Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
3381/4199 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mitä tuo raadollisuus tarkoittaa, vaikka tiedän, mitä raato tarkoittaa, silti olen tässä maassa syntynyt. Mutta työttömyydessä olen huomannut yhteiskuntaa ja siinä vallitsevaa keskustelua leimaavan työttömien syyllistämisen. Aina vain väitetään, että työttömyys johtuu laiskuudesta, halusta olla kotona sohvalla makaamassa, kenties kaljaa juoden. Annetaan ymmärtää, että työttömyys johtuu vain ja ainoastaan työhalun puutteesta, että paras lääke siihen on työttömien olojen kurjistaminen ekonomisilla ja muilla pakotteilla.

Mutta ei se ihan niin mene. Itse hain joka arkipäivä työtä yhdestä yrityksestä, joka päivä eri yrityksestä. Niin tein, kunnes olin hakenyt töitä noin 450:stä yrityksestä. Vaan eräänä aamuna heräsin kovaan pahoinvointiin, wc:ssäkin onnistuin käymään vain vaivoin. Onneksi kykenin vielä herättämään vaimoni, jolle sanoin, että nyt on jotain pahasti vialla, soita heti ambulanssi. Se tulikin onneksi nopeasti, vei lähimpään sairaalaan, josta eka tutkimusten jälkeen kiireesti toiseen sairaalaan, jossa erikoistunut strokeosasto. Siellä siivoojatkin olivat saaneet erikoiskoulutuksen, ei vain sairaalasiivouksen vaan strokeosaston siivoamisesta. Mitään kipuja en koko aikana ollut tuntenut, vain pahoinvointia ja tasapainohäiriöitä. Kuljetuksesta erikoisairaalaan en muista mitään. Heräsin teholla tiputuksessa, verenpainemittari olkavarressa. Se mittasi automaattisesti paineen kerran tunnissa. Parin-kolmen päivän kuluttua olin tajuissani pitempiä aikoja, minua saattoi jo syöttää, kykenin nielemään. Pikkuhiljaa edettiin päivä kerrallaan, kunnes olo salli kopan kuvaukset, 270 kuvaa. Ja löytyihin sieltä kalloluun sisäpuolelta aivotkin, eikä vain linnunpönttö. Löytyi myös 8 veritulppaa.

Että niin loppui työnhaku, sairaseläkeläisen elämä alkoi. Kotipuuhia jaksan ehkä 15 tuntia viikossa, olo ja jaksaminen vaihtelee päivän mittaan, melko mahdoton tehdä jotakin varten aikataulusuunnitelmaa. 

Vierailija
3382/4199 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

liika työnhaku hengenvaarallista kirjoitti:

En tiedä, mitä tuo raadollisuus tarkoittaa, vaikka tiedän, mitä raato tarkoittaa, silti olen tässä maassa syntynyt. Mutta työttömyydessä olen huomannut yhteiskuntaa ja siinä vallitsevaa keskustelua leimaavan työttömien syyllistämisen. Aina vain väitetään, että työttömyys johtuu laiskuudesta, halusta olla kotona sohvalla makaamassa, kenties kaljaa juoden. Annetaan ymmärtää, että työttömyys johtuu vain ja ainoastaan työhalun puutteesta, että paras lääke siihen on työttömien olojen kurjistaminen ekonomisilla ja muilla pakotteilla.

Mutta ei se ihan niin mene. Itse hain joka arkipäivä työtä yhdestä yrityksestä, joka päivä eri yrityksestä. Niin tein, kunnes olin hakenyt töitä noin 450:stä yrityksestä. Vaan eräänä aamuna heräsin kovaan pahoinvointiin, wc:ssäkin onnistuin käymään vain vaivoin. Onneksi kykenin vielä herättämään vaimoni, jolle sanoin, että nyt on jotain pahasti vialla, soita heti ambulanssi. Se tulikin onneksi nopeasti, vei lähimpään sairaalaan, josta eka tutkimusten jälkeen kiireesti toiseen sairaalaan, jossa erikoistunut strokeosasto. Siellä siivoojatkin olivat saaneet erikoiskoulutuksen, ei vain sairaalasiivouksen vaan strokeosaston siivoamisesta. Mitään kipuja en koko aikana ollut tuntenut, vain pahoinvointia ja tasapainohäiriöitä. Kuljetuksesta erikoisairaalaan en muista mitään. Heräsin teholla tiputuksessa, verenpainemittari olkavarressa. Se mittasi automaattisesti paineen kerran tunnissa. Parin-kolmen päivän kuluttua olin tajuissani pitempiä aikoja, minua saattoi jo syöttää, kykenin nielemään. Pikkuhiljaa edettiin päivä kerrallaan, kunnes olo salli kopan kuvaukset, 270 kuvaa. Ja löytyihin sieltä kalloluun sisäpuolelta aivotkin, eikä vain linnunpönttö. Löytyi myös 8 veritulppaa.

Että niin loppui työnhaku, sairaseläkeläisen elämä alkoi. Kotipuuhia jaksan ehkä 15 tuntia viikossa, olo ja jaksaminen vaihtelee päivän mittaan, melko mahdoton tehdä jotakin varten aikataulusuunnitelmaa. 

Vetää hiljaseks tämä. Tsemppiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3383/4199 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä pitäiskö itkeä vaiko nauraa kun kohistaan niin työvoima pulasta ja miten on paljon työpaikkoja odottamassa tekijää ja blaa blaa. Selaan jokapäivä työpaikat läpi, niinkuin varmasti moni muukin työpaikan haluava tekee ja aina huomaan saman. Täysi tuntisia/kokoaikaisia työpaikkoja on vain kourallinen!! 

Eniten on kaikkea tällaista: puhelinmyyntiä tai muuta ihmisille tyrkyttämistä, sote alaa jonne ei vain mennä ilman koulutusta sekä kahvila/ravintola alaa jolta ihmiset pakeni korona ajan alettua. 

Nii juu ja kaupan alaa.. tuntimäärillä 10,15 tai peräti 20h/vko tunneilla. 

Vierailija
3384/4199 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs kahvila on hakenut työntekijöitä jo pitkän aikaa, vähän väliä sen ilmoitukseen törmään eli ei taida olla tulijoita juuri? no, nyt huomasin että juu sen ilmoitus on taas esillä mutta nyt se on REKRYkoulutuksella hakemassa porukkaa :-D 

Hakijalla pitäisi sitoutua reissaamaan ketjun muissakin kahviloissa töissä, oujee onko palkkauskin kenties sellainen että riittää matka kuluihin?! uskonpa että ei.

Vierailija
3385/4199 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs kahvila on hakenut työntekijöitä jo pitkän aikaa, vähän väliä sen ilmoitukseen törmään eli ei taida olla tulijoita juuri? no, nyt huomasin että juu sen ilmoitus on taas esillä mutta nyt se on REKRYkoulutuksella hakemassa porukkaa :-D 

Hakijalla pitäisi sitoutua reissaamaan ketjun muissakin kahviloissa töissä, oujee onko palkkauskin kenties sellainen että riittää matka kuluihin?! uskonpa että ei.

Näissä rekrykoulutuksissa pidennetään aika usein hakuaikaa. Se varmaan johtuu siitä, että hakemusten tulvaa ei ehditä käsitellä suunnitellussa ajassa.

Vierailija
3386/4199 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lopetin kokonaan kaupan alan työpaikkoihin hakemusten lähettämisen, suurin syy oli juuri tuo osa-aikasuus ja se kun joudut hyppimään useammassa saman kauppaketjun kaupassa päivän aikana. Ei todellakaan kiinnosta semmoset hyppelyt, ja en oo yli vuoteen edes päässyt yhteenkään kaupan alan työpaikkaan haastatteluun. Jos näyttöjä ei lasketa niin en ole merkonomin tutkinnolla päässyt sekuntiakaan tekemään kaupan alan töitä.

Nykyisin haen töitä ainoastaan kaupan alan ulkopuolelta, koska siellä on sentään vielä kokopäivätyötä tarjolla. En kuluta mun aikaani kaupan alan paskoihin. Mun puolesta saa kauppojen pomot mennä itse kassalle ja hyllyttämään, yks saatanan hailee mulle.

T: 24kk työttömänä ollut merkonomi

Vierailija
3387/4199 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahuus on pätevyyttä eikä ikivirasta irtisanota.

Vierailija
3388/4199 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskin pikaisesti että asun paikassa mistä ei julkisilla pääse mihinkään töihin. Jos menen vaikka 80km päähän töihin niin bensoihin menee satoja euroja. Jos palkasta jää käteen 1600e ja ulosotto vie osan jää joku päälle tonni ja asumistukea saisi 100e eli joku 1100e päälle saisi. Josta sitten pois vuokra, sähkö ja polttoaine kulut niin jää joku 300e. Kaksi lasta asuu vuoroviiikot mun luona. Eli haen töitä vain kahdesta pienestä lähikaupungista mitkä molemmat eri suunnissa 20km päässä.

Vaikka saisin sen karenssin mikä olisi toistaiseksi voimassa niin saan silti toimeentulotukea. Vaikka perusosaa alennettaisiin vielä 40 prosenttia jää käteen yli 400e koska perusosa suurempi lasten takia. Perusosaan ei kuulu vuokra eikä sähkö niin ne kela edelleen maksaisi eli jäisi enemmän käteen karenssissakin joka kuukausi kuin jos menisin 80km päähän töihin. Tämän sanon myös tykkäriin jos ottaa puheeksi sen että 3h saa kulua työmatkoihin yhteensä ja sen mukaan pitäisi töitä hakea.

Yksinhuoltajalle korotettuna maksettavan perusosan määrä on 586,89 euroa kuukaudessa. Mikäli perusosaa alennetaan 40 %:a, niin se alennus tehdään vain kieltäytyjän perusosaan. 586,89 euroa 40 %:lla alennettuna tekee 352,13 euroa. Perheen muiden jäsenten peruosat tulevat täytenä ja asumiskustannukset normaalisti.

Yksinäisellä 514, 82 euroa kuukaudessa on 20 %:lla alennettuna 411,85 euroa/kk ja 40 %:lla 308,89 euroa/kk.

Vierailija
3389/4199 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olis kiva saada uusia kavereita niin en halua tutustua uusiin ihmisiin juuri nyt, ihan siksi etten halua myöntää olevani työtön koska se hävettää. 

Laitoin hakemuksen kouluun, saa nähdä kuinka käy. 

Vierailija
3390/4199 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että mm kaupan alalle koulutetaan koko ajan lisää ihmisiä ihan siksi että kaupat sais ilmaista työvoimaa työharjoittelun varjolla, eikä siksi että alalla olisi töitä. 

Koko ajan on te-toimiston kauttakin mahdollisuus päästä myynnin opintoja opiskelemaan.. ajantuhlausta.

Vierailija
3391/4199 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen sitte itte tajuu, kun ei oo töitä.

Vierailija
3392/4199 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä pitäiskö itkeä vaiko nauraa kun kohistaan niin työvoima pulasta ja miten on paljon työpaikkoja odottamassa tekijää ja blaa blaa. Selaan jokapäivä työpaikat läpi, niinkuin varmasti moni muukin työpaikan haluava tekee ja aina huomaan saman. Täysi tuntisia/kokoaikaisia työpaikkoja on vain kourallinen!! 

Eniten on kaikkea tällaista: puhelinmyyntiä tai muuta ihmisille tyrkyttämistä, sote alaa jonne ei vain mennä ilman koulutusta sekä kahvila/ravintola alaa jolta ihmiset pakeni korona ajan alettua. 

Nii juu ja kaupan alaa.. tuntimäärillä 10,15 tai peräti 20h/vko tunneilla. 

Ja vielä niin, että jopa nuo 10h viikossakin on useampana eri päivänä eli 3 tai 4h päivässä. Siihen sitten työmatkakulut niin onpa tosi kannattavaa..

Toinenkaan työpaikka ei auta, koska kummassakin pitäisi yllättäen olla justiinsa samojen tuntien aikana.

Vierailija
3393/4199 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä rekrykoulutuksissa pidennetään aika usein hakuaikaa. Se varmaan johtuu siitä, että hakemusten tulvaa ei ehditä käsitellä suunnitellussa ajassa.

Täälläpäin taas mainitsin että kahden saman alan rekrykoulutusilmoitukset häipyivät molin sivuilta jo kuukautta ennen hakuajan loppumista. Te-työntekijä arveli että ehkä hakijoita ei ollut riittävästi. Luultavasti totuus oli jotain muuta.

Vierailija
3394/4199 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että mm kaupan alalle koulutetaan koko ajan lisää ihmisiä ihan siksi että kaupat sais ilmaista työvoimaa työharjoittelun varjolla, eikä siksi että alalla olisi töitä. 

Koko ajan on te-toimiston kauttakin mahdollisuus päästä myynnin opintoja opiskelemaan.. ajantuhlausta.

Itsekkin huomasin että yksi tyttö oli "harjoittelija" statuksella jotain vuosi tai kaksi sitten paikallisessa kauppaketjussa hyllyttämässä noin puolisen vuotta. Viime vuoden loppupuolella alkoi nuorten työkkärin lyhytkoulutus kaupanalalle (käytännössä taisi olla kuukausi jotain koulutusta ja kaksi työharjoittelua) ja kappas, sama tyttö oli taas hyllyttämässä ja rintamuksessa lappu "harjoittelija". Suoraan sanottuna alkaa hieman ketuttamaan tuollainen toiminta.

Vierailija
3395/4199 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä työttömien mollaamista ollenkaan. Taitaa olla niin, että monet, jotka ovat niin ”onnellisesti” siellä työelämässä ovat vain katkeria, kun eivät voi itse vetää ns. lonkkaa, no useimmat näistä mollaajista sitten saikuttavat usein tai happamoittavat työpaikoillaan työilmapiiriä minkä ehtivät.

Itse olen tehnyt töitä kymmeniä vuosia ja teen edelleen ja ollut välillä ”työtönkin” omasta tahdosta, mutta en ylenkatso työttömiä, syyt taustoilla ovat niin moninaiset kuin on työttömiäkin.

Olisitte ihmiset vain onnellisia, jos töitä on ja ainahan voi muuttaa statustaan monella tapaa. Siitä on ketään turha syyttää, jos on ottanut velkaa liikaa, eronnut, alkoholisoitunut tai muuten pilannut elämäänsä niin, ettei ole muuta vaihtoehtoa kuin raataa siellä sorvin ääressä tai kuolla pois. Pää pystyyn vaan työttömät, ei tarvitse nöyristellä eikä.hävetä tilannettaan!

Vierailija
3396/4199 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yritys on ulkomaalainen ja ottaa ulkomaalaisen työntekijän niin työntekijän ei tarvitse maksaa veroja Suomeen 6 kuukauteen. Voiko tilalle ottaa sitten taas uuden työntekijän 6 kuukaudeksi.

Olen itsekkin ollut pätkätöissä ja enpä niistä veroja ole maksellut. Työttömyys ja eläkevakuutusmaksut on vain palkasta lähtenyt. Jos verotusvuonna tienaa alle tietyn verran (olisikohan se raja jossain 13 000e tietämillä) niin ei siitä veroja mene. Sama toki pätenee ulkomaalaisiin työntekijöihin.

Miksi alapeukku? Siitäkö syystä että arvioin rajaksi 13 000e ja se ei pitänyt aivan paikkaansa? Vai etkö ymmärtänyt että puhuin palkkatuloista?

Veroprosenttilaskurin mukaan 14 000e/vuosi (vuotena 2021) palkkatuloilla maksettavaa veroa koko vuonna 0e. Kuntana Kuopio, kirkko ev.lut ja ei mitään vähennyksiä. Työttömyys- ja eläkevakuutusmaksuja menee n. 1200e

15000e/vuosi palkkatuloilla veroja menee 210e ja työttömyys-, eläke ja sairausvakuutusmaksuja näyttää menevän 1500e. Näyttääkin siltä että tuosta ylimääräisestä tonnista lähteekin sitten 500e erinäisinä veroina ja maksuina. Marginaaliveroprosentti siis toimii niinkuin on uutisoitu.

Mulla kyllä menee 2%. Monta vuotta jo tulot olleet 12 000 - 14 000 €/v. Enimmillään mennyt 5%, mut tippunut tuohon kahteen.

Vierailija
3397/4199 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yritys on ulkomaalainen ja ottaa ulkomaalaisen työntekijän niin työntekijän ei tarvitse maksaa veroja Suomeen 6 kuukauteen. Voiko tilalle ottaa sitten taas uuden työntekijän 6 kuukaudeksi.

Olen itsekkin ollut pätkätöissä ja enpä niistä veroja ole maksellut. Työttömyys ja eläkevakuutusmaksut on vain palkasta lähtenyt. Jos verotusvuonna tienaa alle tietyn verran (olisikohan se raja jossain 13 000e tietämillä) niin ei siitä veroja mene. Sama toki pätenee ulkomaalaisiin työntekijöihin.

Miksi alapeukku? Siitäkö syystä että arvioin rajaksi 13 000e ja se ei pitänyt aivan paikkaansa? Vai etkö ymmärtänyt että puhuin palkkatuloista?

Veroprosenttilaskurin mukaan 14 000e/vuosi (vuotena 2021) palkkatuloilla maksettavaa veroa koko vuonna 0e. Kuntana Kuopio, kirkko ev.lut ja ei mitään vähennyksiä. Työttömyys- ja eläkevakuutusmaksuja menee n. 1200e

15000e/vuosi palkkatuloilla veroja menee 210e ja työttömyys-, eläke ja sairausvakuutusmaksuja näyttää menevän 1500e. Näyttääkin siltä että tuosta ylimääräisestä tonnista lähteekin sitten 500e erinäisinä veroina ja maksuina. Marginaaliveroprosentti siis toimii niinkuin on uutisoitu.

Mulla kyllä menee 2%. Monta vuotta jo tulot olleet 12 000 - 14 000 €/v. Enimmillään mennyt 5%, mut tippunut tuohon kahteen.

Oletko saanut veronpalautuksia? Ja oletko saanut siis vain palkkatuloja? Jos saat myös työttömyysetuutta ja olet hakenut sille muutosverokortin niin sekin muuttaa asiaa.

Se riippuu myös kunnallisveroprosentistakin. Siksi aluperin arvioinkin että noin 13 000e/vuosi. 

Vierailija
3398/4199 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku käynyt työvoimakoulutuksen? Oliko siitä hyötyä, työllistyittekö?

Vierailija
3399/4199 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leffaffaa kirjoitti:

Kannattaa katsoa tarkkaan se koulutuksen nimi. Työvoimakoulutuksella harvoin työllistytään, mutta Rekrykoulutuksessa on tarkoitus työllistyä suoraan yritykseen. Rekrykoulutuksessa pitäisi sitten osata arvoida, onko kyseessä oikeasti työvoimaa tarvitseva yritys vaiko rekrykoulutuksen varjolla isoa harjoittelijamäärää pyörittävä. Usein isot firmat pyörittävät tätä harjoittelijarulettia ilman aikomusta työllistää (esim. Posti tätä  kautta kouluttanut ilmaistyöntekijöitä.) Sen sijaan pienen paikkakunnan tehdas, jossa pitäisi osata käyttää juuri tiettyä uniikkia konetta, saattaisi aidosti haluta kouluttaa pari henkilöä juuri heidän tarpeisiinsa.

Vierailija
3400/4199 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leffaffaa kirjoitti:

Kannattaa katsoa tarkkaan se koulutuksen nimi. Työvoimakoulutuksella harvoin työllistytään, mutta Rekrykoulutuksessa on tarkoitus työllistyä suoraan yritykseen. Rekrykoulutuksessa pitäisi sitten osata arvoida, onko kyseessä oikeasti työvoimaa tarvitseva yritys vaiko rekrykoulutuksen varjolla isoa harjoittelijamäärää pyörittävä. Usein isot firmat pyörittävät tätä harjoittelijarulettia ilman aikomusta työllistää (esim. Posti tätä  kautta kouluttanut ilmaistyöntekijöitä.) Sen sijaan pienen paikkakunnan tehdas, jossa pitäisi osata käyttää juuri tiettyä uniikkia konetta, saattaisi aidosti haluta kouluttaa pari henkilöä juuri heidän tarpeisiinsa.

Olin haksahtaa työvoimakoulutukseen, joka ensinäkemältä vaikutti tosi lupaavalta. Mieleni muuttui, kun näin, miten TE-toimisto mainostaa k.o. koulutusta yrityksille: yritys saa pikkurahalla hyvin kouluttautuneen ammattilaisen puoleksi vuodeksi töihin, eikä tälle tarvitse tarjota mitään henkilökuntaetuja, eikä tavanomaisista työnantajan velvollisuuksistakaan tarvitse piitata. Yritys pääsee "harjoittelijasta" eroon pelkällä ilmoituksella, mutta harjoittelija pääsee harjoittelusta eroon vain löytämällä vakituisen kokoaikatyön. Numerotietoja on vaikea löytää, mutta selville on käynyt, että ani harva harjoittelija työllistyy samaan firmaan harjoittelun jälkeen.