Loma-ajan palkat ajavat yrittäjän konkurssiin!
Siis oikeasti, on aivan persuksista, että yrittäjällä ei ole varaa maksaa itselleen edes palkkaa, ja sitten joutuu ottamaan lainan että saa maksettua työntekijöille lomapalkan ja lomarahan, siis maksamaan siitä, etteivät he tee mitään! Tää yhteiskunta on niin mätä että räjähdän.
Kommentit (169)
Kylläpä on Suomi pullollaan minäminäminä porukkaa joilla ei varmasti ole pätkän vertaa kokemusta yrittämisestä. Sympatiat vain ap:lle. Täällä samat tyypit toitottaa että yritykset joille lomarahat on liian suuri kustannus sietääkin mennä nurin, ja varmasti ovat suuna päänä kuitenkin urputtumassa jos omalla työpaikalla alkaa yt:t. t. toinen yrittäjä
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 16:46"]
Entäs tämä loma-ajan sairauspäivien korvaus, lankeaako sekin osin työnantajan piikkiin?
[/quote]
tottakai ja muista, että maksat 100% palkkaa 10 ensimmäiseltä sairauslomapäivältä, lisäksi työntekijän vuosilomalla sairauskarenssi poistui. Loman siirto siis myöhemmäksi. Kiva. Muista työterveyshuolto, työsuojeluviranomainen ei hyvällä katso, jos sitä ei ole järjestetty.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 16:36"]
Ap vastaa kolmoselle, että olen yrittäjänä toimimisen lisäksi töissä toisella työnantajalla, ja olisin todellakin valmis luopumaan sekä loma-ajan palkasta että lomarahasta. Päinvastoin olisin ikionnellinen, mikäli joku poliitikko saisi asian ajettua läpi kaikkiin ammattiliittoihin. Ja kuten tuossa joku toinen tuossa sanoikin, että pitäisi tehdä itse kaikki työt, niin niin se varmaan olisi tehtävä. Toisaalta tällä tavalla olen onnistunut työllistämään kaksi työntekijää sekä samalla itseni muualla. Mutta ilmeisesti olisi parempi että työllistäisin vain itseni enkä muita. Kyllä sitä paljon puhutaan kuinka työpaikkoja pitäisi olla tarjolla, vaan eväät ja kannusteet uusille pienille yrittäjille ovat visusti piilossa.
[/quote]
Kun ei veronmaksajilla ole varaa rahoittaa kannattamatonta yritystoimintaa. Mutta eihän tuossa ole järkeä, että sellainen yrittäjä, joka itsekin voisi kaikki työt tehdä, palkkaa kaksi ulkopuolista. Ihan perusasiat yrittämisestä on nyt jotenkin hakoteillä. Ulkopuolisia palkataan silloin, kun tuottavaa työtä on riittävästi. Terveellä pohjalla olevassa yrityksessä työntekijät tuovat rahaa, eli kasvattavat laskutusta ja liikevaihtoa enemmän, kuin mitä heistä koituvat kulut ovat. Ei pidä palkata työntekijöitä, jos heille ei ole tuottavaa tekemistä.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 16:51"]Kylläpä on Suomi pullollaan minäminäminä porukkaa joilla ei varmasti ole pätkän vertaa kokemusta yrittämisestä. Sympatiat vain ap:lle. Täällä samat tyypit toitottaa että yritykset joille lomarahat on liian suuri kustannus sietääkin mennä nurin, ja varmasti ovat suuna päänä kuitenkin urputtumassa jos omalla työpaikalla alkaa yt:t. t. toinen yrittäjä
[/quote]
No onko yritys jolla ei ole varaa maksaa palkkojaan sinun mielestä terve?
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 16:45"]
Minä "palkkaan" vain freelancereita, koska sivukulut ja työnantajan maksettavaksi lankeavat yllätyserät (mm. äitiysloma) ovat liian suuria. Kysykääpä ketjuun kirjoittaneet meidän freelancereiltamme, olisiko yritykseni heidän mielestään parempi lopettaa kun se ei tuota tarpeeksi. Luulenpa, että jos he istuisivat mieluummin kotona työttöminä, he tekisivät jo niin.
[/quote]
Olen tosi väsynyt naukuviin yrittäjiin, jotka kuvittelevat olevansa hyväntekijöitä. Työntekijät tuovat yrittäjälle rahaa. Ei kukaan palkkaa työntekijöitä hyvän hyvyyttään, ellei tekijöille ole tarvetta, ellei selviydy töistä yksin.
Onneksi tilinpäätöstiedot ovat julkisia, niin työnantaja ei pysty fuulaamaan alaisiaan kannattavuusasioilla. Sieltä voi itse katsoa, mitä jää viivan alle :)
[/quote]
Kuvittelet, että juksaan freelancereitamme enkä tiedä yrityksen perustietojen olevan julkisia? Siinähän kuvittelet.
Kyllä tekijöille on silloin tällöin tarvetta, mutta ei sellaisille tekijöille joiden palkkaminen sivukuluineen maksaa liikaa suhteessa siihen, mitä asiakkaat ovat valmiita maksamaan tuotteistamme. Jos olisi pakko palkata väkeä ihan sisään taloon, siirtäisin ensin koko toiminnan Viroon. Siellä on monta muutakin pienyrityksiä koskevaa asiaa järjestetty paremmin kuin täällä.
Tehkääpä te muutkin itse omat työpaikkanne sen sijaan, että oletatte voivanne kävellä vapaamatkustajina valmiisiin pöytiin. Maksakaa sen jälkeen itsellenne vaikka 24 kuukauden palkka joka vuosi.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 16:51"]
Kylläpä on Suomi pullollaan minäminäminä porukkaa joilla ei varmasti ole pätkän vertaa kokemusta yrittämisestä. Sympatiat vain ap:lle. Täällä samat tyypit toitottaa että yritykset joille lomarahat on liian suuri kustannus sietääkin mennä nurin, ja varmasti ovat suuna päänä kuitenkin urputtumassa jos omalla työpaikalla alkaa yt:t. t. toinen yrittäjä
[/quote]
no tottakai työntekijä urputtaa jos alkaa yt:t. Luuletko että talkoillaan yritys pinnalle. Ehei se niin mene.
Ap vastaa kolmoselle, että olen yrittäjänä toimimisen lisäksi töissä toisella työnantajalla, ja olisin todellakin valmis luopumaan sekä loma-ajan palkasta että lomarahasta. Päinvastoin olisin ikionnellinen, mikäli joku poliitikko saisi asian ajettua läpi kaikkiin ammattiliittoihin. Ja kuten tuossa joku toinen tuossa sanoikin, että pitäisi tehdä itse kaikki työt, niin niin se varmaan olisi tehtävä. Toisaalta tällä tavalla olen onnistunut työllistämään kaksi työntekijää sekä samalla itseni muualla. Mutta ilmeisesti olisi parempi että työllistäisin vain itseni enkä muita. Kyllä sitä paljon puhutaan kuinka työpaikkoja pitäisi olla tarjolla, vaan eväät ja kannusteet uusille pienille yrittäjille ovat visusti piilossa.
[/quote]
Näin. Ei ihme, jos bisnekset takkuaa, kun tietämys yhteiskunnan toimimisesta on tätä luokkaa. Tulis nyt joku poliitikko, joka pelastais :D
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 16:55"][quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 16:36"]
[/quote]
Näin. Ei ihme, jos bisnekset takkuaa, kun tietämys yhteiskunnan toimimisesta on tätä luokkaa. Tulis nyt joku poliitikko, joka pelastais :D
[/quote]
Täällä huudetaan kohta pentti oinosta apuun.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 16:51"]
[/quote]
No en minä ainakaan suostuisi ilmaiseksi työtä tekemään minkään firman hyväksi. Mieluumin tekisin sitten jotain muuta.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 16:54"]
Minä "palkkaan" vain freelancereita, koska sivukulut ja työnantajan maksettavaksi lankeavat yllätyserät (mm. äitiysloma) ovat liian suuria. Kysykääpä ketjuun kirjoittaneet meidän freelancereiltamme, olisiko yritykseni heidän mielestään parempi lopettaa kun se ei tuota tarpeeksi. Luulenpa, että jos he istuisivat mieluummin kotona työttöminä, he tekisivät jo niin.
[/quote]
Olen tosi väsynyt naukuviin yrittäjiin, jotka kuvittelevat olevansa hyväntekijöitä. Työntekijät tuovat yrittäjälle rahaa. Ei kukaan palkkaa työntekijöitä hyvän hyvyyttään, ellei tekijöille ole tarvetta, ellei selviydy töistä yksin.
Onneksi tilinpäätöstiedot ovat julkisia, niin työnantaja ei pysty fuulaamaan alaisiaan kannattavuusasioilla. Sieltä voi itse katsoa, mitä jää viivan alle :)
[/quote]
Kuvittelet, että juksaan freelancereitamme enkä tiedä yrityksen perustietojen olevan julkisia? Siinähän kuvittelet.
Kyllä tekijöille on silloin tällöin tarvetta, mutta ei sellaisille tekijöille joiden palkkaminen sivukuluineen maksaa liikaa suhteessa siihen, mitä asiakkaat ovat valmiita maksamaan tuotteistamme. Jos olisi pakko palkata väkeä ihan sisään taloon, siirtäisin ensin koko toiminnan Viroon. Siellä on monta muutakin pienyrityksiä koskevaa asiaa järjestetty paremmin kuin täällä.
Tehkääpä te muutkin itse omat työpaikkanne sen sijaan, että oletatte voivanne kävellä vapaamatkustajina valmiisiin pöytiin. Maksakaa sen jälkeen itsellenne vaikka 24 kuukauden palkka joka vuosi.
[/quote]
Minä tuotan työnantajalleni voittoa, en koe itseäni vapaamatkustajaksi. Työnantajani laskuttaa asiakkailta 3-4 kertaa sen, mitä minun tuntipalkkani on. Siinä tulee sivukulut ja vähän ylimääräistäkin. Meillä on tavallaan sellainen win-win-tilanne, niinkuin sen terveessä yrityksessä pitäisikin olla.
Parhaiten pärjää, kun työt mitoittaa niin, ettei tarvitse työntekijöitä. Loma-aika on siitä hassua, että siinä maksetaan tyhjästä. Lomarahat on naurettava keksintö, siitä ettei työntekijä tuota mitään, maksetaan enemmän. Älkää ihmetelkö vuokrafirmojen suosiota. Itse en ole yrittäjä, mutta harkitsen. En ikinmaailmassa ota työntekijää riesaksi, mieluummin kannattaa myydä eioota. Hyviä työntekijöitä on, mutta erittäin harvassa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En kohdistanut sitä varsinaisesti sinulle, vaan yleisesti kaikille martyroiville yrittäjille, jotka kitisevät palkkakustannuksista, vaikka tilinpäätös on voitollinen.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
miksi sinusta on vapaamatkustamista osallistua esim. Sinun yrityksesi menestymiseen? Kamala asenne työntekijää kohtaan, onneksi et ole pomoni.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 17:08"]
En kohdistanut sitä varsinaisesti sinulle, vaan yleisesti kaikille martyroiville yrittäjille, jotka kitisevät palkkakustannuksista, vaikka tilinpäätös on voitollinen.
[/quote]
En tunne yhtäkään tällaista yrittäjää. Tunnetko sinä?
T. Sama
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 17:07"]
Parhaiten pärjää, kun työt mitoittaa niin, ettei tarvitse työntekijöitä. Loma-aika on siitä hassua, että siinä maksetaan tyhjästä. Lomarahat on naurettava keksintö, siitä ettei työntekijä tuota mitään, maksetaan enemmän. Älkää ihmetelkö vuokrafirmojen suosiota. Itse en ole yrittäjä, mutta harkitsen. En ikinmaailmassa ota työntekijää riesaksi, mieluummin kannattaa myydä eioota. Hyviä työntekijöitä on, mutta erittäin harvassa.
[/quote]
Aivan, ei kannata palkata ulkopuolisia, jos heistä koituu enemmän menoja kuin tuloja. Mutta toisaalta eioon myyminen on huono signaali asiakkaille, siihen ei meidän yrityksessä ole varaa, kaikki toimeksiannot otetaan ja henkilökuntaa palkataan lisää sen mukaan, ja ylitöitäkin tehdään.
vaihtaisin mielelläni lomarahat vapaaksi, mutta työnanta on tehnnyt toteutuksen todella epäkäytännölliseksi, koska ei HALUAISI antaa ylim. vapaata työntekijöille..
vapaaksi saisi ehkä yhden viikon varsinaisen loma-ajan ulkopuolella ja se viikko pitäisi tietää puolivuotta ennen ja sittenkin työantaja punnitsisi voiko tuolle antaa sen loman...ei kiitos.
Mun mies oli yrittäjä 16 v, Sitten totesi, että maailma muuttui niin, ettei enää kannattanut. Meni takaisin palkkatyöläiseksi ja on viihtynyt hyvin. Josku pitää tunnustaa realiteetit.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 17:09"]miksi sinusta on vapaamatkustamista osallistua esim. Sinun yrityksesi menestymiseen? Kamala asenne työntekijää kohtaan, onneksi et ole pomoni.
[/quote]
Asiallisesti ottaen se on vapaamatkustamista. Samoin kunnalla töissä oleminen ja ankarimman tulkinnan mukaan myös kotimaan markkinoilla toimiva yrittäjäkin on vapaamatkustaja.
Kansantaloudestamme loppuu ennen pitkää raha, jos riittävän moni ei pyöritä menestyviä vientiyrityksiä. Tällaiset yritykset maksavat meidän/teidän kaikkien muiden palkat.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 17:07"]
[/quote]
Mutta ajatelepa, että ne vuokrafirmat tuottavat todella hyvin. Olisko bisnestaidoilla jotain tekemistä tuottavuuden kanssa työntekijäkustannusten lisäksi ;)
Kyllä tässä nyt on yrittäjä ajanut ihan itse puulaakin selvitystilaan omalla hölmöilyllään