Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei vegaanit/eläinten ystävät!

Vierailija
12.04.2014 |

Olen kovin "tiedostava" (eli fanaattinen, if you will :D )  eläintensuojelija, viime kesänä siirryin 15-vuotiselta kasvissyöjälinjalta vegaaniksi. Ymmärrän että tämä asia on hyvin harvalle tärkeä, enkä sinänsä paheksu sitä. Haluaisin ennemmin keskustelua kaltaisteni kanssa, kuin ihmettelyä. 

Mieheni ja lapseni ovat lihansyöjiä, osaan kyllä tehdä mielessäni rajan, että se on ok, koska tämä on mun juttuni, vaikka parhaani mukaan tarjoankin kasvisvaihtoehtoa ruoanlaitossa myös heille, samalla tarjoten ohimennen ideologiaani, jos nyt sattuvat haastamaan...

Olisi vaan jotenkin kiva lukea kommenttia muilta vegaaneilta tai vaikka muuten vaan eläinystäviltä. Yleensäkin koen pahaa oloa eläinten puolesta ja esim. nyt pari viinilasia juotuani ja muun perheen mentyä nukkumaan satuin katsomaan taas jotain tehotuotantovideota... Ei sen katselu olosuhteita muuta, mutta ehkä se joskus muuttaisi, jos tarpeeksi moni katsoisi ja vaikuttuisi... tai jotain.

Nääh, paha olo.  :(

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Juteltiin tyttäreni, 5, kanssa, että lihaa täytyy syödä kun siitä saa proteiinia, jota aivot tarvitsee.

Tytär vastasi: 'Ei mulla ole aivoja.'"

Lasten suusta se totuus usein tulee.

Vierailija
62/67 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suurin syy on tehotuotannon vastustaminen, niin eikö näitä vegaanienkin ruoka-aineita tuoteta juurikin tehotuotannolla? Sekö sitten ei kuormita maapalloa, eikö myöskään tuontiruoka?

Omavaraistalous - sitähän se oli aikojen alussa, ihmiset söivät sitä mitä löysivät ja saivat kiinni. Siihen pitäisi pyrkiä, jos oikeasti haluaisi olla ekologinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä esimerkiksi soijan tuottaminen ulkomailla ja sen kuljetus tänne saastuttavat maapalloa. Kuitenkin vehemmän mitä lihasta tulevat ekologiset haitat. Jos oikein haluaa hippeillä niin jättää soijan ja riisin pois ruokavaliosta myös.

Itse olen kasvissyöjä ja miesystäväni rakastaa lihaa ja hänellä on vaikeuksia joskus ymmärtää miksen vain voi olla "normaali". Oma isäni on aina ollut aktiivinen metsästäjä ja hänen metsästämäänsä riistaa syönkin aina joskus. Ei siitä tule paha mieli koska eläin on saanut elää vapaana nauttien ennen kuolemistaan.

Vierailija
64/67 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen eläintenystävä ja kasvissyöjä, mutta en vegaani ja kyllä helposti ahdistaa nuo ap:n mainitsemat asiat, mutta ihan tarkoituksella en mene katsomaan mitään tehotuotantovideoita kun tiedän sen jo valmiiksi että sitten en nuku pariin yöhön. Mies onneksi päätti myös ryhtyä vegeksi minut tavattuaan, joten ei tarvitse katsella mitään kanapaketteja jääkaapissa. Vähän luulen, että jos lapsia joskus saisin aika vaikeaa olisi heille valmistaa mitään liharuokia ja siten reippaasti tukea asiaa mikä tuntuu niin väärältä, mutta mistäpä sitä näin etukäteen tietää.

Vege olen siis ollut kymmenisen vuotta, ja vegaaniksi siirtyminen on ollut mielessä muutamat viime vuodet mutta jotenkin se tuntuu aika isolta ratkaisulta, nämä tämänhetkiset "rajoitteet" tulevat jotenkin niin selkärangasta ettei niitä edes ajattele kaupassa käydessä. Proteiinin saanti mua vähän huolettaa, käyn aika aktiivisesti salilla, joten haluaisin pitää protskun saannin aika korkealla edistyksen turvaamiseksi mutta toisaalta taas tuntuu aika narsistiselta tämä ajatus että minä ja minun kroppa ovat nyt niin tärkeitä etten voi ajatella eläintenhyvinvointia tässä lainkaan. Onneksi ostamme kananmunat tuttavaltamme, jossa tiedän kanojen olevan hyvissä oloissa ja maitotuotteissakin suosimme luomia, mutta kyllä tässä silti sellainen jotain pitäis vissiin tehdä -olo on, jotta voisi paremmin mielin elää itsensä kanssa.

Vierailija
65/67 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomua tosiaan suosimme eikä luomia.

Vierailija
66/67 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Onko teillä vielä kanoja? Olisin kiinnostunut ostamaan juuri pienkanalan munia mutta mistään ei tahdo löytyä! Jos ei teillä enää ole niin osaatko neuvoa mistä löytyis :) ? Kiitos!

Vierailija
67/67 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mua kiinnostaa se, miksi vegaanit ja monet kasvissyöjätkään ei syö kananmunia.

Nyt puhun munista, joita munivat kanat saavat elää hyvää elämää pienkanalassa.

Typerin perustelu munien syömättömyydelle on ollut se, että se on kanan riistoa kun sen munat syödään kun oikeesti se kana haluaisi van hautoa ne munat tipuiksi.

Meillä on itsellä pienkanala, alle 20 kanaa. Jokainen kana munii päivässä nyhden munan, eli munia tulee vaikka myytäväksi asti. JOs joku kanoistamme haluaa hautoa, se saa hautoa sen 8 munaa, mitä ei siis kerätä pois. Kanat eivät kaikki haudo joten niitä ylijäämämunia tosiaan tulee päivässä reilusti. Miten se riistää kanaa, jos ne ylimääräiset munat syödään? Niistä kun ei tipuja tule, jos ei niitä haudota.

Onhan se älytöntä, että jos tarjolla olisi tuollaista proteiinia niin sen sijaan syödään jotain ulkomailta tuotettua soijaa tai papuja."

Ihan hyvälle periaatteessa kuulostaa. Mutta sinunkin kanalassasi on varmasti pelkkiä kanoja, korkeintaan yksi kukko. Oletko ajatellut kun sinun kanasi on syntyneet niin mitä niille kukonpojille tapahtuu? Ne kaasutetaan(muissa maissa laitetaan silppuriin elävältä, en usko että suomessa niin tehdään). Mutta muuten minusta kanat on oikein kivoja kavereita maalla-asuville.

Itse en tarvitse vain munia mihinkään, en pidä niiden mausta, minua jopa ällöttää ne, pärjään niin hyvin ilmankin, proteiinin saa helposti muualtakin. En haluaisi syödä niitä vaikka ne olisivat 100 % onnellisen kanan munia. Sitä paitsi kotikanalan munia on tosi vaikea löytää, jätän ne mieluummin sellaisille jotka eivät osaa elää ilman munaa.

Papuja voisi muuten kasvattaa suomessakin, jos kysyntää olisi, ja 100 vuotta sitten vielä kasvatettiinkin useita erilaisia lajikkeita. 85% suomeen tuodusta soijasta menee karjalle rehuksi. Myös lihaanien eineksissä on paljon soijaa ja ulkomaista lihaa, joten on turha syyllistää vegaaneja ulkomailta tuodusta soijasta. Itsestäni on puolestaan älytöntä että hyvää ruokaa syötetään rehuksi eläimille eikä ihmisille. Ihmettelen että miksi lihaanit eivät voisi edes vähentää lihansyöntiä ja vaihtaa lihapihviä vaikka joinakin päivinä papupihviin. Näin ehkä kotimaisen pavunkin kysyntä lisääntyisi.

Typerin peruste minkä olen papujen syömättömyydelle kuullut on "olen tehnyt jäniksen kanssa sellaisen sopimuksen että minä en syö sen ruokia eikä se aja minun polkupyörällä".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän