Laitteiden ohjelmoitu kuolema - dokumentti, mitä ajatuksia herätti?
Ohjelma on myös katsottavissa täältä:
http://areena.yle.fi/tv/2179306
"Elektroniikkalaitteita valmistetaan niin, että ne hajoavat ennakoidusti. Osaan laitteista ei voi vaihtaa kuluvia osia kuten akkuja. Näin yritykset lisäävät myyntiä, sillä laitteiden käyttöikää on tietoisesti lyhennetty."
Kommentit (119)
Eniten minua raivostuttaa se, ettei taida löytyä yhtään kodinkonevalmistajaa, joka ei suunnittelisi laitteitaan hajoamaan. Kuluttaja ei voi edes ostovalinnoillaan vaikuttaa asiaan, kun kaikki myyvät yhtä surkeita tuotteita.
Ainakin pari vuosikymmentä sitten niitä kannatti korjata. Uusi pesukone hajosi, ja korjaaja kertoi että "näistä meneen aina tämän hihna heti ..." Takuuseen se korjaus meni, uusi kesti sitten aikansa.
Tulostimelle on käynyt juuri noin, että siinä on virhe ja pitäisi keksi jotain, jolla saa toimimaan. Kokeillaan ensin uutta värikasettia, se on kuitenkin halvin.
Olen huomannut, että nykyelektroniikka on täysin huonolaatuista. Kännykätkin olivat leluja. Minulla oli 10 vuotta toimiva 3310 Nokian puhelin. Vaihdoin sen älypuhelimeen, joka hajosi vuodessa. Myös 5v vanhat astianperuskone ja pyykinpesukone ovat hajonneet. Läppärikin sumeni 6 vuodessa. Sen sijaan työhuoneen pöydällä oleva Vanha pentium 166 toimii edelleen (käytän teksinkäsittelyyn työkoneena).
Luulisi tuossa asiassa olevan jollekin markkinarako: kestävämpi ja korjattavavissa oleva kone. Ehkä olisi liian pienet markkinat kuitenkin eikä kannattavaa.
Minulla Samsungin taulutelkkari kyllä oli kestänyt moitteetta 8 vuotta kun vaihdoin uuteen. Ei ensimmäistäkään vikaa, ja jatkaa elämäänsä edelleen ystävälläni.
Uuteen vaihdoin koska halusin nykyaikaisemman älytelkkarin, en koska vanha olisi hajonnut.
Taas tällästä typerää maailmanpelastus paskaa!
Jos te haluatte laitteita, jotka kestää yhtä kauan kuin 20 vuotta sitten ostetut laitteet, niin ostakaa sitten saman hintaluokan laitteita kuin silloin ostettiin. Ei niitä saanut parin päivän palkalla vaan niihin upposi helposti kuukauden rahat. Mä olen aika varma, että esim 2500-3000 pesukone kestää ihan hyvin 15-20 vuotta. Tosin teistä ei kukaan osta tuommoista vaan hakee sen 250-300 euron halpalaitteen ja valittaa sitten kun se leviää parissa vuodessa.
Tietyissä laitteissa kuten telkuissa 20 vuoden elinikä on ihan turha. Lähetystekniikka kun muuttuu kuitenkin vähän väliä, joten ei tollasella tee ehkä enää 5 vuodenkaan päästä paljoakaan. Sillä voi ehkä lisälaitteen kanssa katsoa lähetyksiä, mutta jokainen teistä haluaa kuitenkin uuden ja kiiltävän. Sillä kun on niin paljon kivempi katsoa niitä ohjelmia. Sama koskee kännyköitä.
Ja tietokoneet tietysti lopettaa toimintansa tietyn ajan jälkeen. Kun se bios-patteri kuolee, niin kone ei enää käynnisty. Sen ehkä voi vaihtaa, mutta elektroniikan availu ei ole aina niin helppo homma, etenkään jos ei tiedä mitä tekee. Ja kun on ostanut sen halvimman koneen, niin kuka alkaa vaihtamaan siihen mitään, kun töiden kanssa hinta on sama kuin mitä joutuu maksamaan uudesta?
Toinen on se, ettei koneita voi päivittää. Uudet palvelut tehdää niin, ettei ne toimi vanhoissa.
Meillä uusimmat kodinkoneet ovat tiski- ja pyykkikoneet. Ne on ostettu samaan aikaan melko tasan yhdeksän vuotta sitten. Hintaa niillä oli yhteensä 500€, ostettiin halvimmat mitkä Gigantista sai, merkit on mulle edelleen täysin tuntemattomia, Ariston ja Beko. Kauhulla odotan sitä, kun joku kodinkone hajoaa, sitten niitä saa uusia koko ajan. Telkkari lähentelee jo 20 vuoden ikää.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2014 klo 09:12"]
Ja tietokoneet tietysti lopettaa toimintansa tietyn ajan jälkeen. Kun se bios-patteri kuolee, niin kone ei enää käynnisty. Sen ehkä voi vaihtaa, mutta elektroniikan availu ei ole aina niin helppo homma, etenkään jos ei tiedä mitä tekee. Ja kun on ostanut sen halvimman koneen, niin kuka alkaa vaihtamaan siihen mitään, kun töiden kanssa hinta on sama kuin mitä joutuu maksamaan uudesta?
Höpöhöpö. Ilman patteria bios menee oletusasetuksille, jolla se kyllä käynnistyy. Muutenhan uuden koneen käynnistyminen olisi mahdotonta.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 10:18"]
Minulla Samsungin taulutelkkari kyllä oli kestänyt moitteetta 8 vuotta kun vaihdoin uuteen. Ei ensimmäistäkään vikaa, ja jatkaa elämäänsä edelleen ystävälläni.
Uuteen vaihdoin koska halusin nykyaikaisemman älytelkkarin, en koska vanha olisi hajonnut.
[/quote]
Eli telkkarisi on vuodelta 2006? Silloin vielä tehtiinkin kestävämpää.
Yks merkki tekee edelleen kestävää laatua kuten 50 vuotta sitten (vaikka ei olekaan kodinkone): LEGO.
Minulla on 10 vuotta vanha Samsungin taulutelkka. Ei mikään suurensuuri mutta minulle riittävä. Se on kestänyt hyvin, mutta se saattaa johtua siitä, että se on päällä vain 3-4 tuntia päivässä ja se on ilmavassa paikassa, joten se ei pääse kuumenemaan liikaa.
Itse olen niitä ihmisiä, jotka eivät juokse joka vekottimen perässä. Minulla on tämä pöytäkone ja tulostin, tv ja boksi, näppäinpuhelin. Ei löydy älypuhelinta tai tablettia tai iphonea tai mitään muutakaan semmoista vekotinta. ipod on, koska sain semmoisen lahjaksi. On kestänyt hyvin, koska olen kuunnellut sitä vain muutaman kerran vuodessa.
Vanha mikroaaltouunini kesti 27 vuotta. Saa nähdä, kuinka kauan tämä uusi kestää, se on nyt vuoden vanha. Pari vuotta sitten ostettiin tähän uuteen taloon uusi jääkaappi ja pakastinkaappi. Jääkaappi on korjattu jo kahteen kertaan. Uuni oli ensin tosi hyvä, mutta jo muutaman käyttökerran jälkeen sen kuumeneminen alkoi kestää paljon kauemmin kuin alussa. 15 vuotta vanhan pyykkikoneen tilalle piti hankkia uusi, ja se tilttaa tämän tästä, kun on joku hienon hieno nukka tarttunut sihtiin. Kyllä se silti on pelittänyt.
Kyllä tuo dokumentti vähän vihaksi pistää.Ymmärrän, että tehtaat pyörivät sen ympärillä, että ihmiset saadaan ostamaan uusi tuote mahdollisimman usein. Silti minusta on suorastaan laitonta tehdä tahallaan tuote niin heikoksi, että se hajoaa nopeasti ja on korjauskelvoton, mutta olla kertomatta siitä kuluttajille. Pitäisi olla siinä rinnalla myös hieman kalliimpi tuote, joka kestäisi sitten vastaavasti kauemmin ja olisi helposti korjattavissa tai osa vaihdettavissa. Se olisi vastuullista tuotantoa ja reilua peliä.
Ja totta kai komponenttien pitäisi olla sellaisia, että ne saisi itse vaihdettua tai korjaamolla korjattua halvalla. Aikamoinen oli se korjauslaskukin, jos myyjän korjaamolla maksaa useita satoja joku komponentin vaihto mutta tavallisessa korjaamossa vain 21 euroa, kuten siinä pariisilaiskorjaamossa.
Totta, Suomessa voi tehdä kyllä ryhmäkanteen.
Meillä on tossa keittiössä samat Rosenlewin jääkaappi ja pakastin, jotka olivat paikalla jo vuonna -88 tähän muuttaessa. Ilmeisesti ovat jostain 80-luvun alusta. Mitäs niitä hyviä vaihtamaan? Suomessa valmistetut laatutuotteet näemmä.
up