Kumpi on nyt tässä asiassa väärässä, minä vai avovaimoni?
Kun muutimme avovaimon kanssa yhteen, hän muutti minun omistamaani kerrostalo-osakehuoneistoon. Kulujärjestelyt menevät niin, että minä maksan asuntolainan lyhennyksen 500€/kk ja avovaimo yhtiövastikkeen 175€/kk.
Nyt hän on ruvennut kiukuttelemaan, että hän maksaa minun asuntoani, eli mielestään kerryttää minun omaisuuttani, mutta ei silti itse omista siitä mitään. Minä olen yrittänyt selittää, että ei yhtiövastike mitään asuntolainaa ole, eikä sen maksaminen lyhennä asuntovelkaa. Hän silti inttää, että hän osallistuu asumismenoihin, mutta ei omista mitään. Aiemmin yksin asuessaan hän maksoi 600 euron vuokraa ja ei silloinkaan omistanut asunnosta mitään, mutta ei siitä valittanut vuokranantajalle. Nyt hän saa asua 175 euron kuukausikuluilla, ei toki omista vieläkään asunnosta mitään, mutta vastapainoksi valittaa, vaikka asumismenot ovat edelliseen vuokra-asumiseen nähden 425 euroa kuukaudessa pienemmät.
Kumpi tässä nyt on oikeassa ja kumpi väärässä? Onko tässä jotain naisen logiikkaa takana, jota minä vain en miehenä ymmärrä? Kertokaa, olkaa hyvät.
Kommentit (464)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkkoja ollaan, sun pitäisi maksaa se laina ja puolet vastikkeesta, avokki maksaa puolet vastikkeesta. Ei ne kaikki roskat ja vedenkulutus ole pelkästään avokin tuottamaa
Tuo nyt on mielestäni vähän sama ajatusmalli kuin, että vuokranantajan ei kuulu moraalisesti periä vuokralaiselta kuin yhtiövastikkeen hinta, koska kaikki muu olisi vuokranantajalle voittoa. Minun mielestäni 175€/kk on naurettavan vähän asumisesta, enkä itse kehtaisi kuunaan valittaa, jos siihen rahaan saisin jonkun tykönä asua suht viihtyisässä asunnossa.
ap
Miksi ihmeessä sinun pitäisi saada tehdä voittoa KUMPPANISI kustannuksella? Asuinkulut puoliksi, eli vastike ja korot. Noloa että yrität hyötyä rahallisesti kumppanistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osake on sinun, osakkeen kulut ovat sinun. Vastike on asumiskustannuksia, se puoliksi kuten esim sähköt, ethän halua asua siivellä. Vakuutukset jos eivät ole esim lainaehto, puoliksi.
Miten voi asua omassa osakkeessaan siivellä?
Sillä että maksattaa toisella ihmisellä vastikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan miehen omistamassa asunnossa. Ennen yhteenmuuttoa pohdittiin vaihtoehtoja, että muutetaanko yhdesaä vuokralle vai muutanko minä tänne. Todettiin, että helpompaa minun muuttaa tänne.
Sovittiin, että maksan puolet vastikkeesta ja puolet kuukausittaisista kuluista. Yhteensä noin 150€/kk. Lisäksi siirrämme molemmat rahaa ruokatilille ruokaostoksia ja muita yhteismenoja varten.
Mies vastaa yksin asuntolainasta eikä minulla ole aikomusta ostaa häneltä tästä puolikasta. Edullisten kustannusten takia minulla jää hyvin rahaa säästöön ja meillä onkin tarkoitus muutaman vuoden päästä ostaa yhteinen, isompi asunto.
Meille paras ohjenuora raha-asioiden sopimiseen on ollut se oivallus, että me ei pelata tässä toisiamme vastaan, vaan samassa tiimissä. Mies ei halua maksattaa minulla oman omaisuutensa karttumista ja itse en halua hyötyä epäreilulla tavalla taloudellisesti toisen kustannuksella.Mies ei halua maksattaa sinulla oman omaisuutensa kartuttamista, mutta sinulle on ihan ok että mies rahoittaa sinulle sinun omaisuutesi kartuttamisen. Ymmärrän että hyvin että sopimus tuntuu sinusta hyvältä :-)
Hehän maksavat kaikki elinkustannukset puoliksi.
Sinusta siis olisi ihan oikeudenmukaista, että puolisosi sijoittaa kaikki rahansa ja sinä maksat kaiken muun? Erotilanteessa puoliso on säästänyt ja sinä olisit tuhlannut rahasi. Täsmälleen sama idea, jos sijoittamisen sijaan rahaa käytetään asuntovelan maksamiseen tilanteessa, jossa toinen omistaa asunnon yksin. Oikeudenmukaisinta on jakaa todelliset elinkulut ellei isotuloisempi halua maksaa enemmän. Aloittaja maksattaa omia asumiskulujaan avokilla, sillä puolet yhtiövastikkeesta on aloittajan asumiskuluja.
Ja puolet asunnon kulumisesta johtuviin menoihin ovat avopuolison maksettavia, kaikki käytössä kuluvat asiat, uusittavat kodinkoneet, kiukaat, lattiamateriaalit, maalit jne.
En en sitten millään ymmärrä, että miksi avokin maksama 175 e olisi liikaa. Tosi VÄHÄN sen tasoisesta asumisesta, mihin itsellään ei ilmeisesti olisi varaa! (olen nainen
Tämä.