat tummuu sormenjälkiä jne.
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään valkoisista seinistä. Sitten voi vaihtaa vapaammin tekstiilejä mielen mukaan ja käyttää kirjavia värejä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään valkoisista seinistä. Sitten voi vaihtaa vapaammin tekstiilejä mielen mukaan ja käyttää kirjavia värejä muutenkin.
Sama, meillä on ollut valkoinen raikas pohja pitkään, yksityiskohdilla saa väriä ja vaihtelua.
Sellaiset kommentit, jossa hyvin tylysti arvostellaan jotain tiettyjä rakennustyylejä tai sisustusratkaisuja, ahdistavat erityisesti meitä nuoria rakentajia. Olemme juuri tehneet isoja päätöksiä ja käyttäneet paljon aikaa ja rahaa saadaksemme perheellemme viihtyisän kodin. Nytkö tämä meidän uusi keittiömme, kattomme tai lattiamme näyttää jo jonkun silmissä aikansa eläneeltä?
On selvää, että jokaisella vuosikymmenellä jotkin tietyt tyylit viehättävät enemmän kuin muut. Talot sisustuksineen tunnistaa siksi aikansa taloiksi. Siinä ei ole mitään tuomittavaa, ja talo tai asunto voi silti olla viihtyisä vielä vuosikymmentenkin päästä. Joku täällä jo sanoi, että sisustus on hyvä, kun se sopii talon tyyliin. Puutalossa puuta ja betonitalossa betonia - tai sitten sopivasti näitä yhdistellen. Käytännöllisyys on myös tärkeä arvo. Ei haittaa, vaikka rimakatto kyllästyttää jotakuta viiden vuoden päästä, jos itse olemme tyytyväisiä, miten miellyttävän akustiikan se taloomme tuo! Lapsiperheen lattiassa voi ulkonäön edelle mennä kestävyys, äänettömyys ja helppo siivottavuus. Johonkin valintaan vain on päädyttävä, eikä sivullinen voi tietää, mitkä ovat olleet valinnan kriteereitä.
Arvostan näissä keskusteluissa sitä, jos oikeasti autetaan toisia tekemään järkeviä valintoja ja välttämään sellaista, mikä ei toimi. Saa toki sanoa senkin, mistä ei itse (juuri nyt) tykkää, mutta makumielipiteen voi yrittää sanoa niin, ettei lyttää tai nolaa toisen valintoja. Ja meille, jotka ollaan hieman herkkiä, on parempi, ettemme edes lue keskusteluja, joissa etsimällä etsitään jotain kielteistä (tyyliin "mitä nimeä et lapsellesi ainakaan laittaisi"). Sisustamisessakin seurataan vain rohkeasti omaa silmää ja sydäntä, millaista väriä, millaista laattaa, millaista valaisinta tai seinävaatetta jokin kohta kodissamme kaipaa. Hienoa, jos tavaralla lisäksi on jokin tarina: se on vaikkapa itse tehty tai lahjaksi tai perinnöksi saatu.
Tietenkin niissä kaapeissa on valot ja pistorasiat, mitään laitteita ei tarvitse ottaa ulos. Monä pidän minimalistisesta ilmeestä, jossa keittiön tasot ovat tyhjiä kaikista härpäkkeistä. Kauniit yrttiruukut ja hedelmävati saavat olla esillä ja kimppu tuoreita kukkia keittiön ruokapöydällä.