Häät - kornit hääjutut pinoon
- Morsiamella huntu, varsinkin jos yhdessä ollaan oltu jo pitkään, parilla on jo lapsia ja varsinkin, jos lapsia on jo aiemmista suhteista.
- Morsiamen luovutus ja varsinkin, jos kyseessä on jo toinen/kolmas/neljäs... avioliitto. Onhan se nyt aika noloa, että vielä "neitsyt" luovutetaan miehelään.
- Häätanssina Finlandersin Oikeesti. Siis oikeesti....
- Morsiamenryöstö aiheuttaa poikkeuksetta aina myötähäpeää.
Kommentit (212)
Se, kun häät järjestetään jossain oudossa paikassa vain sen takia, että halutaan olla yksilöllisiä ja erottua massasta. Tiedän hesalaisen pariskunnan, joka meni naimisiin keskellä savon korpea, vaikka kumpikaan ei todellakaan ole mikään erähenkinen tyyppi. Myös siis kaikki häävieraat siis raahattiin sinne hyttysten syötäviksi.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 22:37"]
Se Prinsessa Ruususen häämarssi tai mikä liekään, mikä soitetaan kun morsian astelee kirkon käytävää. Se on niiiiin kulunut että on jo korni.
[/quote]
Mikä tekee siitä (ja sehän on siis Erkki Melartinin Juhlamarssi näytelmästä Prinsessa Ruusunen) kuluneemman ja kornimman kuin esimerkiksi Kuulan ja Mendehlssonin häämarssista? Jotka ovat siis aivan yhtä perinteisiä. Vai onko kyse siitä, että kaikki perinteinen on pahasta?
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 12:33"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 22:37"]
Se Prinsessa Ruususen häämarssi tai mikä liekään, mikä soitetaan kun morsian astelee kirkon käytävää. Se on niiiiin kulunut että on jo korni.
[/quote]
Mikä tekee siitä (ja sehän on siis Erkki Melartinin Juhlamarssi näytelmästä Prinsessa Ruusunen) kuluneemman ja kornimman kuin esimerkiksi Kuulan ja Mendehlssonin häämarssista? Jotka ovat siis aivan yhtä perinteisiä. Vai onko kyse siitä, että kaikki perinteinen on pahasta?
[/quote]
Juhlamarssi on Suomen ylivoimaisesti suosituin häämarssi, ehkäpä siksi?
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 00:14"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 00:13"]
Mä kävelin veljeni kanssa alttarille. En siis ikinä ole ajatellut tuota rituaalia morsiamen luovuttamisena, vaan mulle veli oli suurena tukena ja turvana siinä jännittävässä tilanteessa. Yksinkään en halunnut alttarille kävellä.
[/quote]
Miksi sinne alttarille ei voi kävellä sen tulevan puolison kanssa?
[/quote]
Mä halusin että mies näkee mut vasta alttarilla.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 00:21"]
Mä kävelin veljeni kanssa alttarille. En siis ikinä ole ajatellut tuota rituaalia morsiamen luovuttamisena, vaan mulle veli oli suurena tukena ja turvana siinä jännittävässä tilanteessa. Yksinkään en halunnut alttarille kävellä.
[/quote]
Nimenomaan se kornius tulee tuosta, ettei ajatella. Se on vain niinku silleen kivaa ja jenkeissäkin ne wt-parit sitä tekee. Noi rituaalit ovat aikoinaan muodostuneet juuri siksi, että ne symboloivat jotakin. Ja morsiamen luovutus on ollut omaisuuden luovutusta, huollettava nainen siinä siirretään isän vastuulta sulhaselle. Kantsis ottaa selvää tai muodostaa sitten jotain ihan omaa juttua.
[/quote]
No jos se luovutus ei ole morsiamelle ongelma niin miksi asiaa sitten pitäisi tutkia ja keksiä jotain uutta?
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 00:21"]
[/quote]
Nimenomaan se kornius tulee tuosta, ettei ajatella. Se on vain niinku silleen kivaa ja jenkeissäkin ne wt-parit sitä tekee. Noi rituaalit ovat aikoinaan muodostuneet juuri siksi, että ne symboloivat jotakin. Ja morsiamen luovutus on ollut omaisuuden luovutusta, huollettava nainen siinä siirretään isän vastuulta sulhaselle. Kantsis ottaa selvää tai muodostaa sitten jotain ihan omaa juttua.
[/quote]
Helppohan sitä on muille huudella että pitää keksiä omaa juttua, kun tietää ettei tuollaisena huumorintajuttomana ja äkäisenä femakkona tarvitse ikinä omia häitä järjestää!
siunaaminen.
Se on yksi korneinta. Naimisiin on menty maistraatissa ja sitten kaduttaa, kun ei saanut valkoista rinsessapukua. Sitten väkerretäänkin häät kirkkosiunauksineen, kun vauvamasu on ehtinyt pienentyä.
Ja isukki tietenkin taluttaa naimisissa olevan tyttönsä alttarille.
Ennen oikeasti ihmiset viihtyivät hyvän ruoan äärellä, turisemalla ja tanssimalla. Nyt nämä kornit leikit ja teennäiset häät, kun parilla on jo lapsia, on naurettavia.
Nykyään parhaita häitä oikeasti on jo kerran eronneiden häät, jotka haluaa pitää rakkaudenjuhlan. Nämä prinsessahääthän ei ole mikään rakkaudenjuhla, mitä ennen oikeasti mentiin juhlimaan. Nyt ne on vain näytelmä, mikä jokatytön pitää saada.
Eronneiden häät on tyylikkäitä, ei leikkejä, ruokaa ja tanssia ja yleensä ei vieraitakaan ole kerätty kaikkia mahdollisia, joita voi rahastaa.
Olen hämmentynyt, neljän sivun korneilusta meihin osuu vain ja ainoastaan tilinumero kutsukorteissa. Se tietty av-raadin mielestä on emäkornia mutta silti.
Isot prinsessahäät. Pienet kotihäät mihin kutsuttu läheisimmät henkilöt ovat vaatimattomat ja saavat arvostukseni. Muissa tapauksissa lähinnä nolottaa, eikö ala olemaan jo aika vanhanaikainen juttu?
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 15:07"]
siunaaminen.
Se on yksi korneinta. Naimisiin on menty maistraatissa ja sitten kaduttaa, kun ei saanut valkoista rinsessapukua. Sitten väkerretäänkin häät kirkkosiunauksineen, kun vauvamasu on ehtinyt pienentyä.
Ennen oikeasti ihmiset viihtyivät hyvän ruoan äärellä, turisemalla ja tanssimalla. Nyt nämä kornit leikit ja teennäiset häät, kun parilla on jo lapsia, on naurettavia.
Nykyään parhaita häitä oikeasti on jo kerran eronneiden häät, jotka haluaa pitää rakkaudenjuhlan. Nämä prinsessahääthän ei ole mikään rakkaudenjuhla, mitä ennen oikeasti mentiin juhlimaan. Nyt ne on vain näytelmä, mikä jokatytön pitää saada.
Eronneiden häät on tyylikkäitä, ei leikkejä, ruokaa ja tanssia ja yleensä ei vieraitakaan ole kerätty kaikkia mahdollisia, joita voi rahastaa.
[/quote]
Niin...ennen tosiaan ihmiset viihtyivät ihan varmaan siitä syystä, kun halusivat viihtyä ja nähdä ihmisiä, että juhlia paria yhdessä. Nykyään ihmiset eivät halua viihtyä, vaan valittaa ja nurista, ihan kaikesta mahdollisesta. Se vasta kornia onkin, vieraat joille ei mikään kelpaa.
En ole ymmärtänyt hyvin yleiseksi tullutta "valokuvauskoppi" ideaa, missä ihmiset pitävät niitä viiksi- ja huulitikkuja naamansa edessä. Liittyy miten hääpariin ja häihin...?
Pahin moka on minusta ollut kaverini häät. Kutsui 200 vierasta, tilinumero häämatkaa varten.
Käyttivät rahat ruokaan ja muuhun kulutustavaraan ja ero tuli, ennen kuin se häämatka edes tehtiin.
Hiukan naurettiin kyllä selän takana :D
En tiedä varsinaisesti "korniudesta", mutta vieraana erittäin vaivaannuttavaa ja koettua:
Morsiamella ja sulhasella on vino pino kaasoja ja bestmaneja, joilla on oma inside-piirinsä: he vaeltavat tiiviinä rykelmänä paikasta toiseen, viljelevät puheissa ja kaikessa inside-läppää johon muiden vieraiden on erittäin vaikea päästä mukaan. Siihen päälle vielä täyteen ahdettu lista erilaisia leikkejä, joissa sama vaivaantunut vieras joutuu osallistumaan ja tanssahtelemaan. Lopputulos: olo on naurettava, kun ei ymmärrä, ei kuulu porukkaan mutta silti täytyy vapautuneesti osallistua ja nauraa perässä.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 15:30"]
siunaaminen.
[/quote]
Niin...ennen tosiaan ihmiset viihtyivät ihan varmaan siitä syystä, kun halusivat viihtyä ja nähdä ihmisiä, että juhlia paria yhdessä. Nykyään ihmiset eivät halua viihtyä, vaan valittaa ja nurista, ihan kaikesta mahdollisesta. Se vasta kornia onkin, vieraat joille ei mikään kelpaa.
[/quote]
Tässäkään ketjussa kukaan ei ole nurissut häistä, missä ei ole typeriä leikkejä, jonottamista, virolaista puhetta, isukkia saattelemassa, siunaamista,tilinumeroa, vähemmän vieraita, pienet kotihäät.
Yhtään nurinaa ei ole, että olipa paskat häät, kun isukki ei saatellut maha pystyssä olevaa morsianta ja ei saatu leikkiä ilmapalloleikkejä ja antaa rahaa anopin lunastukseen ja ei saatu jonottaa kahta tuntia, kun hääpari oli kuvauksessa.
Minua huvittaa tuo raivopäinen tasa-arvoon vetoaminen, kun vastustetaan alttarille saattamista. Kyllähän valkoinen hääpuku ja huntukin symboloivat viattomuutta ja neitsyyttä - käsi ylös, kuinka moni meistä on astellut viattomana neitsyenä vihille!
Perinteet ovat vain perinteitä. Ehkä se ennen onkin ollut morsiamen luovuttamista isännältä toiselle, mutta nykyään se saattaa olla morsiamelle ja isälle liikuttava hetki saattaa oma tyttärensä alttarille ja jakaa se kokemus samalla lailla, kuin häätanssi isän kanssa. Jos sitä katsellessa näkee vain ja ainoastaan hirvittävän tasa-arvoisen vääryyden, niin ehkä voimme kaikin vakuuttaa, että harvemmin kyseessä on mikään morsiamen "myynti" eteenpäin enää tänä päivänä.
P.S Ennen kuin kukaan vetoaa tähän, minua ei ole isäni eikä kukaan muukaan saatellut alttarille, enkä tod. näk. tule koskaan edes haluamaan kirkkohäitä perinteineen.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 15:35"]
siunaaminen.
[/quote]
[/quote]
Tässäkään ketjussa kukaan ei ole nurissut häistä, missä ei ole typeriä leikkejä, jonottamista, virolaista puhetta, isukkia saattelemassa, siunaamista,tilinumeroa, vähemmän vieraita, pienet kotihäät.
Yhtään nurinaa ei ole, että olipa paskat häät, kun isukki ei saatellut maha pystyssä olevaa morsianta ja ei saatu leikkiä ilmapalloleikkejä ja antaa rahaa anopin lunastukseen ja ei saatu jonottaa kahta tuntia, kun hääpari oli kuvauksessa.
[/quote]
Odotappa vaan, jos kehtaisi järjestää sellaiset häät. Sitä itkun määrää, kun mitkään perinteet ei kelpaa, sitä yritetään olla niin tasa-arvoista ja moternia kun edes kirkossa ei vihitä, häät helvetin tylsät ja köyhät, kun on vaan pientä tarjoilua. Tässä keskustelussa näistä asioista ei ole vielä nuristu, mutta arvaa miten monta keskustelua av:lla on ollu esimerkiksi kahvikakkuhäistä, miten noloa, WT:tä, köyhäilyä, tylsää ja kankeaa sellaiset olisi? Av-mammalle ei kelpaa näinä päivinä yhtään mikään, kaikesta pitää olla naama norsunveetulla, sitruunat naamalla.
- Kaikki perinteiset hääleikit
- Kirkkaan valkoinen mekko (halvan näköinen)
- Kermakakku tai toinen ääripää liian pliisu kokonaisuus
- Kaikki kliseiset hääbiisit
- Tiensivuissa olevat kyltit
- Auton perässä roikkuvat kolisevat asiat
- Näytellyt hääkuvat (kuten 25 sanoi)
- Jumppasali- ja latohäät
- Ilmapallot koristeena ja muut halvat härpäkkeet
Siinä mitä tuli ensimmäisenä mieleen.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 15:51"]
Minua huvittaa tuo raivopäinen tasa-arvoon vetoaminen, kun vastustetaan alttarille saattamista. Kyllähän valkoinen hääpuku ja huntukin symboloivat viattomuutta ja neitsyyttä - käsi ylös, kuinka moni meistä on astellut viattomana neitsyenä vihille!
Perinteet ovat vain perinteitä. Ehkä se ennen onkin ollut morsiamen luovuttamista isännältä toiselle, mutta nykyään se saattaa olla morsiamelle ja isälle liikuttava hetki saattaa oma tyttärensä alttarille ja jakaa se kokemus samalla lailla, kuin häätanssi isän kanssa. Jos sitä katsellessa näkee vain ja ainoastaan hirvittävän tasa-arvoisen vääryyden, niin ehkä voimme kaikin vakuuttaa, että harvemmin kyseessä on mikään morsiamen "myynti" eteenpäin enää tänä päivänä.
P.S Ennen kuin kukaan vetoaa tähän, minua ei ole isäni eikä kukaan muukaan saatellut alttarille, enkä tod. näk. tule koskaan edes haluamaan kirkkohäitä perinteineen.
[/quote]
Sitten samat mimmit valittaa, että mies ei hoida lasta ja ei ole tasa-arvoinen. No ei taatusti ole, kun miehen on pitänyt isältä käydä pyytämässä kättä ja maksaa tytöstä viinapullo ja isä saattelee tytön alttarille.
Sitä saa, mitä tilaa.
Naiset nyt haluaa olla alistettuja.
En ole ymmärtänyt hyvin yleiseksi tullutta "valokuvauskoppi" ideaa, missä ihmiset pitävät niitä viiksi- ja huulitikkuja naamansa edessä. Liittyy miten hääpariin ja häihin...?
[/quote] Liittyy varmaan siten, etta haapari saa nain "hauskoja" kuvia vieraistaan muistoksi. Niita viiksi- ja huulitikkuja en kylla ymmarra itsekaan. Olen lahinna miettinyt, milta nuo "muodikkaat" hipster-kuvat nayttavat vaikkapa 20 vuoden paasta?
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 12:03"]
Kiitti vaan, arvon av-haukat, onkin tosi kiva suunnitella omia häitä tän keskustelun pohjalta. Näköjään ihan kaikki asiat saattaa saada teidät suunnilleen raivon partaalle ärsytyksestä. Oikeesti, kuinka moniin häihin ihminen joutuu elämänsä aikana? 5-10 ehkä? Jos on noin mahdotonta sietää toisten ihmisten järjestämiä ohjelmanumeroita tuon muutaman kerran elämässä, jääkää kotiin jooko?
Mun häät ovat ensisijaisesti mun ja mun miehen juhla ja meidän näköinen tapahtuma toivon mukaan. Aika perseestä, jos oletetaan että häissäkin kuuluu vaan yrittää miellyttää vieraita lähinnä vaan koska joku nyt on päättänyt mikä häissä on "omg siis niin vitun noloo duh".
Sinänsä harmi että mä en taida tuntea ketään yhtä tolloa kuin te, ois ihan mahtavaa nähdä kun joku poksahtaa ärsytyksestä kun kävelen mun rakkaan isäni vierellä alttarille, vaikka onkin kyseessä miehen toinen avioliitto, ollaan jo menty maistraatissa naimisiin, meillä on yhteinen lapsi (en ole neitsyt) ja tasa-arvo jyllää ihan itsellään meidän suhteessa.
[/quote]
Sori, mutta miksi tulet lukemaan ketjua jonka otsikossa pyydetään pinoamaan korneja hääjuttuja? Tapauksessasi alttarille saattaminen nyt vaan on monen mielestä todella kornia ja huvittavaa, sille nyt vaan ei voi mitään. Teet tietysti kuin itse tykkäät, mutta et sä voi olettaa että kaikkien mielestä sun ratkaisut olisivat hyviä ja ihania.
Ja mun mielestä ei ole yhtään perseestä, että häissä yritetään miellyttää vieraita. Tietysti asiat pitää tehdä miten itse haluaa, mutta totta kai esimerkiksi ruokailuissa ja päivän aikataulussa tulee ajatella ensisijaisesti vieraita...