Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on nyt tässä asiassa väärässä, minä vai avovaimoni?

Vierailija
05.12.2020 |

Kun muutimme avovaimon kanssa yhteen, hän muutti minun omistamaani kerrostalo-osakehuoneistoon. Kulujärjestelyt menevät niin, että minä maksan asuntolainan lyhennyksen 500€/kk ja avovaimo yhtiövastikkeen 175€/kk.
Nyt hän on ruvennut kiukuttelemaan, että hän maksaa minun asuntoani, eli mielestään kerryttää minun omaisuuttani, mutta ei silti itse omista siitä mitään. Minä olen yrittänyt selittää, että ei yhtiövastike mitään asuntolainaa ole, eikä sen maksaminen lyhennä asuntovelkaa. Hän silti inttää, että hän osallistuu asumismenoihin, mutta ei omista mitään. Aiemmin yksin asuessaan hän maksoi 600 euron vuokraa ja ei silloinkaan omistanut asunnosta mitään, mutta ei siitä valittanut vuokranantajalle. Nyt hän saa asua 175 euron kuukausikuluilla, ei toki omista vieläkään asunnosta mitään, mutta vastapainoksi valittaa, vaikka asumismenot ovat edelliseen vuokra-asumiseen nähden 425 euroa kuukaudessa pienemmät.
Kumpi tässä nyt on oikeassa ja kumpi väärässä? Onko tässä jotain naisen logiikkaa takana, jota minä vain en miehenä ymmärrä? Kertokaa, olkaa hyvät.

Kommentit (464)

Vierailija
321/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni ap:n avokki ei ole saanut tukia asumiseensa aiemmin.

Jos on saanut, niin kysymys onkin, että missä kohtaa on kenenkin vastuu omista elämisistään.

Jos avokki on saanut asumistukea, niin kai avokki olisi ollut itse velvollinen laskeskelemaan, mitä häviää vaiko voittaako, kun muuttaa yhteen ap:n kanssa. 175 € / kk on minusta hieno diili.

Niin kyllä kuulostaa lokkeilulta tämä, ettei tosikaan. "Kerryttää toisen omaisuutta..."

Avokki on sitten "valaistunut" femakkokavereitten puheita kuullen.

Avokki on hyvä ja ostaa oman kämpän. Varmasti helppoa, eikö, avokki?

Vierailija
322/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palasiko ap kertomaan mikä oli naisen ehdotus asiaan, paljonko olisi valmis maksamaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pieneläkeläinen ja jos saisin asua 175 eurolla 600 euron sijaan, niin hyppisin riemusta ja passaisin miestä aika paljon, jos tämän minulle mahdollistaisi.🤗

Vierailija
324/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan se myös olla, että todellisuudessa avopuolisoasi ei niinkään harmita se taloudellinen puoli, vaan se, ettet ole vielä kosinut. Itsekin mainitsit naisen logikkaa - tämä voisi olla jonkun naisen tapa viestittää, että toivoisi yhteistä tulevaisuutta muun muassa silleen, että kerryttäisitte yhdessä yhteistä omaisuutta. En tarkoita siis suoraan, että haluaa päästä omaisuuteesi kiinni tälleen, vaan yleisesti yrittää vihjailla, että nyt olisi aika kosia. 😄 Tsemppiä!

Kyllä tämä mulle miehenä olisi selkeä viesti siitä että on aika vaihtaa akkaa. Kosiminen ei tulisi mieleenkään.

Vierailija
325/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko naisesi maksaa yhtiövastikkeen joka ei tilanteessanne edes kovin suuri tai sitten hän ottaa pankista lainaa ja ostaa puolet asunnostasi. Mikäli kumpikaan vaihtoehto ei käy heitä ulos talosta sillä yhteistä tasapainoista ja tasavertaista tulevaisuutta ei ole

-N29

Lisäyksenä sopikaa ajoissa sillä 5v yhteisasumisen jälkeen hän oikeutettu omaisuuteesi siinä missä avioliitossa ollutkin, voi tulla sinulle kalliiksi

No ei tosiaan ole. Ei avopuolisolle mitään "avo-oikeutta" toisen omaisuuteen tule mutta nykyään on 5 vuoden jälkeen oikeus vaatia erotessa toiselta hyvitystä jos pystyy osoittamaan että muussa tapauksessa toinen hyötyisi kohtuuttomasti.

Esimerkkinä vaikka tilanne jossa kirvesmies jäi työttömäksi, remppasi naisen omistaman omakotitalon lattiasta kattoon ja rempan valmistuttua nainen näytti miehelle ovea. Mies vaati ja sai hyvitystä, muistaakseni jotain 15 000e, ei suinkaan puolta taloa :-)

Tai vaikka jos toinen on ollut kotiäitinä (tai -isänä) ja mahdollistanut toisen varallisuuden kerryttämisen niin sillon voi jotain hyvitystä myös vaatia. Mitään avio-oikeuden tyylistä automaatiota puoleen omaisuuteen ei kuitenkaan ole vaan tapauskohtaisesti katsotaan ja vaade pitää pystyä perustelemaan.

Vierailija
326/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sun kuuluis maksaa puolet tuosta 175 e?

Vierailija
327/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ahne sika. En näe asiassa muuta oikeaa ratkaisua kuin, että asunnon omistaja maksakoot oman lainansa ja kaikki muut kulut maksetaan puoliksi. Avoliitossa, kuten avioliitossakin ei hyödytä toisesta, kuten ap nyt tekee.

Vierailija
328/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tehkää diili: avokki maksaa puolet vastikkeesta ym. juoksevista kuluista (ja ehkä myös lainan koroista, nehän ei kerrytä omaisuutta) ja lisäksi laittaa joka kuukausi säästöön muutaman satasen rahaa, että voi tulevaisuudessa ostaa puolet uudesta, isommasta asunnosta. Jos teidän tuloerot on kovin isot niin ymmärrän avokin kokemuksen epäreiluudesta: toinen elelee leveästi ja silti maksattaa osan omista asumiskuluista puolisolla. Ehkäpä kannattaisi puhua yhdessä ihan vakavasti siitä, mitä ajatuksia suhteen tulevaisuudesta teillä on. Onko tarkoitus elää yhdessä perheenä, vai jatkaa erillistalouksina, jotka asuu yhdessä kun se kumpaakin hyödyttää.

Aika paska diili AP:n kannalta, melkein sama kun lahjottaisi puolet seuraavasta asunnosta avokilleen.

Vierailija
329/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuosta valittaa, niin ei ole rahanhallinta kunnossa, kun ei tajua mikä tilaisuus olisi nyt säästää. Olehan varovainen ettet jää kokonaan maksumieheksi.

Vierailija
330/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on ahne sika. En näe asiassa muuta oikeaa ratkaisua kuin, että asunnon omistaja maksakoot oman lainansa ja kaikki muut kulut maksetaan puoliksi. Avoliitossa, kuten avioliitossakin ei hyödytä toisesta, kuten ap nyt tekee.

Toinenhan tuossa enemmän, kun maksaa vaan puolet kuluista ja loput voi säästää ja sijoittaa. Hyvät säästöt saisi vuodessa.

Vierailija
331/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n avovaimo se tässä ahne on, hän tässä hyötyy enemmän. Mutta jos haluaa valittaa 87.50 eurosta niin voi muuttaa pois ja maksaa taas yksin 500 ja pahimmillaan 900e kuussa asumisesta. Itse mielummin maksaisin tuon 175 ja säästöön loput.

Vierailija
332/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huomaa kellä ei ole omistusasuntoa.

Vierailija
333/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollaset asiat puhutaan selviksi ennen yhteenmuuttoa. Raha-asiat aiheuttaa lähes aina närää suhteessa, joten niistä on syytä puhua mahdollisimman kattavasti ennen yhteenmuuttoa.

Mun eksä kun  muutti mun velkaiseen asuntoon niin sovittiin että maksaa puolet vastaavan asunnon vuokrasta tältä alueelta sekä puolet sähköstä ja vakuutuksesta ja muista juoksevista kuluista kuten kauppalaskut. Ruoasta maksoi käytännössä enemmän, koska söi huomattavasti enemmän ja kalliimmin kuin minä. Katsottiin molemmat että tuo on oikeudenmukaisin ratkaisu. Hän katsoi pääsevänsä halvalla asumaan hyvälle alueelle viihtyisään kämppään, kuten pääsikin.

Oltiin kimpassa viisi vuotta saman katon alla, jonka aikana hän (kohtuullisen hyvätuloisena) sai säästöön edullisten asumiskustannusten ansiosta tarpeeksi omaa asuntoa varten. Yksin vuokralla asuen ei olisi onnistunut. 

Vierailija
334/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin suostua tuollaiseen pelkän vastikkeen tai jopa puolen vastikkeen maksamiseen mikäli sovittaisiin että avokin saama hyöty menisi säästöön sillä ajatuksella että muutaman vuoden päästä hänellä olisi asunnonpuolikkaaseen käsiraha ja voitaisiin ostaa yhteinen asunto. Toki siinäkin olisi se riski että ero tulee ja olisinkin rahoittanut avokin sinkkuboxin käsirahan, mikä varmaan vähän sylettäisi.

Vierailija
335/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tollaset asiat puhutaan selviksi ennen yhteenmuuttoa. Raha-asiat aiheuttaa lähes aina närää suhteessa, joten niistä on syytä puhua mahdollisimman kattavasti ennen yhteenmuuttoa.

Mun eksä kun  muutti mun velkaiseen asuntoon niin sovittiin että maksaa puolet vastaavan asunnon vuokrasta tältä alueelta sekä puolet sähköstä ja vakuutuksesta ja muista juoksevista kuluista kuten kauppalaskut. Ruoasta maksoi käytännössä enemmän, koska söi huomattavasti enemmän ja kalliimmin kuin minä. Katsottiin molemmat että tuo on oikeudenmukaisin ratkaisu. Hän katsoi pääsevänsä halvalla asumaan hyvälle alueelle viihtyisään kämppään, kuten pääsikin.

Oltiin kimpassa viisi vuotta saman katon alla, jonka aikana hän (kohtuullisen hyvätuloisena) sai säästöön edullisten asumiskustannusten ansiosta tarpeeksi omaa asuntoa varten. Yksin vuokralla asuen ei olisi onnistunut. 

Eikö tuo ole paljon, jos maksaa puolet vastaavan asunnon vuokrasta? Asuntoni vuokra olisi 1200 euroa, mutta en kyllä kehtaisi pyytää 600 euroa tästä vai tarkoitatko puolesta puolet. Eli vuokralla ollessa maksaisitte kumpikin 600 euroa, mutta sinun asunnossasi hän maksaa puolet siitä omasta osuudestaan eli 300 euroa?

Vierailija
336/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun miesystävän omistamassa asunnossa (okt). Hän maksaa siitä tietyn lainalyhennyksen/kk. Mä maksan joka kuukausi hänelle "vuokraa" 450€. Tähän summaan sisältyy vesi&sähkö.

On sovittu, että mä en osallistu esim. remppakuluihin, koska ei oo mun talo. Jos talo menis myyntiin tai erottais, mulle ei tulis talosta euroakaan.

Ja vastaus kysymykseen: 175€ on naurettavan pieni maksu asumisesta/kk.

Vierailija
337/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan miehen omistamassa asunnossa. Ennen yhteenmuuttoa pohdittiin vaihtoehtoja, että muutetaanko yhdesaä vuokralle vai muutanko minä tänne. Todettiin, että helpompaa minun muuttaa tänne.

Sovittiin, että maksan puolet vastikkeesta ja puolet kuukausittaisista kuluista. Yhteensä noin 150€/kk. Lisäksi siirrämme molemmat rahaa ruokatilille ruokaostoksia ja muita yhteismenoja varten.

Mies vastaa yksin asuntolainasta eikä minulla ole aikomusta ostaa häneltä tästä puolikasta. Edullisten kustannusten takia minulla jää hyvin rahaa säästöön ja meillä onkin tarkoitus muutaman vuoden päästä ostaa yhteinen, isompi asunto.

Meille paras ohjenuora raha-asioiden sopimiseen on ollut se oivallus, että me ei pelata tässä toisiamme vastaan, vaan samassa tiimissä. Mies ei halua maksattaa minulla oman omaisuutensa karttumista ja itse en halua hyötyä epäreilulla tavalla taloudellisesti toisen kustannuksella.

Vierailija
338/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me asutaan miehen omistamassa asunnossa. Ennen yhteenmuuttoa pohdittiin vaihtoehtoja, että muutetaanko yhdesaä vuokralle vai muutanko minä tänne. Todettiin, että helpompaa minun muuttaa tänne.

Sovittiin, että maksan puolet vastikkeesta ja puolet kuukausittaisista kuluista. Yhteensä noin 150€/kk. Lisäksi siirrämme molemmat rahaa ruokatilille ruokaostoksia ja muita yhteismenoja varten.

Mies vastaa yksin asuntolainasta eikä minulla ole aikomusta ostaa häneltä tästä puolikasta. Edullisten kustannusten takia minulla jää hyvin rahaa säästöön ja meillä onkin tarkoitus muutaman vuoden päästä ostaa yhteinen, isompi asunto.

Meille paras ohjenuora raha-asioiden sopimiseen on ollut se oivallus, että me ei pelata tässä toisiamme vastaan, vaan samassa tiimissä. Mies ei halua maksattaa minulla oman omaisuutensa karttumista ja itse en halua hyötyä epäreilulla tavalla taloudellisesti toisen kustannuksella.

Niin sinä kuitenkin teet.

Vierailija
339/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en tuohon suostuisi vaan haluaisin maksaa hieman enenmmän kuin vain puolet kuluista. Muuten tuntisin, että hyödyn epäreilulla tavalla taloudellisesti toisen kustannuksella. 

Vierailija
340/464 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies ei halua maksattaa sinulla oman omaisuutensa kartuttamista, mutta sinulle on ihan ok että mies rahoittaa sinulle sinun omaisuutesi kartuttamisen. Ymmärrän että hyvin että sopimus tuntuu sinusta hyvältä :-)