Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
3341/4199 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onks teil koskaan semmosta tunnetta et tuntuu et kaikki on vaan jotenkin jämähtänyt paikalleen elämässä ja mikään asia ei etene? Sitä vaan ajelehtii päämäärättömästi, ainut mikä muuttuu on päivämäärä.

Tuntuu melkeen siltä kuin eläisi saman päivä yhä uudelleen ja uudelleen ilman et mikään muuttuu.

Työttömän ja vaikkapa sairaspäivärahalaisen elämä on juuri tätä. Näköalattomuutta ja tarkoituksettomuutta joka jatkuu päivästä ja viikosta toiseen sekä jatkuvaa huolta pärjäämisestä. Sen voi katkaista jonain päivänä tuleva sähköposti jossa sanotaan että "kiitos hakemuksestasi mutta valintamme ei kohdistunut sinuun" mutta muuten se on juuri tätä.

Vierailija
3342/4199 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onks teil koskaan semmosta tunnetta et tuntuu et kaikki on vaan jotenkin jämähtänyt paikalleen elämässä ja mikään asia ei etene? Sitä vaan ajelehtii päämäärättömästi, ainut mikä muuttuu on päivämäärä.

Tuntuu melkeen siltä kuin eläisi saman päivä yhä uudelleen ja uudelleen ilman et mikään muuttuu.

Työttömän ja vaikkapa sairaspäivärahalaisen elämä on juuri tätä. Näköalattomuutta ja tarkoituksettomuutta joka jatkuu päivästä ja viikosta toiseen sekä jatkuvaa huolta pärjäämisestä. Sen voi katkaista jonain päivänä tuleva sähköposti jossa sanotaan että "kiitos hakemuksestasi mutta valintamme ei kohdistunut sinuun" mutta muuten se on juuri tätä.

Muhun ei olla oltu yhteydessä yhdestäkään paikasta pian kuukauteen, että kiitos vaan henkilöstövuokraus firmat, on se hyvä että te pidätte kontakteja yllä työnhakijan kanssa. /s

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3343/4199 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä, että työttömät pääsee työpaikoille kyttäämään vakituisten kahvitaukojen pituudet, sairaslomat jne. ja ne voi raportoida eteenpäin.

Hoitajat piti tunnin kahvitauot. Hoitajien kiire on paskapuhetta.

3344/4199 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteilla pääsee töihin. Useimmat työnantajat vielä edelleenkin valitsee suhteilla työntekijän.

Vierailija
3345/4199 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yritys on ulkomaalainen ja ottaa ulkomaalaisen työntekijän niin työntekijän ei tarvitse maksaa veroja Suomeen 6 kuukauteen. Voiko tilalle ottaa sitten taas uuden työntekijän 6 kuukaudeksi.

Vierailija
3346/4199 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yritys on ulkomaalainen ja ottaa ulkomaalaisen työntekijän niin työntekijän ei tarvitse maksaa veroja Suomeen 6 kuukauteen. Voiko tilalle ottaa sitten taas uuden työntekijän 6 kuukaudeksi.

Täytyy varmaan perustaa rakennusalan yritys, sille tytäryhtiö Viroon ja rakentaa Helsinkiin kerrostaloja

Vierailija
3347/4199 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen et henkilöstövuokraus firmat on kaikki laittanu mut ö-mappiin, kohta kuukauteen kuulunu mistään mitään. Milläs helvetillä sä sitten töihin pääset kun kaikki rekrytointi on ulkoistettu henkilöstövuokraus firmoille ja niistä ei kuulu pihaustakaan.

Vierailija
3348/4199 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkkatuet pitäisi kieltää koska ne vie myös oikeita työpaikkoja! ne helpottavat hetkellisesti kyllä niitä jotka niihin pääsee mutta ilo ei kauaa kestä kun sopimus kestää korkeintaan sen 6kk kunnes potkitaan pihalle, ihan sama kuinka hyvä työntekijä olet ollut ja uusi palkkatuettu/työnantajalle ilmainen tekijä on jo oventakana tulossa.

Vierailija
3349/4199 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyl vaikeeta olla autoton ja ajokortiton työtön.. tosi moni työpaikka edellyttää autoa tai jos ei niin sitten julkinen liikenne kulkee niin huonosti että oot joko myöhässä tai todella ajoissa (45min-60min) ennen työajan alkua paikalla ja sitten luonnollisesti työpäivänjälkee sen lähes tunnin liikaa työpaikalla oottamassa sitä samaista kulkuvälinettä. 

aika raskaaks kävis pidemmän päälle

3350/4199 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Palkkatuesta kyllä juurikin noin, perheessä yksi sai sen 8,5 kk jakson ja oli tyytyväinen tykkäsi. Kunta mielummin kuitenkin saman työn  useammalle , mikä ymmärrettävää, mutta tyhjän päälle jää sen jälkeen , uuden työpaikan saanti kun ei ole mitenkään helppoa. Eikä mitenkään yksinkertaista.  eli hieno juttu se palkkatuki mutta ei se ole kuin hetken apu ja harva sitä saa............Hetken huumaa. 

Vierailija
3351/4199 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkaa 2.5 8kk pituinen palkkatukityö ja mä oon itseasiassa helvetin onnellinen koska pääsen just livahtamaan pois aktiivimallin alaisuudesta. Ei tarvii vasta kun ens vuoden puolella stressata aktiivimallista jos se enää silloin edes on käytössä.

Vierailija
3352/4199 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkaa 2.5 8kk pituinen palkkatukityö ja mä oon itseasiassa helvetin onnellinen koska pääsen just livahtamaan pois aktiivimallin alaisuudesta. Ei tarvii vasta kun ens vuoden puolella stressata aktiivimallista jos se enää silloin edes on käytössä.

Minulla just loppuu työ. Teen mielummin 4 työhakemusta kuukaudessa ja 2 haastattelua kuukaudessa. Töissä nimittäin järkyttävä kiire ja stressi ja paljon asiakaspuheluita englanniksi.

Vierailija
3353/4199 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla just loppuu työ. Teen mielummin 4 työhakemusta kuukaudessa ja 2 haastattelua kuukaudessa. Töissä nimittäin järkyttävä kiire ja stressi ja paljon asiakaspuheluita englanniksi.

Ja ihanaa olla kesä kotona. Välttämättä ei edes tarvitse hakea 4 paikkaa, koska on terveydellisiä rajoitteita.

Vierailija
3354/4199 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi että mitä itsesäälissä rypemistä tässäkin langassa. Syy siihen ettei työllisty on yllättäen jossain muussa kuin omissa valinnoissa...

Itse olin hyväpalkkaisessa työssä ja sairastuin. Sen jälkeen kun sairaslomat, kuntoutukset ja muut olivat käyty jättivät ne CV:hen aukon ja ikä alkaa väärällä numerolla ja minua ei yksinkertaisesti palkata vaikka haen työtä kuinka. Nämä varmaan ovat niitä omia valintoja?

Vierailija
3355/4199 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astra kirjoitti:

Suhteilla pääsee töihin. Useimmat työnantajat vielä edelleenkin valitsee suhteilla työntekijän.

Ilman suhteitakin pääsee töihin. Suhteilla, eli jonkun suosittelemana, pääsee tietenkin helpommin töihin jos on pätevä ja kokemusta alalta.

Vierailija
3356/4199 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hyvä, että työttömät pääsee työpaikoille kyttäämään vakituisten kahvitaukojen pituudet, sairaslomat jne. ja ne voi raportoida eteenpäin.

Hoitajat piti tunnin kahvitauot. Hoitajien kiire on paskapuhetta.

Ihanan katkeraa paskapuhetta.

Vierailija
3357/4199 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on sitä itsesäälissä rypemistä ja vian löytämistä jostain muualta johon ei tietenkään voi vaikuttaa joten ei auta kuin valitella ja rypeä itsesäälissä.

Kerrotko miten korkeasti kouluttautuneena ja pitkän työhistorian omaavana sekä töitä hakevana voin vaikuttaa siihen että pääsen haastatteluun tai että minut palkattaisiin? Olen siis hakenut kaikenlaisia töitä ihan palvelualan työpaikoista asti.

Vierailija
3358/4199 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut työttömänä eikä elämäni ollut tuollaista. Tiedätkö miksi? Koska tein asialle muutakin kuin kattelin seinäkalenteria.

En käsitä mistä olet saanut käsityksen että joku vain katselee seinäkalenteria. Vaikutat aika itseriittoiselta ihmiseltä joka uskoo omaan erinomaisuuteensa.

Vierailija
3359/4199 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun asenne on muuttunut neljän vuoden työttömyyden aikana. Työttömyys alkoi kun tuli YT:t ja 13 vuoden ura saman yrityksen palkkalistoilla katkesi. Olin työttömyyden alkaessa 45-vuotias.

Ensimmäinen vuosi työttömyyttä meni sairaslomalla edellisen työpaikan aiheuttamien stressi- ja uupumisoireiden takia. Sairasloman päätyttyä yritin olla hyvä työtön: hain ahkerasti töitä myös oman ydinosaamisalueeni ulkopuolelta, mutta ikinä en päässyt edes haastatteluun asti. Niinpä päädyin työkkärin cv:n kirjoituskurssille. Koska siitä ei ollut apua, kävin työelämävalmentajalla ja taas hiottiin cv:tä. Edelleen ei kutsuja haastatteluun, vaikka oli ammattilaisten tarkistama cv, suositukset kunnossa ja Linkedin-tili perustettu. Sitten päädyin tekemään vuodeksi 9 euroa per päivä -työkokeiluja uudelle alalle. Työpanokseni kelpasi kyllä, mutta palkkaa ei töistä haluttu maksaa. Niinpä takaisin työttömäksi ja taas loputtomalta tuntuvaa turhauttavaa ja toivotonta hakemussavottaa. Yritin hakea työkkärin kautta täydennyskoulutukseen, mutta en tullut valituksi koska pohjalla oli jo yksi ammattitutkinto.

Sehän on ihan selviö, ettei viisikymppinen, neljä vuotta työttömänä ollut nainen työllisty hakemuksia lähettämällä. Kun hakemuksia on rustannut vuosikaupalla niin tajuaa jo vähemmälläkin, miten hukkaan heitettyä aikaa se on. Järkevämpää on käyttää sekin aika vaikka lenkkeilyyn tai pakastimen täyttämiseen leipomalla tai kokkaamalla.

Jos työttömyys ja työttömät ovat yhteiskunnalle niin valtava ongelma, niin kannattaisiko miettiä millaisia rakenteellisia ja asenteellisia muutoksia pitäisi tehdä, jotta töihin olisi mahdollista päästä ilman että pitää muuttua superihmiseksi. Koen että olen tosissani yrittänyt työllistyä, mutta se ei ole riittänyt. Ilmaiset työt ja työkokeilut eivät enää kiinnosta. Jos tarjoolla ei ole TES:in mukaista palkkaa ja oikeaa työsuhdetta niin saavat mun puolesta pitää tunkkinsa, minä nostan minimaalista työttömyyskorvausta ilman minkäänlaista moraalista tuskaa.

Vierailija
3360/4199 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MOT Maailman paras työnvälitysmalli kannattaa katsoa

https://areena.yle.fi/1-50979209

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi