Loma-ajan palkat ajavat yrittäjän konkurssiin!
Siis oikeasti, on aivan persuksista, että yrittäjällä ei ole varaa maksaa itselleen edes palkkaa, ja sitten joutuu ottamaan lainan että saa maksettua työntekijöille lomapalkan ja lomarahan, siis maksamaan siitä, etteivät he tee mitään! Tää yhteiskunta on niin mätä että räjähdän.
Kommentit (169)
Hyvä yrittäjä, mene itse jollekin töihin ja yritäpä sitten ymmärtää yrittjäpoloista jos hänen raha ei riitä sun lomapalkkaas.
Kannattaako sellaista yritystä jatkaa, joka ei tuota?
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 16:17"]
Siis oikeasti, on aivan persuksista, että yrittäjällä ei ole varaa maksaa itselleen edes palkkaa, ja sitten joutuu ottamaan lainan että saa maksettua työntekijöille lomapalkan ja lomarahan, siis maksamaan siitä, etteivät he tee mitään! Tää yhteiskunta on niin mätä että räjähdän.
[/quote]
Sellainen yritys ei ole elinkelpoinen, sellaista se markkinatalous on, vain kannattavat yritykset selviävät.
[/quote]Jos on varaa ottaa työntekijä, sille on oltava varaa maksaa myös palkkaa. Kyllä tuota loma-ajan palkkaa kerätään koko sen ajan, kun ollaan töissä.
[/quote]
Loma-ajan palkka ja lomaraha ovat ansaittua palkkaa tehdystä työstä. Kannattais varmaan itse tehdä kaikki, niin saisit pitää kaikkien palkat itse :)
Mm. tämän vuoksi yritykseni ei työllistä ketään muuta kuin minut itseni.
Minä "palkkaan" vain freelancereita, koska sivukulut ja työnantajan maksettavaksi lankeavat yllätyserät (mm. äitiysloma) ovat liian suuria. Kysykääpä ketjuun kirjoittaneet meidän freelancereiltamme, olisiko yritykseni heidän mielestään parempi lopettaa kun se ei tuota tarpeeksi. Luulenpa, että jos he istuisivat mieluummin kotona työttöminä, he tekisivät jo niin.
Taidat olla pikemminkin yrittelijä kun yrittäjä...ensin kannattaa joko hommata taloudenpidosta jonkinnäköiset tiedot ja taidot tai ostaa ne jostain ennenkun palkkaa kaikki kumminkaimankaverit töihin firmaansa.
Ap vastaa kolmoselle, että olen yrittäjänä toimimisen lisäksi töissä toisella työnantajalla, ja olisin todellakin valmis luopumaan sekä loma-ajan palkasta että lomarahasta. Päinvastoin olisin ikionnellinen, mikäli joku poliitikko saisi asian ajettua läpi kaikkiin ammattiliittoihin. Ja kuten tuossa joku toinen tuossa sanoikin, että pitäisi tehdä itse kaikki työt, niin niin se varmaan olisi tehtävä. Toisaalta tällä tavalla olen onnistunut työllistämään kaksi työntekijää sekä samalla itseni muualla. Mutta ilmeisesti olisi parempi että työllistäisin vain itseni enkä muita. Kyllä sitä paljon puhutaan kuinka työpaikkoja pitäisi olla tarjolla, vaan eväät ja kannusteet uusille pienille yrittäjille ovat visusti piilossa.
Siis mitä ihmettä, se on vuoden aikana ansaittua lomaa. Ehkä ihan hyvä laittaa pillit pussiin, jos noin tiukkaa on. Kai olet järjestänyt hänelle työterveyshuollon? ja tiesitkö, että lomalla sairastuminen ei kuluta lomapäiviä vaan se siirtää ne myöhemmin pidettäväksi.
Täytyy vain todeta, että onneksi ap et ole yrittäjänä esim. Italiassa tai Espanjassa, kun silloin sinun pitäisi maksaa työntekijälle 13 ja puolen kuukauden palkka.
Kuulostaa konkurssikypsältä. miten ajattelit työntekijän elävän loma-ajan jos ei saa palkkaa? Kuka sen sitten maksaisi. Voi sinua.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 16:36"]
Kyllä sitä paljon puhutaan kuinka työpaikkoja pitäisi olla tarjolla, vaan eväät ja kannusteet uusille pienille yrittäjille ovat visusti piilossa.
[/quote]
Työpaikkojen pitäisi kuitenkin olla sellaisia, että työntekijät pystyisivät elättämään itsensä saamallaan palkalla. Jos loma-ajan palkat ja lomarahat poistettaisiin, pienipalkkaisten alojen työntekijät olisivat sossun luukulla.
Kaikki liikeideat eivät yksinkertaisesti ole kannattavia, ja lisäksi joitain yrityksiä johdetaan huonosti. Ei ole mitään järkeä yrittää antaa tekohengitystä yritykselle, joka ei elätä itse yrittäjää eikä työntekijöitä.
Vain hullu suostuu tekemään vuodet ympäriinsä töitä ilman palkallista lomaa. Huoh.
Ideana ei ole luoda työpaikkoja vähällä rahalla. Tarkoitus on, että työnantaja elättää työntekijän ja huolehtii kaikista hänen kuluistaan. Ennen se kävi ilmi vieläkin selkeämmin, kun tehtaan omistaja saattoi järjestää esimerkiksi asunnon, lasten päivähoidon ja muita vastaavia palveluita. Mutta nykyäänkin olisi tarkoitus, että työntekijä saa sellaista palkkaa, jolla pystyy maksamaan koko elämisensä.
Ennen työntekijän palkkaamista kannattaa ottaa selvää kaikista velvoitteista ja kuluista ja laskea tarkkaan, pystyykö huolehtimaan niistä.
Loma-ajan palkat eivät aja yrittäjää konkurssiin, sillä nuo loma-ajan palkat ovat tiedossa jo siinä vaiheessa, kun työntekijää palkataan. Konkurssin syynä ei siis ole lomapalkka vaan ylipäätään koko työntekijän kalleus.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 16:36"]
Minä "palkkaan" vain freelancereita, koska sivukulut ja työnantajan maksettavaksi lankeavat yllätyserät (mm. äitiysloma) ovat liian suuria. Kysykääpä ketjuun kirjoittaneet meidän freelancereiltamme, olisiko yritykseni heidän mielestään parempi lopettaa kun se ei tuota tarpeeksi. Luulenpa, että jos he istuisivat mieluummin kotona työttöminä, he tekisivät jo niin.
[/quote]
Olen tosi väsynyt naukuviin yrittäjiin, jotka kuvittelevat olevansa hyväntekijöitä. Työntekijät tuovat yrittäjälle rahaa. Ei kukaan palkkaa työntekijöitä hyvän hyvyyttään, ellei tekijöille ole tarvetta, ellei selviydy töistä yksin.
Onneksi tilinpäätöstiedot ovat julkisia, niin työnantaja ei pysty fuulaamaan alaisiaan kannattavuusasioilla. Sieltä voi itse katsoa, mitä jää viivan alle :)
Ap, loma-ajan palkka ja lomaraha ovat työehtosopimuksissa sovittuja asioita, jotka sinun olisi pitänyt jo työntekijöitä palkatessasi tietää. Niitä kartutetaan joka jumalan kuukausi pitkin vuotta, joten on ihan oma vikasi, jos et ole varautunut ko. kuluihin jo heti siitä päivästä alkaen, kun työntekijä töissäsi aloitti.
Ymmärrän kyllä, että firmoilla menee nyt huonosti. Mutta joku roti idioottimaisilla valituksillakin. Pane toinen työntekijä pois, jos varasi eivät riitä molempien palkkaamiseen.
Työtekijä on palkkansa ja lomansa ansainnut.
Entäs tämä loma-ajan sairauspäivien korvaus, lankeaako sekin osin työnantajan piikkiin?
Ihan oikein, yrittäjän tulee miettiä asiat tarkkaan ennen yrityksen perustamista, onko varaa vai ei.