Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häät - kornit hääjutut pinoon

Vierailija
12.04.2014 |

- Morsiamella huntu, varsinkin jos yhdessä ollaan oltu jo pitkään, parilla on jo lapsia ja varsinkin, jos lapsia on jo aiemmista suhteista.

- Morsiamen luovutus ja varsinkin, jos kyseessä on jo toinen/kolmas/neljäs... avioliitto. Onhan se nyt aika noloa, että vielä "neitsyt" luovutetaan miehelään.

- Häätanssina Finlandersin Oikeesti. Siis oikeesti....

- Morsiamenryöstö aiheuttaa poikkeuksetta aina myötähäpeää. 

Kommentit (212)

Vierailija
181/212 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 14:21"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 13:50"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 12:43"]

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 23:51"]

En kyllä tiedä menisinkö ylipäätään naimisiin, avoliittolaisena on niin helppo olla :) Ja elämää ei voi ennustaa etukäteen kauheasti, en pystyisi ehkä oikesti lupaamaan olla aina yhdessä. Mitä jos miehestä tulee väkivaltainen hirviö? En silloin haluaisi välttämättä olla yhdessä.

[/quote]

Sinäpä sen sanoit, mitä muut ei kehtaa myöntää :) Avoliittolaisena on helppo olla, on helppo häippästä jos asiat ei menekään kivasti. Eli loppujen lopuksi ette edes usko 100 % liittoonne. 

[/quote]

Luuletko että kaikki naimisiin menijät uskovat liittoonsa sataprosenttisesti? No, melkein puolet tulevat siinä tapauksessa pettymään :) :) :)

[/quote]

En suinkaan. Onneksi sinä tajuat, ettei kannata mennä kun epäilyttää :) 

[/quote]

Siis pitäisi mennä naimisiin todistaakseen muille ettei epäilytä? Okei... noi hymiöt ei muuten kuulu jokaisen lauseen loppuun ;) :) :D

Vierailija
182/212 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 15:03"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 14:21"]

En kyllä tiedä menisinkö ylipäätään naimisiin, avoliittolaisena on niin helppo olla :) Ja elämää ei voi ennustaa etukäteen kauheasti, en pystyisi ehkä oikesti lupaamaan olla aina yhdessä. Mitä jos miehestä tulee väkivaltainen hirviö? En silloin haluaisi välttämättä olla yhdessä.

[/quote]

Sinäpä sen sanoit, mitä muut ei kehtaa myöntää :) Avoliittolaisena on helppo olla, on helppo häippästä jos asiat ei menekään kivasti. Eli loppujen lopuksi ette edes usko 100 % liittoonne. 

[/quote]

Luuletko että kaikki naimisiin menijät uskovat liittoonsa sataprosenttisesti? No, melkein puolet tulevat siinä tapauksessa pettymään :) :) :)

[/quote]

En suinkaan. Onneksi sinä tajuat, ettei kannata mennä kun epäilyttää :) 

[/quote]

Siis pitäisi mennä naimisiin todistaakseen muille ettei epäilytä? Okei... noi hymiöt ei muuten kuulu jokaisen lauseen loppuun ;) :) :D

[/quote]

Minä olen kyllä itse naimisissa, mutta en oikeasti käsitä, mitä eroa rakkaudessa on, jos asuu avoliitossa. Eiköhän se suhde ja rakkaus perustu ihan muihin juttuihin, kuin siihen, että miehen pitää kontillaan kosia timanttisormuksen kanssa ja isipapan saatella alttarille ja muut idioottimaiset krumeluudet päälle.

Parisuhde ei naimalla parane, vaikka kuinka mies makaisi 100 0000 euron arvoisen timanttisormuksen alla matelemassa tyttiksensä edessä häntä vaimokseen. Se ei todellakaan takaa, että parisuhde kestäisi. 

Joten sinulle avoliittolainen, et todellakaan ole menettänyt mitään, kun et päässyt suohirviön silmien alla julistamaan suurta rakkautta kaasojen ja hääkarkkien ja paperinarukukkien edessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/212 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Avoliittolaista ei ainakaan nolota niin paljoa, jos tulee ero, kuten naisella, joka on hössöttänyt pari vuotta häistään ja kerännyt häälahjalistlla kalliit lahjat ja pitänyt vuosisadan prinsessahäät. 

Vierailija
184/212 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 23:29"]

Hahahha ooh odotan sitä päivää, kun joku pari lyö kunnolla vyön alle näitä isän luovutus -kynnysmattoja ja tekee niin, että morsian seisoo alttarilla odottamassa sulhasta, joka tulee äidin ja isin käsikynkässä! Niinhän se menee arkielämässäkin, nainen ottaa reppanan vastaan ja koulii sen maksamaan laskut, pukeutumaan tyylikkästi ja tekemään kotityöt!

[/quote]

Ei siinä isää tarvita. Anoppi luovuttaa miehen morsiammelle. Ensin miehiä paapoo äidit ja sitten vaimo. Joten se hääluovutuskin kohdilleen, miehen huolto siirretään äidiltä miniälle, ihan virallisesti.

Vierailija
185/212 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 15:03"]

[/quote]

Ei tietenkään. Mutta itsehän myönsit jo alun perin, ettet mene naimisiin koska et ole varma suhteesta. Näinhän se on ja sitten avoliittolaiset selittelee, ettei edes oikeasti halua jne. vaikka taustalla on epävarmuus suhteesta/mies ei halua naimisiin. Se oli pointtini. Sinä voit elää miten haluat. Ihan niin kuin minäkin. Onnellisena edelleen, vaikka olikin häät joissa oli servettien väritkin mietitty matsaamaan :)

Vierailija
186/212 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 14:50"]

Meidän häissä ryöstettiin sulhanen ja mun piti kertoa syitä miksi haluaisin sen takaisin. Ollaan varmaan sit superkorneja. :P

[/quote]

Facepalm.

Vierailija
187/212 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 15:51"]

Minua huvittaa tuo raivopäinen tasa-arvoon vetoaminen, kun vastustetaan alttarille saattamista. Kyllähän valkoinen hääpuku ja huntukin symboloivat viattomuutta ja neitsyyttä - käsi ylös, kuinka moni meistä on astellut viattomana neitsyenä vihille! 

Perinteet ovat vain perinteitä. Ehkä se ennen onkin ollut morsiamen luovuttamista isännältä toiselle, mutta nykyään se saattaa olla morsiamelle ja isälle liikuttava hetki saattaa oma tyttärensä alttarille ja jakaa se kokemus samalla lailla, kuin häätanssi isän kanssa. Jos sitä katsellessa näkee vain ja ainoastaan hirvittävän tasa-arvoisen vääryyden, niin ehkä voimme kaikin vakuuttaa, että harvemmin kyseessä on mikään morsiamen "myynti" eteenpäin enää tänä päivänä.

P.S Ennen kuin kukaan vetoaa tähän, minua ei ole isäni eikä kukaan muukaan saatellut alttarille, enkä tod. näk. tule koskaan edes haluamaan kirkkohäitä perinteineen. 

[/quote]

Mutta kun se luovuttaminen ei ole mikään oikea perinne. Niin ei olla tehty Suomessa ennenkuin vasta 90- ja 2000-luvuilla. Se on ihan uus juttu joka on keksitty amerikkalaisista tv-sarjoista ja elokuvista. Se ei ole mikään suomalainen perinne.

Vierailija
188/212 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 21:39"]

valkoinen hääpuku kokeneella naikkosella. siis ei neitsyt tarvitse olla mutta huvittavaa kun joka reikään on vedelty ja vielä samaan aikaan ja on oikeati joku 100 mulkun "prinsessa" niin turha mitään kiltin tytön vaikutelmaa näyttää viattomuuden ja puhtauden väriin pukeutumalla

[/quote]

Onneksi ne hääpuvun altakin pilkottavat merimiestatuoinnit kertovat totuuden.

[/quote]

Ihmisten ilkeydellä ja pahansuopaisuudella ei ole kyllä rajaa kun morsianta kutsutaan 100 mulkun prinsessaksi.

Vierailija
189/212 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 16:32"]

--

Mutta kun se luovuttaminen ei ole mikään oikea perinne. Niin ei olla tehty Suomessa ennenkuin vasta 90- ja 2000-luvuilla. Se on ihan uus juttu joka on keksitty amerikkalaisista tv-sarjoista ja elokuvista. Se ei ole mikään suomalainen perinne.

[/quote]
En puhunut "suomalaisista perinteistä". Niin kuin suomalaista perinnettä eivät ole huntu ja valkoinen hääpukukaan. Jos aitoperinteisesti mentäisiin niin meillä kaikilla morsiamilla olisi musta tanttu ja iso hökötys päässä. Kyllä ne perinteet sulautuvat jatkuvasti muistakin kulttuureista.

Pointtini ei nyt sitäpaitsi ollut, että ehdottomasti kaikkien pitää nyt hyväksyä alttarille saatto. Minua itseäni vain huvittaa, että vedetään yhdysviivoja tuonkaltaisesta perinteestä (olkoonkin sitten kuinka korni taikka amerikkalainen tahansa) suoranaisesti tasa-arvon polkemiseen ja naisen myymiseen eteenpäin. Edelleen, se on vain perinne taikka tapa, joka on napattu jostakin ja koettu itselle mukavaksi, vaikka se ei kantaisikaan enää ihan samanlaista symbolista arvoa kuin vuonna tuulinen tulvahdus ja kivenkolot. 

No niin. Josko nyt pääsisimme tästä alttarille saatosta muihin korniuksiin?

Vierailija
190/212 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
191/212 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ite mielelläni ottasin ens kesänä siihen isän vierelle käveleen jos olis elossa. Oli se sit kuinka ala-arvostettu tapa näköjään..

Vierailija
192/212 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellinen ketju. Olen ollut kolmissa häissä, joissa yhdissäkään ei ole ollut leikkejä. Varmaan lukeneet tällaisia juttuja ja ajatelleet, että kaikki on ihan typerää vieraiden mielestä, ei sitten tehdä mitään. Mun mielestä kaikki täällä kirjoitetut jutut kuulostavat hauskoilta! Mitä niissä häissä teidän mielestänne kuuluisi tehdä? Syödä, juoda ja seurustella? Mun mielestä häät on iloinen juhla, jossa voi vähän hullutella ja leikkiäkin.

Vierailija
193/212 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa ryypätä eikä järjestää ohjelmanumeroita, mitä häissä tehdään? Syödään ja turistaan?

Vierailija
194/212 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 00:13"]

Mä kävelin veljeni kanssa alttarille. En siis ikinä ole ajatellut tuota rituaalia morsiamen luovuttamisena, vaan mulle veli oli suurena tukena ja turvana siinä jännittävässä tilanteessa. Yksinkään en halunnut alttarille kävellä.

[/quote]

Et sitten älynnyt kävellä sulhasen kanssa. Iät ja ajat on Suomessa kävelty yhdessä alttarille.

Velikö sua tukee, eikä sun mies

Vierailija
195/212 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 16:31"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 00:14"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 00:13"]

Mä kävelin veljeni kanssa alttarille. En siis ikinä ole ajatellut tuota rituaalia morsiamen luovuttamisena, vaan mulle veli oli suurena tukena ja turvana siinä jännittävässä tilanteessa. Yksinkään en halunnut alttarille kävellä.

[/quote]

Miksi sinne alttarille ei voi kävellä sen tulevan puolison kanssa?

[/quote]

Mä halusin että mies näkee mut vasta alttarilla.

[/quote]

Muahahaaaaa- Voi jeesus. Ensin on asuttu vuosikausia yhdessä ja kakaroitakin ehkä väännetty, niin mies näkee alttarilla eka kerran. Ahahahaa, sun mies on tonkinu sun piparia taatusti edestä ja takaa ja sinussa ei ollut kyllä mitään uutta.

Naurettavaa pelleilyä.

Vierailija
196/212 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:27"]

Jos joskus tulen kirkossa naimisiin menemään, niin isäni kyllä saattaa minut alttarille. En ajattele asiaa luovutusmielessä ja minulle on aivan se ja sama millainen symboli tuo on. Minä en ole mikään elikko, joka vaihtaa omistajaa. Olen aina ollut isin tyttö ja tiedän, että hänelle olisi kunnia saattaa minut alttarille. Luulenpa, että hän saattaisi jopa loukkaantua, ellen antaisi hänelle sitä tehtävää. Vilpitön anteeksipyyntö niille, jotka tästä valinnasta viitsivät pahastua.

[/quote]

Näistä tulee aina mieleen neitsytmorsian, jonka isukki on ekana tarkastanut, että mies saa ehtaa tavaraa ja sitten luovutetaan alttarilla miehelle.

Mutta jokainen tavallaan. Mutta vähän nolottais kulkea isän taluttamana miehen omistukseen kirkossa.

Vierailija
197/212 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitakin vastauksia luettuani tajuan, että olen säästynyt paljolta kun kaverini eivät järjestä show-tyyppisiä häitä. Joka showta haluaa, pyrkiköön TEAKiin tai opetelkoon stand uppia!

Morsiamen luovutus on ihan yleinen, vanha länsimainen tapa, ei jenkkiläinen tai wt, ei ainakaan alunperin. Se on peräisin ajalta, jolloin naisen asema oli toinen kuin nyt. Sama koskee morsiamen pukeutumista valkoisiin ja huntuun – ennen oletus oli että morsian oli neitsyt ja pukeutuminen oli sen mukainen. Mua ärsyttää nykymorsianten neitsyt-look enemmän kuin se, että isä saattaa tyttärensä alttarille. 

Ystävä kertoi kaveristaan (mies) joka meni kolmeen kertaan naimisiin ja joka häissä soitettiin miehen toivomuksesta sama häävalssi. Ja jokainen miehen avioliitto päättyi eroon. Jos viimeistään kolmansissa häissä olisi vaihdettu biisiä, liitolla olisi ehkä ollut mahdollisuuksia :D

Korneja juttuja on, että pitää olla muka perinteiset häät, mutta yksityiskohdat falskaa: ei osata tanssia valssia, ei osata edes kävellä käsikynkkää, bestmanin puhe on rivo ja hääparia nolaava sen sijaan, että se olisi kaksimielinen ja hauska, kukaan ei hallitse pöytätapoja, toisilleen tuntemattomat vieraat kyttäävät toisiaan epäluuloisina sen sijaan että tutustuisivat toisiinsa jne jne jne. 

Vierailija
198/212 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 06:44"]

Ihmeellinen ketju. Olen ollut kolmissa häissä, joissa yhdissäkään ei ole ollut leikkejä. Varmaan lukeneet tällaisia juttuja ja ajatelleet, että kaikki on ihan typerää vieraiden mielestä, ei sitten tehdä mitään. Mun mielestä kaikki täällä kirjoitetut jutut kuulostavat hauskoilta! Mitä niissä häissä teidän mielestänne kuuluisi tehdä? Syödä, juoda ja seurustella? Mun mielestä häät on iloinen juhla, jossa voi vähän hullutella ja leikkiäkin.

[/quote]

Mun mielestä parhaimpia häitä oli nuorempana, kun pari käveli kirkkoon yhdessä. Ei ollut polttareita, joissa morsiamet huoriksi pukeutuneina tarjoavat pimpsiä ja miehet käy strippibaarissa. Kaaso ja bestman saattoi olla (en kyllä nähnyt 70luvulla), mutta korkeintaan pukijana, ei juhlan järjestäjänä. Peruskirkko, vihkiminen, juhlapaikalle, ruokaa, parit puheet ja ehkä joku lauluesitys ja tanssit.

Kivoja oli myös ne pienemmätkin häät. Perusvihkiminen ilman morsiamen luovutuksia lapsilauma perässä ja kahvitilaisuus morsiamen kotona ja sukulaisten kanssa juttelua.

Ei lahjalistoja, ei tilinumeroita ja tyhjänpäiväisiä jonottamisia ja ennen kaikkea ei kännistä morsianta

Vierailija
199/212 |
16.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 18:12"]

Taitaa ylipäätään olla kornia koko naimisiin meneminen, kun kaikki hääjutut on niiiin korneja. :)

[/quote]

Toisaalta nykyään onkin, kun ensin asutaan vuosia yhdessä ja sitten ei viitsitä pysyä naimisissa edes sen aikaa, että saataisiin häälaina maksettua. Tai edes käytyä siellä häämatkalla jonka rahat on kerjätty vierailta.

Häät ovat todella menettäneet merkityksen. Mitä isommat häät, sen nopeampi ero. Tältä tuntuu. Naisten on saatava se prinsessajuhlansa keinolla millä tahansa ja kun se on juhlittu, aletaan miettimään, että oikeastaan tuon miehen kanssa mulla ei olekaan mitään yhteistä, joten eropaperit vetämään ja aletaan katsomaan sitä elämänkumppania, kun se pääjuttu eli prinsessajuhla on vietetty alta pois.

Vierailija
200/212 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät ovat kornit, eikä ne muuksi muutu, vaikka kuinka yrittäisit. En ymmärrä, miksi pitää järjestää ikävystyttäviä ja kalliita juhlia. Ystäväni olisivat aikoinaan halunneet, että mekin pitäisimme häät kun he olivat niin hölmöjä, että olivat sellaiset menneet järjestämään ja oikeen ärtyivät, kun sanoin ettei häitä tule.

Parhaiten juhlitte yhteistä elämäänne pysymällä loppuun asti yhdessä, ei hääjuhlilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi