Tammivauvat 2015 <3
Täällä olis plussattu tänään aamulla, la olis oviksen mukaan 2.1, kuukautiskierrosta ei paree mitään laskeskella kun on niin epäsäännöllinen kierto.
Toista odotellaan, esikoistyttö on 3v ja leikkikaveri on erittäin odotettu.
Yritän päivitellä ketjua ahkerasti eli laittakaahan selkeesti nimimerkki ja laskettu aika. Suljetun ryhmänkin voin perustaa jos tarvetta on, itseä se ainakin kovasti kiinnostaa. Siellä vois sitten tarkemmin kysellä sen fb-ryhmän perään jos sille kiinnostusta löytyy :)
Ihanaa, olo on onnellinen <3
anita, la 2.1
Ja arvatkaas vaan meinasko heti otsikkoon tulla kunnon typo kun hyvin vahvasti elän vielä vuotta 2014 :D
Kommentit (550)
Mulla tullut nyt tänään vähän kirkasta verta :/ toivon vaan ettei tästä ylly. Jospa nyt sit sais sen varhaisultran kun on epäsäännölliset kuukautiset, se kauhee kipukohtaus ja nyt vuotoa. Olispa kuitenkin siä masussa kaikki hyvin..
Varpunen 4+4/5
Huh. Tänään koko päivän on ollut huono olo, ei onneksi ylitsepääsemättömästi mutta inhottavasti. Säännöllinen syöminen ja hiilihapollinen juoma näyttäisi auttavan, mutta toivon, ettei tää mene yhtään pahemmaksi! Kunnioitan kyllä niitä jotka selviää pahasta pahoinvoinnista monta kuukautta!
Huomenna edessä kaksi tuntia mahdollisesti tuulettamattomassa bussissa. Jännittää, kuinka huono olo tulee.
Tammikuun lasketut ajat:
1.1
safia
Sladyx
mammaksi
nooramaria
lionmama88
onnenpotku
2.1
anita
3.1
emmik1
nipander
juku78
hellmi
5.1
Sanna Huttunen
mammanen
6.1
tpauliina
7.1
janna
petsu
8.1
Molly
Niitu83
Mary Elisabeth
iltsi87
9.1
fisuli
eeyore
llara a
10.1
Nooratuuli
11.1
SariMaarit
12.1
ÄitiHenna
13.1
babydreamer
18.1
annikain
katjuliina
tiitii
19.1
MinttuW
onnesta sekaisin
20.1
relight
melinda90
21.1
eveny mama
heavymetalmom77
Pikku Muuuu
22.1
Havu
23.1
Millamm
24.1
honey soul
janku
25.1
Toivoa täynnä
26.1
varpunen89
Mishu
27.1
Anna Mai
28.1
Meidännyytti
Facebook-ryhmään haluavat laittaakaa linkki omaan fb-profiiliin niin pyydän kaveriksi ja kutsun ryhmään! tammikuiset@gmail.com
Voinko liittyä porukkaan? Olisi kiva päästä jakaman ajatuksia muiden samassa veneessä olevien kanssa. :)
Paljon onnea kaikille plussanneille! :)
Plussasin äitienpäivänä, ja laskettu aika on 15.1.2015. Toinen olis tulossa, esikoistyttö on kolmevuotias. Kovasti ja hartasti tätä on odotettu. Lääkäri jo piti meitä aika toivottomana tapauksena, kunnes tärppäsi. Lääkärinkin mukaan meillä kävi aikamoinen tuuri. Toivotan että tuuri kestää loppuun asti, sillä en tiedä voisiko toista kertaa enää olla yhtä hyvä onni matkassa.
Luin koko keskustelun läpi, ja vaikka nimimerkit menevät mulla sekas täällä, että kuka on mitäkin kirjoitellut, niin paljon tunnistin tuttuja ajatuksia ja juttuja teidän kirjoituksista. Mulla eka oire oli hirmuinen palellus ja väsymys, vatsa on myöskin jo turvonnut kiitettävästi, että välillä näyttää kuin oisin jotain seitsemännellä kuulla. Kiva tässä koittaa sit vaatteilla peitellä, kun viikkoja oikesti vasta näin vähän. :D Joku valitteli, että housujen vyötäröt kiristää, no mulla on ollu sama ongelma ihan alusta asti, olen joutunut leikkelemään pikkareiden vyötärönauhaa saksilla, kun en haluis mitään mammapikkareita vielä käyttää… :D
Folaatistakin joku täällä oli kirjoitellut. Minä otin heti kohta plussattuani multivitan raskaus ja imetys vitskut käyttöön, ja niissähän on se suositeltu määrä folaattia. Silti mietin onko se tarpeeksi, kun tuota folaatin käytön tarpeellisuutta niin monessa yhteydessä korostetaan. Myöskin joku kertoili kyyläävänsä hirmuisen tarkkaan syömisiään. No sekin kuulostaa hirveän tutulta, taidan hetkittäin olla hiukan hysteerinen ja ylivarovainen. Toivon että osaisin enemmä nauttia raskaudesta ja vähemmän hermoilla. No, jospa sitä sitten 12 viikon jälkeen osais rentoutua. Hirvittää kyllä kun kuulee paljon näitä keskenmenotarinoita, ja aika monilla on mennyt kesken siinä viikoilla 8-10, niin niitä viikkoja olen ruvennut oikein pitämään semmoisena vaaran paikkana. :/
Mut toivon meille kaikille paljon onnea matkaan, että kaikki menisi hyvin. Koitetaan iloita ja nauttia olostamme. Ja kiva olis jos täälläkin kirjoittelua olisi jatkossa, sillä itse epäröin facebookryhmään liittymisen suhteen…
Anlina 6+3
Höh, tää hävitti kappalejaot mun kirjoituksesta… Jospa siitä kuitenkin jotain tolkkua sais. :D
Anlina
Moikka kaikille!
Rohkenen nyt itsekin liittyä tänne. Esikoista siis vasta ruvettiin yrittämään, ja heti ekasta yrityksestä tärppäsi! Tällä hetkellä siis vasta rv 4+3 ja laskettu aika näillä näkymin olisi 28.1. Itselläni ei ole vielä mitään oireita, mikä vähän mietityttää, mutta kolme raskaustestiä on kuitenkin näyttänyt plussaa. Kunhan vain nyt pysyisi matkassa...Onko kellään muulla täysin oireeton olo plussasta huolimatta?
Helou! Täällä yksi joka on plussannut 15.5, laskettu aika pitäis olla 20.1.2015! :)
Pieni jännitys ja pelko siitä, että meneekö kaikki hyvin kun edellinen raskaus päättyi keskenmenoon, mutta toivotaan että tämä menis loppuun asti hyvin!
Niin ja onko tuo Facebook-ryhmä salainen? En milllään haluaisi, että kaverini vielä näkisivät/tietäisivät?! :D
Onnea uusille plussanneille! :)
Linnee mullakin oli kolmen plussatestin jälkeen vielä tossa vaiheessa ihan oireeton olo. Sitten tulikin se outo kipuilu ja nyt tuntuu olevan aavistuksen tissit arat, tai jotenkin painavamman tuntuiset ilman liivejä. Eilen tuli tosiaan hieman verta, mutta ei onneksi sen jälkeen ole tullut ollenkaan :)
rv 4+6
Täälläkin tehty posittivinen raskaustesti 22.5! Ja seuraavana päivänä vahvistettu tulos Clearblue-testillä joka näytti et hedelmöittyminen oisi tapahtunut 2-3 viikkoa sitten. Ja raskauslaskurin mukaan se olis niinku 30.1. laskettu aika.
Niin ja tänään olisi 4+2 <3
Esikoinen on tulossa ja keskenmenoa pelkään kuin kuolemaa,vuosi sitten tuli km ennen rv8. Olen kiinnostunut fb-ryhmästä!
Toistaiseksi ainut oire on kipeytyneet rinnat. Ja suklaa ei maistu.
Onnea uusille odottajille!
Mulla on nyt alannut aaltomainen ällötysolo :( Hainkin eilen apteekista sea band- rannekkeet ja neuvolantädin suosittelemaa matkapahoinvointilääkettä. Rannekkeita oon nyt pitänyt ja ehkä ne vähän jopa auttaa. Harmi vaan, kun niitä ei voi töissä käyttää... Tai en ainakaan keksinyt mitään hyvää selitystä niille. Matkapahoinvointilääkettä en oo vielä ottanut. Ajattelin säästää niitä "pahanpäivän" varalle.
Ekan neuvola-ajan sain rv8 ja siellä ultrataan niin en nyt sitten varhaisultraan oo menossa.
Havu, kyselit noista syömisjutuista. Mulla on siinämieles aika helppo, kun en muutenkaan juuri syö noita kiellettyjä ruokia. Mutta kyllä varmaan kannattaisi heti alusta asti suosituksia noudattaa. Mulle on vähän epäselvää tuon kalan kans. Sitä pitäisi syödä, mutta sitten kiellettyjen listakin on pitkä. Syön muutenkin vähän kalaa enkä tunne kalalajeja kovin hyvin. Lohta voisin syödä, mutta mistä mä tiedän, mikä lohi on esim. itämeren lohta, mikä oli kielletty. Jotenkin en kehtaa kaupassakaan kovin tarkkaan kysellä, kun oon niin tietämätön näissä :)
Varpunen, voithan sä soittaa terveyskeskukseenkin jos siltä tuntuu. Hyvä kuitenkin, että vuotosi on nyt loppunut. Paljonhan noitakin tarinoita on, että vuotoa on ollut paljonkin ja silti kaikki mennyt hyvin :)
Relight rv 5+6
Mikäs on varpusen vointi?
Miten ne relight tuolloin jo ultraa? Vähänkö kiva :) mä vasta yritän saada neuvolan tätiä kiinni...
Ravintolassa kun kävin niin alkuruuassa oli tuorejuustoa, pääruuassa raakaa mozzarellaa, jälkkärissä raakaa kananmunaa, pihvin tilasin, piti pyytää kypsänä... mä en usko että kaiken kanssa tarvii olla niin tarkkana, mutta oon kuitenkin. Jos söisin jotain kiellettyä ja saisin heti kmn niin miten voisin elää sovussa itseni kanssa? Mutta juon välillä light limua (ei kiellettyä mutta osa ei juo), join yhden 0, 5% siiderin, ruuassa taisi olla majoneesia jne.. raakaa kalaa voisin syödä jos saisin tuoreesta graavattua. Mulla muuten savustetun kalan haju on ainoa joka todella pahasti tökkii! Taitaa jäädä kalat vähän heikolle mun ruokavaliossa tällä hetkellä :/ mutta syön omega-3 ja kanssa raskausvitskuja. Ainoa ruuan himo milä on ollut: paprika ja vesimeloni :D mitään epäterveellistä ei tee mieli.. jännää, normaalisti voisin syödä joka pv karkkia!!
Sattuuko muilla mahaan? Kai tää ihan normaalia on mutta yllätyin silti... kestääkö tätä koko aika? Sellaista särkyä/juilimista. Lisäksi tissit on järkyttävän raskaat. Ei pysty yhtään hölkkäämään vaikka sitois ne miten vartaloon :D
Havu ja loinen 5+4, sydän alkoi eilen sykkiä (opuksen mukaan)
Täälä meillä tosiaan ultrataan neuvolassa heti ensimmäisenä ja varmistetaan, että kaikki on niin kuin pitääkin. Kaikissa neuvoloissahan ei ultraa edes ole. Yleensä täälä eka käynti on rv 10, mutta ihana neuvolatäti oli sitä mieltä, että voisin mennä jo rv 8 aikaisempien tapahtuminen vuoksi.
Ravintolassa on tietty vähän hankala tietää ruokien alkuperää, mutta oon siinä käsityksessä, että suomessa myytävät esim. tuorejuustot on valmistettu pastöroidusta maidosta ja niitä voi syödä.
Mulla kyllä laskee vielä aikalailla kaikki, vaikka välillä öklöttääkin. Mutta se on kyllä jännää, kuinka elimistö alkaa kaivata kaikkea terveellistä ja epäterveellinen ei maistukkaan. Luonto on ihmeellistä :)
Multa viimeksi ekalla neuvolakäynnillä kiellettiin omegoiden käyttö, koska sillä oli jotain tekemistä muistaakseni veren hyytymisen kanssa. Eli ne pitäis hyvissä ajoin ennen synnnytystä lopettaa ja koska ei voi tietää koska synnytys alkaa niin suosittelivat lopettamaan heti. En nyt sitten ole edes syönyt niitä.
Mahatuntemuksia mulla ei juurikaan ole, mitä nyt pieniä vihlaisuja välillä. Kaippa sekin on yksilöllistä ja ihan normaalia. Kannattaahan sitä kaikista tuntemuksista sanoa, kun soittaa neuvolaan :)
Relight ja pullukka rv 5+6
Useampi on kysellyt muiden oireista niin kerron lyhyesti omistani.
Oireina on ollut rintojen kasvua ja kipua, etovaa oloa, väsymystä, uupumusta, pms-oireita, turvotusta, menkkamaisia kipuja, alavatsan nippailua erityisesti viikolla 5, alavatsan "kouristelua" nopeissa liikkeissä tai ylös noustessa, alaselän lievää särkyä, himoja kasviksiin, vatsa toimii liiankin hyvin...
Varhaisimmat oireet alkoi ennenkuin edes uskoin olevani raskaana. Oikeastaan luulin kuvittelevani, että oireilin. Siitä pikkuhiljaa oireita alkoi tulemaan lisää, ja nyt kun on menossa rv 7+0 kaikki nuo oireet kuuluvat päivääni.
Täällä on ensimmäinen neuvolakäynti takana! Mennessäni sinne, tuntui kuin oisin astellut johonkin toiseen maailmaan ja vähän jännitti, että mitähän tästäkin oikein tulee. Neuvolatäti oli kuitenkin todella ihana ja käynnin jäljiltä jäi todella hyvä fiilis. Sain mukaan ison kasan esitteitä ja papereita yms. Mitattiin verenpaine ja hemoglobiini. Hyvin perusteellinen reilu tunti siinä meni kun selviteltiin suvun sairauksia ja parisuhteen historiaa ja tukiverkostoa ja... Tuntui tietty vähän hassulta kun pyydettiin kuvailla parisuhdetta, tuntemattomalle henkilölle, ruveta siinä kertomaan että no meillä on tällainen parisuhde :P Isä ei ollut mukana, periaatteessa olisi voinut olla, mutta olis varmaan ollut melko "hyödytön" hänelle. Mitään "todisteita" nyt ei vauvasta vielä ole, mutta kuukauden päästä on ensimmäinen ultra, sitä odotellessa :)
Petsu 7+5
Havu eipä mitään kummoista kuulu (onneksi). Mullakin vatsassa nipistelee ja tissit on painavat ja en tiedä kuvittelenko vain vai olisko vähän kasvaneetkin :o
Olin aikeissa tänään yrittää uudestaan soittaa siihen neuvolannumeroon jos ne vaikka silti tänään vastais vaikka se automaatti sanokin että keskiviikkona saa kiinni. Mutta täällä kotona pläräsin verotietoja ja opintotukia läpi koneella ja se soittoaika menikin sit ohi huomaamatta :D
Mietin myös olisko se tyhmää jos menisin vaan sinne neuvolaan paikanpäälle kyseleen ja sopiin aikaa? Kun se on ihan lähellä :) Vaikka nykyään yleensä tällaset hommat hoidetaan melkein ainoostaan netissä tai puhelimella.
Mullakaan ei tee mieli enää herkkuja! Ihan outoo.. Eilen kyllä söin jäätelön kun oli niin lämmin mutta sekin alko melkein heti tökkiin. Kasviksia, hedelmiä ja marjoja tänne kiitos!
varpunen rv 5+0
Varmaankin kuitenkin odotan keskiviikkoon ja soitan silloin. On tosin koko päivä koulua ja juuri tuolloin esitysseminaareja kun olisi soittoaika.. Pakko silti livahtaa jollain konstilla soittamaan.
On edelleen niin epätodellinen ja huolestunut olo että haluan käydä ostamassa vielä raskaustestin :D Vähän edes tuo mielenrauhaa jos viiva on vahvistunut.
Kivaa alkanutta viikkoa! Relight, onpa hienoa että neuvolassa ultraääni jo tuossa vaiheessa! Monelle olisi varmasti helpotus, varsinkin jos on keskenmenoja tai muuten erikoista historiaa takana. Mulla nyt keskiviikkona aika ihan tk-lääkärille täällä Sevillassa, jos sitä kautta vaikka pääsis sairaalan naistenpolille ultraan parin viikon sisällä...Suomeen kun tullaan niin kontrolliaika naistenpolille juhannuksen jälkeen perjantaina, sinne on niin kovin pitkä aika vielä...neuvola sitten 30.6, jolloin viikkoja olisi jo 10+0.
Mitäs vitamiineja te syötte vai syöttekö mitään? Mulla oli jo valmiiksi Suomesta tuotu Minisun multivita, joten jatkan sitä ja Espanjassa ainakin suositellaan foolihappolisää, joten ostin niitä. Muistaakseni viimeksi söin ihan B-vitamiinia monivitamiinin lisäksi ja myös kalsiumia, nyt en ainakaan vielä ole sitä ottanut. Ravintolisiähän ei suositella, mikä vähän jännittää kun olen syönyt jo vuosia karpalokapseleita virtsaputkentulehduksen ehkäisyyn, eikä täällä mitään karpalomehua missään myydä (saati sitten marjoja). Toinen minkä jätin pois on magnesium, saa nähdä tuleeko suonenvedoista ongelmaa...
Alavatsaa täälläkin juilii ajoittain, välillä tuntuu sellasta painetta. Vuotoa ei ole nyt ollut paitsi vähän kirkasta verta yhdynnän aikana tai jälkeen kyllä. Pahoinvointia aiheuttaa lähinnä tupakansavu, erityisesti vaatteissa tai käsissä (mies siis polttaa), hyi. Toistaiseksi kuitenkin pystyy syömään kaikkea sallituissa rajoissa. Lauantaina tulee eka pikku haaste pitää salaisuus, kun on miehen veljen häät..mitä sielläkin uskaltaa suuhun pistää kun kukaan tuskin tietää onko juusto pastoröitua ja mistä kanapeet on tehty
Tammikuun lasketut ajat:
1.1
safia
Sladyx
mammaksi
nooramaria
lionmama88
onnenpotku
2.1
anita
3.1
emmik1
nipander
juku78
hellmi
5.1
Sanna Huttunen
mammanen
6.1
tpauliina
7.1
janna
petsu
8.1
Molly
Niitu83
Mary Elisabeth
iltsi87
9.1
fisuli
eeyore
llara a
10.1
Nooratuuli
11.1
SariMaarit
12.1
ÄitiHenna
13.1
babydreamer
15.1
Anlina
18.1
annikain
katjuliina
tiitii
19.1
MinttuW
onnesta sekaisin
20.1
relight
melinda90
sonkku
21.1
eveny mama
heavymetalmom77
Pikku Muuuu
22.1
Havu
23.1
Millamm
24.1
honey soul
janku
25.1
Toivoa täynnä
26.1
varpunen89
Mishu
27.1
Anna Mai
28.1
Meidännyytti
Linnee
30.1
parsakaali86
Facebook-ryhmään haluavat laittaakaa linkki omaan fb-profiiliin niin pyydän kaveriksi ja kutsun ryhmään! tammikuiset@gmail.com
Varpunen89: Jep, niin alussa vielä mennään, että eiköhän se paha olo vielä tännekin ehdi! :P
Relight: Ihanaa, että pääset niin pian ultraan! Itse en ole vielä edes neuvola-aikaa tohtinut soittaa.
Petsu: Apua, pitääkö siellä parisuhdettansakin kuvailla!? :D
Mishu: Mulla käytössä mama-monivitamiinit, d ja kalaöljy.
Täällä siis oireeton ja vähän epäuskoinenkin olo jatkuu, mutta ei kai auta kun mennä päivä kerrallaan ja odotella ja uskoa parhaimpaan.
On loma ihan kaikessaan ohi. Olen sijainen ja meillä sijaiset "joutuu"
pitää toukokuussa lomansa ennen vakkarien lomien alkua. ja ei ollu kertynyt kun 2vk lomaa kun muut on maksettu :( mut on ollu kyllä
mahtavat lomasäät.
miten sen fb ryhmän laita? Oon 2 spostia laittanut mut ei oo pyyntöä
sinne tullut.