Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
palkkatuet pitäisi kieltää koska ne vie myös oikeita työpaikkoja! ne helpottavat hetkellisesti kyllä niitä jotka niihin pääsee mutta ilo ei kauaa kestä kun sopimus kestää korkeintaan sen 6kk kunnes potkitaan pihalle, ihan sama kuinka hyvä työntekijä olet ollut ja uusi palkkatuettu/työnantajalle ilmainen tekijä on jo oventakana tulossa.
Samoin ilmaiset työharjoittelut oppilaitoksissa.
Näitä ilmaistöitä on niin valtavasti nykyään, että niihinkin alkaa olla jo mahdoton päästä. Firmoja ei kiinnosta ottaa edes ilmaisia harjoittelijoita, kun ne pitäisi perehdyttää.
Iso kuvahan on tämä:
Suomessa on valtava määrä työttömiä jotka eivät pääse töihin vaikka haluaisivat.
Suomessa on myös valtava määrä työssäkäyviä jotka ovat aivan uupuneita kun heillä on ihan liikaa töitä.
Ainoa järkevä ratkaisu on se että mennään siihen suuntaan että tehdään kuuden tunnin työpäiviä kuuden tunnin palkalla. Eli useammalle riittää työtä mutta työmäärä ei ole kohtuuton.
Ruotsissa pienten lasten vanhemmat tekevät paljon enemmän osittaista työaikaa jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
palkkatuet pitäisi kieltää koska ne vie myös oikeita työpaikkoja! ne helpottavat hetkellisesti kyllä niitä jotka niihin pääsee mutta ilo ei kauaa kestä kun sopimus kestää korkeintaan sen 6kk kunnes potkitaan pihalle, ihan sama kuinka hyvä työntekijä olet ollut ja uusi palkkatuettu/työnantajalle ilmainen tekijä on jo oventakana tulossa.
Tilitoimistossa jossa olin työharjoittelussa oli koko ajan 2-3 harjoittelijaa tekemässä perustöitä. Toimisto olisi joutunut palkkaamaan vähintään yhden, ehkä jopa kaksi työntekijää lisää ilman tätä ilmaistyövoimaa.
Siis tarkoittaako tämä uusi työnhakumalli myös pitkäaikaistyöttömille monta työkkärin haastattelua kuussa vai vain uusille työttömille?
Aiemmatkaan työllisyyden kuntakokeilut eivät tuoneet uusia pysyviä työpaikkoja joten nyt meidän hallitus keksi että kokeillaanpa samaa kolmannen kerran ja odotetaan eri tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Siis tarkoittaako tämä uusi työnhakumalli myös pitkäaikaistyöttömille monta työkkärin haastattelua kuussa vai vain uusille työttömille?
Koskee vain uusia työttömiä. Systeemihän toimii niin, että tuoreesti työttömäksi jääneitä pommitetaan jatkuvalla syötöllä kaikenmaailman työhönosoituksilla ja aktivointitoimilla, jotta työtön varmasti ymmärtää että työttömyys on väärin ja vikatila eikä edes pieni hengähdystauko ansiosidonnaisella työpaikkojen välissä tule missään tapauksessa kyseeseen. Niitä, joilla on töitä tai työt ovat juuri päättyneet, kuormitetaan oikein urakalla ja pyritään pitämään keinolla millä hyvänsä tauottomassa oravanpyörässä mukana.
Sitten jos työttömyyttä jatkuu yli vuoden, siirtyy työtön hylkiökastiin eikä kiinnosta enää ketään. Työkkäri automaattipäivittää työnhakusuunnitelmaa kontaktoimatta asiakasta, vaikka haastatteluja pitäisi tehdä 3 kuukauden välein. Nyt olen ollut vuoden Työllisyyden Kuntakokeiluiden asiakas, eikä kukaan ole ottanut sieltä päin yhteyttä. Pari soittopyyntöä olen jättänyt, mutta eivät ole soittaneet takaisin vaikka vastausaika on viisi vuorokautta. Hyvät on palvelut, joo.
Vierailija kirjoitti:
Aiemmatkaan työllisyyden kuntakokeilut eivät tuoneet uusia pysyviä työpaikkoja joten nyt meidän hallitus keksi että kokeillaanpa samaa kolmannen kerran ja odotetaan eri tulosta.
Sillä erotuksella että nyt ei edes kokeilla mitään. Tämän "kokeilun" alkamisen aikoihin päätettiin että kaikki työttömät siirtyvät jokatapauksessa kuntien harteilla muutaman vuoden päästä. Mitään kokeilun tutkimustulosta ei siis edes jääty odottelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskee vain uusia työttömiä. Systeemihän toimii niin, että tuoreesti työttömäksi jääneitä pommitetaan jatkuvalla syötöllä kaikenmaailman työhönosoituksilla ja aktivointitoimilla, jotta työtön varmasti ymmärtää että työttömyys on väärin ja vikatila eikä edes pieni hengähdystauko ansiosidonnaisella työpaikkojen välissä tule missään tapauksessa kyseeseen. Niitä, joilla on töitä tai työt ovat juuri päättyneet, kuormitetaan oikein urakalla ja pyritään pitämään keinolla millä hyvänsä tauottomassa oravanpyörässä mukana.
Sitten jos työttömyyttä jatkuu yli vuoden, siirtyy työtön hylkiökastiin eikä kiinnosta enää ketään. Työkkäri automaattipäivittää työnhakusuunnitelmaa kontaktoimatta asiakasta, vaikka haastatteluja pitäisi tehdä 3 kuukauden välein. Nyt olen ollut vuoden Työllisyyden Kuntakokeiluiden asiakas, eikä kukaan ole ottanut sieltä päin yhteyttä. Pari soittopyyntöä olen jättänyt, mutta eivät ole soittaneet takaisin vaikka vastausaika on viisi vuorokautta. Hyvät on palvelut, joo.
Täällä kyllä otetaan yhteyttä. Palkkatukitöitä on vaihtoehtoisesti tarjolla pilipalipaikoissa tai kunnilla avustavissa tehtävissä mitkä käytännössä ovat lajia "keksitäänpä tuolle työllistetylle jotain turhaa tehtävää". Oi olisipa niin ettei työkkäristä kuuluisi koskaan mitään. Oikeisiin töihin ei tällä työttömyyshistorialla näytä olevan asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos yritys on ulkomaalainen ja ottaa ulkomaalaisen työntekijän niin työntekijän ei tarvitse maksaa veroja Suomeen 6 kuukauteen. Voiko tilalle ottaa sitten taas uuden työntekijän 6 kuukaudeksi.
Olen itsekkin ollut pätkätöissä ja enpä niistä veroja ole maksellut. Työttömyys ja eläkevakuutusmaksut on vain palkasta lähtenyt. Jos verotusvuonna tienaa alle tietyn verran (olisikohan se raja jossain 13 000e tietämillä) niin ei siitä veroja mene. Sama toki pätenee ulkomaalaisiin työntekijöihin.
Vierailija kirjoitti:
MOT Maailman paras työnvälitysmalli kannattaa katsoa
Voi voi. Mies jota haastateltiin kertoi että hänelle tarjottiin 20h/viikko työsopimusta josta hän kieltäytyi koska siihen pitäisi hankkia myös toinen työ. Nykyisin tarjottu työ pitää ottaa vastaan vaikka siitä jäisi käteen alle tukien verran. Onkohan työkkärin tantta katsonut jakson ja jokohan tukien maksaminen on katkaistu?
Vierailija kirjoitti:
on kyl vaikeeta olla autoton ja ajokortiton työtön.. tosi moni työpaikka edellyttää autoa tai jos ei niin sitten julkinen liikenne kulkee niin huonosti että oot joko myöhässä tai todella ajoissa (45min-60min) ennen työajan alkua paikalla ja sitten luonnollisesti työpäivänjälkee sen lähes tunnin liikaa työpaikalla oottamassa sitä samaista kulkuvälinettä.
aika raskaaks kävis pidemmän päälle
Vielä 2000-luvun alkupuolella tämän kunnan puistotyöntekijöinä oli ilmeisesti ajokortittomia koska kulkivat pyörällä paikasta toiseen ja näitä pääosin vanhempia naisihmisiä näytti olevan töissä ihan runsaasti verrattuna siihen mitä nykyisin näen. Jo pitkään ovat vaatineet ajokorttia tuohonkin hommaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkaa 2.5 8kk pituinen palkkatukityö ja mä oon itseasiassa helvetin onnellinen koska pääsen just livahtamaan pois aktiivimallin alaisuudesta. Ei tarvii vasta kun ens vuoden puolella stressata aktiivimallista jos se enää silloin edes on käytössä.
Mitenkäs se aktiivimalli menikään tuon palkkatuen aikaan? Työnhaunhan pitää olla voimassa ja taisi olla jopa niin että myös sen aikana voi joutua käymään työkkärin haastattelussa. Varsinkin palkkatuetun työn loppuvaiheessa saattaa olla että joutuu käymään työkkärissä tai olemaan hakuvelvollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vain uusille työttömille. Siis niille jotka tutkimusten valossa työllistyvät muutenkin. Heitä varten kuitenkin pitää palkata tuhansia virkailijoita, ilmeisesti jotta saadaan edes osa siitä 10 000 uuden työllisen tavoitteesta kasaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkaa 2.5 8kk pituinen palkkatukityö ja mä oon itseasiassa helvetin onnellinen koska pääsen just livahtamaan pois aktiivimallin alaisuudesta. Ei tarvii vasta kun ens vuoden puolella stressata aktiivimallista jos se enää silloin edes on käytössä.
Mitenkäs se aktiivimalli menikään tuon palkkatuen aikaan? Työnhaunhan pitää olla voimassa ja taisi olla jopa niin että myös sen aikana voi joutua käymään työkkärin haastattelussa. Varsinkin palkkatuetun työn loppuvaiheessa saattaa olla että joutuu käymään työkkärissä tai olemaan hakuvelvollinen.
Jos kokoaikatyötä koskevan palkkatukijakson, työkokeilun tai yhdenjaksoisen kuntoutuksen arvioitu kesto olisi enintään kuukausi, työnhakijalla olisi koko tämän ajan sama lähtökohtaisesti 3 §:ssä säädetty työnhakuvelvollisuus. Jos arvioitu kesto olisi yli kuukauden, työnhakuvelvollisuus asetettaisiin vasta kuukautta ennen palkkatukijakson, työkokeilun tai kuntoutuksen päättymistä. Tämä perustuu siihen, että palkkatuetun työn on tarkoitus tukea työllistymistä avoimille työmarkkinoille, työkokeilun tarkoituksena on selvittää työnhakijan ammatinvalinta- ja uravaihtoehtoja, ja sekä työkokeilun että kuntoutuksen tarkoituksena on tukea hänen paluutaan työmarkkinoille. Näiden tavoitteiden toteutuminen korostuu pitkäkestoisissa työkokeiluissa ja kuntoutusjaksoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yritys on ulkomaalainen ja ottaa ulkomaalaisen työntekijän niin työntekijän ei tarvitse maksaa veroja Suomeen 6 kuukauteen. Voiko tilalle ottaa sitten taas uuden työntekijän 6 kuukaudeksi.
Olen itsekkin ollut pätkätöissä ja enpä niistä veroja ole maksellut. Työttömyys ja eläkevakuutusmaksut on vain palkasta lähtenyt. Jos verotusvuonna tienaa alle tietyn verran (olisikohan se raja jossain 13 000e tietämillä) niin ei siitä veroja mene. Sama toki pätenee ulkomaalaisiin työntekijöihin.
Miksi alapeukku? Siitäkö syystä että arvioin rajaksi 13 000e ja se ei pitänyt aivan paikkaansa? Vai etkö ymmärtänyt että puhuin palkkatuloista?
Veroprosenttilaskurin mukaan 14 000e/vuosi (vuotena 2021) palkkatuloilla maksettavaa veroa koko vuonna 0e. Kuntana Kuopio, kirkko ev.lut ja ei mitään vähennyksiä. Työttömyys- ja eläkevakuutusmaksuja menee n. 1200e
15000e/vuosi palkkatuloilla veroja menee 210e ja työttömyys-, eläke ja sairausvakuutusmaksuja näyttää menevän 1500e. Näyttääkin siltä että tuosta ylimääräisestä tonnista lähteekin sitten 500e erinäisinä veroina ja maksuina. Marginaaliveroprosentti siis toimii niinkuin on uutisoitu.
Laskin pikaisesti että asun paikassa mistä ei julkisilla pääse mihinkään töihin. Jos menen vaikka 80km päähän töihin niin bensoihin menee satoja euroja. Jos palkasta jää käteen 1600e ja ulosotto vie osan jää joku päälle tonni ja asumistukea saisi 100e eli joku 1100e päälle saisi. Josta sitten pois vuokra, sähkö ja polttoaine kulut niin jää joku 300e. Kaksi lasta asuu vuoroviiikot mun luona. Eli haen töitä vain kahdesta pienestä lähikaupungista mitkä molemmat eri suunnissa 20km päässä.
Vaikka saisin sen karenssin mikä olisi toistaiseksi voimassa niin saan silti toimeentulotukea. Vaikka perusosaa alennettaisiin vielä 40 prosenttia jää käteen yli 400e koska perusosa suurempi lasten takia. Perusosaan ei kuulu vuokra eikä sähkö niin ne kela edelleen maksaisi eli jäisi enemmän käteen karenssissakin joka kuukausi kuin jos menisin 80km päähän töihin. Tämän sanon myös tykkäriin jos ottaa puheeksi sen että 3h saa kulua työmatkoihin yhteensä ja sen mukaan pitäisi töitä hakea.
TEhkää meille lisää rahaa.
Valittakaa äidillenne ja menkää tekemään meille fyffee.
olin pahasti työpaikkakiusattu ja siellä ollessani mietin monesti että nytkö olen sitten parempi ihminen? että aivan sama kuinka huonosti voin henkisesti kunhan olen töissä?
työttömyys ei määritä ihmisarvoa mutta se on vaikeaa muistaa yhteiskunnassa jossa uutisoidaan tämän tästä "loisista" jotka ei halua töihin eikä yritä mitään, sylkee kattoon ja nostelee miljoona tukia.
Vierailija kirjoitti:
Laskin pikaisesti että asun paikassa mistä ei julkisilla pääse mihinkään töihin. Jos menen vaikka 80km päähän töihin niin bensoihin menee satoja euroja. Jos palkasta jää käteen 1600e ja ulosotto vie osan jää joku päälle tonni ja asumistukea saisi 100e eli joku 1100e päälle saisi. Josta sitten pois vuokra, sähkö ja polttoaine kulut niin jää joku 300e. Kaksi lasta asuu vuoroviiikot mun luona. Eli haen töitä vain kahdesta pienestä lähikaupungista mitkä molemmat eri suunnissa 20km päässä.
Vaikka saisin sen karenssin mikä olisi toistaiseksi voimassa niin saan silti toimeentulotukea. Vaikka perusosaa alennettaisiin vielä 40 prosenttia jää käteen yli 400e koska perusosa suurempi lasten takia. Perusosaan ei kuulu vuokra eikä sähkö niin ne kela edelleen maksaisi eli jäisi enemmän käteen karenssissakin joka kuukausi kuin jos menisin 80km päähän töihin. Tämän sanon myös tykkäriin jos ottaa puheeksi sen että 3h saa kulua työmatkoihin yhteensä ja sen mukaan pitäisi töitä hakea.
No eihän kukaan mene töihin jos karenssinkin aikana jää enemmän käteen. En itsekkään menisi sellaisessa tilanteessa töihin.