Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei vegaanit/eläinten ystävät!

Vierailija
12.04.2014 |

Olen kovin "tiedostava" (eli fanaattinen, if you will :D )  eläintensuojelija, viime kesänä siirryin 15-vuotiselta kasvissyöjälinjalta vegaaniksi. Ymmärrän että tämä asia on hyvin harvalle tärkeä, enkä sinänsä paheksu sitä. Haluaisin ennemmin keskustelua kaltaisteni kanssa, kuin ihmettelyä. 

Mieheni ja lapseni ovat lihansyöjiä, osaan kyllä tehdä mielessäni rajan, että se on ok, koska tämä on mun juttuni, vaikka parhaani mukaan tarjoankin kasvisvaihtoehtoa ruoanlaitossa myös heille, samalla tarjoten ohimennen ideologiaani, jos nyt sattuvat haastamaan...

Olisi vaan jotenkin kiva lukea kommenttia muilta vegaaneilta tai vaikka muuten vaan eläinystäviltä. Yleensäkin koen pahaa oloa eläinten puolesta ja esim. nyt pari viinilasia juotuani ja muun perheen mentyä nukkumaan satuin katsomaan taas jotain tehotuotantovideota... Ei sen katselu olosuhteita muuta, mutta ehkä se joskus muuttaisi, jos tarpeeksi moni katsoisi ja vaikuttuisi... tai jotain.

Nääh, paha olo.  :(

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vegaanit!

Olisko teillä vinkkejä miten vähävarainen voisi syödä vegaanisti?

Milla raha estää vegaaniksi ryhtymisen. Ellei teillä ole vinkkejä miten syödä halvalla? Jos haluaa syödä muutaku ku kaalia ja riisiä tai kaurapuuroa veteen? :)

Vierailija
2/67 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 19:20"]Hei vegaanit!

Milla raha estää vegaaniksi ryhtymisen. Ellei teillä ole vinkkejä miten syödä halvalla? Jos haluaa syödä muutaku ku kaalia ja riisiä tai kaurapuuroa veteen? :)

[/quote]

Etnokaupoista saa isoja säkkejä kuivattuja papuja ja linssejä, jos pakastin löytyy, kannattaa keittää kerralla paljon ja pakastaa. Soijarouhe on halpaa. Itse idättämällä saa talvella edullisesti tuoretta. Ainakin täällä lidlissä vihannekset ovat halvimpia ja edullisinta soijamaitoa. Joissain aasialaisissa kaupoissa myydään edullista tofua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 19:20"]

Hei vegaanit!

[/quote]

Niin no, eipä varmaan mihinkään ole kirjoitettu, että täysipainoinen vegaaniruoka olisi halpaa. Nykymenolla maito- ja lihatuotteiden hinnat ovat keinotekoisen matalat ja siksi vaikuttaa siltä, että kestävästi tuotettu vegaaniruoka olisi kallista, vaikka se on tosiasiassa "oikean" hintaista.

Itse tekemällä voi säästää aika paljon, kuten tuossa edellä kerrottiin, mutta jonkun verran ruoastaan joutuu jokainen maksamaan.

Vierailija
4/67 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidätkö eläimen tappamista pahana, vaiko vain sitä kuinka eläimet kärsivät tehotuotannossa? Jos koet, että myös tappaminen on pahasta, niin miten suhtaudut lemmikkien eutanasiaan?

Vierailija
5/67 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisesta kysymyksestä. :) Yleensäkin vastustan eläinten hyväksikäyttöä - hyväksikäyttö kuulostanee rankalta, en tarkoita arvoittaa sitä, mutta ajatus siitä, että eläin on joku esine, jonka ihminen voi riistää kuolemaan asti, on minulle vieras. Eutanasia on ok, koen sen hyväksitekona, kuten toivoisin ihmisillekin voitavan tarvittaessa tehdä.

ap

Vierailija
6/67 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vegaani, mutta en syö lihaa. Tehotuotanto on vain niin väärin ja sitä paitsi lihantuottaminen on todella epäekologista. Useimmat ihmiset eivät koskaan tule olemaan tarpeeksi tiedostavia ja empaattisia tunteakseen vääryyttä tehotuotetun lihan syömisestä. Niinpä minä en yritä saada lihansyöjiä käännytettyä. Muiden ihmisten puolesta huolehtimisesta voi jatkaa loputtomiin, mutta siinä tulee vain hulluksi. Parempi tehdä itse niin paljon kuin voi.

Ymmärrän sinua ap.

Vierailija
7/67 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette usko kuinka hyvä mieli tulee jo näistä vastauksista, kiitän todella paljon. :) Semmonen tunne, ettei ole yksin, onhan meitä useampi varjelemassa niitä... Kiitos!! :)

ap

Vierailija
8/67 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut kasvissyöjä 13-vuotiaasta. En ole vegaani, ja käytän kohtuullisessa määrin esim. nahkakenkiä. Lapseni syövät lihaa, ja olen jopa opetellut valmistaman sitä heitä varten. En mieti eläinten oikeuksia aktiivisesti, koska oma ruokavaliooni on jo niin selkäytimessä, mutta ajoittain ahdistus eläinten oikeuksista puskee päälle.

En ole aktiivinen käännyttäjä, mutta täytyy myöntää, että lastenkin ruokavalio on alkanut välillä harmittaa. Mulle tulee usein tosi kurja olo jääkaapissa olevasta lihasta/kanasta. Vanhempi poika on välillä ilmaissut myös pahan mielensä eläinten syömisestä, mutta hän on vielä liian pieni tehdäkseen päätöstä lihansyönnin lopettamisesta. Olen kuitenkin sanonut hänelle, että kasvisruoallakin voi elää. Toivottavasti jonain päivänä meidänkin perheessä syötäisiin kasvispitoisemmin.

Vierailija
9/67 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön itse todella kasvisruokavaliopainotteisesti. Tehotuotettua lihaa syön käytännössä 1-2 kertaa vuodessa ravintolassa, riistalihaa silloin kun on tarjolla ja kalaa 1-2 kertaa kahden viikon aikana. Maitotuotteita käytän toistaiseksi, koska en ole vielä kyennyt luopumaan ihanista juustoista, mutta niidenkin käyttöä vähennän. AP, miksi et syö myöskään riistalihaa tai (vapaana kasvanutta) kalaa? Minulle ihanteena olisi syödä pääsääntöisesti vegaanisesti ja sitten ohella esim. 1-3 kertaa viikossa kalaa tai riistalihaa.

Vierailija
10/67 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 lisää vielä vähän qsian vierestä, että mua karmii tämä lihansyönnin ihannointi, joka liittyy kuntoilu- ja fitnessbuumiin. Olen itsekin kova liikkumaan, ja välillä olen tosi purjeissa proteiininsaannin kanssa. Mutta että mua inhottaa, kun kaikissa kuntoilu- ja laihisohjelmissa neuvotaan syömään kanaa ja jauhelihaa kilotolkulla. Eikö ne ihmiset koskaan mieti upeita lihaksiaan rakentavan proteiininsa alkuperää? Mun kroppa sitä, mun kroppa tätä, mutta ruoan alkuperä ei vissiin yhtään ahdista.

Vierailija
11/67 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vegaani, enkä edes kasvissyöjä, mutta siihen suuntaan menossa. Syön siis melko vähän lihaa (pari kertaa viikossa), mutta siitäkin tulee aina niin paha olo :( Olen todella tarkka muun muassa mitä kananmunia ostan ja että esim tonnikala on pyydetty delffiiini-ystävällisin keinoin. Lihan ja loppujen lopuksi kaiken eläinkunnan tuotteiden käytön jättääminen kokonaan tuntuu vaan niin vaikealta. En ole oikein perehtynyt kunnolla asiaan, mitä pitäisi syödä saadakseen samat jutut mitä saa lihasta. Mua ei niinkään ällötä lihan syönti vaan juuri se tehokasvatus. Mulle järkyttävin ja se käänteen tehnyt juttu oli kun kuulin lehmistä, joita syötetään niin lihaviksi että niiden jalat katkeilevat kun eivät kestä sitä painoa :( Kamalan huono omatunto lihan syönnistä. Pitäisi saada itseään niskasta kiinni ja lopettaa kokonaan

Vierailija
12/67 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kyllä haastan nyt mutta pari kysymystä:

Jos ette syö lihaa tehotuotannon välttämisen vuoksi, mutta miten voitte sitten käyttää maitotuotteita. Aika tehotuotettua se maito on nykyään ja juusto ja rahka tarvitsevat todella runsaasti maitoa. Lisäksi käytännössä kaikki vasikat tapetaan.  :-(

Mikä siinä on, että muulle perheelle pitää sitten tehdä erikseen "omaa" ruokaansa. Vaikka mies tai lapset olisivatkin "lihansyöjiä" niin eivätkö ne kuitenkin voisi kotona syödä sitä ruokaa, mitä on tarjolla. Ruokaa se on vegaaniruokakin.

Vierailija
13/67 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 00:39"]Vähän kyllä haastan nyt mutta pari kysymystä:

Jos ette syö lihaa tehotuotannon välttämisen vuoksi, mutta miten voitte sitten käyttää maitotuotteita. Aika tehotuotettua se maito on nykyään ja juusto ja rahka tarvitsevat todella runsaasti maitoa. Lisäksi käytännössä kaikki vasikat tapetaan.  :-(

Mikä siinä on, että muulle perheelle pitää sitten tehdä erikseen "omaa" ruokaansa. Vaikka mies tai lapset olisivatkin "lihansyöjiä" niin eivätkö ne kuitenkin voisi kotona syödä sitä ruokaa, mitä on tarjolla. Ruokaa se on vegaaniruokakin.

[/quote]

Jos ostan ihan maitoa (harvoin) se on luomua, mutta juustoja käytän paljon. Olen lähinnä aktiivisesti ollut ajattelematta asiaa, tai että niitähän ei sentään tapeta... Eli samaa mitä osa lihansyöjistä selittää itselleen.

Ajattelen, että jokainen ihminen aiheuttaa kulutuksellaan mielettömät määrät tuhoa, niin eläimille, ympäristölle kuin toisille ihmisillekin. Tässä yhteiskunnassa en ikinä pysty täysin eliminoimaan tätä tuhoa, mutta pyrin minimoimaan sitä. Se on prosessi, ja tässä vaiheessa lohduttaudun sillä, että näin ja näin monta lehmää/sikaa/broileria ei tarvitse minun vuokseni tappaa. Ehkä joskus olen tarpeeksi vahva vegaaniuteen.

Tuo on muuten ärsyttävää, että jotkut tavisruokailijat ajattelevat olevansa niin lihaaneja, etteivät voi syödä vegeruokia. Joka ateria on lihaa lihalla lihakastikkeen kera lihalautaselta. Juomana lihaa.

Vierailija
14/67 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muut eivät syö sitä mitä on tarjolla: mun mies ainakin naputtaa säännöllisesti "rehuja" vastaan. Rankassa työssä kuulemma tarvii liharuokaa. En käy kiistämään, ja koska mies maksaa isomman osan ruoasta niin teen sitten sitä mitä hän haluaa. Tosin miehen ruoatkin on minun laittamana enemmän kanaa, kalaa ja hevosta kuin nautaa ja prosessoituja. Lapsia ei ole, mutta jos olisi he söisivät lihaa. Minä esimerkiksi itse joudun syömään vähäisen lihansyönnin takia b-vitamiinit purkista.

Miten voin käyttää maitotuotteita:  Käytän maitotuotteita, koska mitä itse olen nähnyt, suomalaisen maitolehmän elämä on ihan ok. Niillä on laitumet kesällä, saavat olla laumansa seassa ja harrastaa lajityypillistä toimintaa eli märehtiä. Sitä paitsi jos kaikkea epäeettiseltä haiskahtavaa ruokaa alkaa välttämään, ei jää mitään mitä syödä.

Minä en siis hyvin ehdoton ole ja saatan joskus itsekin syödä kanaa. Suurin syy vähäiselle lihansyönnilleni on hiilijalanjälki. Poislukien possu, sitä en syö enkä tee edes miehelle koska sen tuotanto-olosuhteet suhteessa eläimen älykkyyteen on aivan törkeät.

Vierailija
15/67 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaa se, miksi vegaanit ja monet kasvissyöjätkään ei syö kananmunia.

Nyt puhun munista, joita munivat kanat saavat elää hyvää elämää pienkanalassa.

Typerin perustelu munien syömättömyydelle on ollut se, että se on kanan riistoa kun sen munat syödään kun oikeesti se kana haluaisi van hautoa ne munat tipuiksi.

Meillä on itsellä pienkanala, alle 20 kanaa. Jokainen kana munii päivässä nyhden munan, eli munia tulee vaikka myytäväksi asti. JOs joku kanoistamme haluaa hautoa, se saa hautoa sen 8 munaa, mitä ei siis kerätä pois. Kanat eivät kaikki haudo joten niitä ylijäämämunia tosiaan tulee päivässä reilusti. Miten se riistää kanaa, jos ne ylimääräiset munat syödään? Niistä kun ei tipuja tule, jos ei niitä haudota.

Onhan se älytöntä, että jos tarjolla olisi tuollaista proteiinia niin sen sijaan syödään jotain ulkomailta tuotettua soijaa tai papuja.

Vierailija
16/67 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehmien elämä ei ole ihan niin kurjaa kuin esim sikojen, meidän kylässä esim lehmät viettää suuren osan vuodesta sentään pihalla.

Vierailija
17/67 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä minäkin söisin niitä pienkanalan munia, jos olisi tarjolla, muttei ole. Kaikilla ei ole tuttuja joilla kanala saati omaa kanalaa.

Vierailija
18/67 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 00:39"]

Vähän kyllä haastan nyt mutta pari kysymystä:

[/quote]

MITÄÄÄÄ?! Kaikki vasikat tapetaan? :"DDD Mitä hiton puunhalaajadokkareita olet kattonut kun tuollasen käsityksen olet saanut? :"DDD
Asiaan. Aikanaan olin kasvisvaliolla, käytin vain kahvimaitoa, koska soijamaito oli kahvin seassa puhdasta paskaa. Nykyisin syön taas lihaa, enkä kyllä millään lailla enää ahdistu. Suosittelen teille, että opiskelette maatalouyrittäjiksi, pystytte sen jälkeen omalla työllänne varmistamaan että eläimillä kaikki hyvin ja näette mitä se suuren median "tehotuotanto" oikeasti on. Ja miten "huonosti" suurin osa eläimistä voi ;)

Vierailija
19/67 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans yksi eläinten ystävä! :)

Ei niitä vasikoita onneksi Suomessa tapeta, mutta ulkomailla niiden kohtalo on hirveä :( Lisäksi niitä pahoinpidellään törkeästi. Oikeastaan koko se, miten tuotantoeläimiä saatetaan ulkomailla kohdella, puistattaa. Mitä hiton sadisteja sinne pääsee töihin??

Lisäksi harmittaa monen asenne; poissa silmistä, poissa mielestä. Mutkun sillä ei auteta asioita yhtään vaan annetaan niille hiljainen hyväksyntä!!

Itse olen "osa-aika kasvissyöjä" mutta ostamme lihat tuosta lähitilalta jossa eläimet ovat ulkona puolet vuodesta ja talvikauden kylmäpihatossa. Olen ystävystynyt näiden nautojen kanssa, on ne kerrassaan upeita olentoja!! Ne auttavat mua pysymään henkisesti tasapainossa <3 niillä on tällä tilalla hyvät oltavat. Itseasiassa täällä on monta tilaa jotka pitävät eläimiään hyvin. Olisipa kaikkialla sellaista!!

Toivoisin niin että yhä useampi alkaisi ihan ruohonjuuritasolla miettimään omia asenteitaan ja valintojaan. Jotenkin liikaa tässä maailmassa ratkaisee raha, nopeat syövät hitaat, heikoimmat joutuvat kärsimään entistä enemmän. Se saa minut itkemään verta, varsinkin kun en pysty kaikkia pelastaan.

Mut yhdessä voimme jo paljon enemmän!!! :)

Vierailija
20/67 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on sinänsä aina outoa ajatella, miksi joku on kasvissyöjä sen takia, että vastustaa tehotuotantoa. Mutta siis silti kuluttaa maitoa, kananmunia ja monesti jopa kalaa. Mutta veikkaan, että nämä ihmiset eivät ole perehtyneet aiheeseen enemmän. Enpä tiennyt minäkään ennen vegaaniksi ryhtymistä, että mitä kaikkea eläintuotantoon liittyy.

Ensinnäkin maitoa en juo/käytä ruoassa siksi, että maito on täysin turha osa ihmisen ruokavaliota. Jokainen eläin (ihminenkin on eläin) syö oman lajinsa maitoa vain vauvaiässä. Sen jälkeen maitoa ei useinkaan enää siedetä eli toisin sanoen aikuisilla on tämä laktoosi-intoleranssi. Ja sanomattakin selvää, että lehmänmaito on vasikan ravintoa, ei ihmisen. Itsekin maitotilalla varttuneena tiedän, miten lehmiä kasvatetaan.

Ensinnäkin maitoa ei tule, ellei lehmä ole synnyttänyt. Lehmä siis keinohedelmöitetään (lue: raiskataan) joka vuosi, jotta maidontulo ei lakkaisi. Vasikka viedään emolta, mikä on traumaattista sekä vasikalle että emolle. Muistan vieläkin, miten vasikka ja emo ääntelehtivät monta päivää erotuksen jälkeen yrittäen. Voitte kuvitella emon tuskaa, kun oma lapsi viedään pois. Lehmilläkin, kuten muillakin eläimillä, on tietysti vahva suojeluvaisto omia jälkeläisiään kohtaan. Ja jos syntyy sonniksi, niin niillähän ei ole mitään käyttöä maitoteollisuudessa eli lihoiksi menevät (ei ei tämäkään maitoteollisuus mikään murhavapaa ole). Lisäksi parvinavetoissa lehmät ovat yhdeksän kuukautta kiinni kaulastaan seisoen yhdessä/maaten yhdessä paikassa. Kuinka joku voi edes sanoa, että tämä voisi olla ok?

Kananmunateollisuudesta sen verran, että ne kanathan elävät hirveän pienissä tiloissa. Normaalisti kana munisi noin 6-12 kertaa (en muista tarkkaa määrää) vuodessa. Muniminen vie kanalta paljon kalsiumia kehosta. Jos munia ei vietäisi kanalta, sen ei tarvitsisi munia koko ajan lisää.

Toivottavasti tämä antaisi vähän selityksiä teille, miksi jotkut päättävät olla syömättä myös maitoa ja munia. Sen verran vuosin myös sanoa, että vegaaniruokavalio sopii aivan kaikille, joten ihmettelen aina, miksi jopa jotkut vegaanit syöttävät lapsilleen sitä perinteistä sekasyöjäruokaa. Olen itse keliaakikko ja lisäksi minulla on jonkun verran allergioita erilaisia hedelmiä ja kasviksia kohtaan, silti pystyn aivan hyvin olemaan vegaani ja ruoanlaitto on helppoa.

Suosittelen muuten katsomaan tämän Gary Yourofskyn videon, mikä kertoo aika paljon syitä, miksi kannattaa olla vegaani:

#t=59s

Tämän jälkeen tuskin ihmettelet, miksi jotkut tosiaan valitsevan olla vegaani!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän