Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loma-ajan palkat ajavat yrittäjän konkurssiin!

Vierailija
10.04.2014 |

Siis oikeasti, on aivan persuksista, että yrittäjällä ei ole varaa maksaa itselleen edes palkkaa, ja sitten joutuu ottamaan lainan että saa maksettua työntekijöille lomapalkan ja lomarahan, siis maksamaan siitä, etteivät he tee mitään! Tää yhteiskunta on niin mätä että räjähdän.

Kommentit (169)

Vierailija
141/169 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh heijaa jos asenne on työntekijää kohtaan tuo niin lopeta yrittäjä oleminen ja mene ihmeessä rehelliseen palkkatyöhön. Vai pitäis sen työntekijän vielä palkattomana lomailla tehtyään vuoden sulle töitä HALOO!

Vierailija
142/169 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 17:33"][quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 16:51"]

Kylläpä on Suomi pullollaan minäminäminä porukkaa joilla ei varmasti ole pätkän vertaa kokemusta yrittämisestä. Sympatiat vain ap:lle. Täällä samat tyypit toitottaa että yritykset joille lomarahat on liian suuri kustannus sietääkin mennä nurin, ja varmasti ovat suuna päänä kuitenkin urputtumassa jos omalla työpaikalla alkaa yt:t. t. toinen yrittäjä

[/quote]

Totta joka sana! t. kolmas yrittäjä, jonka mielessä ei kävisikään palkata ulkopuolista työntekijää, vaikka työtä riittäisikin.

[/quote]

Ei taida riittää edes sinulle kun täällä on aikaa joutaviin keskusteluihin spämmätä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/169 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 17:33"][quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 16:51"]

Kylläpä on Suomi pullollaan minäminäminä porukkaa joilla ei varmasti ole pätkän vertaa kokemusta yrittämisestä. Sympatiat vain ap:lle. Täällä samat tyypit toitottaa että yritykset joille lomarahat on liian suuri kustannus sietääkin mennä nurin, ja varmasti ovat suuna päänä kuitenkin urputtumassa jos omalla työpaikalla alkaa yt:t. t. toinen yrittäjä

[/quote]

Totta joka sana! t. kolmas yrittäjä, jonka mielessä ei kävisikään palkata ulkopuolista työntekijää, vaikka työtä riittäisikin.

[/quote]

Ei taida riittää edes sinulle kun täällä on aikaa joutaviin keskusteluihin spämmätä

Vierailija
144/169 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se yhteiskunta pyöri sillä tavalla, että mulle paljon palkkaa, mutta kaikki pitää saada halvalla silti. Monelle on vaikea käsittää sitäkään, että jos ei tuo taloon omaa palkkaansa sivukuluineen ja lisäksi tienaa tarvisemiaan tuotannontekovälineitä, on kannattamaton tekijä. Tietty on hommia,jotka on välttämättömiä, mutta eivät tuo kassavirtaa, esim. siivous (ostettiin tai oli oma), toimistohommat... Tuottavien tekijöiden on tienattava näidenkin palkka omansa lisäksi. 

Vierailija
145/169 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 17:37"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Olen äitiyslomalla, kiitos kysymästä! Niin ja teen silti tässä ohessa töitä, joita riittää nytkin ihan kivasti. Käsittääkseni täällä olo ei ole spämmäilyä vaan mielipiteensä saa kukin ilmaista.

Vierailija
146/169 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 17:36"]

No huh heijaa jos asenne on työntekijää kohtaan tuo niin lopeta yrittäjä oleminen ja mene ihmeessä rehelliseen palkkatyöhön. Vai pitäis sen työntekijän vielä palkattomana lomailla tehtyään vuoden sulle töitä HALOO!

[/quote]

No näin tosiaan tapahtuu lukuisissa maissa, paitsi Suomessa. Esimerkkejä löytyy EU:sta, Yhdysvallat, lähes kaikki Aasian halpatuotantomaat jne. Taloutemme ei valitettavasti kestä tätä menoa, ja mitä nopeammin myönnämme sen, sitä parempi. Vaihtoehto lienee jo kaikkien tiedossa.

Vierailija
147/169 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 16:23"]

Kannattaako sellaista yritystä jatkaa, joka ei tuota?

[/quote]

Kannattaako sellaista työntekijää pitää joka ei tuota? Ei kannata

Vierailija
148/169 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 16:24"]

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 16:17"]

Siis oikeasti, on aivan persuksista, että yrittäjällä ei ole varaa maksaa itselleen edes palkkaa, ja sitten joutuu ottamaan lainan että saa maksettua työntekijöille lomapalkan ja lomarahan, siis maksamaan siitä, etteivät he tee mitään! Tää yhteiskunta on niin mätä että räjähdän.

[/quote]

Sellainen yritys ei ole elinkelpoinen, sellaista se markkinatalous on, vain kannattavat yritykset selviävät.

[/quote]

Eli kaikki suomalaiset nyritykset kaatuvat. Mikään yritys ei voi menestyä jo joutuu maksamaan työstä mitä ei edes tehdä.

Markkinatalouteen kuuluu myös että yritys saa irtisanoa kenet tahanssa koska tahansa

Vierailija
149/169 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 16:27"]

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 16:17"]

[/quote]

Loma-ajan palkka ja lomaraha ovat ansaittua palkkaa tehdystä työstä. Kannattais varmaan itse tehdä kaikki, niin saisit pitää kaikkien palkat itse :)

[/quote]

Mitä työtä sinä teet lomalla?

Vierailija
150/169 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yhden lomarahoista pöyristyvän yrittäjän tarina: Laskin muutama viikko sitten työntekijöideni lomarahoista kertyvän potin ja olin pökertyä, myös minulla ensimmäinen ajatus oli että joudun konkurssiin. En kuitenkaan joudu. Saan lainattua lomarahoihin palkat sukulaiselta. Yritykseni on kohtalaisen nuori (alle 2v) ja alkuinvestoinnit olivat mittavat. Niihin käytin n. 130 000 e (pääosin erilaisia laitehankintoja, jotka ovat välttämättömiä yritystoiminnassani), joka oli perintö jonka sain isäni kuoltua. Joka ikinen penni siitä. Olen pyrkinyt nostamaan itselleni kuukausittain n. 500e palkkaa (huomaathan että yrityksen kulu tästäkin on n.700e sivukuluineen), jotta voisin osallistua edes hieman perheen ruokakuluihin. Puolisoni maksaa tällä hetkellä asumiskulut, valtaosan ruokakuluista sekä lasten päivähoitomaksut, harrastukset, vaatteet, vakuutukset jne. Hänenkään palkka ei ole erityisen korkea, joten säästöön ei jää mitään. Olen optimistinen ja toivon, että saan yritykseni kannattavalle pohjalle lähivuosina, mutta toistaiseksi se tekee edelleen tappiota joka kuukausi. Olen tyytyväinen että minulla on muutama mukava työntekijä, joista olen halunnut pitää kiinni, ja olen pyrkinyt tarjoamaan heille hiljaisinakin kuukausina enemmän töitä kuin olisi ollut oikeasti mahdollista, ja silloin en ole nostanut itselleni tuota pientäkään palkkaa. Jollen olisi näin tehnyt, työntekijät olisivat todennäköisesti joutuneet etsimään uuden työn josta saavat riittävästi työtunteja. Yrityksen toiminnan kannalta on kuitenkin tärkeää, että työntekijät eivät vaihdu koko ajan sillä kouluttaminen vie aikaa ja työt ovat osittain projektiluontoisia, joten vaativat jatkuvuutta. Loma-ajan palkat eivät tulleet yllätyksenä, mutta kun katsoi lukua paperilla niin tuntuihan se järkyttävän suurelta. Ottaen huomioon että itse teen n. 70 tuntista työviikkoa mitättömällä korvauksella, enkä todennäköisesti pysty pitämään tänä vuonna juuri lainkaan lomaa, lomapalkkojen ja erityisesti lomaltapaluurahan maksaminen tuntuu melko pöyristyttävältä. Ja oman valitusvirren saisi varmaan myös sairasajan palkoista, tai lähinnä tuplapalkkamenoista, jotka aiheutuvat sairasloman palkasta sekä sijaisen palkasta. En kuitenkaan mene nyt siihen. Näistä seikoista huolimatta jatkan yrittämistä ehkä hölmön optimistisena ja toiveikkaana, että joskus saan yritykseni pyörimään siten, että voin tehdä esim. 8 tuntista työpäivää, maksaa itselleni palkkaa (esim. 2000-3000e/kk) ja voisin työllistää useita henkilöitä, enkä pökerry kun katson lomarahoista aiheutuvia kustannuksia. Ja olisihan se kiva, ettei isän perintö menisi täysin pöntöstä alas.

Vierailija
151/169 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 18:22"]

Markkinatalouteen kuuluu myös että yritys saa irtisanoa kenet tahanssa koska tahansa

[/quote]

Ei se irtisanominen pelasta lomarahojen maksulta. Se on kyllä totta, että työntekijöitä saa irtisanoa, ja kannattaakin, jos heidän pitämiseensä ei ole varaa.

Vierailija
152/169 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 16:40"]

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 16:36"]

Kyllä sitä paljon puhutaan kuinka työpaikkoja pitäisi olla tarjolla, vaan eväät ja kannusteet uusille pienille yrittäjille ovat visusti piilossa.

[/quote]

Työpaikkojen pitäisi kuitenkin olla sellaisia, että työntekijät pystyisivät elättämään itsensä saamallaan palkalla. Jos loma-ajan palkat ja lomarahat poistettaisiin, pienipalkkaisten alojen työntekijät olisivat sossun luukulla.

Kaikki liikeideat eivät yksinkertaisesti ole kannattavia, ja lisäksi joitain yrityksiä johdetaan huonosti. Ei ole mitään järkeä yrittää antaa tekohengitystä yritykselle, joka ei elätä itse yrittäjää eikä työntekijöitä.

[/quote]

Kerro euroopan ulkopuolella oelva maa jossa maksetaan lomarahoja?

Vierailija
153/169 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 16:52"]

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 16:36"]

Ap vastaa kolmoselle, että olen yrittäjänä toimimisen lisäksi töissä toisella työnantajalla, ja olisin todellakin valmis luopumaan sekä loma-ajan palkasta että lomarahasta. Päinvastoin olisin ikionnellinen, mikäli joku poliitikko saisi asian ajettua läpi kaikkiin ammattiliittoihin. Ja kuten tuossa joku toinen tuossa sanoikin, että pitäisi tehdä itse kaikki työt, niin niin se varmaan olisi tehtävä. Toisaalta tällä tavalla olen onnistunut työllistämään kaksi työntekijää sekä samalla itseni muualla. Mutta ilmeisesti olisi parempi että työllistäisin vain itseni enkä muita. Kyllä sitä paljon puhutaan kuinka työpaikkoja pitäisi olla tarjolla, vaan eväät ja kannusteet uusille pienille yrittäjille ovat visusti piilossa.

[/quote]

Kun ei veronmaksajilla ole varaa rahoittaa kannattamatonta yritystoimintaa. Mutta eihän tuossa ole järkeä, että sellainen yrittäjä, joka itsekin voisi kaikki työt tehdä, palkkaa kaksi ulkopuolista. Ihan perusasiat yrittämisestä on nyt jotenkin hakoteillä. Ulkopuolisia palkataan silloin, kun tuottavaa työtä on riittävästi. Terveellä pohjalla olevassa yrityksessä työntekijät tuovat rahaa, eli kasvattavat laskutusta ja liikevaihtoa enemmän, kuin mitä heistä koituvat kulut ovat. Ei pidä palkata työntekijöitä, jos heille ei ole tuottavaa tekemistä.

[/quote]

Eikä yhteiskunnassa pidä pitää tuottamattomia ihmisiä. Olet oikeasti säälittävä? Haukut työnantajia siitä että ihmisten palkkaaminen on kannattamatonta. No ei niille pidä työttömänäkään mitään maksaa. Työttömyystuet ja sosiaalituet vaan pois. Kyllä se työ sitten maistuu

Vierailija
154/169 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 17:27"]

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 17:22"]

Kyllä totuus nyt vain on sellainen, että jokaisessa maassa täytyy olla tietty määrä toimivia ja kannattavia (vienti)yrityksiä, ja yritysten kannattavuus riippuu liiketoimintaan ja johtamiseen liittyvien asioiden lisäksi myös poliittisista päätöksistä. Näitä ovat mm. sivukulujen taso työntekijöiden palkkauksessa, yrityksiin kohdistettavat verot ja kulutusverot. Jokainen demokraattisesti johdettu kansa voi itse päättää kuinka kannattavaa juuri heidän maassaan yrittäminen keskimäärin on. Tästä puolestaan riippuu yrittäjäksi haluavien määrä, ja siitä riippuu niiden yritysten määrä jotka lopulta menestyvät ja alkavat tuottaa sekä voittoa että niitä kansantalouden tarvitsemia verotuloja.

Te, joiden mielestä yrityksiä pitäisi tuosta vain lakkauttaa, jos kannattavuudessa on ongelmia, miettikääpä uudestaan. Mistä työpaikat näistä yrityksistä työttömäksi jääville? Entä mistä työpaikat nykyisille työttömille? Yrityksiähän tarvittaisiin huikea määrä lisää, ei suinkaan vähemmän.

[/quote]

Suurin osa yrityksistä ei ole vientiyrityksiä vaan yrityksiä, joiden asiakaskunta on ihan täällä kotimaassa. Jos nyt vaikkapa poistettaisiin loma-ajan palkat ja lomarahat, ostovoima putoaisi aika rajusti ja se kyllä söisi myös yritysten tulosta.

[/quote]''

Yli 60% yhteikunnan tuloista tulee ulkomaan kaupasta

Vierailija
155/169 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa nämä jotka luulee että vuokratyövoimalle ei tarvi maksaa lomarahoja =D. Luuletteko että ne vuokrafirmat harrastaa hyväntekeväisyyttä? Yrittäjiä nekin ovat. Maksatte sen lomarahan vaan joka kuukauden palkassa. Ja saman voisitt tehdä niille omillekin, jos olisitte olleet alusta asti viisaita. Voi perk... idiootit!

Vierailija
156/169 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 18:25"]Tässä yhden lomarahoista pöyristyvän yrittäjän tarina: Laskin muutama viikko sitten työntekijöideni lomarahoista kertyvän potin ja olin pökertyä, myös minulla ensimmäinen ajatus oli että joudun konkurssiin. En kuitenkaan joudu. Saan lainattua lomarahoihin palkat sukulaiselta. Yritykseni on kohtalaisen nuori (alle 2v) ja alkuinvestoinnit olivat mittavat. Niihin käytin n. 130 000 e (pääosin erilaisia laitehankintoja, jotka ovat välttämättömiä yritystoiminnassani), joka oli perintö jonka sain isäni kuoltua. Joka ikinen penni siitä. Olen pyrkinyt nostamaan itselleni kuukausittain n. 500e palkkaa (huomaathan että yrityksen kulu tästäkin on n.700e sivukuluineen), jotta voisin osallistua edes hieman perheen ruokakuluihin. Puolisoni maksaa tällä hetkellä asumiskulut, valtaosan ruokakuluista sekä lasten päivähoitomaksut, harrastukset, vaatteet, vakuutukset jne. Hänenkään palkka ei ole erityisen korkea, joten säästöön ei jää mitään. Olen optimistinen ja toivon, että saan yritykseni kannattavalle pohjalle lähivuosina, mutta toistaiseksi se tekee edelleen tappiota joka kuukausi. Olen tyytyväinen että minulla on muutama mukava työntekijä, joista olen halunnut pitää kiinni, ja olen pyrkinyt tarjoamaan heille hiljaisinakin kuukausina enemmän töitä kuin olisi ollut oikeasti mahdollista, ja silloin en ole nostanut itselleni tuota pientäkään palkkaa. Jollen olisi näin tehnyt, työntekijät olisivat todennäköisesti joutuneet etsimään uuden työn josta saavat riittävästi työtunteja. Yrityksen toiminnan kannalta on kuitenkin tärkeää, että työntekijät eivät vaihdu koko ajan sillä kouluttaminen vie aikaa ja työt ovat osittain projektiluontoisia, joten vaativat jatkuvuutta. Loma-ajan palkat eivät tulleet yllätyksenä, mutta kun katsoi lukua paperilla niin tuntuihan se järkyttävän suurelta. Ottaen huomioon että itse teen n. 70 tuntista työviikkoa mitättömällä korvauksella, enkä todennäköisesti pysty pitämään tänä vuonna juuri lainkaan lomaa, lomapalkkojen ja erityisesti lomaltapaluurahan maksaminen tuntuu melko pöyristyttävältä. Ja oman valitusvirren saisi varmaan myös sairasajan palkoista, tai lähinnä tuplapalkkamenoista, jotka aiheutuvat sairasloman palkasta sekä sijaisen palkasta. En kuitenkaan mene nyt siihen. Näistä seikoista huolimatta jatkan yrittämistä ehkä hölmön optimistisena ja toiveikkaana, että joskus saan yritykseni pyörimään siten, että voin tehdä esim. 8 tuntista työpäivää, maksaa itselleni palkkaa (esim. 2000-3000e/kk) ja voisin työllistää useita henkilöitä, enkä pökerry kun katson lomarahoista aiheutuvia kustannuksia. Ja olisihan se kiva, ettei isän perintö menisi täysin pöntöstä alas.[/quote]

Tää on hyvä kirjoitus ja varmaan tähän suuntaan asiat on monilla muillakin yrittäjillä. Osa tosin on ottanut vielä alkuinvestoinnit lainana, jolloin tilanne saattaa olla vielä asteen tukalampi, vaikka kyllä koko perinnön häviäminenkin hirvittävältä tuntuisi. Valitettavasti monen mielipide täällä on, että yrityksen pitää tuottaa heti niin paljon että on ekasta kuukaudesta lähtien kannattava ja tulosta tekevä ja mieluiten erinomaisia palkkoja maksava, jos et siihen heti kykene niin paras lopettaa. Yrittämistä ymmärtämättömiä on tämä maa pullollaan ja niin kauan kuin niin on, ei mikään oikein parannukaan.

Vierailija
157/169 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) viisas yrittäjä tekee kirjanpidossa siirtoja kuukausittain tulevien lomapalkkojen vuoksi, eli ennakoi tulevat suuremmat maksut. Järkevässä kirjanpidossa on koko vuosi aikaa "säästää" tulevia lomapalkkoja varten.

2) Vuokratyöläistenkin palkoissa maksetaan lomakertymät kuukaisittain. Rekryjen kautta vuokratuiden kuluissa maksetaan myös vuokrafirmalle tulleita kuluja kuukausittain. Ei siis ole halvempi kuin suoraan palkattu henkilö. Kirjanpidossa tuo kustannus vaan muuttaa paikkaa.

3) Viimeisen kolmen vuoden aikana yritysten tulovero on laskenut 26 prosentista 20 prosenttiin. Työntekijöiden veroprosentti on sen sijaan noussut tasaisesti ja keskimäärin se on n, 30%. Yritysten omistajat ovat vain tulleet yhä ahneemmiksi, hallituksen myötämielisyydellä.

Yrittäjät eivät saa minulta mitään säälipisteitä.

Vierailija
158/169 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 18:56"]1) viisas yrittäjä tekee kirjanpidossa siirtoja kuukausittain tulevien lomapalkkojen vuoksi, eli ennakoi tulevat suuremmat maksut. Järkevässä kirjanpidossa on koko vuosi aikaa "säästää" tulevia lomapalkkoja varten.

2) Vuokratyöläistenkin palkoissa maksetaan lomakertymät kuukaisittain. Rekryjen kautta vuokratuiden kuluissa maksetaan myös vuokrafirmalle tulleita kuluja kuukausittain. Ei siis ole halvempi kuin suoraan palkattu henkilö. Kirjanpidossa tuo kustannus vaan muuttaa paikkaa.

3) Viimeisen kolmen vuoden aikana yritysten tulovero on laskenut 26 prosentista 20 prosenttiin. Työntekijöiden veroprosentti on sen sijaan noussut tasaisesti ja keskimäärin se on n, 30%. Yritysten omistajat ovat vain tulleet yhä ahneemmiksi, hallituksen myötämielisyydellä.

[/quote]

Tässähän tämä oli tiivistetysti.

Vierailija
159/169 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 18:56"]

1) viisas yrittäjä tekee kirjanpidossa siirtoja kuukausittain tulevien lomapalkkojen vuoksi, eli ennakoi tulevat suuremmat maksut. Järkevässä kirjanpidossa on koko vuosi aikaa "säästää" tulevia lomapalkkoja varten.

[/quote]

No mutta sunhan kannattaisi sitten alkaa yrittäjäksi, on niin homma hallussa! Kerrotko vielä, että jos yritys tekee tappiota kuukaisittain, niin onko parempi laittaa kuukausittain rahaa säästöön lomapalkkoja varten, vai maksaa esim. vuokra tai sijoittaa jopa markkinointiin, siinä toivossa että kauppaa saisi nopeammin kasvuun? Ja tiesitkö, että yritysten veroa kutsutaan yhteisöveroksi? Ja tiesitkö sitä, että yhteisöveron laskusta ei ole yritykselle mitään hyötyä, jos yritys ei tee tulosta josta maksaisi ko. veroa?

Vierailija
160/169 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 16:39"]

Täytyy vain todeta, että onneksi ap et ole yrittäjänä esim. Italiassa tai Espanjassa, kun silloin sinun pitäisi maksaa työntekijälle 13 ja puolen kuukauden palkka.

[/quote]

Tästä tulee kertoimeksi vain n. 1,125 * kuukauden palkka. Suomessa vakityöntekijälle maksetaan lomaltapaluurahan kanssa n. 1,5 kertaa kk palkka ja tuntityöntekijälle, joka tekee yli 35 tuntia kuukaudessa n. 1.8 kertainen kuukausipalkka (lomaltapaluuraha huomioituna). Mielelläni ainakin minä ottaisin tuon 1,125 kertoimen työnantajan näkökulmasta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi