Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osallistumattomat isovanhemmat - tabujen tabu?

Vierailija
22.04.2014 |

Tuli mieleen, kun luin Hesaria, jossa yhdessä artikkelissa mainittiin, että nykyajan lapsiperhellä ei välttämättä ole tukiverkkoa, kun isovanhemmat saattavat asua kaukana. Samaan olen törmännyt neuvolassa, että kysytään, asuvatko isovanhemmat lähellä, että saisitte heistä hiukan apua.

Entä sitten, kun isovanhemmat asuvat kilometrin päässä, mutteivät osallistu mitenkään perheen arkeen? Sanottuani tämän neuvolassa, th meni vaivautuneeksi ja vaihtoi puheenaihetta. No eihän tuohon oikein mitään voi sanoakaan, mutta onko se ns. tabujen tabu, etteivät terveet vierssä asuvat isovanhemmat auta lapsiaan edes todellisessa hädässä, tyyliin toinen lapsista sairaalassa tms. Synttäreille tullaan tyyliin joka toinen vuosi, mutta ilmoitetaan jo etukäteen että kävästään vaan nopeesti ja luikitaan sitten 10 minuutin jälkeen kotiin ilman että seurustellaan yhtään lasten kanssa. Ikinä ei apua ole saatu eikä tosin enää vuosiin pyydettykään.

En sitten tiedä, miten yleistä tällainen on. Ystävilläni isovanhemmat tuntuvat osallistuvan mukavasti. Hakevat lapsia päiväkodista, usein on taloyhtiön pihallakin mummoja ja vaareja leikkimässä, kyläilevät puolin ja toisin. Onko muita samassa tilanteessa? Miksei tällaisista välinpitämättömistä isovanhemmista puhuta koskaan lehdissä, vaan tukiverkon puute selitetään välimatkalla tai sairaudella tms?

Kommentit (143)

Vierailija
81/143 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 10:31"]

Kysyn 10:ltä, että koetko sen liian sitovaksi lasten hoivaamiseksi, jos minulla on hammaslääkäri ja toisin lapsen noin puoleksi tunniksi max tunniksi luoksesi?

[/quote]

Nätisti käyttäytyvän leikki-ikäisen tai koululaisen otan vierailulle mielelläni. Pääsiäisenäkin kävi erittäin hurmaava eskari-ikäinen sukulaispoika. Sylilapsia en kuitenkaan hoivaa enkä siedä remuamista kotonani. -10

Vierailija
82/143 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meidän suvussa on tapana auttaa ja olla toistemme tukena.

Minä olin lapsena paljon isovanhemmillani, samoin minun lapseni ovat minun vanhempieni kanssa paljon ja minä tulen sitten aikanaan olemaan omien lastenlasteni kanssa. Ja koskaan ketään ei ole pakotettu, kaikki haluavat kuulua toistensa elämään ja auttaa hoitamisessa.

Mun mielestä on jotenkin käsittämätöntä, että ei olla tekemisissä sillä verukkeella, että "olen omani hoitanut". Ikään kuin lastenlasten elämässä mukana oleminen tarkoittaisi ympärivuorokautista hoitamista. Sitten itketään kun ei olla läheisiä. Niin, mistäköhän johtuu..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/143 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanottu, isovanhemmat ovat jo hoivaamisensa hoivanneet, mistä ihmeestä olet keksinyt "kovan halun viettää aikaa lastenlasten kanssa"?

Vierailija
84/143 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 10:23"]

Ei kai tuo mikään tabu ole, aika yleitä minusta. Omat vanhempani eivät ole koskaan halunneet osallistua kovin paljoa, tykkäävät kyllä että käydään heillä säännöllisesti ja selvästi tykkäävät lapsista, mutta eivät missään nimessä halua esim. hoitoon ottaa. 

[/quote]Mutta tuohan on ihan eri asia. Nyt kai puhuttiin siitä, kun isovanhempia ei kiinnosta pätkän vertaa, ei siis kyläilyt eikä edes lasten tai lastenlasten kuulumiset. Sun tilanteessa kuitenkin isovanhemmat selvästi välittävät ja haluavat viettää kanssanne aikaa.

Vierailija
85/143 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 10:42"]

Kysyn 10:ltä, että koetko sen liian sitovaksi lasten hoivaamiseksi, jos minulla on hammaslääkäri ja toisin lapsen noin puoleksi tunniksi max tunniksi luoksesi?

[/quote]

Nätisti käyttäytyvän leikki-ikäisen tai koululaisen otan vierailulle mielelläni. Pääsiäisenäkin kävi erittäin hurmaava eskari-ikäinen sukulaispoika. Sylilapsia en kuitenkaan hoivaa enkä siedä remuamista kotonani. -10

[/quote]

Koetko siis että huonosti kasvatetut lapset tulkoon sitten kun käyttäytyvät paremmin? Hoitaisit jos lapsesi olisi kasvattanut omat lapsensa paremmin?

Ymmärrän hyvin tämän.

Entä millainen tunneside sinulla on lapsenlapsiin?

Vierailija
86/143 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 10:33"]

Isovanhemmat ovat osa lapsensa perheitä vain silloin, jos he ovat saaneet olla osa lastensa elämää jo aikaisemmin. Ei se isovanhemmuus synny tuosta vain vauvailmoituksesta vaan sitä valmistellaan jo paljon aikaisemmin, ihan murrosiästä alkaen. Jos nuori aikuinen tekee kaikin tavoin selväksi, että omat vanhemmat on surkeita paskoja ja jos nuori aikuinen tekee ehdoin tahdoin valintoja, joilla loukkaa vanhempiaan, niin on aika epäloogista olettaa, että vauvan syntyessä rynnättäisiin paikalle pelastamaan pikkuvauvan vanhempia.

[/quote]

Minusta kyllä isovanhempi-ikäisten pitäisi olla vähän kypsempiä, niin etteivät ota loppuiäksi nokkiinsa teinin tai nuoren aikuisen itsenäistymiskamppailun tiimellyksessä tulleista riidoista... Itselläni onneksi onni, että vanhemmat ovat hyväksyneet minut, vaikka teinkin jossain iässä ihan täydellisen irtioton heistä, osin omien kasvukriisieni takia, osin äidin liian kontrollihalun takia (yritti määrätä mitä minun pitää opiskella, missä asua, kenen kanssa seurustella). 

Vierailija
87/143 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 10:40"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 10:36"]

Kysyn 10:ltä, että koetko sen liian sitovaksi lasten hoivaamiseksi, jos minulla on hammaslääkäri ja toisin lapsen noin puoleksi tunniksi max tunniksi luoksesi? Oletetaan, että olisit hyvässä kunnossa, vapaa ja meno olisi tiedossa ja hyvissä ajoin? Entä jos lähtisin synnyttämään toista lastamme, niin pääsisikö 2 v teille siksi aikaa, jotta vävysikin voisi tullla synnytykseen mukaan? Voisimme vastaavasti kuljetella painavampia kauppaostoksiasi autolla aina kun olisi tarvis, tarjota kyydin teatteriin ja muuta vastaavaa, mitä nyt keksisit.

7.

[/quote]

En ole 10, mutta ainakaan minä en ottaisi lapsenlasta meille hammalääkärissä käymisen ajaksi. Tuollaisiin tarpeisiin on yhteiskunnalla runsaasti palveluja tarjolla, joten en ymmärrä, miksi minua tarvittaisiin paikkaamaan keksitty hoitovaje.

[/quote]

Onko tämä vitsi? Siis oletko oikeasti isovanhempi?

Miksi et ottaisi?

Tiedoksesi, että tuota asiaa varten ei ole olemassa yhtään mitään yhteiskunnallisia palveluita, kuten hyvin tiedät.

[/quote]

Outoa. Olen sitten varmaan ymmärtänyt väärin nämä kaikki lapsiparkit jne., joihin voi viedä lapsensa muutamaksi tunniksi symbolista maksua vastaan siksi ajaksi, kun itse on asioilla. En tarkoita kuntosalien tai kauppakeskusten lapsiparkkeja vaan esim. MLL:n palveluja, joita yhteiskunta tukee. Ai niin, eihän niitä koskaan ole siellä, missä on lapsiperheitä.

Samoin olen ymmärtänyt väärin päiväkotien tarjoaman tilapäisen lastenhoitoavun esim. siksi ajaksi, kun äiti on sairaalassa. Sinne päiväkotiin saa lapsen myös hammaslääkärikäynnin ajaksi, kunhan maksaa muutaman kympin.

Vierailija
88/143 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 09:49"]

Tuli mieleen, kun luin Hesaria, jossa yhdessä artikkelissa mainittiin, että nykyajan lapsiperhellä ei välttämättä ole tukiverkkoa, kun isovanhemmat saattavat asua kaukana. Samaan olen törmännyt neuvolassa, että kysytään, asuvatko isovanhemmat lähellä, että saisitte heistä hiukan apua.

Entä sitten, kun isovanhemmat asuvat kilometrin päässä, mutteivät osallistu mitenkään perheen arkeen? Sanottuani tämän neuvolassa, th meni vaivautuneeksi ja vaihtoi puheenaihetta. No eihän tuohon oikein mitään voi sanoakaan, mutta onko se ns. tabujen tabu, etteivät terveet vierssä asuvat isovanhemmat auta lapsiaan edes todellisessa hädässä, tyyliin toinen lapsista sairaalassa tms. Synttäreille tullaan tyyliin joka toinen vuosi, mutta ilmoitetaan jo etukäteen että kävästään vaan nopeesti ja luikitaan sitten 10 minuutin jälkeen kotiin ilman että seurustellaan yhtään lasten kanssa. Ikinä ei apua ole saatu eikä tosin enää vuosiin pyydettykään.

En sitten tiedä, miten yleistä tällainen on. Ystävilläni isovanhemmat tuntuvat osallistuvan mukavasti. Hakevat lapsia päiväkodista, usein on taloyhtiön pihallakin mummoja ja vaareja leikkimässä, kyläilevät puolin ja toisin. Onko muita samassa tilanteessa? Miksei tällaisista välinpitämättömistä isovanhemmista puhuta koskaan lehdissä, vaan tukiverkon puute selitetään välimatkalla tai sairaudella tms?

[/quote]

Vanhempani osallistuvat todella paljon, asuvat ihan lähellä. Miehen puolen isovanhemmat haluaisivat osallistua, mutteivät ehdi. Mies on suurperheen esikoinen ja nuorimmat asuvat vielä kotona ja vaativat aika paljon aikaa heiltä.

Vierailija
89/143 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 10:46"]

Isovanhemmat ovat osa lapsensa perheitä vain silloin, jos he ovat saaneet olla osa lastensa elämää jo aikaisemmin. Ei se isovanhemmuus synny tuosta vain vauvailmoituksesta vaan sitä valmistellaan jo paljon aikaisemmin, ihan murrosiästä alkaen. Jos nuori aikuinen tekee kaikin tavoin selväksi, että omat vanhemmat on surkeita paskoja ja jos nuori aikuinen tekee ehdoin tahdoin valintoja, joilla loukkaa vanhempiaan, niin on aika epäloogista olettaa, että vauvan syntyessä rynnättäisiin paikalle pelastamaan pikkuvauvan vanhempia.

[/quote]

Minusta kyllä isovanhempi-ikäisten pitäisi olla vähän kypsempiä, niin etteivät ota loppuiäksi nokkiinsa teinin tai nuoren aikuisen itsenäistymiskamppailun tiimellyksessä tulleista riidoista... Itselläni onneksi onni, että vanhemmat ovat hyväksyneet minut, vaikka teinkin jossain iässä ihan täydellisen irtioton heistä, osin omien kasvukriisieni takia, osin äidin liian kontrollihalun takia (yritti määrätä mitä minun pitää opiskella, missä asua, kenen kanssa seurustella). 

[/quote]

Hienoa, että haluat ymmärtää tahallasi väärin. Juuri tuosta syystä osa vanhemmista saa ihan oikeutetusti pärjätä lastensa kanssa ilman isovanhempien apua: ei kyetä näkemään, että omalla käytöksellä ja teoilla on tehty jo pitkään selväksi, että ei haluta olla vanhempien kanssa tekemisissä eikä heitä kunnioiteta millään tasolla. Sitten lapsen synnyttyä niiden samojen ihmisten pitäisi olla apuna ja turvana, vaikka edelliset 15 vuotta on koko ajan kerrottu, että teitä huonompia ihmisiä ei ole.

Vierailija
90/143 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta ei tarjoa tähän apua. Ei ole tarjonnut pitkään aikaan ainakaan täällä päin Suomea. Olen pyytänyt kunnallista kodinhoitajaa, MLL:n lastenhoitajaa, naapuria ja isovanhempaa. Itse olen auttanut useampaakin kotiäitiä, mutta juuri silloin kun apua tarvitisin, heistä ei ollut apua minulle. Heillä oli isovanhemmat apua varten ja minut hyväksikäyttöä varten.Tosin nykyään minulla on yksi äitituttukin, jonka kanssa voimme sopia tärkeitä menoja vuorollamme esim hammaslääkäriinkin.

MLL:n kaikki hoitajat olivat varattuina ja jos olisi ollutkin vapaana, niin olisi pitänyt maksaa olikohan 3 vai 4 tunnin käynnistä, vaikka tarve oli max tunti. Kodinhoitaja sanoi, että ei onnistu, kun en ole yksinhuoltaja. Mies oli työmatkalla ja hammasta särki, että menin sitten lapsen kanssa hammaslääkäriin.

Äitini sai kodinhoitajan, kun oli kuumeessa ja minä ja sisareni oltiin lapsia ja jo parantuneita. Siis nykyäänhän kotiäidit hoitavat lapsensa vaikka kuinka sairaita olisivat! Olin mummolassa useita viikkoja joka kesä. Olin tädin luona pari-kolme viikkoa vuodessa.

7.

Vierailija
91/143 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä isovanhemmat välittävät, jos heidän annetaan välittää. Meillä äitini muutti veljen perheen luokse voidakseen olla lähellä lapsenlastaan ja ollaakseen apuna. Teki ruokaa, siivosi, hoiti vauvaa minkä ennätti ja miniä eli veljeni vaimo hermostui jo viikon kuluttua, että koska tuo lähtee pois. Toisaalta itketään, että ei isovanhemmat välitä ja kun äitini jättää kaiken, ihan kaiken, ollakseen avuksi, ei sekään riitä.

Vierailija
92/143 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 10:47"]

Kysyn 10:ltä, että koetko sen liian sitovaksi lasten hoivaamiseksi, jos minulla on hammaslääkäri ja toisin lapsen noin puoleksi tunniksi max tunniksi luoksesi? Oletetaan, että olisit hyvässä kunnossa, vapaa ja meno olisi tiedossa ja hyvissä ajoin? Entä jos lähtisin synnyttämään toista lastamme, niin pääsisikö 2 v teille siksi aikaa, jotta vävysikin voisi tullla synnytykseen mukaan? Voisimme vastaavasti kuljetella painavampia kauppaostoksiasi autolla aina kun olisi tarvis, tarjota kyydin teatteriin ja muuta vastaavaa, mitä nyt keksisit.

7.

[/quote]

En ole 10, mutta ainakaan minä en ottaisi lapsenlasta meille hammalääkärissä käymisen ajaksi. Tuollaisiin tarpeisiin on yhteiskunnalla runsaasti palveluja tarjolla, joten en ymmärrä, miksi minua tarvittaisiin paikkaamaan keksitty hoitovaje.

[/quote]

Miksi et ottaisi?

Tiedoksesi, että tuota asiaa varten ei ole olemassa yhtään mitään yhteiskunnallisia palveluita, kuten hyvin tiedät.

[/quote]

Outoa. Olen sitten varmaan ymmärtänyt väärin nämä kaikki lapsiparkit jne., joihin voi viedä lapsensa muutamaksi tunniksi symbolista maksua vastaan siksi ajaksi, kun itse on asioilla. En tarkoita kuntosalien tai kauppakeskusten lapsiparkkeja vaan esim. MLL:n palveluja, joita yhteiskunta tukee. Ai niin, eihän niitä koskaan ole siellä, missä on lapsiperheitä.

Samoin olen ymmärtänyt väärin päiväkotien tarjoaman tilapäisen lastenhoitoavun esim. siksi ajaksi, kun äiti on sairaalassa. Sinne päiväkotiin saa lapsen myös hammaslääkärikäynnin ajaksi, kunhan maksaa muutaman kympin.

[/quote]

Kyllä, olet ymmärtänyt täysin väärin.

Mikäli kukaan tuttava ei hoida synnyttävän äidin muita lapsia, jää isä hoitamaan näitä lapsia, eikä pääse mukaan synnytykseen. Ei ole mitään yhteiskunnallisia tahoja, ellet ole lastensuojelun asiakas tms.

MLL tarkoittaa yksityistä lastenhoitoa, josta maksetaan nykyisin aikalailla markkinahinta. Ok, on totta, että tällaista on tarjolla, kun maksaa. Aika harva tuskin ottaa tällaista MLLn kautta tulevaa tätiä/setää yhden hammaslääkärikerran ajaksi, koska on ihan vieras ihminen, mutta on totta että olisi mahdollista. Se ei tietenkään onnistu mihinkään akuuttiin menoon.

Onnekkaammat (eivät sinun lapsesi) vievät lapsen hoitoon isovanhemmille, kotiäideille, naapureille.

Päiväkodit eivät ole mitään tilapäishoitoa.

Espoossa voi avoimesta päiväkodista saada etukäteen hyvissä ajoin varattua n. 2 h hoitoaikaa kuukaudessa, jos hyvin sattuu, yhdelle lapselle.

Vierailija
93/143 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenlasten hoito isovanhemmille voi nykyisin olla haasteellista, koska jo se mitä lapset saavat syödä poikkeaa niin paljon siitä mitä ruokaa itse on oppinut laittamaan. Enkä tarkoita nyt allergia-listoja vaan ihan näitä elämäntaparuokavaliota. Jos on paljon tekemisissä niin silloin tietysti oppii. Monet muutkin kasvatusasiat ovat muuttuneet ja jos miniä on vähän arka ja mieluummin loukkaantuu kuin sanoo suoraan miten pitäisi toimia niin sellaisen kyllä aistii ja helposti tulee olo ettei niitä lapsia osaa hoitaa kyllin hyvin. Ehkä isovanhemmuus on helpompaa tyttären kuin pojan lapsille, koska kommunikointi on suoremapaa. Useimmitenhan juuri äidit ovat huolissaan siitä hoidetaanko lapsia oikein. Puhumaan oppineiden lasten kanssa on myös helpompaa, koska he jo itse osaavat kertoa miten kuuluu toimia. 

Olen todella ylpeä ja iloinen mummo ja yritän viettää laatuaikaa lastenlasten kanssa niin paljon kuin mahdollista pitkästä välimatkasta huolimatta ja toimiihan meillä vielä postikin. Heidän jokapäiväiseen arkeensa en kuitenkaan kuulu jo senkään vuoksi, että olen vielä työelämässä.

Vierailija
94/143 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Aika törkeää puhetta. Esim. mun vanhemmat on itse niitä joita ei kiinnosta, ei ole koskaan kiinnostanut. Aikani yritin tuputtaa asioitani heille, esim. kertoilla mitä olen puuhannut, mutta ei vaan kiinnostanut. Ja toki olen "tehnyt valintoja" joita he eivät hyväksy, esimerkiksi opiskellut maisteriksi (pelkkä amis olisi pitänyt riittää, koulutetut on ylimielisiä paskoja), saanut vakituisen hyväpalkkaisen työpaikan (nyt olen köyhiä vihaava oikeistokapitalisti) ja jättänyt taannoin väkivaltaisen poikaystävän (ei ne muut miehet sen kummempia ole, odotan epärealistisesti prinsessakohtelua). Aika paska tytär siis kun olen näin vanhempieni tahdon vastaisesti mennyt valitsemaan...

Väittäisin, että jokaikinen hyvä vanhempi saa olla osa lastensa elämää. Vain huonot vanhemmat jätetään ja jäävät siitä ulkopuolelle.

Vierailija
95/143 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 10:55"]

[/quote]

Aika törkeää puhetta. Esim. mun vanhemmat on itse niitä joita ei kiinnosta, ei ole koskaan kiinnostanut. Aikani yritin tuputtaa asioitani heille, esim. kertoilla mitä olen puuhannut, mutta ei vaan kiinnostanut. Ja toki olen "tehnyt valintoja" joita he eivät hyväksy, esimerkiksi opiskellut maisteriksi (pelkkä amis olisi pitänyt riittää, koulutetut on ylimielisiä paskoja), saanut vakituisen hyväpalkkaisen työpaikan (nyt olen köyhiä vihaava oikeistokapitalisti) ja jättänyt taannoin väkivaltaisen poikaystävän (ei ne muut miehet sen kummempia ole, odotan epärealistisesti prinsessakohtelua). Aika paska tytär siis kun olen näin vanhempieni tahdon vastaisesti mennyt valitsemaan...

Väittäisin, että jokaikinen hyvä vanhempi saa olla osa lastensa elämää. Vain huonot vanhemmat jätetään ja jäävät siitä ulkopuolelle.

[/quote]

Tuo on hyvä väite. Mutta kannattaa muistaa, että tuon väitettyään ei kannata jäädä itkemään, että isovanhemmat ei välitä.

Vierailija
96/143 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 10:13"]Kyllä se on neuvolan tädeillä oletuksena, että isovanhemmat on innoissaan lapsenlapsista.

Meillä päivittelee kun asuvat 500 km päässä, vaikka asuisivat 5km päässä niin ei heitä kiinnosta lapsenlapset. En ole viitsinyt mainita. Toiset asuvat 200 km päässä ja ovat silti osa lasten elämää. Ei tietenkään pääse käymään usein mutta useamman kerran vuodessa. Kerron heistä kun utelias täti kyselee. Ja vastauksena päivittelyä kun toiset on niiiin kaukana lässyn lää.

Entä kun täti ja kummisetä ei ole kiinnostunut? Miksi alkoi edes kummiksi kun ei ole 4 vuotiaan olemassa oloa 3 vuoteen muistanut. Tädin olemassa olon sentään lapset tietää kun näkevät kerran vuodessa. Mutta hekin ovat neuvolan tädin mielestä osa tärkeää turvaverkkoa. Ei saa sanoa etten mä nyt heille lapsia uskaltaisi antaa. Totta kai kummit ja tädit on automaattisesti lapsen lähipiirissä. Huokaus. Ehkä meillä vaan on typerä neuvolan täti.

[/quote] Ei neuvolantäti ole typerä, vaan lähipiirinne...

Vierailija
97/143 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mikään tabu ole, vaan monet isovanhemmat ovat mukana työelämässä, omat iäkkäät vanhemmat hoidettavana ja puolison ja oma terveys reistailee ja siinä tilanteessa ollaan jo äärirajoille. Anna siinä tilanteessa vielä lastenhoito ja kotiapua omille aikuisille ja terveille lapsille ja kun yhteiskunta tarjoaa heille mahdollisuuden pitkiin äitiys-ja vanhempainlomiin.

Toisaalta, yhteiskunta ja perheyhteisö on muuttunut, jolloin jokainen haluaisi lokeroitua omiin pesiinsä, ilman mitään velvoitteita, ainoastaan minä-keskeisesti kaikkine hyötymistarkoituksineen. 

Jos isovanhemmat eivät pidä huolta lapsenlapsistaan ja tue nuorta perhettä, niin eivätpä tämänkään päivän nuoret parit juurikaan hoida omia vanhempiaan tai isovanhempiaan, joka vielä vähän aikaa sitten oli yleistä eli samassa taloudessa asuin useampi sukupolvi, nykyään tuskin sopivat samaan ruokapöytää tai edes lomalle.

Vierailija
98/143 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 10:54"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 10:47"]

7.

[/quote]

[/quote]

Miksi et ottaisi?

[/quote]

[/quote]

Kyllä, olet ymmärtänyt täysin väärin.

Mikäli kukaan tuttava ei hoida synnyttävän äidin muita lapsia, jää isä hoitamaan näitä lapsia, eikä pääse mukaan synnytykseen. Ei ole mitään yhteiskunnallisia tahoja, ellet ole lastensuojelun asiakas tms.

MLL tarkoittaa yksityistä lastenhoitoa, josta maksetaan nykyisin aikalailla markkinahinta. Ok, on totta, että tällaista on tarjolla, kun maksaa. Aika harva tuskin ottaa tällaista MLLn kautta tulevaa tätiä/setää yhden hammaslääkärikerran ajaksi, koska on ihan vieras ihminen, mutta on totta että olisi mahdollista. Se ei tietenkään onnistu mihinkään akuuttiin menoon.

Onnekkaammat (eivät sinun lapsesi) vievät lapsen hoitoon isovanhemmille, kotiäideille, naapureille.

Päiväkodit eivät ole mitään tilapäishoitoa.

Espoossa voi avoimesta päiväkodista saada etukäteen hyvissä ajoin varattua n. 2 h hoitoaikaa kuukaudessa, jos hyvin sattuu, yhdelle lapselle.

[/quote]

Kaikki lapsiperheet asuvat Helsingissä?

Esimerkiksi Lahdessa Perhetupa tarjoaa tilapäistä lastenhoitoapua 8 e/h. Ihan keskellä päivää ja osin yhteiskunnan tuella.

Päiväkodit tarjoavat tilapäistä apua, kunhan tajuaa kysyä. Paitsi tietenkin Helsingissä.

Ongelmana on se, että vanhemmat eivät edes viitsi etsiä muita vaihtoehtoja kuin ne isovanhemmat. Vähän sama kuin jos mummo soittaisi pojalleen joka kerta, kun täytyy mennä 2 km päähän eikä viitsi katsoa bussiaikatauluja, helpompi soittaa ja pyytää kuskiksi.

Vierailija
99/143 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvillä isovanhemmilla on hyvät lapset, jotka ova antaneet vanhempiensa olla osa elämäänsä koko ajan! Silloin lapsenlapsetkin saavat sukupolvikokemuksen eikä tiuskivia isovanhempia jotka tietävät olevansa ilmaisena hoitoreservinä sen sijaan, että heitä arvostetaan ihmisinä.

Katso vähän, miten ne isovanhemmat ja lapsensa kohtelevat toisiaan puistossa. Hämmästyt, että nehän näyttää oikeasti välittävän toisistaan toisin kuin perheissä, joissa isovanhempia pidetään lähinnä pankkina.

[/quote]En ymmärrä. Miten isovanhemman ja lapsenlapsen välinen suhde riippuu mitenkään siitä mitkä välit vanhemmilla on isovanhempiin? Hylkäävätkö isovanhemmat lapsenlapset esimerkiksi siinä kohtaa kun tulee avioero ja lasten äiti on ikäänkuin suvun ulkopuolinen taas? Ei ainakaan minun lasteni kohdalla ole käynyt niin. Ja toki olen pankki lapsilleni, sehän on minun tehtäväni auttaa omia jälkeläisiäni.

Vierailija
100/143 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 10:23"][quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 09:56"]

suurin menetys tässä on heillä itsellään, kun eivät saa tutustua lastenlapsiinsa.

[/quote]

Kyllä minä voin lapsenlapsiini tutustua, mutta lastenhoitajaksi en ryhdy. Mitä enemmän ikää tulee, sitä vieraammalta hoivaaminen ja huolehtiminen tuntuu. Keskityn mieluummin omaan elämääni ja rooliini tasavertaisena aikuisena, en minään lapsenhoitajana tai suvun matriarkkana.

[/quote] No et kyllä ole kummoinen äitikään sitten. Jos et halua rakkaudesta omiin lapsiisi keventää heidän taakkaansa ja suoda heille joskus hetkeä omaa aikaa, olet helvetin itsekäsakka, anteeksi nyt vain. Sinun elämästäsi olisi liian paljon pois vahtia lapsenlapsiasi vaikka kerran kuussa että lapsesi ja puolisonsa pääsisivät vaikka elokuviin tms? No, turha sitten itkeä kun makaat paskavaipoissasi ja kukaan ei käy katsomassa...