Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
kuvitellaan tilanne:
te-toimistolta napsahtaa pakote hakea työpaikkaan johon et todellakaan halua (kuvittele tähän se työ johon et missään nimessä sovellu) ja hakulomake sisältää pakollisen videovastauksen, miten toimit?
en usko että monikaan oikeesti tajuaa että aina noissa "miten olla saamatta työpaikkaa" keskusteluissa ei ole kyse heistä jotka ei halua mihinkään töihin, joskus voi ihan oikeasti olla kyseessä tilanne jossa te-toimisto koettaa tyrkyttää paikkaa joka ei ihmiselle syystä taikka toisesta sovellu.
esim työ jossa soitellaan suurimmaksi osaksi puhelimella asiakkaille voisi olla sellainen joka ei monelle mene.
Mulle on 13v työttömyyden aikana tullut ainoastaan yhden kerran kirje missä piti laittaa tiettyyn paikkaan työhakemus, ja tämä yksi ainut kirje mikä mulle on koskaan tullut tuli kuntakokeilun kautta, työkkäri ei ole mulle 13v työttömyyden aikana kertaakaan lähettänyt minulle tuollaista kirjettä.
Ei ö-mappiin kuuluville sellaisia kirjeitä laiteta ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
kuvitellaan tilanne:
te-toimistolta napsahtaa pakote hakea työpaikkaan johon et todellakaan halua (kuvittele tähän se työ johon et missään nimessä sovellu) ja hakulomake sisältää pakollisen videovastauksen, miten toimit?en usko että monikaan oikeesti tajuaa että aina noissa "miten olla saamatta työpaikkaa" keskusteluissa ei ole kyse heistä jotka ei halua mihinkään töihin, joskus voi ihan oikeasti olla kyseessä tilanne jossa te-toimisto koettaa tyrkyttää paikkaa joka ei ihmiselle syystä taikka toisesta sovellu.
esim työ jossa soitellaan suurimmaksi osaksi puhelimella asiakkaille voisi olla sellainen joka ei monelle mene.
Videovastausta en laita. Laitan hakemuksen jotain muuta kautta (ykllä nyt joku yhteistieto löytyy) ja ilmoitan siinä että olen halukas tulemaan haastatteluun jne ja työkkärille kuittaan paikan haetuksi. Ikinä en minkää sanktion vuoksikaan lähde mihinkään videopelleilyihn. Eri asia tietenkin jos hakisin jotain tälläiseen liittyvää työpaikkaa vaan kun en hae.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on 13v työttömyyden aikana tullut ainoastaan yhden kerran kirje missä piti laittaa tiettyyn paikkaan työhakemus, ja tämä yksi ainut kirje mikä mulle on koskaan tullut tuli kuntakokeilun kautta, työkkäri ei ole mulle 13v työttömyyden aikana kertaakaan lähettänyt minulle tuollaista kirjettä.
Ei ö-mappiin kuuluville sellaisia kirjeitä laiteta ja hyvä niin.
Mulla on yhteensä varmaan yli 13 vuotta työttömyyttä takana (ja ihan kokonaista muutama vuosi työkokemusta) ja peräti kaksi kertaa on työtarjous tullut. Ihan itsenäisesti on voinut muuten hakea vaikka ö-mapissa olenkin.
Ensimmäinen oli palkkatuettuun työhön vaikka olin juuri kysynyt onko mulla siihen oikeutta. Kiltisti kuitenkin hain mutta esimies sitten selvitti soitellen haastattelun lopuksi että ei voida palkata kun ei ole oikeutta. Toinen tuli kun kerroin hyvissä ajoin (yli kuusi kuukautta aiemmin) että en ole käytetävissä töihin siitä ja siitä alkaen ja työnhaku ei ole silloin voimassa. Tuli sitten osoitus kunnan töihin jotka olivat alkaneet kuukausi ennen tuota ajanjaksoa. Että kyllä niitä tulee mutta mitään hyötyä niistä ei ole ollut.
Vanhaan hyvään aikaan oli häpeä olla työtön tai hakea tukia. Nykyisin tuntuu että jotkut kokevat melkein trendikkääksi sen, että ovat kouluttautuneet "väärälle" alalle tai liikaa. Ja ne kouluttamattomat, joilla ei edes koulutusta vastaavan työn-perustetta ole, tuovat jatkuvalla syötöllä eri somekanavissa esille, kuinka väärin heitä kohdellaan kun töihin yritetään pakottaa, ja kotonaolosta maksetaan liian vähän.
Oman ystäväpiirinikään työttömät eivät tätä työttömyyskorvauksen pienuutta valittaessaan tajua, että minun matalapalkkalaisen palkasta sekin osa maksetaan.
Eikö peruskoulussa opeteta sen vertaa yhteiskunnan taloudesta, että (muuten kouluttamattomatkin) ihmiset tajuaisivat ettei työttömyys tai muu tuki tai KELA-korvaukset tule mistään tyhjilöstä, vaan työssäkäyvien ihmisten palkasta miinustamalla?
Miksi nykyään on vain työvoimalla keinottelua eikä aitoja työpaikoja oikeastaan lainkaan enää tarjolla?
Ne vähät oikeat työpaikat menevät tuttujen kautta ilman että niitä tarvitsee laittaa edes koskaan hakuun.
Näin ollen voikin kyseenalaistaa koko työnhaun mielekkyyden, kun haetaan työtä mitä ei ole edes olemassakaan enää nykyaikana.
Työnarjoittelut ja kurssit sekä mitä ihmeellisimmät nimikkeet joiden alaisuudessa tehdään yhä enemmin työtä mikä kuuluisi palkkatyön piiriin on irvokas loukkaus työttömiä kohtaan. Suorastaan syrjäytetään tahallaan ihmisiä pois yhteiskunnasta ja syyllistetään samalla työttömiä kun maailma on jo näinkin kieroon kasvanut ja asenneilmasto täysin absurdi edes perusasian eli työpaikan saamiselle.
Tällainen yhteiskunta on epäonnistunut valtio ja toimii omaa kansaa vastaan.
Mielestäni voidaan jo puhua Valtion terrorista kun se sallii tällaiset menettelytavat ihmisen keskeisessä ja tärkeimmistä asiosta kuin palkkatyön saamisessa.
Ei näin!
Vierailija kirjoitti:
Miksi nykyään on vain työvoimalla keinottelua eikä aitoja työpaikoja oikeastaan lainkaan enää tarjolla?
Ne vähät oikeat työpaikat menevät tuttujen kautta ilman että niitä tarvitsee laittaa edes koskaan hakuun.
Näin ollen voikin kyseenalaistaa koko työnhaun mielekkyyden, kun haetaan työtä mitä ei ole edes olemassakaan enää nykyaikana.
Työnarjoittelut ja kurssit sekä mitä ihmeellisimmät nimikkeet joiden alaisuudessa tehdään yhä enemmin työtä mikä kuuluisi palkkatyön piiriin on irvokas loukkaus työttömiä kohtaan. Suorastaan syrjäytetään tahallaan ihmisiä pois yhteiskunnasta ja syyllistetään samalla työttömiä kun maailma on jo näinkin kieroon kasvanut ja asenneilmasto täysin absurdi edes perusasian eli työpaikan saamiselle.
Mielestäni voidaan jo puhua Valtion terrorista kun se sallii tällaiset menettelytavat ihmisen keskeisessä ja tärkeimmistä asiosta kuin palkkatyön saamisessa.
Ei näin!
Tähän voisi myös lisätä sen kun yhä useampaa yritystä pyöritetään osa-aikaisilla työntekijöillä, nykyäänhän on jo trendi se että työpaikka on vakituinen mutta osa-aikainen. Mikä taas johtaa siihen että vaikka onkin saanut näin hohdokkaan työsuhteen niin joutuu koko loppuelämänsä ajan hakemaan kelasta soviteltua työmarkkinatukea koska täysiä tunteja ei ole saatavilla. Sitten kun oot hakenut sen 20v ajan kuukausittain soviteltua työmarkkinatukea katsotaan sen jälkeen mitä se tekee sun mielenterveydelle.
Ei todellakaan näin!
"Työharjoittelut ja kurssit sekä mitä ihmeellisimmät nimikkeet ------>
joiden alaisuudessa tehdään yhä enemmin työtä mikä kuuluisi palkkatyön piiriin
------> on irvokas loukkaus työttömiä kohtaan.
Suorastaan syrjäytetään tahallaan ihmisiä pois yhteiskunnasta ja syyllistetään samalla työttömiä kun maailma on jo näinkin kieroon kasvanut ja asenneilmasto täysin absurdi edes perusasian eli työpaikan saamiselle.
Mielestäni voidaan jo puhua Valtion terrorista kun se sallii tällaiset menettelytavat ihmisen keskeisessä ja tärkeimmistä asiosta kuin palkkatyön saamisessa. "
Olet aivan oikeassa.
Itse boikotoin kaikkia instansseja missä hyväksikäytetään ihmisiä ja vielä valtion siunaamana!
Perustulo ratkaisisi paljon, mutta sen livulla olisi vaikeaa orjuuttaa osaa kansasta.
Muuta perustetta en keksi miksi sitä ei oteta käyttöön.
Edelleen muistan kuin eilisen kun te-toimiston täti mulle närkästyneeseen sävyyn opasti että mun pitäisi hakea 9€/pv orjaksi erääseen myymälään kun jos työnantaja ei mua uskalla työttömyyden takia oikeasti palkata.
Hei haloo entäs toi koeaika?!? ja muutenkin kys.paikkaan oli samaan aikaan avoinna niinkin ruhtinaallinen työ kuin 4h/vko vakituinen.
Mua niin ottaa päähän toi työttömien kiusaaminen ja selkärangasta hyödyn irti kiskominen. Ihan kuin se tekisi vähempi arvoiseksi että et syystä x pääse töihin! Samantien on korppikotkat tunkemassa ilmaiseksi töihin ties minkä diipadaapan perusteella, kukaan, ei kukaan, ansaitse tehdä töitä ilman palkkaa!
kouluissa aivan tarpeeksi on tätä ilmaista palkatonta harjoittelua, mutta sen jälkeen toi pitäis kieltää.
Luulen että työnantajat on opastettu valehtelemaan päin naamaa että kyllä juu voi olla mahdollista työllistyä sitten harjoittelunpäätteeksi vaikka on jo tiedossa ettei todellakaan.. (miksi palkata ketään kun te-toimisto syytää orjia ilmaiseksikin...)
Saa siinä suu pyöreenä miettiä että miksikäs suomalaiset ei halua perustaa perhettä.. olisko vaikka siks että tää on *iton kallis maa?! asuminen = kallista, ruoka = kallista
ja kukatahansa yhtään asiaa ajatteleva tajuaa että lapset on kalliita, todella todella kalliita.
Tässä maassa moni nuori aikuinen kipuilee ilman työpaikkaa tai sitten jos työ on niin se on määräaikaista pätkää ja silppua jonka varassa ei todellakaan uskalla harkita mitään perhettä.
Tälle asialle ei toki tehdä mitään, helpompi taas ihmetellä vain että mitenkäs tää nyt tälleen menee.
Kovin epävarmalle pohjalle ei uskalla rakentaa. Toisaalta nyky-yhteiskunnan vittumaisuus esim. arvomaailman koveneminen ja vaatimustason kasvaminen ei tuu mistään avaruudesta vaan me helvetin pällit tehdään itse se paska-annos omille lautasillemme- ja sitten irvistellään tyytymättömänä.
Jos työnhakija on yli 45-50-vuotias, niin harva haluaa palkata näin vanhaa työnhakijaa. Ikäsyrjintä karsii liian vanhat ja raihnaiset työnhakijat pois tehokkaasti. Työnantaja ei palkkaa ikääntyvää työnhakijaa. Työnantaja olettaa, että ikääntyvä työntekijä ei jaksa nykyajan hektistä työtahtia, ei halua opiskella uusia asioita ja on jatkuvasti sairauslomalla.
työnantajat ei palkkaa liian vanhaa muttei myöskään nuoria naisia koska niissä on riski että ne perustaa perheen. Tai sitten jos palkataan niin annetaan sellaista pätkä silppua että on helppo päästä eroon..
Työttömyys on ihanaa. Ei töissä saa kiitosta eikä arvotusta joten miksi menisin töihin. Paska palkkaakin olen vain saanut vaikka edellisessä firmassa olin ainut joka ei ollut koskaan sairaslomalla kun muilla oli pieni nuha niin heti olivat saikulla Sitte monet myöhästyi ja pitivät kahden tunnin ruokataukoja kun itse tein töitä ruokatauoillakin. Joo eipä kukaan kiittänyt joten totesin että on parempi olla työtön.
surettaa kun työttömyyden/rahattomuuden takia elämä on niin surkastunutta.. mitään ei oikeastaan uskalla haaveilla tai jos uskaltaa niin perään iskee nopeasti ahdistus että turhaan kun ei sitä kuitenkaan voi toteuttaa koska raha.
Mitään ns isompaa ei voi suunnitella, ei voi *elvetti vie alkaa säästämäänkään koska on täysin turhaa tehdä jotain säästötiliä jos tulot on luokkaa surkea kelan tuki.
(+ jos hakee sossutukea niin ei edes saa säästää koska sit ne vie tuet...)
Mä haluisin mun elämältä nii paljon enemmän kun kököttää neljän seinän sisässä ahdistumassa tilin pienuudesta. Haen töitä ja haen kouluun mitä muuta mä enää voin tehdä?!
olis kai sit pitäny osata syntyä rikkaaseen perheeseen... **ttu.
No jaa tai ehkä: "Aikaa ansiosidonnaisen jälkeen ei tajua, ennenkuin sen kokee"
Paras ikinä vitsi on että työttömiä kiusaamalla lisääntyy työpaikat.
Ja äänestäjät menee samaan vipuun joka kerta.
Vierailija kirjoitti:
kuvitellaan tilanne:
te-toimistolta napsahtaa pakote hakea työpaikkaan johon et todellakaan halua (kuvittele tähän se työ johon et missään nimessä sovellu) ja hakulomake sisältää pakollisen videovastauksen, miten toimit?en usko että monikaan oikeesti tajuaa että aina noissa "miten olla saamatta työpaikkaa" keskusteluissa ei ole kyse heistä jotka ei halua mihinkään töihin, joskus voi ihan oikeasti olla kyseessä tilanne jossa te-toimisto koettaa tyrkyttää paikkaa joka ei ihmiselle syystä taikka toisesta sovellu.
Omassa työyhteisössä oli tarjolla tuollainen velvoitehaku, sinänsä leppoisa homma, osa-aikainen palkkatukipaikka pitkäaikaistyöttömälle. Ei vaativia tai rasittavia tehtäviä. Kolmea haastateltiin. Yksi sanoi ihan suoraan (kohteliaasti), että jos valitsette minut, tulette katumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuvitellaan tilanne:
esim työ jossa soitellaan suurimmaksi osaksi puhelimella asiakkaille voisi olla sellainen joka ei monelle mene.Omassa työyhteisössä oli tarjolla tuollainen velvoitehaku, sinänsä leppoisa homma, osa-aikainen palkkatukipaikka pitkäaikaistyöttömälle. Ei vaativia tai rasittavia tehtäviä. Kolmea haastateltiin. Yksi sanoi ihan suoraan (kohteliaasti), että jos valitsette minut, tulette katumaan.
Eikö tämän yhden työhakemus sitten paljastanut että paikka ei kiinnosta? Oliko enemmän hakijoita kuin nuo kolme?
Ja jos saitte työntekijän niin sittenhän kaikki on ok. Tai oikeastaan jopa paremmin koska ette vahingossakaan valinneet tuota yhtä.
On väärin että te-toimiston osoittamaa haettavaa työpaikkaa kutsutaan työtarjoukseksi, olen tältäkin palstalta lukenut että jotkut ihan oikeasti käsittää sen väärin ja luulee että nyt sieltä tarjottiin töitä että ota tai jätä. Miksi sen osoituksen nimi ei ole ihan suoraan että HAKUVELVOITE? kun sitähän se on, aivan sama oletko siihen sopiva (onko esim sos.tilanteiden pelko ja pitää hakea torimyyjäksi) tai koulutukseltasi ns vääränlainen haettavaan hommaan, haettava on.
Kaikenlisäksi toi touhu on siinäkin mielessä naurettavaa että noi työpaikat on ihan niitä samoja jotka varmasti jokaikinen työpaikkoja aktiivisesti selaava on nähnyt aivan itsekin, ja päässyt katsomaan olisiko se itselle mahdollinen haettava paikka vaiko ei.
Onko täällä muuten kukaan saanut nyt lähiaikoina tätä samaista osoitusta?