Hei vegaanit/eläinten ystävät!
Olen kovin "tiedostava" (eli fanaattinen, if you will :D ) eläintensuojelija, viime kesänä siirryin 15-vuotiselta kasvissyöjälinjalta vegaaniksi. Ymmärrän että tämä asia on hyvin harvalle tärkeä, enkä sinänsä paheksu sitä. Haluaisin ennemmin keskustelua kaltaisteni kanssa, kuin ihmettelyä.
Mieheni ja lapseni ovat lihansyöjiä, osaan kyllä tehdä mielessäni rajan, että se on ok, koska tämä on mun juttuni, vaikka parhaani mukaan tarjoankin kasvisvaihtoehtoa ruoanlaitossa myös heille, samalla tarjoten ohimennen ideologiaani, jos nyt sattuvat haastamaan...
Olisi vaan jotenkin kiva lukea kommenttia muilta vegaaneilta tai vaikka muuten vaan eläinystäviltä. Yleensäkin koen pahaa oloa eläinten puolesta ja esim. nyt pari viinilasia juotuani ja muun perheen mentyä nukkumaan satuin katsomaan taas jotain tehotuotantovideota... Ei sen katselu olosuhteita muuta, mutta ehkä se joskus muuttaisi, jos tarpeeksi moni katsoisi ja vaikuttuisi... tai jotain.
Nääh, paha olo. :(
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 10:08"]
Minusta on sinänsä aina outoa ajatella, miksi joku on kasvissyöjä sen takia, että vastustaa tehotuotantoa. Mutta siis silti kuluttaa maitoa, kananmunia ja monesti jopa kalaa. Mutta veikkaan, että nämä ihmiset eivät ole perehtyneet aiheeseen enemmän. Enpä tiennyt minäkään ennen vegaaniksi ryhtymistä, että mitä kaikkea eläintuotantoon liittyy.
Ensinnäkin maitoa en juo/käytä ruoassa siksi, että maito on täysin turha osa ihmisen ruokavaliota. Jokainen eläin (ihminenkin on eläin) syö oman lajinsa maitoa vain vauvaiässä. Sen jälkeen maitoa ei useinkaan enää siedetä eli toisin sanoen aikuisilla on tämä laktoosi-intoleranssi. Ja sanomattakin selvää, että lehmänmaito on vasikan ravintoa, ei ihmisen. Itsekin maitotilalla varttuneena tiedän, miten lehmiä kasvatetaan.
Ensinnäkin maitoa ei tule, ellei lehmä ole synnyttänyt. Lehmä siis keinohedelmöitetään (lue: raiskataan) joka vuosi, jotta maidontulo ei lakkaisi. Vasikka viedään emolta, mikä on traumaattista sekä vasikalle että emolle. Muistan vieläkin, miten vasikka ja emo ääntelehtivät monta päivää erotuksen jälkeen yrittäen. Voitte kuvitella emon tuskaa, kun oma lapsi viedään pois. Lehmilläkin, kuten muillakin eläimillä, on tietysti vahva suojeluvaisto omia jälkeläisiään kohtaan. Ja jos syntyy sonniksi, niin niillähän ei ole mitään käyttöä maitoteollisuudessa eli lihoiksi menevät (ei ei tämäkään maitoteollisuus mikään murhavapaa ole). Lisäksi parvinavetoissa lehmät ovat yhdeksän kuukautta kiinni kaulastaan seisoen yhdessä/maaten yhdessä paikassa. Kuinka joku voi edes sanoa, että tämä voisi olla ok?
Kananmunateollisuudesta sen verran, että ne kanathan elävät hirveän pienissä tiloissa. Normaalisti kana munisi noin 6-12 kertaa (en muista tarkkaa määrää) vuodessa. Muniminen vie kanalta paljon kalsiumia kehosta. Jos munia ei vietäisi kanalta, sen ei tarvitsisi munia koko ajan lisää.
Toivottavasti tämä antaisi vähän selityksiä teille, miksi jotkut päättävät olla syömättä myös maitoa ja munia. Sen verran vuosin myös sanoa, että vegaaniruokavalio sopii aivan kaikille, joten ihmettelen aina, miksi jopa jotkut vegaanit syöttävät lapsilleen sitä perinteistä sekasyöjäruokaa. Olen itse keliaakikko ja lisäksi minulla on jonkun verran allergioita erilaisia hedelmiä ja kasviksia kohtaan, silti pystyn aivan hyvin olemaan vegaani ja ruoanlaitto on helppoa.
Suosittelen muuten katsomaan tämän Gary Yourofskyn videon, mikä kertoo aika paljon syitä, miksi kannattaa olla vegaani:
Tämän jälkeen tuskin ihmettelet, miksi jotkut tosiaan valitsevan olla vegaani!
[/quote]
Siis mitä?! :D Kananmunien vienti lisää kanojen munintaa?
Kyllä nuo ihan normaalit maatiaiskanatkin munivat joka päivä. Sillin tällöin voivat jättää päivän välistä. Ja noitahan ei ole jalostettu supermunijoiksi, niin kuin hybridejä. Meillä kanat munivat minkä munivat ja hautovat jos haluavat. Elävät luonnonvalon mukaan ja pitävät siis sulkasadon ja munintatauon syksyllä/talvella, kun on pimeempää.
Kanat tarvitsevat kalkkia siinä missä muutkin eläimet, mutta ne saavat sitä pääsääntöisesti taarpeeksi ruuastaan, joka meillä on kotiruokaa plus viherjauhetta kerppuja, viljaa ja mitä kaikkea maasta tonkivatkaan. Ihan ilman lisäkalkkia munivat siis lähes päivittäin.
Olen samaa mieltä, että munintakanat on tiloiltaan ja virikkeiltään kanoille huonot, mutta kyllä mä väitän että meidän kanat on onnellisia saadessaan elää vapaana parvessa, missä on useampi kukko ja niillä on hyvät ja isot sisätilatkin. Tipuja tulee silloin tällöin ja munia niin, että kaupasta ei ole tarvinnut ostaa. Oikein on makoisia omat munat ja eivät sisällä soijaa, joka jalostettuna tuotteena ei ole ihmiselle sopivaa raavintoa ;)
Pakko sanoa että joskus mietin kasvissyöjäksi ryhtymistä mutta tuo teodän elämä näyttää olevan aika ahdistavaa :D jotes jatkossakin jatkan lihan ja kanan popsimista. Tiedättekö muuten että vaikuttaako veriryhmä tähän? Itse ja isänikin ollaan o-veriryhmää ja rakastetaan lihaa kun taas äitini jolla on a-veriryhmä syö kyllä sitä mutta sanoo pärjäävänsä ilmankin. Mihin verieyhmään te vegaanit kuulutte?
Ei mulla ole ahdistavaa siksi, että olen vegaani, vaan olen ryhtynyt vegaaniksi koska mua ahdisti eläinten asema jo silloin kun söin lihaa ja halusin tehdä asialle jotain.
Nuo veriryhmäjutut ovat ihan huuhaata. Ja tunnen aika monta vegaania, jotka rakastivat lihaa, mutteivat halua silti syödä sitä enää koska omatunto ei anna.
Tietääkö muuten kukaan fb:ssä tai muualla tällä hetkellä kunnolla aktiivisia kasvissyöjäperheiden keskustelupaikkoja? Mä en haluaisi eläintuotteita jääkaappiini vauvan synnyttyäkään, en pystyisi elämään parisuhteessakaan lihansyöjän kanssa. Olis kiva vaihtaa ajatuksia lasten kasvisruokavaliosta asiasta oikeasti tietävien ja kokemusta omaavien kanssa.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 11:14"]
Minusta on sinänsä aina outoa ajatella, miksi joku on kasvissyöjä sen takia, että vastustaa tehotuotantoa. Mutta siis silti kuluttaa maitoa, kananmunia ja monesti jopa kalaa. Mutta veikkaan, että nämä ihmiset eivät ole perehtyneet aiheeseen enemmän. Enpä tiennyt minäkään ennen vegaaniksi ryhtymistä, että mitä kaikkea eläintuotantoon liittyy.
Ensinnäkin maitoa en juo/käytä ruoassa siksi, että maito on täysin turha osa ihmisen ruokavaliota. Jokainen eläin (ihminenkin on eläin) syö oman lajinsa maitoa vain vauvaiässä. Sen jälkeen maitoa ei useinkaan enää siedetä eli toisin sanoen aikuisilla on tämä laktoosi-intoleranssi. Ja sanomattakin selvää, että lehmänmaito on vasikan ravintoa, ei ihmisen. Itsekin maitotilalla varttuneena tiedän, miten lehmiä kasvatetaan.
Ensinnäkin maitoa ei tule, ellei lehmä ole synnyttänyt. Lehmä siis keinohedelmöitetään (lue: raiskataan) joka vuosi, jotta maidontulo ei lakkaisi. Vasikka viedään emolta, mikä on traumaattista sekä vasikalle että emolle. Muistan vieläkin, miten vasikka ja emo ääntelehtivät monta päivää erotuksen jälkeen yrittäen. Voitte kuvitella emon tuskaa, kun oma lapsi viedään pois. Lehmilläkin, kuten muillakin eläimillä, on tietysti vahva suojeluvaisto omia jälkeläisiään kohtaan. Ja jos syntyy sonniksi, niin niillähän ei ole mitään käyttöä maitoteollisuudessa eli lihoiksi menevät (ei ei tämäkään maitoteollisuus mikään murhavapaa ole). Lisäksi parvinavetoissa lehmät ovat yhdeksän kuukautta kiinni kaulastaan seisoen yhdessä/maaten yhdessä paikassa. Kuinka joku voi edes sanoa, että tämä voisi olla ok?
Kananmunateollisuudesta sen verran, että ne kanathan elävät hirveän pienissä tiloissa. Normaalisti kana munisi noin 6-12 kertaa (en muista tarkkaa määrää) vuodessa. Muniminen vie kanalta paljon kalsiumia kehosta. Jos munia ei vietäisi kanalta, sen ei tarvitsisi munia koko ajan lisää.
Toivottavasti tämä antaisi vähän selityksiä teille, miksi jotkut päättävät olla syömättä myös maitoa ja munia. Sen verran vuosin myös sanoa, että vegaaniruokavalio sopii aivan kaikille, joten ihmettelen aina, miksi jopa jotkut vegaanit syöttävät lapsilleen sitä perinteistä sekasyöjäruokaa. Olen itse keliaakikko ja lisäksi minulla on jonkun verran allergioita erilaisia hedelmiä ja kasviksia kohtaan, silti pystyn aivan hyvin olemaan vegaani ja ruoanlaitto on helppoa.
Suosittelen muuten katsomaan tämän Gary Yourofskyn videon, mikä kertoo aika paljon syitä, miksi kannattaa olla vegaani:
Tämän jälkeen tuskin ihmettelet, miksi jotkut tosiaan valitsevan olla vegaani!
[/quote]
Siis mitä?! :D Kananmunien vienti lisää kanojen munintaa?
Kyllä nuo ihan normaalit maatiaiskanatkin munivat joka päivä. Sillin tällöin voivat jättää päivän välistä. Ja noitahan ei ole jalostettu supermunijoiksi, niin kuin hybridejä. Meillä kanat munivat minkä munivat ja hautovat jos haluavat. Elävät luonnonvalon mukaan ja pitävät siis sulkasadon ja munintatauon syksyllä/talvella, kun on pimeempää.
Kanat tarvitsevat kalkkia siinä missä muutkin eläimet, mutta ne saavat sitä pääsääntöisesti taarpeeksi ruuastaan, joka meillä on kotiruokaa plus viherjauhetta kerppuja, viljaa ja mitä kaikkea maasta tonkivatkaan. Ihan ilman lisäkalkkia munivat siis lähes päivittäin.
Olen samaa mieltä, että munintakanat on tiloiltaan ja virikkeiltään kanoille huonot, mutta kyllä mä väitän että meidän kanat on onnellisia saadessaan elää vapaana parvessa, missä on useampi kukko ja niillä on hyvät ja isot sisätilatkin. Tipuja tulee silloin tällöin ja munia niin, että kaupasta ei ole tarvinnut ostaa. Oikein on makoisia omat munat ja eivät sisällä soijaa, joka jalostettuna tuotteena ei ole ihmiselle sopivaa raavintoa ;)
[/quote]
Jalostus on tehnyt kanoista tuollaisia jatkuvasti munivia, luonnossa kanat munivat muutaman munan vuodessa. Sama juttu kuin lehmillä, ne on jalostettu tuottamaan enemmän maitoa kuin vasikka tarvitsee, ja sitten ihmisen on "pakko" lypsää lehmää päivittäin.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 11:28"]
Pakko sanoa että joskus mietin kasvissyöjäksi ryhtymistä mutta tuo teodän elämä näyttää olevan aika ahdistavaa :D jotes jatkossakin jatkan lihan ja kanan popsimista.
[/quote]
Olet tyypillinen pää puskaan -tyyppi. Sinua sen enempää syyllistämättä asenteessasi kiteytyy juuri se, miksi maailma on niin kurja paikka.
Jos ap vielä tätä ketjua seurailet, niin ainakin eläinoikeusfoorumilta ja facebookin vegaaniryhmistä saa juttuseuraa, jos täältä ei löydy tarpeeksi samanhenkisiä ihmisiä. :)
-toinen vegaani
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 00:52"]
Tuo on muuten ärsyttävää, että jotkut tavisruokailijat ajattelevat olevansa niin lihaaneja, etteivät voi syödä vegeruokia. Joka ateria on lihaa lihalla lihakastikkeen kera lihalautaselta. Juomana lihaa.
[/quote]
Olen huomannut saman! Joskus kun ollaan kavereiden kanssa syömässä, he toteavat että näyttääpä/tuoksuupa hyvältä tuo kasvisruoka. Sanon heille, että ota sitten sitä. Kuitenkin kavereideni lautaselle lopulta päätyy se lihavaihtoehto. On mielestäni ihan käsittämätöntä, miten se lihansyönti istuu niin monilla niin tiukassa, että joka aterialla on otettava liharuokaa, vaikka olisi itse todettu, että kasvisvaihtoehto näyttää houkuttelevammalta. Se on toki kaikkien oma valinta, enkä minä ole sitä arvostelemaan, mutta kieltämättä tällaisissa tilanteissa turhautuneisuus nostaa päätään.
-4
Minusta on sinänsä aina outoa ajatella, miksi joku on kasvissyöjä sen takia, että vastustaa tehotuotantoa. Mutta siis silti kuluttaa maitoa, kananmunia ja monesti jopa kalaa. Mutta veikkaan, että nämä ihmiset eivät ole perehtyneet aiheeseen enemmän.
[/quote]
Minun on pakko tarttua tähän, koska tällainen asenne tekee mielestäni hallaa tehotuotannon vastustamiselle. Kyllä minä väitän suurimman osan tietävän, että esimerkiksi maitotuotanto on pääasiassa tehotuotantoa, vaikka he käyttäisivätkin silti ko. tuotteita. Minusta on kuitenkin äärimmäisen hienoa, että ihmiset ovat silti ottaneet edes sen askeleen, etteivät syö tehotuotettua lihaa.
Ylipäätään etenkin netissä vegaanien keskusteluja lukiessa nousee usein esille joko suoraan tai rivien välistä, että jos ei kykene syömään täysin vegaanisesti, on turha edes yrittää. Minun tekee mieli aina motata sellaista hölmöläistä virtuaalisesti, sillä juuri tämä on yksi osa ongelmaa, että lihapainotteinen sekaruokavalio ja vegaaniruokavalio asetetaan vastakkain.
Realistinen ihanne olisi nimenomaan se, että ihmiset vähentäisivät tehotuotetun eläinperäisen ravinnon käyttöä. Monet jo näin tekevätkin.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 08:59"]
Mua kiinnostaa se, miksi vegaanit ja monet kasvissyöjätkään ei syö kananmunia.
Nyt puhun munista, joita munivat kanat saavat elää hyvää elämää pienkanalassa.
Typerin perustelu munien syömättömyydelle on ollut se, että se on kanan riistoa kun sen munat syödään kun oikeesti se kana haluaisi van hautoa ne munat tipuiksi.
Meillä on itsellä pienkanala, alle 20 kanaa. Jokainen kana munii päivässä n. yhden munan, eli munia tulee vaikka myytäväksi asti. JOs joku kanoistamme haluaa hautoa, se saa hautoa sen 8 munaa, mitä ei siis kerätä pois. Kanat eivät kaikki haudo joten niitä ylijäämämunia tosiaan tulee päivässä reilusti. Miten se riistää kanaa, jos ne ylimääräiset munat syödään? Niistä kun ei tipuja tule, jos ei niitä haudota.
Onhan se älytöntä, että jos tarjolla olisi tuollaista proteiinia niin sen sijaan syödään jotain ulkomailta tuotettua soijaa tai papuja.
[/quote]
Kun ei ole tarjolla. Jos puhutaan kaupallisesta luomutuotannosta, ongelmia on siinäkin mm. kukkopoikien kohtalossa, eläinten määrässä ja eliniässä. Luomukanaloissa voi olla suuriakin eroja, ja alkuperän selvittäminen on edelleen melkoisen vaikeaa ja epävarmaa.
Jos puhutaan yksityisistä pienkanaloista (omista tai tuttujen), voisin jopa maistaakin. Mutta samalla tiedostan, että eläintuotannon massiivisuus ja omavarainen pientuotanto on laajemmassa mittakaavassa mahdoton yhtälö. Mikäli kaikki alkaisivat hankkia kananmunansa pientiloilta, eivät ne olisi pieniä kauaa. Aidosti eettinen ja luonnonmukainen eläintuotanto vaatii pienen tuotantovolyymin, ja mieluummin antaisin/myisin ne jollekin, jolla on oikeasti jotain intohimoja niitä syödä. Itse mutustan papuja ihan hyvillä mielin, vähemmän siitä tuontia tulee kuin ulkomailta tuodulla rehulla kasvatetusta eläimestä.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 12:45"]
Minusta on sinänsä aina outoa ajatella, miksi joku on kasvissyöjä sen takia, että vastustaa tehotuotantoa. Mutta siis silti kuluttaa maitoa, kananmunia ja monesti jopa kalaa. Mutta veikkaan, että nämä ihmiset eivät ole perehtyneet aiheeseen enemmän.
[/quote]
Minun on pakko tarttua tähän, koska tällainen asenne tekee mielestäni hallaa tehotuotannon vastustamiselle. Kyllä minä väitän suurimman osan tietävän, että esimerkiksi maitotuotanto on pääasiassa tehotuotantoa, vaikka he käyttäisivätkin silti ko. tuotteita. Minusta on kuitenkin äärimmäisen hienoa, että ihmiset ovat silti ottaneet edes sen askeleen, etteivät syö tehotuotettua lihaa.
Ylipäätään etenkin netissä vegaanien keskusteluja lukiessa nousee usein esille joko suoraan tai rivien välistä, että jos ei kykene syömään täysin vegaanisesti, on turha edes yrittää. Minun tekee mieli aina motata sellaista hölmöläistä virtuaalisesti, sillä juuri tämä on yksi osa ongelmaa, että lihapainotteinen sekaruokavalio ja vegaaniruokavalio asetetaan vastakkain.
Realistinen ihanne olisi nimenomaan se, että ihmiset vähentäisivät tehotuotetun eläinperäisen ravinnon käyttöä. Monet jo näin tekevätkin.
[/quote]
Täydellinen veganismi nyt ei meidän maailmassamme onnistu, mutta mitä enemmän sitä parempi. Totta kai jo pelkästään lihan syömisen vähentäminenkin on hyväksi. Mitä enemmän ihmisiä kuitenkin ryhtyy syömään vegaanisesti, sitä enemmän vegaanisen ruoan tarjontakin lisääntyy. Näin ollen, sitä helpompi yhä useammin on ryhtyä vegaaniksi. Monellehan vegaaniksi ryhtymisen esteenä on yleensä sen "hankaluus". Kasvissyöjille on paljon valmisruokaa ja jokaisessa ravintolassakin on aina vähintään yksi annos kasvissyöjille. Monelle kasvissyöjälle vegaaniksi ryhtyminen onkin se suurempi askel. Sekasyöjästä kasvissyöjäksi ryhtyminen on helppoa, koska kasvisruokaa on aina tarjolla. Mutta vegaaniksi ryhtyminen ei olekaan meidän yhteiskunnassamme niin helppoa, koska se ei ole vielä niin suosittua.
Minusta on aina mukava kuulla, jos joku edes vähentää lihan, maidon tai kananmunien syöntiään. Se on askel parempaan suuntaan. Monet kasvissyöjät ovat kuitenkin tietoisia myös maidon- ja munantuotantoon liittyvistä ongelmista. Jos lihansyönnin jättäminen on ollut nimenomaan eettinen syy eikä makukysymys, ei vegaanisempaan suuntaan ryhtyminenkään sinänsä ole hankalaa. Onhan se kasvissyöjäksi ryhtyminen vaatinut tiedon hankkimista siinä mielessä, että on alkanut osata kokata hyvää kasvisruokaa. Että siinä mielessä joskus ihmettelen, miksi kasvissyöjät kuitenkin jämähtävät siihen kasvissyöntivaiheeseen eivätkä pysty jättämään myös maitoa, juustoa ja munia. Kasvissyöjien ravintohan monesti jopa lihan pois jäämisen myötä koostuu runsaalti juuri maidosta, juustosta ja munista. Tavallaan se liha vaan korvataan muilla eläinperäisillä tuotteilla. Ei ravintoloiden ja koulujenkaan kasvisruoka ole yleensä muuta kuin jotain juustomättöä.
Eikä tarkoitukseni ole moralisoida, mutta toivoisin niin, että ihmiset ymmärtäisivät siirtyä vegaaneiksi, koska se on ainut tapa vaikuttaa kaikkeen tehotuotantoon. Vaikka sitten pienin askelin. Se on vaan joskus niin turhauttavaa elää tässä maailmassa, missä on lajisortoa. Minusta tuntuu oikeasti niin pahalta, miten ihmiset ei näe muiden eläinten tuskaa. Ja miten sokeina ihmiset kulkevat, eivät edes halua tietää, jotta ei tarvitsisi muuttaa tottumuksiaan ruoan suhteen.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 09:32"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 00:39"]
Vähän kyllä haastan nyt mutta pari kysymystä:
Jos ette syö lihaa tehotuotannon välttämisen vuoksi, mutta miten voitte sitten käyttää maitotuotteita. Aika tehotuotettua se maito on nykyään ja juusto ja rahka tarvitsevat todella runsaasti maitoa. Lisäksi käytännössä kaikki vasikat tapetaan. :-(
Mikä siinä on, että muulle perheelle pitää sitten tehdä erikseen "omaa" ruokaansa. Vaikka mies tai lapset olisivatkin "lihansyöjiä" niin eivätkö ne kuitenkin voisi kotona syödä sitä ruokaa, mitä on tarjolla. Ruokaa se on vegaaniruokakin.
[/quote]
MITÄÄÄÄ?! Kaikki vasikat tapetaan? :"DDD Mitä hiton puunhalaajadokkareita olet kattonut kun tuollasen käsityksen olet saanut? :"DDD
Asiaan. Aikanaan olin kasvisvaliolla, käytin vain kahvimaitoa, koska soijamaito oli kahvin seassa puhdasta paskaa. Nykyisin syön taas lihaa, enkä kyllä millään lailla enää ahdistu. Suosittelen teille, että opiskelette maatalouyrittäjiksi, pystytte sen jälkeen omalla työllänne varmistamaan että eläimillä kaikki hyvin ja näette mitä se suuren median "tehotuotanto" oikeasti on. Ja miten "huonosti" suurin osa eläimistä voi ;)
[/quote]
No okei, sonnivasikat pääosin tapetaan, koska niitä ei maitotilalla luonnollisesti tarvita. Naudoista jätetään eloon niin paljon kuin tarvitaan, mutta tiineenä lypsylehmät ovat käytännössä jatkuvasti.
Oma ehdotuksesi on, että kaikki ryhdymme maatalousyrittäjiksi ja siirtyisimme sitä myöden omavaraistalouteen. Ihan hyvä ajatus sekin, taitaisi maapallon kantokykykin kestää paremmin, kun elintaso putoaisi aika ratkaisevasti ainakin näin länsimaissa.
Asiallisia ja hyvin perusteltuja viestejä teiltä kasvissyöjiltä ja vegaaneilta! Lihansyöjien kommentit ovat olleet arkitietoon ja ennakkoluuloihin perustuvia, joten olisi mukava kuulla myös siltä puolelta jonkun asiaan perehtyneen argumentteja lihansyönnin puolesta.
Olette antaneet tälle lihafanille paljon uutta ajateltavaa, kiitos siitä! Taidan ryhtyä tuumasta toimeen ja vähentää lihan ostoa,koska keskivertoihminenhän syö melkeinpä päivässsä koko viikon lihantarpeen.
Ihminen on sekä liha- että kasvissyöjä. Jos toisen jättää pois niin ennenpitkää sairastuu.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 23:48"]
Yleensäkin koen pahaa oloa eläinten puolesta ja esim. nyt pari viinilasia juotuani ja muun perheen mentyä nukkumaan satuin katsomaan taas jotain tehotuotantovideota... Ei sen katselu olosuhteita muuta, mutta ehkä se joskus muuttaisi, jos tarpeeksi moni katsoisi ja vaikuttuisi... tai jotain.
[/quote]
Koetko pahaa oloa myös katsoessasi luontodokumenttia jossa hyeenalauma teurastaa antiloopin? Ja yritätkö aktiivisesti estää luonnossa tapahtuvaa eläinten kärsimistä, esimerkiksi kampanjoimalla petoeläinten lopettamisen puolesta?
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 14:39"]
Ihminen on sekä liha- että kasvissyöjä. Jos toisen jättää pois niin ennenpitkää sairastuu.
[/quote]
Varmasti, jos toisen vain jättää pois eikä laita ajatustakaan sille, saako ruuasta kaikki välttämättömät ravintoaineet sen jälkeen. Sinänsä ihmiskeholle ei ole väliä, tulevatko nämä ravintoaineet eläin- vai kasvikunnan tuotteista.
Hassua, olen erilainen vegaani, en ahdistu eläinten kohtalosta juurikaan, olen varmaan liian realisti tai jotain. Käytän yksiä nahkakenkiä vielä, ne on pian 25v vanhat bootsini. Veriryhmäni on A :)
Toisaalta, en ahdistu juuri mistään. En yritä käännyttää ketään mihinkään, elän ihan tyytyväisenä itse näin. Lapsistani toinen on kasvissyöjä, ja häntä huolettaa nämä kuviot minua enemmän, saattaa päätyä vegaaniksi kaikkineen, toivottavasti ei silti ahdistu kaikesta. TOinen on sekasyöjä, sitä ei ahdista vielä muut, kuin vammaisten yms erilaisten kiusaaminen.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 14:49"]
Hassua, olen erilainen vegaani, en ahdistu eläinten kohtalosta juurikaan, olen varmaan liian realisti tai jotain. Käytän yksiä nahkakenkiä vielä, ne on pian 25v vanhat bootsini. Veriryhmäni on A :)
Toisaalta, en ahdistu juuri mistään. En yritä käännyttää ketään mihinkään, elän ihan tyytyväisenä itse näin. Lapsistani toinen on kasvissyöjä, ja häntä huolettaa nämä kuviot minua enemmän, saattaa päätyä vegaaniksi kaikkineen, toivottavasti ei silti ahdistu kaikesta. TOinen on sekasyöjä, sitä ei ahdista vielä muut, kuin vammaisten yms erilaisten kiusaaminen.
[/quote]
Ja meillä on kaksi koiraa...
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 14:40"]
Koetko pahaa oloa myös katsoessasi luontodokumenttia jossa hyeenalauma teurastaa antiloopin? Ja yritätkö aktiivisesti estää luonnossa tapahtuvaa eläinten kärsimistä, esimerkiksi kampanjoimalla petoeläinten lopettamisen puolesta?
[/quote]
Petoeläimet mainittu. Bingossa tavataan.
Minä olen ollut kasvissyöjä yli 20 vuotta, ja vähitellen myös maito ja muna jäivät pois, nyt olen jo pitkään ollut vegaani.
Tosiaan aika yksinäiseltä tuntuu välillä. Olen ihmisten mielestä kummajainen kun olen niin tarkka, en syö liivateherkkuja tai eläinperäisiä lisäaineita. Mutta väkivalta vaan on minulle niin vastenmielinen asia että en halua siihen osallistua edes murusella, se murunen ei ole sen kivun ja tuskan arvoinen mitä eläin kokee.
Olen maalaissuvun vesa, joten tiedän kyllä miten eläimiä kohdellaan. Vaikka maitoa ja munia joillain keinoin tuotettaisiinkin eläinystävällisesti, en kykenisi enää syömään niitä, sillä minulle on kehittynyt niitä kohtaan vastenmielisyys, vähän samalla tavoin kuin monia etoo hyönteisten syönti, elinten kuten silmien tai pallien syönti, eritteiden syönti, mädin syönti, kynsien syönti jne. Eritteet eivätkä munat kiinnosta minua. Yök.
FB:ssä on muuten vegaaniryhmiä, ne on kivoja, saa nähdä että on oikeasti muitakin jotka välittää. Niin monta vuotta on saanut lihansyöjien ilkeilyjä kuunnella että tosi mukava tietää että ei ole ainut.
Itse en kykene mitään videoita edes katsomaan, jo ajatus väkivallasta saa minut pois raiteiltaan. Olen myös välillä tosi masentunut, en ole suisidaalinen mutta olen kyllä tyytyväinen sitten joskus kun pääsee tältä pallolta pois, on tämä kyllä helvetti joillekin elollisille.