Lapsettomat häät todellakin tarkoittavat sitä!!!
Olemme siis mieheni kanssa menossa naimisiin alkukesästä. Häitä on suunniteltu jo vuoden päivät ja kaikki rupeaa pikkuhiljaa olemaan valmista. Häät ovat siis LAPSETTOMAT ja nyt eräs ystäväni mankuu saada ottaa mukaansa pienen vauvansa. Siis mitä osaa sanasta lapseton hän ei nyt ymmärtänyt?? Että mua ottaa päähän tommoset mammat, jättää sitten tulematta mieluummin.
Kommentit (154)
Mikä ongelma tässä on? Jos häät ovat lapsettomat niin sinne ei silloin viedä lapsia :D Voihan äiti jättää vauvan hoitoon lapsen isälle tai toisinpäin, tai sitten voi ilmoittaa hääparille, että ei tällä kertaa pääse tulemaan! (Siis jos vauvaa ei voi laittaa hoitoon)
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 07:42"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 07:38"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 02:33"]
Mitä tulee pienten vauvojen pärjäämiseen, (kysyn koska itselläni ei ole tietämystä, olen nuori lapseton eikä lapset muutoin kiinnosta) niin miksi pienet vauvat eivät pärjää yhtä päivää ilman äitiä? Eikös maailmassa kuitenkin ole äidittömiä vauvojakin joita hoitaa joko isä tai joku ulkopuolinen? Tuttipullot...? Ei sillä että vauvaa nyt mitenkään pitäisi altistaa äidittömyydelle vaikka aamusta iltaan, mutta mietin että onko se kuitenkaan ihan mahdoton ajatus noin niinkuin oikeasti tarvittaessa? Tämä kysymys ei liity nyt häihin, tuli vain mieleeni kun joku kirjoitti jotenkin että "isä osallistuu sen minkä voi osallistua", eikös kuitenkin tässä maailmassa hoida isätkin vauvoja...
[/quote]
Toivottavasti palaat vielä lukemaan vastauksen, kerron mielelläni, miksi vauvan voi olla vaikea ilman äitiä.
Maailmassa on kyllä paljon vauvoja, joilla ei ole äitiä. Se ei kuitenkaan ole tilanne, jota pitäisi ehdoin tahdoin tavoitella, eivätkä monet äidit halua vauvaansa altistaa hetken äidittömyydelle. VOin kertoa syitä sille, miksi vanhemmat ovat haluttomia jättämään vauvaansa hoitoon häiden ajaksi, tai miksi se saattaa olla jopa mahdotonta (sovitaanko nyt, ettei kuitenkaan verrata hääpoissaoloa äidin kuolemaan tai esim. sairaalassaoloon, nämä ovat erittäin pakottavista olosuhteista johtuvia menoja).
- Vauva on liian pieni jätettäväksi hoitoon. Nykyään suositellaan, että vauvalle sopiva hoitoaika on tunti per elinkuukauksi (ja vuorokausi per ikävuosi), siis nelikuukautisen vauvan voi jättää neljäksi tunniksi jne. Ainakin minä koin tämän suosituksen hyväksi, enkä itsekään symbioosivaiheen takia halunnut olla erossa vauvasta pitkiä aikoja.
- Imetys. Kaikki vauvat eivät syö pullosta. Tätä ei moni tajua. Pullo ei yksinkertaisesti käy, eivät myöskään muut syöttövälineet, ainoastaan tissi. Varsinkin hyvin pienen vauvan kanssa myös äidin juhlailta voi kärsiä huomattavasti, sillä jos vauva ei ole imemässä rintoja, maito pitää pumpata pois. Ainakaan minä en nauttisi pumppaushetkestä juhlapaikan vessassa. Jos maitoa ei pumppaa, rinnat täyttyvät maidosta kivikoviksi, ja seurauksena on pahimmillaan rintatulehdus.
- Vauva vierastaa. Todella monet vauvat vierastavat hyvin suuren osan vauvavuottaan. Tämä on yksilöllinen ominaisuus, jota ei voi kasvattaa pois.
- Sopivan hoitajan löytyminen. Tässäkin ketjussa moni yksinkertaistaa tilanteen sillä, että vauvan voi vain jättää hoitoon. Kaikilla ei kuitenkaan ole leegiota ihmisiä, joille vauvan voisi jättää. Mulla esimerkiksi oli vauva-aikana käytännössä vain vanhempani, jotka heidätkin olisi sitten pitänyt raahata satojen kilometrien päähän hääreissulle mukaan (kaverimme ja sukulaisemme eivät asu lähistöllä). Ja entä jos myös vanhempani olisivat olleet samoissa häissä? Ei ketään hoitajia. Itse koin lisäksi, että vauvanhoidon sälyttäminen toisten ihmisten harteille on vähän kohtuutonta: muutama tunti hoituu kyllä, mutta entä jos vauva alkaakin kaipailla äitiä ja vierastaa? Kiva sitten kanniskella tunnista toiseen itkevää vauvaa. Minkäänlainen yöhoito ei olisi onnistunut, koska äitini käyttää unilääkkeitä, ja isäni taas ei ole mikään vauvanhoitomaestro, taaperon kanssa sujuu kaikki kyllä täysin ongelmitta.
Tässä erinäisiä syitä sille, miksi vauvan hoitoon jättäminen ei monelle pariskunnalle ole mikään vaihtoehto. Mä olisin jättänyt menemättä lapsettomiin häihin.
[/quote]
Muahahaa, miten joku jaksaa väkertää ihan näin tosissaan pitkän vastauksen ilmiselvään provoon :D
[/quote]
Mulla meni ehkä 5 min. kun kirjoitin tuon. Jos ajatus juoksee suht nopeasti ja kymmensormijärjestelmä on hallussa, ei tuollaisessa lyhyessä tekstissä ole mitään väkertämistä.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 22:10"]Miksi pitäisi tehdä poikkeusta yhden perheen kohdalla? Sitten jokaisella olisi oikeus tuoda vauvansa tai kaksosvauvat mukanaan. Olisiko ystävällistä jättää tulematta häihin, ellei voi ilman vauvaa tulla. Aika ikävää kysellä hääparilta poikkeuksia (eli voiko vauan ottaa mukaan), kun kerran kutsussa on selkeästi ilmoitettu toive lapsettomista häistä. Itsekästä ajattelua.
Mikään ystävyys ei siihen kaadu, että jättää häihin tulematta, kun siihen on hyä syy.
[/quote]
jos kaikilla ystävillä ja kutsutuilla olisi vauva...siirtäisin ihan tosi häitä tai antaisin alle 6kk vauvojen tulla
Hei pikkuvauvojen äidit, kyllä me tiedämme, ettette välttämättä pääse lapsettomiin häihin. Ei tarvitse avautua siitä, miten hankalaa ja rajoittavaa vauvan kanssa on. Meistä olisi kiva, jos pääsisit, mutta emme voi ratkaista tätä ongelmaa puolestasi.
Nämä lapsettomat häät-keskustelut on kyllä aina viihdyttäviä. Kaikkein hauskinta tuntuu olevan se, etteivät ihmiset laske vauvaa lapseksi (vinkki, vauva on lapsi). Sama jos minut kutsuttaisiin kaverin luokse, joka pyytäisi että ettehän tuo koiria illanviettoomme, ja minä lähtisin mussuttamaan, että "voin minä tuon Hilman ottaa kun se ei ole iso koira" (Hilma on Chihuahua). Aivan sama logiikka. =D
Minä ajattelin ensi kesänä pitää täydelliset palstamammahäät.
Vuokraan yleisön teatterista. Juu, ihan tosi. Sen voi tehdä. Palkkaan teatterin henkilökunnan istumaan kirkkoon penkkeihin ja tulemaan juhliin.
Helppoa hommaa, kun he palkan edestä toimivat juuri kuten haluan, että suuri häänäytelmäni onnistuu.
Kolmekuinen, täysin tissillä oleva vauvani ei ole ollut minusta erossa yli 20 minuuttia elämänsä aikana. En edes halua kokeilla kelpaisiko hänelle tuttipullo. Joten ei kiitos, kenenkään häät eivät ole niin tärkeät, että haluaisin olla tunteja erossa vauvastani. Jos vauvani ei kelpaa häihin mukaan, älä sitten loukkaannu, kun kieltäydyn osallistumasta.
Myöhemmin, kun hän on isompi, tulen mielelläni kaksin mieheni kanssa ja otan tästä kaiken irti. :-)
Yksissä häissä oli joku mamma tullu vauvansa kanssa sinne ja minua kyllä säälitti morsian, kun kaikki ihailivat vauvaa, eikä morsianta.
Morsian on häiden keskipiste, eikä kenenkään teidän marttyyrimammojen jalkojen välistä pullauttama luojan ihme.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 07:52"]
Hei pikkuvauvojen äidit, kyllä me tiedämme, ettette välttämättä pääse lapsettomiin häihin. Ei tarvitse avautua siitä, miten hankalaa ja rajoittavaa vauvan kanssa on. Meistä olisi kiva, jos pääsisit, mutta emme voi ratkaista tätä ongelmaa puolestasi.
[/quote]
Tässä ketjussa useampi ihminen on kysynyt, miksi vauvaa ei voi jättää häiden ajaksi hoitoon, joten heille on myös vastattu.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 07:53"]
Kolmekuinen, täysin tissillä oleva vauvani ei ole ollut minusta erossa yli 20 minuuttia elämänsä aikana. En edes halua kokeilla kelpaisiko hänelle tuttipullo. Joten ei kiitos, kenenkään häät eivät ole niin tärkeät, että haluaisin olla tunteja erossa vauvastani. Jos vauvani ei kelpaa häihin mukaan, älä sitten loukkaannu, kun kieltäydyn osallistumasta.
Myöhemmin, kun hän on isompi, tulen mielelläni kaksin mieheni kanssa ja otan tästä kaiken irti. :-)
[/quote]
Kuule, sua ei oikeasti kukaan edes kaipaa häihin. Pakko vain kutsua, ettet loukkaannu ja salaa toivotaan, että et tule sen äpäräsi kanssa
En ymmärrä, miksi jotkut kotimammat äippälomalla olettaa, että kaverit järjestää heille kesällä viihdyttävät juhlat, joiden eteen heidän ei tarvitse tehdä edes sen vertaa töitä, että viitsisivät maksaa MLL.n hoitajan.
Pysykää kotona, ei teitä oikeasti kukaan kaipaa niihin häihin kaivamaan tissiä ruokapöydässä esille.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 07:57"]
En ymmärrä, miksi jotkut kotimammat äippälomalla olettaa, että kaverit järjestää heille kesällä viihdyttävät juhlat, joiden eteen heidän ei tarvitse tehdä edes sen vertaa töitä, että viitsisivät maksaa MLL.n hoitajan.
Pysykää kotona, ei teitä oikeasti kukaan kaipaa niihin häihin kaivamaan tissiä ruokapöydässä esille.
[/quote]
Mä en todellakaan jättaisi vauvaa millekään MLL:n hoitajalle. Tissin voi kaivaa esille muuallakin kuin ruokapöydässä, mutta ehkä sulla ei riitä aivokapasiteetti sitä tajuamaan.
Häät - viihdyttävät juhlat vai pakkopullaa? Tämäkin on ihan validi kysymys.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 07:59"]
[/quote]
Mä en todellakaan jättaisi vauvaa millekään MLL:n hoitajalle. Tissin voi kaivaa esille muuallakin kuin ruokapöydässä, mutta ehkä sulla ei riitä aivokapasiteetti sitä tajuamaan.
[/quote]
Mutta sua ei oikeesti kukaan kaipaa niihin häihin. Tajua jo se. Lapsettomat häät on siksi, että sinäkin ymmärtäisit pysyä pois kakarasi kanssa.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 08:00"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 07:59"]
[/quote]
[/quote]
Mutta sua ei oikeesti kukaan kaipaa niihin häihin. Tajua jo se. Lapsettomat häät on siksi, että sinäkin ymmärtäisit pysyä pois kakarasi kanssa.
[/quote]
Kyllä mä luulen, että paremminkin tuollaista aggressiivista ihmistä ei kukaan kaipaa häihin. Sinä kun saat sen alkumaljan ja ensimmäisen viinikaadon, alkaa jo volyymi nousta, ja auta armias, kun juhlat etenevät pitemmälle, sulla onkin jo täysi rähinä päällä, sanan kirjaimellisessa merkityksessä.
Ompas täällä kiihkeä meno ja meininki :)
Itse olen mies ja ollut kolme kertaa elämäni aikana häissä (omia ei ole ollut ja tuskin enää tuleekaan, ikää jo sen verran). Yksissä häissä oli vauva (se ainoani) mukana. Luonnollisestikaan kutsussa ei mitään rajoitusta lasten suhteen ollut. Olimme vain pakolliset eli kirkon ja ruuat, jonka jälkeen häippäsimme. Kaksissa muissa häissä olimme emännän kanssa kahdestaan.
Minä vähän hämmästelen tätä ketjua. Minun mielestä tässä ketjussa ei pitäisi olla edes mitään keskusteltavaa, niin selkeästi aloittaja kertoi, miten hänen juhlissaan toimitaan. Jos kutsussa täysin selkeästi kerrotaan, mikä on pariskunnan päätös omien juhlien suhteen, niin on kertakaikkisen tökeröä lähteä takaoven kautta ruikuttamaan itselle erioikeuksia. Juhlien järjestäjillä on aina omat syynsä toimia niin kuin he toimivat, eikä ole kenenkään kutsun saaneen tehtävä arvioida mitä ne ovat ja miksi he ovat ratkaisuunsa päätyneet, vaan tehdä omat päätöksensä juhliin osallistumisesta niissä raameissa, jotka on kutsussa ilmoitettu.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 21:34"]Olemme siis mieheni kanssa menossa naimisiin alkukesästä. Häitä on suunniteltu jo vuoden päivät ja kaikki rupeaa pikkuhiljaa olemaan valmista. Häät ovat siis LAPSETTOMAT ja nyt eräs ystäväni mankuu saada ottaa mukaansa pienen vauvansa. Siis mitä osaa sanasta lapseton hän ei nyt ymmärtänyt?? Että mua ottaa päähän tommoset mammat, jättää sitten tulematta mieluummin.
[/quote] Vituttaa tää keksintö lapsettomista häistä! Menkää naimisiin hevon kuuseen koko sakki. Ennen vanhaan tullut kuuloonkaan tämmöset ryyppäysjuhlat ku nykyään. Hyi helvetti!
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 09:17"]
Itse olen mies ja ollut kolme kertaa elämäni aikana häissä (omia ei ole ollut ja tuskin enää tuleekaan, ikää jo sen verran). Yksissä häissä oli vauva (se ainoani) mukana. Luonnollisestikaan kutsussa ei mitään rajoitusta lasten suhteen ollut. Olimme vain pakolliset eli kirkon ja ruuat, jonka jälkeen häippäsimme. Kaksissa muissa häissä olimme emännän kanssa kahdestaan.
Minä vähän hämmästelen tätä ketjua. Minun mielestä tässä ketjussa ei pitäisi olla edes mitään keskusteltavaa, niin selkeästi aloittaja kertoi, miten hänen juhlissaan toimitaan. Jos kutsussa täysin selkeästi kerrotaan, mikä on pariskunnan päätös omien juhlien suhteen, niin on kertakaikkisen tökeröä lähteä takaoven kautta ruikuttamaan itselle erioikeuksia. Juhlien järjestäjillä on aina omat syynsä toimia niin kuin he toimivat, eikä ole kenenkään kutsun saaneen tehtävä arvioida mitä ne ovat ja miksi he ovat ratkaisuunsa päätyneet, vaan tehdä omat päätöksensä juhliin osallistumisesta niissä raameissa, jotka on kutsussa ilmoitettu.
[/quote]
Minusta oleellisin kysymys tässä ketjussa on, kuinka tärkeänä morsian pitää, että hänen ystävänsä on paikalla juhlistamassa avioliittoaan. Ihan hyvin vauvan äiti voi kiittää ja kieltäytyä kutsusta jos ei syystä tai toisesta kykene juhliin tulemaan ilman vauvaa. Ei tämä ole ongelma. Ennemminkin kyse on siitä, onko äidillä jonkinlainen velvollisuus yrittää järjestää lapsen hoito ja saapua ystävänsä häihin tai jos morsian itse haluaa ystävänsä paikalle, onko hänelle syytä joustaa pikkuvauvan kohdalla ehdottomuudestaan. Suurin osa aikuisista tietenkin pyrkii kunnioittamaan juhlien järjestäjien toiveita.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 09:17"]
[/quote]
Mutta olen olemassa kahdenlaisia lapsettomia häitä. Niihin, joihin sylivauvat ovat tervetulleita ja niihin joihin eivät ole. Ainakaan aloituksessa ap ei täsmentnyt että olisi kutsussa nimenomaan kieltänyt vauvatkin, joten ihan aiheellista minusta kysyä sitä, jos kerran jollaine kutsutulla on sylivauva.
Meillä on lehmättömät häät